روش مطالعه عربی تخصصی کنکور

بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور

آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی عربی تخصصی کنکور یکی از موضوعات مورد توجه داوطلبان است؛ به طور کلی، سطح زبان عربی داوطلبان رشته انسانی یک بار توی دفترچه عمومی و یک بار توی دفترچه اختصاصی مورد بررسی قرار می‌گیره. دومین گروه سوالات دفترچه عمومی کنکور و چهارمین گروه سوالات توی دفترچه اختصاصی، به درس عربی اختصاص داده شده.
روش مطالعه عربی انسانی باید به نحوی تنظیم بشه که یادگیری مفهومی بخش‌های مختلف این درس رو برای داوطلب به همراه داشته باشه.
شیوه خوندن عربی کنکور انسانی ممکنه برای هر داوطلب متفاوت باشه اما در کل از روند یکسانی برای یادگیری این درس استفاده میشه. داوطلبان با اطلاع از روش‌های یادگیری عربی تخصصی کنکور می‌تونن عملکرد بهتری رو توی آزمون سراسری داشته باشن.

شیوه خواندن عربی کنکور انسانی باید به گونه‌ای طراحی بشه که هم مطالب حفظی و هم قواعد و مفاهیم درک مطلب را پوشش بده. تمرین و تکرار از اصلی‌ترین ارکانی هستن که اجرای بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور رو برای داوطلبان رشته انسانی مهیا می‌کنن. حل تست‌های کنکور روش‌های مختلفی داره؛ برای درسی مثل عربی تخصصی انسانی ،تاثیرگذارترین روش تست‌زنی، روش حذف گزینه‌های نادرست است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور

عربی تخصصی کنکور و آشنایی با بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور از جمله موضوعاتیه که ما توی این مقاله بررسی می‌کنیم؛ به طور کلی، اکثر داوطلبان رشته انسانی برای مطالعه این درس وقت صرف می‌کنن اما همه اون‌ها نمی‌تونن به نتیجه‌های مورد انتظار خودشون، توی کنکور انسانی برسن! فکر می‌کنین دلیل این اتفاق چیه؟!

عدم اطلاع از بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور باعث میشه که داوطلبان حجم زیادی از زمان خودشون رو برای مطالعه صرف کنن اما نتونن مزد زحمات‌شون رو دریافت کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علت تاثیر بالای درس عربی توی کنکور رشته علوم انسانی

حتماً می‌دونین که ضریب درس‌های تخصصی کنکور، هر عددی که باشد توی 3 ضرب میشه؛ یعنی اگر ضریب درسی 3 باشه، بعد از ضرب شدن به 9 تبدیل میشه. پس ارزش درس‌های تخصصی خیلی بیشتر از درس‌های دفترچه عمومیه. ضریب درس عربی تخصصی برای زیرگروه‌های مختلف رشته انسانی متفاوته.

یکی از مهم‌ترین درس‌های کنکور برای قبولی توی رشته‌های زیرگروه 1 انسانی، عربی اختصاصیه.

اگه رشته مورد علاقه شما برای ادامه تحصیل یکی از مواردی است که توی زیرگروه شماره 1 قرار می‌گیره، بهتر است توی برنامه‌ریزی کنکور خودتون زمان بیشتری برای مطالعه عربی تخصصی کنکور در نظر داشته باشین؛ چون ضریب 4 این درس در نتیجه نهایی شما اثر زیادی میذاره.

توی جدول زیر ضریب این درس برای زیرگروه‌های مختلف رشته انسانی رو می‌بینین:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه ۳ زیرگروه 2 زیرگروه 1
1 ۱ ۱ ۱ 4

مباحث و بودجه‌بندی زبان عربی توی کنکور انسانی

20 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور انسانی به درس عربی مربوط میشه. 20 دقیقه زمان هم برای جواب دادن به این سوالات در اختیار دارین؛ با یک حساب و کتاب سر انگشتی، متوجه میشین که برای هر سوال حدود 1 دقیقه زمان دارین.

منبع اصلی طراحی سوالات عربی تخصصی توی کنکور سه کتاب عربی 1، 2 و 3 رشته انسانیه.  داوطلبان با اطلاع از بودجه‌بندی کنکور انسانی می‌تونن عملکرد بهتری رو توی جلسه آزمون تجربه کنن. ما توی ادامه، بودجه‌بندی سوالات رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

عنوان

تعداد سوالات عربی توی کنکور ۱۴۰۰
ترجمه ۸
تحلیل صرفی ۳
ضبط حرکات ۱
قواعد ۷
مفهموم ۱

 

تفاوت عربی عمومی و اختصاصی توی کنکور انسانی

از اون‌جایی که دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و تجربی هم کتاب عربی رو بین کتاب‌های درسی خودشون دارن، این درس توی دفترچه عمومی که بین تمام رشته‌ها مشترکه قرار گرفته شده؛ اما دانش‌آموزان رشته انسانی به یادگیری مفاهیم بیشتر و سطح عمیق‌تری از این درس احتیاج دارن.

به همین دلیل هم کتاب عربی تخصصی به دانش‌آموزان رشته انسانی درس داده میشه و توی کنکور از اون سوال طرح میشه. سطح سوالات عربی اختصاصی کنکور، توی مقایسه با عربی عمومی یکم بالاتره؛ اما نوع طرح سوال و تست از این درس با عربی عمومی مشابه است.

اصولی‌ترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور

اگه بخوایم روش خواندن عربی اختصاصی انسانی رو با توجه به مباحث مختلف اون به شما توضیح بدیم، باید اون رو به 5 بخش تقسیم‌بندی کنیم. این 5 بخش عبارتند از:

  1. ترجمه و تعریب؛
  2. تحلیل صرفی؛
  3. ضبط حرکات؛
  4. قواعد؛
  5. مفهوم؛

توی ادامه مطلب روش مطالعه هر کدوم از این 5 مورد رو برای شما توضیح میدیم.

ترجمه و تعریب

سوالات ترجمه تبدیل کردن جملات زبان عربی به فارسی و سوالات تعریب برعکس اونه. بهترین راه برای حل کردن تست‌های این مبحث حذف کردن گزینه‌های غلطه. اگه به چهار نکته توجه داشته باشین، حل تست‌های ترجمه و تعریب برای شما خیلی ساده میشه:
۱) جمع ومفرد؛
۲) معرفه و نکره؛
۳) ضمایر؛
۴) فعل‌ها.
اگه بتونین غلط بودن این چهار مورد رو توی گزینه‌ها تشخیص بدین، حذف گزینه‌ها برای شما راحت‌تر میشه؛ به این ترتیب به سرعت جواب درست رو پیدا می‌کنین. به یادگیری ترجمه لغات عربی موجود توی کتاب درسی باید توجه ویژه داشته باشین.

اگه دوست دارین روی این مبحث تسلط بالایی داشته باشین، به تجزیه و ترکیب جملات عربی و یا متون عربی داخل کتاب و همینطور پیدا کردن نقش کلمات دقت کنین.

ترجمه و تعریب

تحلیل صرفی

تحلیل صرفی چیست؟ تحلیل صرفی یعنی تجزیه کلمات و نوشتن جزِیِیات نقش اون‌ها. حالا سوال اینجاست که چطور باید به این موضوع مسلط شد؟ از اون‌جایی که حداقل 3 سوال توی آزمون سراسری از این بخش میاد، برای تسلط توی تحلیل صرفی تشخیص نقش کلمات و تجزیه کامل اون‌ها ابتدا از متون عربی داخل کتاب درسی شروع به تجزیه می‌کنیم و بعد سراغ متن‌ها یا جملات دیگر میریم.

لازم به ذکره که برای تسلط روی تحلیل صرفی نیازی به حل سوالات مخصوص این بخش نیست.

ضبط حرکات

مشخص کردن حرکتی که بر روی کلمات به واسطه نقش آن‌ها قرار می‌گیره یکی از سخت‌ترین سوالات درس عربی است. به این دلیل که شما علاوه‌بر تشخیص نقش کلمه، باید از تحلیل صرفی و جزییات قواعد عربی به خصوص سکون روی کلمات و… مطلع باشین.

قواعد

قواعد عربی اصلی‌ترین بخش توی بهترین روش مطالعه عربی تخصصی است که باید اون رو به دقت مطالعه کنین. همچنین ناگفته نمونه که همه اجزای عربی از ترجمه تا مفهوم همه به این قسمت وابسته است. ابتدا برای تسلط روی قواعد عربی باید خلاصه‌نویسی دقیق از همه قواعد، چه فعل‌ها و چه قواعد مربوط به جملات تهیه کنین.

بعد از اون به تمرین و حل سوالات متنوع از این قسمت بپردازین. نکته اصلی جهت یادگیری مطالب قواعدی خلاصه‌نویسی بود که مطرح شد، حتماً از آن استفاده کنین.

مفهوم

همیشه یک متن عربی به همراه چندین سوال از متن، بین سوالات عربی تخصصی و عمومی قرار داره. حالا می‌خوایم بررسی کنیم که نحوه پاسخگویی به این سوالات چگونه است؟ خبر خوب اینه که شباهت بسیار زیادی به سوالات درک مطلب زبان انگلیسی داره.

برای جواب دادن به این سوالات باید ابتدا صورت سوالات رو بخونین و بعد از اون سراغ متن برین. زمانی که از سوالات مطلع باشین می‌تونین خیلی سریع‌تر و با دقت بیشتری جواب اون‌ها رو از بین متن پیدا کنین. البته همه سوالات اون مثل درک مطلب زبان انگلیسی نیست و شامل سوالات تحلیل صرفی هم میشه.

روش مطالعه قواعد عربی تخصصی کنکور انسانی

بهترین شیوه مطالعه عربی تخصصی کنکور انسانی

برای این که مطالعه موثر و مفیدی داشته باشین علاوه‌بر بهره‌مندی از بسته های آموزشی معلم خصوصی پرش، لازمه که موارد زیر رو حین آمادگی برای تست‌های عربی اختصاصی توی کنکور رعایت کنین:

سر کلاس هوشیار باشین.

یادگیری دقیق مطالبی که توی کلاس درس به شما تدریس میشه، سرعت مطالعه عربی تخصصی انسانی رو برای کنکور بالاتر میبره. سر کلاس درس کاملاً هوشیار باشین، جزوه بنویسین و سعی کنین همه چیز رو همون‌ جا یاد بگیرین. البته اگه مشکلی توی یادگیری مباحث عربی اختصاصی انسانی داشته باشین می‌تونین اون رو به کمک ویدیوهای آموزشی پرش رفع کنین.

آموزش عربی اختصاصی کنکور انسانی با استفاده از بسته‌های آموزشی پرش که شامل کتاب کمک‌درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی میشه، برای داوطلبان کنکور ساده‌تر میشه. مطالبی که آموزش دیدید رو توی قالب جزوه، حاشیه‌نویسی یا نکته‌برداری یادداشت کنین تا بعداً به آن‌ها مراجعه کنین.

درس هر روز رو توی همون روز مطالعه کنین.

احتمالاً این حرف رو قبلاً هم از اساتید و دبیران خودتون شنیدین؛ اگه شما هم جزو دانش‌آموزانی هستین که این حرف رو نشنیده می‌گیرن و همه چیز رو به شب امتحان موکول می‌کنن، حالا وقتش رسیده که هر چی سریع‌تر خودتون رو از این روش نادرست نجات بدین!

مطالعه مطالب درسی هر روز توی همون روز، ماندگاری مفاهیم اون رو توی حافظه شما افزایش میده. اگه زمان کمی از روز خودتون رو به مطالعه درس‌های همون روز یا حتی روخوانی کردن اون‌ها اختصاص بدین، یادگیری شما خیلی بهتر از قبل میشه.

با این کار هم برای شرکت توی جلسه بعدی کلاس آماده میشین و هم یادگیری عمیق مطالب شما رو برای روزهای کنکور آماده میکنه.

تست‌های آموزشی حل کنین

بعد از این که کتاب درسی، جزوه، درسنامه یا خلاصه‌نویسی‌های خودتون رو مطالعه کردین، بد نیست تعدادی از تست‌های تالیفی موجود توی کتاب کمک آموزشی‌تون رو هم حل کنین. این کار باعث میشه کیفیت مطالعه خودتون رو محک بزنین و توی لحظه نواقص آموزشی‌تون رو رفع کنین.

برای این که بتونین بین مطالبی که مطالعه کردین و نکات موجود توی تست‌های کنکور ارتباط برقرار کنین، باید تست‌های آموزشی رو حل کنین.

مشکل بسیاری از داوطلبان کنکور اینه که با وجود درس خوندن و تسلط داشتن، قادر به پاسخگویی تست‌ها نیستن؛ این مشکل از عدم حل تست‌های کافی ناشی میشه.

داوطلبان برای اینکه بتونن به سوالات درس عربی تخصصی انسانی، مخصوصاً سوالات ترکیبی اون پاسخ بدن، باید از سبک‌های مختلف تست‌های عربی تخصصی به تعداد کافی، تست حل کرده باشن.

بررسی کردن پاسخنامه، نکته‌برداری کردن از تست‌ها، توجه به گزینه‌های غلط، علامت‌گذاری کردن تست‌هایی که غلط حل کردین یا جواب ندادین، بعداً توی دوران مرور کردن به شما کمک میکنه.

برای آموزش نکات تستی و کنکوری این درس نیازه که از تجربه معلم‌ها و اساتید برتر کمک بگیرین. با شرکت توی کلاس آنلاین کنکور می‌تونین خیلی راحت به به‌روزترین محتواهای آموزشی دسترسی داشته باشین. هزینه‌های کلاس آنلاین عربی تخصصی کنکور توی مقایسه با کلاس‌های حضوری مقرون‌به‌صرفه‌تره و دسترسی به اون هم از هر شهر و استانی امکان‌پذیره.

حل تست‌های آموزشی برای خواندن عربی تخصصی کنکور

حالا نوبت حل تست‌های زمان‌دار رسیده

همون کارهایی که برای تست‌های آموزشی انجام می‌دادین، حالا باید در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی انجام بدین. با توجه به زمانبندی کنکور انسانی، سر جلسه کنکور انسانی برای جواب دادن به تست‌های درس عربی تخصصی 20 دقیقه زمان دارین. پس 20 مورد از تست‌های عربی اختصاصی انسانی رو انتخاب کنین و 20 دقیقه زمان در نظر بگیرین.

با این کار به زمانبندی لازم برای پاسخ دادن به هر سوال عادت می‌کنین.

درصد گرفتن از تست‌هایی که حل کردین، چک کردن گزینه‌های هر سوال و نکته‌برداری کردن، از کارهایی است که بعد از حل تست‌های زمان‌دار باید انجام بدین. یادتون باشه که باید تست‌های زمان‌دار رو مرتب و با فاصله‌های کوتاه حل کنین تا به نتیجه برسین.

روش مطالعه عربی انسانی از زبان رتبه‌های برتر

استفاده از تجربه کسانی که مسیر امروز شما رو توی سال‌های قبلی سپری کردن، گذر از روزهای سخت قبل از کنکور رو برای شما ساده‌تر میکنه. توی ادامه تجربه تعدادی از داوطلبان رتبه برتر کنکور انسانی رو با هم مرور می‌کنیم:

یکی از داوطلبان کنکور انسانی که موفق شده با رتبه تک رقمی از این مرحله عبور کنه، درباره روش مطالعه عربی تخصصی کنکور این‌طور صحبت می‌کنه:

«توی درس عربی ابتدا درسنامه کتاب‌ها و جزوه دبیر رو می‌خوندم، بلافاصله تست می‌زدم و تمام تست‌ها رو تصحیح می‌کردم. برای همه سوالات، پاسخ‌نامه‌ رو می‌‌خوندم و سپس دوباره از همون مبحث تست می‌زدم.

در نهایت تست‌هایی که اشتباه پاسخ داده بودم رو دوباره کار می‌کردم.»

 یکی دیگه‌ از داوطلب‌ها با رتبه برتر کنکور انسانی، درباره شیوه خواندن عربی کنکور انسانی میگه:

«من توی کنکور سراسری عربی عمومی رو 93 درصد و عربی اختصاصی رو 96 درصد پاسخ دادم. توی این درس ابتدا نکات قواعد رو با دقت می‌خوندم و به اون مسلط می‌شدم.

طوری این نکات رو می‌خوندم که می‌تونستم مثل یک دبیر اون ها رو توضیح بدم. پس از مطالعه قواعد، تعداد زیادی تست می‌زدم؛ به گونه‌ای که به طور کامل به تست‌ها مسلط می‌شدم.

هر شب دو متن درک مطلب پاسخ می‌دادم و زمان می‌گرفتم و این کار باعث شد تا بتونم زمان پاسخگویی خودم رو کم کنم و اون رو به 1 دقیقه و 50 ثانیه برسونم. هر شب به طور مرتب از مباحث مفهوم و ترجمه و تشکیل تست می‌زدم و به آن‌ها کاملاً مسلط شدم.»

از دو نفر از داوطلبانی که به رتبه دو رقمی توی کنکور انسانی رسیده بودن، درباره روش خواندن عربی تخصصی کنکور پرسیدیم و به این جواب‌ها رسیدیم:

«من توی این درس ابتدا از ترجمه شروع کردم. توی تابستان تمام ترجمه‌های کتاب عربی رو تمام کردم. برای درک مطلب از تابستان شروع کردم و نصف درک مطلب‌ها رو توی تابستان تمام کردم.

به این ترتیب با تیپ سوالات آشنا شدم و اون‌ها رو تمرین می‌کردم. از مهر ماه ترجمه و درک مطلب رو توی برنامه ثابت خودم قرار دادم و هر روز اون‌ها رو کار کردم.

برای قواعد، چند بار تست‌های کتاب کمک درسیم رو پاسخ دادم و از درسنامه‌های اون هم برای مطالعه خلاصه نکات بسیار استفاده کردم.»

«ابتدا جزوه دبیر رو به طور کامل مطالعه می‌کردم و سپس تمام تست‌های مربوط به اون مبحث رو پاسخ می‌دادم.»

«من توی این درس توی کنکور سراسری موفق به کسب درصد 93.4 شدم. به دانش آموزان توصیه می‌کنم به جای اینکه توی تست زدن عجله داشته باشن، ابتدا مباحث رو به طور کامل بخونن و سپس تست بزنن.»

«من توی این درس، تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته رو پاسخ می‌دادم. هنگام تست زنی تمام نکات مهم رو کنار کتاب حاشیه‌نویسی می‌کردم. در صورت نیاز جزوه رو به طور کامل و با دقت مطالعه می‌کردم.»

« سال یازدهم به صورت جدی عربی رو برای آزمون سراسری خوندم. روش خوندن عربی من این بود که، ابتدا قواعد رو (همراه با پیش‌خوانی) به صورت کامل توی کلاس یاد می گرفتم و سپس تمرین‌های کتاب رو به‌طور کامل حل می‌کردم و تمام متن دروس و گزاره‌های داخل تمرین‌ها رو تجزیه و تحلیل می‌کردم و این روند رو تا پایان سال ادامه دادم.

بعد از مطالعه و تسلط بر کتاب درسی عربی، برنامه‌ حجیمی برای تست‌زنی طراحی کردم؛ تعداد زیادی از تست‌های عربی کتاب‌های کمک درسی رو چند بار حل کرده بودم.

البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و کتاب‌های عربی سه سال دبیرستان من اون قدر نوشته شده و سیاه هست که قابل خوندن و استفاده مجدد نیست! حتی تمام جمله‌های جزوه دبیرم رو هم تجزیه و تحلیل کردم و مجبور شدم که دوباره جزوه‌ جدیدی رو تهیه کنم. با این نحوه مطالعه عربی تونستم تو کنکور 100 درصد بزنم. »

سخن پایانی درباره بهترین روش مطالعه عربی تخصصی کنکور

عربی تخصصی کنکور یکی از دروس مهم برای دانش‌آموزان است؛ اکثر دانش‌آموزان تمایل دارن با روش مطالعه عربی تخصصی به صورت دقیق آشنا بشن. درس عربی به عنوان یکی از درس‌های اختصاصی کنکور انسانی، نقش زیادی توی نتیجه نهایی داوطلبان این رشته داره. توی این مقاله درباره جزئیات مربوط به روش مطالعه عربی تخصصی کنکور با هم صحبت کردیم.

شک نکنین که با استفاده از شیوه صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور استفاده کرده باشین، نتیجه زحمات‌تون رو با درصدهای عالی توی کارنامه میگیرین. توی روزهای قبل از کنکور تمرکزتون رو روی مطالعه و تمرین و تست زدن بذارین و خودتون رو با هیچکس دیگری مقایسه نکنین.

علاوه بر رعایت هم نیاز و پیش نیاز های درس عربی، می تونین با نوشتن خلاصه و یادداشت این درس مهم رو به خوبی خونده و تست های اون رو بزنین!

شما می تونین با زدن تست های زمان‌دار پس از زدن تست های نرمال، مدیریت زمان رو برای پاسخ دادن به تست های عربی رو یاد بگیرین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد