سهم هر دانش‌آموز برای تحصیل ۴۰ هزار تومان!

بودجه ۱۴۰۲؛ سهم هر دانش‌آموز برای تحصیل ۴۰ هزار تومان!

صادق ستاری‌فرد ـ معاون آموز و پرورش ـ در واکنش به بودجه آموزش و پرورش ۱۴۰۲، به کمبودهای این وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرده و گفته است: سرانه پرورشی روزانه به ازای هر دانش‌آموز ۴۰ تومان است که با آن یک حبه قند هم نمی‌توان خرید اما انتظار تحول در حوزه پرورشی دارند!

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

او درباره کمبود مدارس در کشور و عدم توجه کافی به آن در بودجه آموزش و پرورش ۱۴۰۲ هم گفته است: در برخی مناطق از جمله کلانشهرها با کمبود مدرسه مواجه هستیم و نمی‌توانیم تراکم کلاس‌های درس را کاهش دهیم. کمبود کلاس درس، باعث افت کیفیت می‌شود و در این کلاس‌ها معلم در نهایت می‌تواند برای هر دانش‌آموز یک دقیقه زمان بگذارد!

ستاری فرد بودجه را برش یک ساله تمدن یک ملت دانسته و افزوده است: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است و 971 هزار کارمند شاغل و 16 میلیون دانش‌آموز دارد. در سال 1401 با وجود تمام سختی‌ها و بعد از دوره آموزش مجازی ناشی از کرونا، مدارس میزبان حضور دانش‌آموزان بودند. سازمان اداری و استخدامی مجوز جذب 34 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی را داد که 25 هزار و 21 نفر را جذب کردیم و از طریق مجوز به کارگیری بازنشسته‌ها برای دوره ابتدایی بخشی از کمبودها را جبران کردیم و 104 هزار نفر حق‌التدریس بازنشسته و شاغل به کار گرفته‌ایم.

معاون آموزش و پرورش با بیان اینکه از ردیف کیفیت‌بخشی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی با گذشت 10 ماه از سال تحصیلی فقط 30 درصد تخصیص داشتیم، اظهار کرده است: بیشتر کشورها برای جبران افت دوران کرونا توجه ویژه داشتند. در حالی که انتظار داشتیم سازمان برنامه و بودجه حمایت کند، این اتفاق نیفتاد. در تابستان امسال برای جبران افت تحصیلی دوران کرونا، طرح تعمیق و تثبیت یادگیری برگزار شد. ستاد ملی کرونا 1500 میلیارد تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته بود اما سازمان برنامه و بودجه همراهی نکرد و اعتبار تخصیص نیافته است.

نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ برای آموزش و پروش

ستاری فرد در بخشی از صحبت هایش گفت: سازمان برنامه و بودجه در اجرای رتبه‌بندی همراهی خوبی داشت و از 38 هزار میلیارد تومان 22 هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است همچنین پاداش بازنشستگان آبان ماه پرداخت شد. از دیگر نقاط قوت لایحه سال 1402 این است که بعد از 11 سال برای اجرای سند تحول بنیادین ردیف اعتباری پیش بینی کرده‌‌اند. توقع ما این است رقم پیش‌بینی شده از سوی سازمان برنامه در مجلس افزایش پیدا کند تا بتوانیم بخشی از راهکارهای سند را که نیازمند اعتبار است، اجرا کنیم. مزیت دیگر لایحه این است که اعتبار مورد نیاز برای استقرار لایحه رتبه‌بندی را در دل لایحه بودجه و در ردیف اصلی پرداخت حقوق پیش‌بینی کردند. رقم پیش‌بینی شده برای پرداخت حقوق در استان‌ها 181 هزار میلیارد تومان است که رقم نسبتا خوبی است، رشد بودجه آموزش و پرورش در سال 1402 نسبت به سال گذشته 29 درصد است؛

نقاط ضعف بودجه ۱۴۰۲ برای آموزش و پروش

او درباره نقاط ضعف بودجه بودجه آموزش و پرورش ۱۴۰۲ افزوده است: در حیطه تخصیص اعتبار به کیفیت‌بخشی گلایه داریم. سهم امور پرورشی و تربیتی دانش‌آموزان هم در قانون بودجه 1401 کم بود و از این میزان اندک نیز تا به امروز فقط 76 درصد تخصیص یافته است. در حوزه اعتبارات عمرانی نیازمند توجه خاص بودیم که این اتفاق نیفتاد و رشد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته 31 درصد کمتر و اعتبارات سازمان نوسازی مدارس نیز 15 درصد کمتر شده است که در اجرای تعهدات خیران با مشکل مواجه خواهد شد‌.

ستاری‌فرد در پایان گفته است: سهم اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال 1401 نسبت به به بودجه عمومی کشور  12.9 درصد بود که سال 1402 به 11.2 درصد رسیده است البته مجلس سال گذشته سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت را 3 درصد افزایش داد و امیدواریم در سال 1402 نیز افزایش یابد، حداقل نیاز ما این بود به 15 درصد برسد.

این مطلب برگفته از سایت تسنیم است.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد