چگونه فیزیک رو صد بزنیم

چگونه فیزیک کنکور رو صد بزنیم؟

«آیا می‌تونم فیزیک کنکور رو صد بزنم؟ درصد بالای فیزیک چه قدر روی رتبه و تراز من تاثیر داره؟»

همه مشاوران کنکور حداقل یکبار این سوالات رو شنیدن. کسب درصد بالا به ویژه توی دروس تخصصی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزانه. حتی یک تست درست یا غلط در فیزیک میتونه رتبه و دانشگاه محل تحصیل شما رو تغییر بده. پس بهتره با ریز و درشت نکات فیزیک کنکور آشنا بشین تا از پس اون بر بیاین. اخیرا ضریب فیزیک نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و همین موضوع اهمیت اون رو چند برابر میکنه. داوطلبان باید با پیاده‌سازی درست نکات برنامه‌ریزی درسی، عملکرد خوبی رو در جلسه آزمون برای خود‌شون رقم بزنن.

اگه به دنبال صد زدن فیزیک کنکور هستین، از همان ابتدای سال دهم درس خوندن رو جدی بگیرین. اگه این کار رو نکردین نگران نباشین، فرصت برای جبران کردن و صد زدن فیزیک کنکور وجود داره! کافیه نکات زیر رو رعایت کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

دانش‌آموزان رشته تجربی ممکنه درس فیزیک رو نسبت به شیمی یا زیست‌شناسی کم اهمیت‌تر بدونن، اما یادتون باشه که اکثر رتبه‌های برتر درصد بالایی در فیزیک کنکور کسب کردن. پس اگه دنبال صندلی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی هستین به سادگی از فیزیک نگذرین.

گذشته از کنکور و تست زنی، فیزیک یکی از علوم طبیعی جذابیه که به ما کمک میکنه تا دنیای اطراف رو بهتر بشناسیم. در ادامه با بودجه‌بندی فیزیک کنکور و تکنیک‌های افزایش درصد فیزیک آشنا میشین. با ما همراه باشین.

صد زدن فیزیک؛ ممکن یا غیر ممکن؟

به نظر شما صد زدن فیزیک کنکور امکان پذیره؟ چند درصد از داوطلبین به همه سوالات فیزیک پاسخ میدن؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی داره. صد زدن فیزیک کنکور شاید سخت به نظر برسه، اما غیر ممکن نیست! فیزیک درس حفظی نیست که با یاد گرفتن چند فرمول و سبک نمونه سوال بتونین همه تست‌ها رو حل کنین! شما به تمرین خیلی زیادی نیاز دارین.

اولین قدم در یادگیری فیزیک، فهم سواله. اگه بتونین مفهوم سوال رو درک کنین، راه حل ناخودآگاه به ذهنتون میاد.

صد زدن فیزیک، ممکن یا غیرممکن

بودجه‌بندی فیزیک کنکور

شاید از خودتون بپرسین که دونستن بودجه‌بندی فیزیک کنکور چه کمکی به ما میکنه؟ طراحان کنکور به بعضی از بخش‌های کتاب درسی توجه ویژه‌ای دارن. با اطلاع از این بخش‌ها می‌تونین تمرکز بیشتری روی اون‌ها بذارین و درصد بهتری کسب کنین.

یکی از توصیه‌های مشاورین به دانش‌آموزانی که خوب درس نخوندن، تمرکز روی بخش‌های مهم کتاب درسیه نه همه اون! به این ترتیب از درصد 0 به درصد 50 یا حتی 60 میرسن و نهایتاً رتبه و درصد اون‌ها شدیداً تغییر میکنه. پس به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشین.

بعضی از دانش‌آموزان به اشتباه از همون اول سال تحصیلی شروع به حذف درس کرده و تمرکزشون رو روی بخش‌های مهم بودجه‌بندی میذارن. لطفاً این کار رو انجام ندین. اگه با یک سوال خیلی ساده از اون بخش‌ها رو به رو بشین چی؟!

بودجه‌بندی فیزیک دهم

حدود 20 درصد از سوالات فیزیک هر دو رشته ریاضی و تجربی متعلق به پایه دهمه. از فصل‌های مهمی مثل دما و گرما و کار و انرژی هر سال دو سوال طرح میشه. البته کار و انرژی ممکنه در ترکیب با سایر بخش‌ها هم مشاهده بشه. اندازه‌گیری نسبت به سایر فصل‌ها از اهمیت کمتری برخورداره.

حتی در کنکور 1402 هم از اون سوالی طرح نشد. فصل سوم یعنی ویژگی مواد، مفاهیم حفظی بیشتری داره و با مطالعه کافی به راحتی می‌تونین دو سوال صحیح در کارنامه خودتون ثبت کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بودجه‌بندی فیزیک یازدهم

فیزیک یازدهم 30 درصد از سوالات کنکور رو به خودش اختصاص میده. در فیزیک یازدهم با مفاهیم الکتریسیته ساکن، الکتریسیته جاری، مغناطیس و القا آشنا میشین. هر یک از این بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستنن و 9 سوال رو شامل میشن. فیزیک یازدهم شاید اولش سخت به نظر برسه اما اگه تمرین کافی داشته باشین به راحتی از پس همه سوالات یازدهم بر میاین.

البته فیزیک یازدهم رشته ریاضی سهم بیشتری توی کنکور داره و 10 سوال رو در بر می‌گیره.

بودجه بندی فیزیک یازدهم

بودجه‌بندی فیزیک دوازدهم

رسیدیم به مهم‌ترین پایه در فیزیک کنکور! اگه به تمامی مسائل فیزیک دوازدهم مسلط باشین، به راحتی 50 درصد سوالات رو پاسخ میدین. حرکت شناسی، نیروشناسی، نوسان و موج، فیزیک اتمی و فیزیک هسته‌ای، فیزیک دوازدهم رو شامل میشن.

فصل حرکت شناسی رو جدی بگیرین! هر سال حدود 4 سوال از حرکت مطرح میشن که حسابی داوطلبان رو گیر میندازه. پس از اون نوسان و موج هم از اهمیت بسیار بالایی برخورداره. 15 سوال از فیزیک کنکور به پایه دوازدهم مربوط میشه و نوسان و موج بیشترین سهم رو به خودش اختصاص داده.

چگونه فیزیک رو صد بزنیم؟

دانش‌آموزان رشته ریاضی موظف هستنن 40 سوال فیزیک رو در مدت زمان 50 دقیقه پاسخ بدن. البته دانش‌آموزان رشته تجربی سهم کمتری دارن و باید به 30 سوال در 37 دقیقه جواب بدن. ترتیب فیزیک دفترچه هم نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته. پاسخگویی به این مقدار سوال در مدت زمان کم به مهارت بالایی نیاز داره. داوطلبان برای انجام این کار باید با بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان آشنا باشن.

صد زدن فیزیک کنکور کار هر کسی نیست و تکرار، تمرین و صد البته هوش بالایی می‌طلبه. در ادامه با نکاتی آشنا میشین که قدم به قدم شما رو به درصد 100 فیزیک کنکور نزدیک میکنه.

اصول اولیه فیزیک را جدی بگیرید

خیلی از دانش‌آموزان به راحتی از فصل اول فیزیک دهم میگذرن و سراغ مسائل سخت‌تر میرن. اگه همین فرمول‌های ساده یا تبدیل واحدها رو بلد نباشین، هیچ کدوم از مسائل معنی و مفهوم پیدا نمی‌کنن. برای اینکه مفهوم سوالات رو به خوبی متوجه بشین، باید اصول اولیه فیزیک رو یاد بگیرین.

بهترین راه برای تسلط بر اصول اولیه، ایجاد نقشه ذهنیه. معادلات ساده و نحوه اثبات اون‌ها رو یاد بگیرین. چه طور به این معادله رسیدین؟ فقط فرمول حفظ نکنین. یکی از بزرگترین مشکلات دانش‌آموزان اینه که تنها چند نوع سوال رو یاد می‌گیرن. کافیه مقداری تست رو تغییر بدین تا به طور کلی از حل اون منصرف بشن! اما اگه مسائل و فرمول‌ها رو حفظ نکنین هیچ وقت چنین مشکلی پیش نمیاد.

اصول اولیه فیزیک رو جدی بگیرید

مهارت‌های ریاضی را تقویت کنید

قبل از شروع مطالعه فیزیک از خودتون بپرسین که چه قدر ریاضی بلدین؟ فیزیک به هر علمی که فکر کنین مربوطه اما بیشترین شباهت رو با ریاضی داره. تمام فرمول‌هایی که در فیزیک می‌بینین، پایه ریاضی دارن. پس اگه در ریاضی ضعیف باشین احتمالاً در فیزیک هم با مشکل مواجه میشین.

حتی اگه درک خوبی از مسائل داشته باشین، در مسیرهای محاسباتی شکست می‌خورین. تکنیک‌های زیر به شما در تقویت مهارت ریاضی کمک میکنه:

  • ریاضی رو به یک بازی لذتبخش تبدیل کنین. این روش به ویژه برای کودکان فوق‌العاده عمل میکنه. ابزارهای آنلاینی مثل تاپس، Polyup یا DragonBox هم انتخاب‌های مناسبی هستنن.
  • ماشین حساب رو فراموش کنین. شما در جلسه کنکور حق استفاده از ماشین حساب رو ندارین. پس بهتره در محاسبات روزانه هم از ذهن‌تون استفاده کنین تا عملکرد بهتری توی کنکور داشته باشین.
  • تکرار و تمرین مهم‌ترین اصل یادگیری هر مهارتیه. فرقی نمیکنه که در حال تقویت ریاضی یا فیزیک هستین، کافیه تمرین‌های روزانه و مستمر داشته باشین و تمامی پرسش‌ها رو تحلیل کنین.‌
  • به دیگران آموزش بدین. سوالات دوستاتون رو برطرف کنین. اینطوری هم به دیگران درس یاد می‌دین و هم مهارت‌های ریاضی‌تون رو تقویت می‌کنین. کافیه یکبار امتحان کنین و ببینین که مطالب سال‌های سال در ذهن‌تون باقی می‌مونه.

تقویت مهارت حل مسئله در فیزیک

«تمام فرمول‌ها رو بلدم، سیر تا پیاز کتاب درسی رو مطالعه کردم، کلی نکته آموزشی بلدم اما بازهم نمی‌تونم مسائل فیزیک رو حل کنم!»

این مشکل خیلی از دانش‌آموزانه و تنها راه حل اون تقویت مهارت حل مسئله‌ست! قبل از اینکه شروع به حل سوال کنین، اول تست رو با دقت بخونین. بعد به سوالات زیر پاسخ بدین:

  1. خواسته مسئله چیه و من باید چه چیزی رو پیدا کنم؟
  2. از کدوم فرمول استفاده کنم؟ کدام یک من رو زودتر به جواب میرسونه؟
  3. از فرمول‌ها چطوری استفاده کنم؟ راه حل انتخابی چیست؟
  4. آیا راه حل من منطقی به نظر میرسه؟

شما باید رابطه بین معادلات و اعداد رو به سرعت پیدا کنین. رسم شکل در مسائل حرکت و نوسان بسیار مفیده، پس مهارت ترسیم نمودار و شکل رو هم تقویت کنین. زمان کمی داره و ممکنه راه حل انتخابی درست هم نباشه.

تنها راه اینکه سرعت عمل خودتون رو در حل مسئله افزایش بدین، تکرار و تمرین فراوان و حل مسئله‌های مختلفه. از تست‌های سخت نترسین! اگه توی خونه خوب تمرین کرده باشین، سر جلسه کنکور گیر نمیفتین.

تقویت مهارت حل مسئله در فیزیک

کلاس درس رو جدی بگیرین

باید قبول کنیم که کلاس درس تنها جاییه که بدون دغدغه می‌تونین مطالعه فعال داشته باشین. حتماً به موقع سرکلاس حاضر بشین تا تمامی نکات رو بشنوین. خیلی از دانش‌آموزان دل به جزوه‌های سال قبل خوش می‌کنن و سر کلاس فقط گوش میدن.

اما اگه در زمان گوش دادن، یادداشت برداری هم بکنین خیلی سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنین یاد می‌گیرین. همیشه قبل از معلم مطالعه کنین تا یک ایده کلی از آنچه معلم در مورد اون صحبت میکنه به دست بیارین.

نکته دیگه‌ای که باید در نظر بگیرین سوال پرسیدنه. چرا از سوال پرسیدن می‌ترسین؟ اگه گره‌های ذهنی رو برطرف نکنین در یادگیری سایر مسائل هم دچار مشکل میشین. بدون خجالت تمامی سوالات رو از معلم بپرسین. سوال پرسیدن یک جور بازخورد برای معلم هم هست تا بفهم دانش‌آموزان چه قدر یاد گرفتن.

بعد از کلاس هم درس بخونین

پس از کلاس فیزیک به خونه رسیدین، ناهار خوردین، کمی استراحت کردین و در نهایت هم فیزیک رو از یاد بردین! پس لطفاً یک ماه مونده به کنکور از مشاور نپرسین که چگونه فیزیک کنکور رو 100 بزنیم؟ برای رسیدن به 100 لازمه بعد از کلاس مطالب همون روز رو مرور کنین. سپس دو الی پنج سوال حل کرده تا میزان یادگیری خودتون رو تخمین بزنین.

پس از اون هم به طور دوره‌ای مطالب رو مرور کنین. بهتره مرور و جمع‌بندی با حل تست‌های مختلفی انجام بشه. مطالعات نشون میده که هر چه زمان بیشتری برای مرور یادداشت صرف کنین، یادآوری مطالب درسی آسون‌تر میشه.

فیزیک درسیه که تعاریف، مفاهیم و فرمول‌های زیادی رو شامل میشه. تمام نکات مهم رو به صورت فلش کارت در بیارین و در مترو، اتوبوس، ترافیک یا حتی قبل از خواب مطالعه کنین.

بعد از کلاس هم درس بخونید

تحلیل آزمون رو فراموش نکنین

انقدری که دانش‌آموزان به آزمون‌های آزمایشی اهمیت میدن، به تحلیل آزمون توجه ندارن! این تحلیل آزمونه که نقاط ضعف و قوت‌تون رو به شما نشون میده. این موضوع در دروس تخصصی به ویژه فیزیک اثر بیشتری داره. تحلیل آزمون کار سختی نیست، فقط باید دقت کافی به خرج بدین و به ترتیب زیر عمل کنید:

  • بلافاصله بعد از تموم شدن آزمون، تحلیل نکنین. زمانی رو به استراحت اختصاص داده و بعد از آروم شدن ذهن تحلیل رو شروع کنین.
  • راه حل سوالات درست رو مجدداً با پاسخنامه چک کنین. نکات رو در دفتر مربوط به تحلیل آزمون یادداشت کنین.
  • سوالاتی که جواب ندادین رو مجدداً حل کنین. نکته اون رو یادداشت کرده و از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین.
  • اگه به سوالی غلط پاسخ دادین، مجدداً اون رو حل کنین. پاسخنامه رو به دقت بررسی کرده و نکات سوالات و گزینه‌ها رو یادداشت کنین. از مبحث مربوطه حداقل پنج سوال حل کنین و نکات اون‌ها رو هم بنویسین.

به کنکور سال‌های قبل سری بزنین

برای اینکه فیزیک کنکور رو 100 بزنین از خود کنکور کمک بگیرین! درسته که کتاب‌های آموزشی مختلف تست‌های خیلی زیاد و متنوعی رو در بر می‌گیرن، اما مهم‌ترین منبع برای آشنایی با سبک سوالات فیزیک کنکور خود کنکوره.

به این ترتیب با دیدگاه طراحان کنکور هم آشنا میشین و روی نکات مهم تمرکز بیشتری می‌کنین. تست‌های مهم رو برای بار دوم یا حتی سوم بررسی کرده و نکات رو بنویسین.‌ لزومی نداره که فرمول‌های زیادی حفظ کنین. کافیه فرمول‌های اساسی رو بلد باشین و از راه تغییر اون‌ها به سایر روابط برسین.

از منابع آموزشی جامع استفاده کنین

همیشه ساعت مطالعاتی بالا یا نکات تست‌زنی تضمین کننده موفقیت نیست. گاهی باید به منابع در دسترس هم توجه داشته باشیم. مسلماً با مطالعه کتاب درسی به تنهایی نمیشه فیزیک کنکور رو 100 زد! پس باید به سراغ کتاب‌هایی بریم که صفر تا صد نکات مورد نیاز برای صد زدن فیزیک رو در اختیارمان قرار بدن.

کافیه سری به بازار کتاب‌های کمک درسی بزنین تا حجم گزینه‌های پیش رو رو ببینین. از بین این همه کتاب و بسته‌های آموزشی، کدوم رو انتخاب کنیم؟ پیشنهاد ما به شما بسته‌ایه که شما رو برای همه آزمون‌ها، چه تستی و چه تشریحی آماده کنه؛ مثل بسته آموزشی پرش!

از منابع آموزشی جامع استفاده کنید

بسته آموزشی فیزیک پرش

حالا این سوال پیش میاد که اصلاً چرا باید بسته فیزیک کنکور پرش رو تهیه کنم؟ در پاسخ به شما می‌گیم که با تهیه بسته معلم خصوصی به عنوان یک منبع کامل و جامع با یک تیر چند نشون زدین. شما به جای اینکه وقت و انرژی و پول خودتون رو برای کلاس‌های متعدد و منابع کنکور زیاد هدر بدین یک منبع جامع که شامل یک درسنامه عالی و تدریس و همچنین کتاب کمک درسیه رو تهیه می‌کنین.

جمع‌بندی راهکارهای صد زدن فیزیک کنکور

به شما اطمینان می‌دیم که اگه به خوبی مطالعه کنین و نکات بالا رو در نظر بگیرین، قدم به قدم به درصد 100 فیزیک کنکور نزدیک می‌شین. بسته آموزشی فیزیک پرش هم همراه شماست تا با ارائه نکات آموزشی ویژه به دانش‌آموزان کوشا، هر آن چیزی که برای موفقیت نیاز دارین رو در اختیارتون قرار بده.

اگه در این زمینه سوالی داشتین کافیه شماره خودتون رو در قسمت تماس با مشاورین وارد کرده و منتظر تماس پرش باشین. کافیه یکبار امتحان کنین و نتیجه رو ببینین.

با رعایت نکات ذکر شده در مقاله به راحتی می‌تونین فیزیک رو صد بزنین.

بیشتر سوالات از مباحث پایه دوازدهم و یازدهم مطرح شده البته پایه دهم هم اهمیت زیادی داره.

راهکارهای صد زدن فیزیک کنکور در مقاله به طور کامل توضیح داده شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد