راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش آموزان

راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش آموزان

ریاضی، از جمله درس‌های که یادگیریش برای اکثر دانش‌آموزان سخت است؛ به همین دلیل هم اکثر دانش‌آموزان موقع خواندن این درس، استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.

به بیان ساده، اضطراب ریاضی به نوعی از اضطراب گفته می‌شود که طی آن، فرد به هنگام حل مسائل ریاضی یا موارد و موقعیت‌های مشابه، دلهره‌ای غیرطبیعی را در وجود خود احساس می‌کند.

در این مقاله از پرش به بررسی راهکارهای رفع اضطراب ریاضی دانش آموزان می‌پردازیم. احتمالا می‌دانید که اضطراب هم می‌تواند خوب باشد اما زمانی که به اندازه بوده و موجب تلاش بیشتر افراد شود. طبق تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که سطح پایین اضطراب در افراد موجب شکوفایی آنان شده و اضطراب ریاضی زیاد، عملکرد ضعیف را به دنبال دارد.

اضطراب ریاضی در دانش آموزان بسیار شایع بوده و علل آن هم مشخص است (در این مقاله به بررسی علت‌ها پرداختیم). برای برطرف نمودن این نوع از اضطراب راهکارهایی وجود دارد که بکارگیری درست آن‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد. اضطراب ریاضی را جدی گرفته و به رفع آن بپردازید تا سبب به وجود آمدن مشکلات جدید نشود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اضطراب ریاضی چیست؟

پیش از بررسی راهکارهای رفع اضطراب ریاضی دانش آموزان، اگر هنوز به طور دقیق متوجه نشده‌اید که این نوع از اضطراب چیست، بگذارید این‌گونه برایتان توضیح دهیم: استرس بیش از حد (خصوصا در کودکان) به هنگام مواجهه با مسائل ریاضی، پرسش‌های معلم و…، مثال‌های برای این نوع از اضطراب هستند.

این نوع از اضطراب گاهی با علائم جسمی نیز همراه می‌‌شود؛ مثلا دیده شده است که آموزگار، دانش آموزی را برای حل مسئله ریاضی پای تخته آورده و دانش آموز دچار تپش قلب شدید یا تنفس نامنظم شده است!

اضطراب ریاضی چیست

این نوع از اضطراب اگر کنترل نشود، ممکن است پیامدهای نامطلوبی را به همراه داشته باشد. اضطراب ریاضی در موقعیت‌هایی چون رقابت با همسالان، قرار گرفتن در جلسه امتحان و… نیز خود را نشان می‌دهد؛ گاهی میزان آن به قدری بالاست که ذهن کودک حتی موقع خواب، بازی و… نیز درگیر مسائل مربوطه است. ما در ادامه، راهکار‌های رفع این مشکل رو بررسی می‌کنیم.

علل شکل‌گیری اضطراب ریاضی

حال که فهمیدیم اضطراب ریاضی دقیقا چیست، بهتر است به بررسی علل ایجاد آن نیز بپردازیم تا پیدا کردن راهکارهای رفع این مشکل، برایمان ساده‌تر شود؛ با ما همراه باشید.

رابطه انتظارات و اضطراب ریاضی دانش آموزان

یکی از دلایل مهم به وجود آمدن این نوع از اضطراب در کودکان، انتظاراتی است که والدین یا آموزگاران از کودک دارند. بسیار دیده‌ایم که به دانش آموز گفته می‌شود: ریاضی مهم‌ترین درسی است که داری، باید برای کسب نمره خوب در آن بسیار تلاش کنی!

بسیاری از معلمان هم از زمان دروس دیگر می‌کاهند تا به ریاضی بپردازند! گاهی به دلیل تعطیلات یا بروز برخی مشکلات می‌توان این امر را توجیه کرد اما به طور کلی این کار مورد تایید نیست.

دانش آموز نباید از ریاضی ترسیده و تصور کند که لازم است تمام وقت خود را برای یادگیری این درس صرف کند؛ او باید بداند ریاضی هم مانند دروس دیگر، با تمرین و تکرار، به خوبی در ذهن ثبت می‌شود.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

روش تدریس نادرست و اضطراب ریاضی

متاسفانه بسیاری از معلمان هنوز هم از روش‌های قدیمی استفاده کرده و سبک تدریس خود را نوین نمی‌کنند. واضح است که دنیای امروز تغییر کرده، دانش آموزان تغییر کرده‌اند و روش تدریس اساتید نیز باید بهبود پیدا کند!  معلم امروز باید با روحیات و نحوه یادگیری دانش آموزان این نسل، تکنیک‌های آموزش ریاضی و… به خوبی آشنا باشد.

روش تدریس نادرست و اضطراب ریاضی

جمعیت کلاس و اضطراب ریاضی دانش آموزان

وقتی دانش آموزان در کلاسی پرجمعیت قرار می‌گیرند، عوامل حواس‌پرتی بیشتری برایشان ایجاد می‌شود. همچنین حضور در جمع دانش آموزان دیگر (که ممکن است در سطح تحصیلی بالاتری باشند) گاها افراد را دچار استری بیشتر می‌کند. جدای از این موارد، معلم در یک کلاس با جمعیت زیاد نمی‌‍تواند آن‌گونه که باید بر کلاسش کنترل داشته باشد. تمامی موارد ذکر شده می‌توانند سبب به وجود آمدن اضطراب اجتماعی در دانش آموزان شوند. دانش‌آموزان باید سعی کنند در کلاس درس تمرکز خود‌شان را حفظ کنند و با پیاده‌سازی راهکار‌های تقویت حافظه برای درس خوندن، اضطراب‌های خود‌شان را به شکل بهتری مدیریت کنند.

خاطرات و تجربیات منفی

بسیاری از دانش آموزان، به سبب مرور خاطرات و تجربیات منفی دچار این نوع از اضطراب می‌شوند. دانش آموزی را تصور کنید که نمرات پایینش در درس ریاضی، رفتار تند معلم، بلد نبودن سوالات و… مدام مانند یک فیلم روبروی چشم او رژه می‌روند، طبیعی است که این کودک دچار اضطراب ریاضی شده و از این درس فراری باشد.

کتاب درسی و سیستم آموزشی

سیستم آموزشی مبتنی بر تست‌زنی و سرعت، عدم هماهنگی کافی میان مباحث مختلف، غیرقابل فهم بودن دروس در صورت عدم وجود معلم و…، از جمله عواملی هستند که ممکن است اضطراب ریاضی را در دانش آموزن افزایش دهند. دانش‌آموزان باید سعی کنن به صورت روزانه زمانی رو به مطالعه درس ریاضی اختصاص بدن و با تکرار روزانه تسلط خود‌شان را در یادگیری این درس افزایش دهند. آشنایی با روش‌های افزایش ساعت مطالعه از جمله موضوعاتیه که دانش‌آموزان باید با اون آشنا باشند.

نشانه‌های اضطراب ریاضی دانش آموزان

بهتر است با نشانه‌های اضطراب ریاضی آشنا شوید تا در صورت بروز آن بتوانید تشخیصی سریع داشته و به رفع آن بپردازید. در ادامه به ذکر این نشانه‌ها می‌پردازیم.

  • دانش آموز در خانه یا کلاس خوب عمل می‌کند اما نمرات او پایین است.
  • صرف زمان بیش از حد برای درک سوال
  • عدم تمایل به شرکت در کلاس‌های ریاضی
  • سپردن حل تمارین ریاضی به دوستان، آشنایان و…
  • عدم تمایل به پای تخته رفتن و پاسخ به سوالات
  • بروز علائم جسمی چون تپش قلب به هنگام حل مسائل در حضور معلم و…

توجه داشته باشید که موارد فوق در کنار یکدیگر هستند که خبر از وجود این نوع از اضطراب را می‌دهند.

روش مقابله با اضطراب ریاضی دانش آموزان

اکنون که تا حد زیادی با اضطراب ریاضی آشنا شده و به بررسی علل بروز آن و همچنین نشانه‌های وجودش پرداختیم، می‌توانیم راهکارهای مقابله با این اضطراب را آموخته و به رفع آن بپردازیم. برای اطلاع از این روش‌ها، در ادامه همراه ما باشید.

روش مقابله با اضطراب ریاضی

  • تشویق دانش آموز بسیار موثر است؛ هنگامی که کودکتان موفقیتی کسب می‌کند، به او هدیه‌ای کوچک داده و او را تشویق کنید.
  • فرزند خود را در کلاس خصوصی ثبت‌نام کنید؛ برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، یادگیری بهتر و… می‌توانید از بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده نمایید.
  • به دانش آموز بیاموزید که دروس را درک کرده و به کاربرد آن‌ها بی‌اندیشد؛ حفظ کردن صرف نتیجه‌بخش نخواهد بود.
  • به دانش آموز زمان دهید تا به تحلیل دقیق سوالات بپردازد.
  • نوشیدن آب، تنفس عمیق و… می‌تواند به کاهش اضطراب دانش آموز کمک کند.
  • با استفاده از بازی‌ها، یادگیری ریاضی را برای دانش آموز متفاوت و جذاب کنید.
  • راهکارهای نقویت اعتماد بنفس را به فرزند خود بیاموزید.

جمع‌بندی راهکار برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش آموزان

برای مطالعه درباره اضطراب ریاضی، علل و نشانه‌های وجود آن، بررسی راهکارهای رفع اضطراب ریاضی دانش آموزان و… می‌توانید به مقاله فوق مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که اضطراب ریاضی بسیار رایج بوده و امر عجیبی نیست اما بهتر است به محض مشاهده علائم، به رفع آن بپردازید.

کنترل این اضطراب به دانش‌آموزان کمک می‌کند که عملکرد بهتری را در مطالعه این درس تجربه کنند؛ با توجه به این موضوع، بهتره که از راهکار‌های برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش‌آموزان باخبر شوید.

اضطراب ریاضی در دانش آموزان در واقع حالتی است که فرد در مواجهه با حل مسائل ریاضی، پرسش‌های آموزگار و… دچار استرس بیش از حد می‌شود.

در این مقاله به تفصیل درباره راهکارهای رفع اضطراب ریاضی در دانش آموزان سخن گفتیم.

انتظارات خانواده و معلمان، خاطرات و تجربیات نامطلوب، جمعیت زیاد برخی کلاس‌ها و…، از جمله علل به وجود آمدن این نوع از اضطراب در کودکان هستند.

اگر کودک شما از کلاس ریاضی فراری بوده، علی رغم داشتن عملکرد خوب در خانه و مدرسه، نمرات او پایین است، حل تمارین را به دیگران می‌سپارد و…، احتمالا او با چنین اضطرابی دست و پنجه نرم می‌کند.

تشویق دانش آموز، استفاده از روش‌های نوین آموزشی، بکارگیری بازی ریاضی‌ها و… می‌تواند در رفع این اضطراب موثر باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد