آشنایی با انواع سبک یادگیری

آشنایی با انواع سبک یادگیری

همه ما به خوبی می‌دونیم که توی شرایط فعلی، روش‌های یادگیری هم مثل خیلی از موضوعات دیگه تغییر کرده؛ در واقع، برخلاف گذشته ما با انواع مختلفی از سبک یادگیری روبه‌رو هستیم. تنوع سبک یادگیری، باعث شده که نسل بشر توی زمینه‌های مختلف با پیشرفت فوق‌العاده‌ای روبه‌رو بشه.

به هر میزان که ما بتونیم انواع سبک یادگیری رو بهتر بشناسیم، می‌تونیم عملکرد خود‌مون رو توی یادگیری و درک مسائل مختلف بالا ببریم. با ما تا ادامه همراه باشین تا شناخت کاملی درباره این موضوع داشته باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

مفهوم سبک یادگیری

توی این مقاله، قراره شما رو با انواع سبک یادگیری آشنا کنیم. حتما توی سال اخیر، شما هم اصطلاح سبک یادگیری زیاد به گوش‌تون خورده؛ اینکه هر دانش‌آموزی به دلیل ویژگی‌های فردی خاص خودش، روش متفاوتی برای یادگیری داره، از جمله موضوعات جذاب توی حوزه آموزشی کشور است.

سبک یادگیری یعنی چی؟

دانش‌آموزان به دلیل تفاوت توی ویژگی‌های فردی‌شون، به روش‌های آموزشی متفاوت‌تری در مقایسه با دوستان‌شون نیاز دارن؛ به همین دلیل هم کادر آموزشی باید با تسلط به انواع روش‌های آموزشی، بهترین راه رو برای انتقال مطالب به دانش‌آموزان پیدا کنن.

افراد زیادی مدل‌های مختلفی از یادگیری رو مطرح کردن و این روش‌ها رو به عوامل مختلفی ربط دادن؛ یکی از این روش‌ها، مدل VARK است.

انواع مدل‌های یادگیری

این مدل یادگیری از دسته‌بندی‌های مختلفی تشکیل شده، که این ساختار به ترتیب عبارتند‌از:

سبک یادگیری دیداری

خیلی از دانش‌آموزان موقع درس خوندن، از انواع ماژیک‌های رنگی استفاده می‌کنن و قسمت‌های مهم هر صفحه رو برای خود‌شون هایلات می‌کنن. فکر می‌کنین دلیل این موضوع چیه؟

بدون شک، دلیل اصلی این موضوع توجه به سبک یادگیری دیداریست. این دسته از دانش‌آموزان به خوبی از اهمیت این مدل از یادگیری باخبر هستن.

یادگیری به روش دیداری

اهمیت این موضوع زمانی خودش رو نشان میده که شما سر جلسه امتحان جواب سوالی رو فراموش کردین؛ ولی، توی لحظه به خاطر هایلات کردن اون پاراگراف، مطلب رو به خاطر آوردین.

یادگیری به روش دیداری، یکی از غالب‌ترین مدل‌های یادگیریست؛ توی یه بررسی کلی، حدود 65 درصد از افراد با این سبک مطالب رو یاد می‌گیرن.

دانش‌آموزانی که روش یادگیری دیداری در اون‌ها پررنگ‌تره، مطالب درسی رو از طریق مشاهده یاد می‌گیرن. این دسته از دانش‌آموزان اغلب تمایل دارن توی مطالعه خود‌شون از جدول، نمودار‌های رنگی و فیلم‌های آموزشی استفاده کنن.

توی این سبک از یادگیری، دانش‌آموزان می‌تونن مطالب درسی رو از طریق مشاهده فیلم‌های آموزشی به بهترین شکل یاد بگیرن؛ به همین دلیل هم هست که دانش‌آموزان توی مقاطع تحصیلی مختلف بیشترین نتیجه رو با فیلم‌های آموزشی پرش می‌گیرن.

دانش‌آموزان با دسترسی به بسته‌های معلم خصوصی پرش می‌تونن مطالب درسی رو از طریق حافظه دیداری‌شون به شکل مفهومی‌تری یاد بگیرن.

نکات مهم در تقویت یادگیری دیداری

تا اینجای مطلب با یکی از مدل‌های یادگیری آشنا شدین؛ در ادامه درباره نکاتی که می‌تونه به تقویت حافظه دیداری دانش‌آموزان کمک کنه می‌پردازیم.

استفاده از نمودار و جدول

استفاده از نمودار و جدول‌های مختلف که شامل مطالب و کلمات کلیدی باشه، می‌تونه به تقویت حافظه دیداری دانش‌آموزان کمک کنه.

یادگیری به وسیله نمودار و جدول‌ها

بهتره که معلمان و کادر آموزشی قسمتی از آموزش خود‌شون رو به ارائه اطلاعات از طریق نمودار و جدول اختصاص بدن. انجام این کار باعث میشه دانش‌آموزانی که حافظه دیداری قوی‌تری دارن، راحت‌تر بتونن مطالب درسی رو درک کنن.

استفاده از ماژیک‌های رنگی

استفاده از ماژیک‌های رنگی موقع درس خوندن یکی دیگه از مواردیه که می‌تونه به تقویت حافظه دیداری دانش‌آموزان کمک کنه. برای انجام این کار، بهتره که دانش‌آموزان مطالب مهم رو با رنگ‌های خاصی برای خود‌شون مشخص کنن.

مشاهده فیلم‌های آموزشی

همانطور که گفتیم فیلم‌های آموزشی یکی از مهم‌ترین ابزار برای تقویت حافظه دیداری دانش‌آموزان هستن؛ دانش‌آموزان با استفاده از فیلم‌های آموزشی می‌تونن خیلی دقیق‌تر مطالب درسی رو یاد بگیرن.

سبک یادگیری شنیداری

خیلی از دانش‌آموزان عادت دارن که مطالب درسی رو با صدای بلند برای خود‌شون تکرار کنن؛ فکر می‌کنین انجام این کار چه کمکی می‌تونه به دانش‌آموزان داشته باشه؟

یادگیری به وسیله شنیدن

قطعا حافظه شنیداری بخشی از فرایند یادگیری دانش‌آموزانه؛ دانش‌آموزانی که حافظه شنیداری فعالی دارن، اغلب تمایل دارن صحبت‌های معلم‌شون رو سر کلاس ضبط کنن.

نکات مهم برای تقویت حافظه شنیداری

خب همانطور که نکاتی رو برای تقویت حافظه دیداری بررسی کردیم، توی این قسمت هم نکاتی رو بررسی می‌کنیم که می‌تونه به تقویت حافظه شنیداری دانش‌آموزان کمک کنه. این نکات عبارتند‌از:

  • اختصاص دادن زمانی به برگزاری کنفرانس کلاسی؛
  • ضبط صحبت معلمان در کلاس درس؛
  • تشکیل گروه‌های مطالعاتی برای تبادل بهتر اطلاعات درسی.

انجام این کار‌ها می‌تونه به دانش‌آموزان کمک کنه که حافظه شنیداری خود‌شون رو تقویت کنن و بسیاری از مطالب رو از طریق این مدل یادگیری آموزش ببینن.

سبک یادگیری خوندن یا نوشتن

خیلی از دانش‌آموزان سر کلاس درس، دائما در حال یادداشت کردن مطالب و نکات مهم هستن؛ از نظر این دسته از دانش‌آموزان یادداشت کردن مطالب و نکات مهم مساویه با یادگیری بهتر مطالب درسی.

یادگیری از طریق خوندن و نوشتن

دانش‌آموزانی که مطالب درسی رو با این سبک بهتر یاد می‌گیرن، توی اغلب اوقات قلم خوبی دارن و نوشته‌های منسجم‌تری در مقایسه با سایر افراد می‌نویسن.

نکات مهم برای تقویت سبک یادگیری خوندن یا نوشتن

یکی دیگه از مدل‌های یادگیری، سبک یادگیری خواندن یا نوشتنه. دانش‌آموزان با رعایت نکاتی می‌تونن مهارت‌های خود‌شون رو توی این مدل از یادگیری تقویت کنن. این نکات عبارتند‌از:

  • اختصاص دادن زمانی به نوشتن نکات مهم؛
  • ارائه خلاصه‌ای از درس پایان کلاس؛
  • ارائه جزوه‌های منظم به دانش‌آموزان.

سبک یادگیری حرکتی

کار‌های عملی محور اصلی این سبک از یادگیری هستن؛ دانش‌آموزانی که اغلب مطالب رو به این سبک یاد می‌گیرن، تمایلی به حضور طولانی مدت در کلاس درس ندارن و برعکس تمایل دارن که زمان بیشتری رو به آزمایش کردن اختصاص بدن.

سبک یادگیری عملی

این دسته از دانش‌آموزان اغلب تمایل دارن که فعالیت‌های عملی رو ترجبه کنن.

نکاتی برای تقویت یادگیری حرکتی

  • اختصاص دارن زمانی برای فعالیت‌های عملی؛
  • مجهز بودن محیط‌های آزمایشگاهی در مدارس؛
  • استفاده از مثال‌های مختلف برای انتقال بهتر مطالب.

چرا باید با سبک‌های یادگیری آشنا باشیم؟

ما تا اینجای مطلب در مورد انواع سبک یادگیری صحبت کردیم و سعی کردیم نکات مهم انواع سبک یادگیری رو بررسی کنیم. بدون شک، آشنایی با انواع سبک یادگیری، می‌تونه کمک بزرگی به چرخه یادگیری دانش‌آموزان باشه.

بارها درباره این موضوع صحبت کردیم که هر دانش‌آموزی روش مختص به خودش رو برای یادگیری و درک مطالب داره؛ به طور مثال، دانش‌آموزی که تحت تاثیر یادگیری به روش حرکتیه، نیاز داره که مطالب به شکل متفاوت‌تری بهش منتقل بشه.

چرا درباره سبک‌های یادگیری بدونیم؟

آگاهی معلمان و کادر آموزشی مدرسه در رابطه با این موضوع، باعث میشه که تدریس مطابق با استادارد‌های اصولی انجام بشه؛ توی چنین حالتی اکثر دانش‌آموزان مطالب درسی رو در کلاس درس یاد می‌گیرن و می‌تونن کیفیت آموزش بهتری رو تجربه کنن.

جمع‌بندی انواع سبک یادگیری

ما توی این مقاله از پرش، شما رو به صورت کاملا تخصصی با انواع سبک یادگیری آشنا کردیم؛ معلمان و کادر آموزشی با اطلاع از انواع مدل‌های یادگیری می‌تونن بهترین روش رو برای آموزش در کلاس درس خود‌شون اجرا کنن.

توجه به ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان از جمله نکات مهمیه که معلمان و کادر آموزشی باید به اون توجه کنن و سعی کنن روش تدریسی رو انتخاب کنن که تلفیقی از تمامی مدل‌های یادگیری باشه.

توی این روش، دانش‌آموزان اغلب از طریق مشاهده می‌تونن مطالب رو به صورت مفهومی یاد بگیرن.

اختصاص دادن مکانی برای آزمایشگاه و در نظر گرفتن زمانی برای فعالیت‌های عملی بهترین راهکار برای تقویت یادگیری به سبک حرکتیست.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد