۴۰ هنرستان در جوار کارخانه ایجاد شد

۴۰ هنرستان در جوار کارخانه ایجاد شد

معاون آموزش متوسطه، از ایجاد ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه خبر داد‌.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معاون آموزش و پروش در یک برنامه رادیویی از ایجاد ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه خبر داده و درباره اشتغال زایی و توسعه هنرستان‌ها و نیز افت تحصیلی دانش‌اموزان در دوره کرونا توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، محمدمهدی کاظمی _ معاون آموزش متوسطه_ در برنامه رادیویی شب چراغ صدای خراسان رضوی، از برگزاری گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل استان‌های سراسر کشور در مشهد مقدس و به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش این استان، در راستای تبیین فعالیت‌ها و برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت آموزشی در طول سال تحصیلی و همچنین برنامه ریزی برای برنامه‌های سال تحصیلی آینده، خبر داد.

کاظمی گفت: ارتقای کیفیت آموزش یکی از دغدغه‌ها و برنامه‌های اساسی در نظام تعلیم و تربیت است و تحقق عدالت آموزشی هم در این راستا قرار دارد.

معاون آموزش و پرورش درباره ظرفیت هنرستان‌ها، گفت: توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه هنرستان‌ها در کشور یک ضرورت است. او تاکید کرد: حل دغدغه اشتغال از مسیر توسعه هنرستان‌ها ممکن خواهد شد.

او افزود: هنرستان امید آفرینی و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت می‌کند. او اظهار کرد: بدنبال تامین نیروی کار مورد نیاز بازار اشتغال هستیم تا زمینه کار آفرینی بیشتر در کشور فراهم شود. با تلاش صورت گرفته، امسال سهم آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای ۲ درصد در کشور افزایش پیدا نموده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

ایجاد ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه‌ها

وی سپس به ایجاد ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه اشاره کرده و اضافه کرد: برنامه دیگری که در دستور کار است، استفاده از همکاری صاحبان تولیدی‌ها و مراکز صنعتی برای ایجاد و توسعه رشته‌های جدید است که در همین راستا در سال تحصیلی فعلی ۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانه‌ها ایجاد شده است. این هنرستان‌ها می‌توانند ضریب اشتغال پذیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم آورند.

معاون آموزش متوسطه در ادامه صحبت‌هایش به افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی اشاره کرده و گفت: بعد از ۲۶ ماه آموزش غیر حضوری در دوران شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد افت تحصیلی و تربیتی در دانش آموزان بودیم. اکنون برنامه ریزی برای جبران خلاء‌های ایجاد شده در دستور کار قرار گرفته است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به طرح تعمیق و تثبیت یادگیری که در تابستان گذشته اجرا شد اشاره کرد. اما واضح است که ابن طرح جوابگوی بیش از دو سال آموزش غیر حضوری نخواهد بود. ارزیابی‌هایی انجام شده که نشان می‌دهد این نوع آموزش‌ها اثر بخشی نزدیک به ۶۰ درصدی دارد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه آنچه امروز بیشتر ملموس است، اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش آموزان است، افزود: اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش‌آموزان در دوران آموزش غیر حضوری آسیب دیده است و جبران آن بسیار دشوار است. نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد در این راستا برنامه ریزی و اقدام نماید.

کاظمی سپس به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کشوری ایده‌های نو و تجربه‌های اثر بخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه دوم اشاره کرده و درباره اهداف این جشنواره اظهار کرد: شناسایی ایده‌های نو و تجارب اثر بخش مدیران و معاونین در راستای بهبود فرآیندهای یاد دهی و یادگیری، اجرایی سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و نیز معرفی به عنوان الگو به همکاران فرهنگی در سراسر کشور است، از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

او با اشاره به اینکه بیش از ده سال از تصویب سند تحول بنیادین گذشته اما مدل مدرسه‌ای آن هنوز ارائه نشده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گله دارند زیرا شاهد تجلی این سند در مدرسه نیستیم. در همین راستا به دنبال ایده‌ها و تجارب اجرای موفق سند تحول در مدارس هستیم تا به عنوان الگو معرفی شود.

آموزش غیر حضوری کارآمدی آموزش حضوری را ندارد

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیلات اخیر مدارس در کشور هم صحبت کرده و از ناکارآمدی آن در مقایسه با آموزش حضوری د مدارس گفت. کاظمی در این زمینه عنوان کرد: آموزش غیر حضوری ماهیتا کارایی و اثر بخشی آموزش حضوری را ندارد و برای نظام آموزشی تبعات بسیاری دارد.

او سپس از مجلس در خواست کرد که منابعی را در بودجه برای جبران افت تحصیلی و تربیتی به وجود آمده در ارتباط با غیر حضوری شدن مدارس پیش بینی کنند.

کاظمی تاکید کرد که غیر حضوری شدن مدارس برای کنترل آلودگی هوا یا صرفه جویی مصرف انرژی راهکار مناسبی نیست‌. او افزود: در رابطه با مسائل اخیر و هوا و یا صرفه جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد. در ابن مدت مدارس غیر حضوری شد که این مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نبود.

او در عین حال خاطر نشان کرد که مسئله غیر حضوری شدن مدارس در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها بوده و در تمام مدارس کشور عمومیت نداشت.

کاظمی در پایان درباره تعطیلات مدارس گفت: در پی تعطیلات و غیر حضوری شدن مدارس، پیشنهاد شد که از ظرفیت اضافه نمودن ساعت آموزشی و نوبت بعد از ظهر استفاده شود و همچنین مدارس با همکاری گروه‌های مردمی و جهادی و معلمان داوطلب، در صورت امکان از روزهای پنجشنبه برای جبران خلاء ایجاد شده، استفاده کنند.

این مطلب برگرفته از سایت آموزش و پروش است‌.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد