تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

نکات مهم برای تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

طبق تحقیقات بهترین ساعت خواب برای دانش‌آموزان بین 10 تا 11 شبه. در واقع شما باید زمان به خواب رفتنتون رو طوری تنظیم کنین که بین 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابین. حالا ما توی این مقاله از وبلاگ پرش می‌خوایم یک سری نکات بهتون بگیم که بتونین خوابتون رو منظم کنین.

همه ما می‌دونیم که خواب کافی یکی از دلایل موفقیت در کارها و آرامش و خلق و خوی خوب محسوب میشه. اما چطوری میشه خواب کافی داشته باشیم؟ جواب اینه که برای داشتن خواب منظم باید ساعات خوابتون رو طبق برنامه منظم کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

روش تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات در بین دانش‌آموزان، داشتن خواب ناکافیه. به همین دلیل خیلی از والدین در تلاشن تا بتونن کیفیت خواب فرزندانشون رو بهبود ببخشن و از این طریق باعث موفقیت هرچه بیشتر بچه هاشون تو مدرسه بشن.
کودکی که خواب بهتری داره و تایم خوابش دقیقه، مسلما خلق و خوی بهتری هم داره و میتونه خیلی راحت روی مسائلی درسی خودش تمرکز کنه.

البته باید اینم بگیم که برای یادگیری بهتر، لازمه که خواب کافی داشته باشن. چون بی‌خوابی در طولانی مدت میتونه باعث مشکلات جسمی، اختلالات خلقی و همینطور افت تحصیلی بچه‌ها بشه. پس می‌تونیم بگیم که با بالاتر بردن کیفیت خواب و تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان، می‌تونیم به موفیقیت‌های تحصیلی اون‌ها کمک کنیم.

دلایل بی‌خوابی دانش‌آموزان

دلایل مختلفی وجود داره که می‌تونه باعث بشه تا تنظیم خواب فرزند شما به هم بریزه. به همین دلیل نمیتونیم یک دلیل واحد برای این مشکل بیان کنیم. اما در ادامه به برسی موارد مهمی می‌پردازیم که وجود اون‌ها در اکثر بچه‌ها باعث بی‌خوابی و مشکلات خواب میشه:

دلایل بی‌خوابی دانش‌آموزان

  1. انجام بازی و گیم‌های هیجانی قبل از خواب
  2. نداشتن یه برنامه دقیق برای خواب و استراحت
  3. استرس و اضطراب بیش از حد
  4. شرایط نامناسب خانه
  5. خوردن شیرینی و یا شکلات قبل خواب که از تنقلات محرک هستن
  6. بیش فعال بودن دانش‌آموز
  7. متعادل نبودن دمای اتاق خواب
  8. ترس از شب و یا تاریکی
  9. خوابیدن و استراحت طولانی مدت در زمان روز
  10. دیدن فیلم و سریال‌های ترسناک قبل از خواب

راهکار‌های مناسب تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

با توجه به اینکه معمولا خیلی از دانش‌آموزان در زمان تحصیل خود دچار کم خوابی و مشکلات خواب می‌شن، مادر پدرا به دنبال یه راه مناسب برای برطرف کردن این مشکل هستن. به همین دلیل ما در ادامه این مطلب موارد مهمی رو بررسی می‌کنیم که با وجود آن‌ها، مشکلات خواب در دانش‌آموزان از بین میره.

راهکار‌های مناسب تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

آماده کردن فرزندتون برای خواب

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان، آماده شدن ذهن قبل از خوابه. به همین دلیل اگه قبل از خواب، فرزند شما یک روتین خاص مانند خوردن شیر و یا مسواک زدن رو به طور مرتب انجام بده، ذهن اون پس از مدتی با انجام دادن این کار‌ها آماده خوابیدن میشه.

ایجاد یک برنامه خواب در کل خانه

بهتره که برای داشتن خواب کافی و کامل در بچه‌ها، برای کل خانواده یک برنامه دقیق تنظیم کنین. اینجوری کل خانواده با هم هماهنگ میشن و فرزند شما هم به شرایط جدی عادت می‌کنه و در نهایت از پدر و مادر خودش الگو می‌گیره.

تعیین ساعت خواب و بیداری در خانه

توصیه متخصصان اینه که دانش‌آموزان بهتره حدود 7 تا 9 ساعت در طی شبانه روز بخوابه. اما باید به این نکته هم توجه کنین که زمان خوابیدن و زمان بیدار شدن هم خیلی مهمه. مثلا نمی‌تونیم هر ساعت از شبانه روز که شد فرزندمون رو مجبور کنیم که برای مدت 8 ساعت بخوابه.

مخصوصا در زمان مدرسه‌ها که بهتره در یک ساعت مشخصی از خواب بیدار بشن تا برای انجام کار‌های مدرسه و درس‌هاشون انرژی داشته باشن. مناسب‌ترین تایمی که برای بچه‌های مدرسه‌ای پیشنهاد میشه، ساعت 10 تا 11 شبه. بهتره که در این ساعات شروع به انجام دادن روتین‌های قبل خواب کنن و بعدش برای یک خواب راحت به تخت خواب برن.

وعده غذایی برای قبل خواب

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحث تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان اثرگذاره، نوع غذا و زمان مصرف اونه. یعنی این که غذا‌های سنگین و یا چرب برای قبل خواب مناسب نیستن. باعث میشن تا متابولیسم بدن شما به هم بریزه و با بالا رفتن فشا رخون، باعث به هم ریختن تایم خواب میشه.

پس بهتره قبل از خواب از غذا‌های سبک و متعادل از نظر چربی استفاده کنین تا خواب راحت تری داشته باشین. علاوه بر این مسائل لازمه که تا 2 ساعت قبل از خواب غذا و تنقلات خورده بشه. همچنین خوردن نوشیدنی‌هایی که کافئین دارن هم باعث میشن تا ضربان قلب افزایش پیدا کنه و روند خواب رو مختل کنه.

در نتیجه بهتره که برای داشتن خواب راحت و عمیق، وعده غذایی قبل از خواب خودتون رو کنترل کنین.

کاهش نور اتاق

روشن بودن چراغ‌ها و یا تلوزیون در زمان خواب فرزند شما باعث میشه که روند خوابشون به هم بریزه و خواب عمیقی نداشته باشن. پس بهتره که قبل از خواب فرزندتون اتاق‌ها رو تاریک کنین تا شرایط خواب به طور کامل محیا بشه.

کنترل ترس‌ها

ممکنه که فرزند شما از مسائل مختلفی مثل دزد و یا تاریکی بترسه. پس باید این مشلاتی که میتونه باعث مانع خواب راحتش بشه رو از بین ببرین. برای این کار می‌تونین از یک نور ملایم در اتاق خوابش استفاده کنین و یا در اتاق خوابش رو نیمه باز بزارین.

اگر مشکل فرزند دانش‌آموز شما با این موارد حل نشد، می توین موضوع رو با یه مشاور در میون بزارین تا با علم به این موضوع، یک راه حل مناسب رو به شما ارائه بده تا فرزند شما درمان بشه.

درمان اختلالات خواب

بعضی از بچه‌ها ممکنه که دچار اختلالات خواب بشن. بنابر این در این زمان بهتره که به یک متخصص مراجعه کنین تا بی‌خوابی، دیدن کابوس، بی‌قراری و دیگر مشکلات را حل کند.

کتاب خواندن قبل از خواب

یکی از روتین‌های موثری که می‌تونه به تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان کمک کنه، کتاب خوندن قبل از خوابه. کتاب خوندن باعث میشه تا شرایط خواب و حس خواب آلودگی در فرزند شما ایجاد بشه و خیلی راحت‌تر به خواب عمیق بره.

البته که در همین زمینه هم باید به موارد مهمی توجه کنین تا بهترین نتیجه رقم بخوره. مثلا کتاب مورد نظر نباید ترسناک و یا مهیج باشه و اینکه کل کتاب نباید در یک روز خونده بشه. می تونین یک کتاب رو در مدت زمان مشخصی برای فرزند خودتون بخونین.

کنترل استرس قبل از خواب

قبل از شروع شدن روتین قبل از خواب، بهتره که محیط خونه آرامش داشته باشه تا فرزند شما دچار استرس و یا هیجان نشه. یعنی نباید بزارین قبل از خواب بازی‌های مهیج، فیلم‌های اکشن و فعالیت‌های استرس‌زا رو تجربه کنه. این کار باعث میشه تا فرزند شما قبل از خواب حس آرامش داشته باشه و بتونه راحت و بدون استرس بخوابه.

تمرکز نکردن بر روی خواب

به دلیل اینکه ذهن کودکان و نوجوانان بسیار فعاله و در طول روز به چیز‌های مختلفی فکر می کنه و اون‌ها رو تصور می کنه، بهتره که اون رو وادار به خوابیدن نکنین. اجبار برای خوابیدن و یا زور گفتن باعث ایجاد نتیجه عکس میشه و به دلیل تشنج و هیجان، خواب راحتی ندارن.

تمرکز نکردن بر روی خواب

برای این کار میتونین روتین‌های قبل خواب رو با آرامش و انتقال حس خوب برای فرزندتون انجام بدین.

انجام فعالیت‌های ورزشی در طول روز

ورزش و فعالیت‌های بدنی در دانش‌آموزان یکی از راه‌های تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان محسوب میشه. چون در طول روز با انجام بازی و فعالیت‌های روزشی، بدنشون خسته میشه و زمان خواب خیلی راحت‌تر به خواب میرن. البته که نباید این فعالیت‌ها رو برای 2 یا 3 ساعت قبل از خواب بزارین. چون ممکنه در بعضی از بچه‌ها باعث بی‌خوابی و هیجان بشه.

سخن پایانی در مورد تنظیم ساعات خواب دانش‌آموزان

با توجه به اینکه خواب راحت و کافی در دانش‌آموزان باعث افزایش تمرکز و موفقیت در درس‌ها میشه، خیلی از مادر پدرها به دنبال راهی مناسب برای افزایش کیفیت خواب بچه هاشون هستن.
از این رو ما هم در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیذی رو در زمینه مدیریت خواب برای دانش‌آموزان در اختیار شما قرار بدیم. شما می تونین برای دریافت مشاوره بهتر و کامل‌تر در زمینه تحصیل فرزندانتون، با مشاورین مجموعه پرش در ارتباط باشین.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد