نحوه ثبت نام المپیاد دانش‌آموزی(زمان+هزینه+شرایط)

نحوه ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی(زمان+هزینه+شرایط)

المپیاد دانش‌آموزی که توی چندین رشته مختلف برگزار میشه، آزمونی برای رقابت دانش‌آموزان نخبه و برتر مدارسه. نفرات برتر المپیادها می‌تونن به راحتی وارد دانشگاه بشن و در رشته مورد علاقه خود‌شون تحصیل کنن.

این موضوع باعث شده تا هر ساله میان دانش ‎آموزان نخبه، رقابتی سخت باشه، رقابتی که پیروزی در اون می‎تونه توی آینده دانش ‎آموز تاثیر زیادی بذاره. به همین دلیل زمان،شرایط و هزینه المپیاد دانش‌آموزی بسیار مورد توجه قرار گرفته. ما توی این مقاله بصورت کامل تمام این موارد رو براتون توضیح می‌دیم. پس با ما همراه باشین.

المپیاد آزمونی است که دانش آموزان هر ساله در مقطع دبیرستان می‌توانند در آن شرکت کنند. این آزمون در حوزه های متفاوت از جمله ادبی و علمی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، علوم و فناوری نانو، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک، جغرافیا، تفکر و کارآفرینی، علوم زمین، اقتصاد و مدیریت برگزار می‌شود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

المپیاد دانش‌آموزی چیه؟

المپیاد دانش‌آموزی یه رقابت علمی جهانیه که دانش‌آموزان سرتاسر جهان می‌تونن توی اون شرکت کنن. این آزمون در چندین دوره برگزار میشه که آخرین مرحله اون سعود دانش‌آموزان به مسابقات بین‌المللی و جهانیه.

ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی معمولا هر ساله در اواخر پاییز آغاز میشه. بازه دقیق هر سال چند روز قبل از آغاز ثبت‌نام توسط آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی میشه. زمان برگزاری المپیاد دانش‌آموزی هم معمولا در بهمن ماه است.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

المپیاد توسط مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان برگزار شده و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره میشه. این مسابقات برای پایه‌های دهم و یازدهم بوده و در رشته‌‎های المپیاد ریاضی، المپیاد زیست شناسی، المپیاد شیمی، المپیاد فیزیک، المپیاد ادبی، المپیاد جغرافی، المپیاد کامپیوتر، المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و المپیاد نجوم برگزار میشه.

شرایط المپیاد دانش‌آموزی

دانش‌آموزان برای شرکت در المپیادها باید شرایطی رو داشته باشن. در ادامه شرایط المپیاد دانش‌آموزی رو کامل براتون توضیح می‌دیم.

شرایط شرکت در المپیاد

  • تحصیل در مقطع متوسطه رو میشه از اصلی‌ترین شرایط المپیاد دانش‌آموزی دونست. دانش‌آموزانی که اقدام به ثبت‌نام در المپیاد می‌‎کنن باید مشغول تحصیل در پایه دهم یا یازدهم دوره دوم متوسطه باشن.
  • دانش‌‎‌‌آموز نباید در طول تحصیل، ترک تحصیل کرده و وقفه‌ه‎یای در تحصیلش ایجاد کرده باشه.
  • دانش‌آموزان پایه‌های مربوطه در صورت دارا بودن شرایط می‏‌تونن در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت کنن.
  • دانش‌آموزان پایه دهم به صورت آزمایشی در المپیادهای ادبیات، فیزیک و شیمی شرکت می‌کنن و به مراحل بالاتر میرن.
  • دانش‌آموزان پایه دهم که در دوره آموزشی قبل مدال برنز کامپیوتر رو کسب کردن، در صورت تمایل به شرکت در آزمون المپیاد سال جاری، ملزم به ثبت‌نام و شرکت در تمامی دوره‌ها هستن.
  • دارندگان مدال نقره یا برنز تمامی المپیادها در پایه دهم، در صورت تمایل به شرکت در آزمون المپیاد سال جاری، ملزم به ثبت‌نام و شرکت در تمامی دوره‌ها هستن.
  • برگزیدگان المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دوره آموزشی تابستان قبل در صورت تمایل به شرکت در آزمون همین المپیاد، ملزم به ثبت‌نام و شرکت در تمامی دوره‌ها هستن.
  • دانش‌آموزان پایه یازدهم که مدال نقره المپیاد کامپیوتر رو کسب کردن، اگه به شرکت مجدد در المپیاد تمایل داشته باشن، می‌تونن با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، بدون شرکت در آزمون مرحله اول و دوم، در دوره آموزش تابستانی 1403 حضور پیدا کنن.

 چند نکته درباره المپیاد دانش‌آموزی

600 نفر از از دو پایه که بالاترین امتیاز رو در اولین المپیاد ریاضی کسب کنن، به مرحله دوم میرسن. 900 نفر دیگه از دانش‌آموزان هم بر اساس بالاترین نمره به صورت آزمایشی در آزمون تشریحی مرحله دوم المپیاد ریاضی شرکت می‌کنن.

دانش‌آموزانی که موفق به راهیابی به دوره تابستان المپیاد سواد رسانه‌ای شده باشن، ضمن شرکت در کلاس‌های آموزشی، در بسترهای رسانه‌ای مختلف هم قرار می‌گیرن تا با آخرین تکنولوژی‌های این حوزه آشنا بشن.

برای ثبت‌نام در المپیادهای دانش‌آموزی، مدارک زیادی نیاز نیست. کافیه یک قطعه عکس رو در قسمت مربوط به ثبت‌نام در حجم خواسته شده آپلود کرده و هزینه ثبت‌نام رو هم پرداخت کنین.

مراحل برگزاری المپیاد دانش‌آموزی:

مرحله اول

این مرحله در بهمن یا اسفند ماه برگزار میشه و طی اون در هر رشته کمتر از هزار نفر به مرحله بعد میرن.

مرحله دوم

این مرحله از المپیاد معمولا در اردیبهشت برگزار میشه و در این مرحله تعداد کمی (حداکثر چهل نفر) از دانش‌آموزان انتخاب شده و به مرحله بعد میرن.

مرحله سوم (آموزش تابستانی)

این مرحله در تابستان برگزار شده طی اون دانش‌آموزان به باشگاه دانش‌پژوهان دعوت میشن و تحت آموزش اساتید دانشگاه قرار می‌گیرن. در این دوره تعدادی از دانش‌آموزان مدال طلا و بقیه مدال برنز رو دریافت می‌کنن. دارندگان مدال طلا می‎تونن بدون کنکور وارد دانشگاه شده و در رشته مورد علاقه خود‌شون تحصیل کنن.

دوره انتخابی المپیاد دانش‌آموزی

در این دوره از میان دارندگان مدال طلای المپیاد، بعد از گذراندن دوره‌ای چند ماه و چندین آزمون، تعدادی به عنوان اعضای اصلی تیم ملی المپیاد ایران انتخاب میشن و بقیه نیز به عنوان اعضای ذخیره تیم ملی المپیاد برگزیده میشن.

المپیاد جهانی

دانش‌آموزانی که به این مرحله از المپیاد میرسن تعداد اندکی هستن. این افراد به کشور خارجی برگزار کننده المپیاد اعزام میشن و در اونجا پس از گذراندن یه دوره چند روزه و چند آزمون، موفق به کسب مدال‌های طلا، نقره، برنز و یا دیپلم افتخار المپیاد جهانی میشن.

چگونگی ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی

برای ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی با اطمینان از دارا بودن شرایط شرکت در المپیاد، به سامانهmedu.gov.ir  مراجعه کرده و وارد قسمت خدمات الکترونیک بشین. در این بخش گزینه‌های مختلفی وجود داره که یکی از اون‌ها ثبت‌نام المپیادهای علمیه. با وارد کردن کدملی و رمز همگام دانش‌آموز، می‌تونین ثبت‌نام رو به راحتی انجام بدین.

ثبت نام در المپیاد

جدول زمان المپیاد دانش‌آموزی سال 1402- 1401

دوره شروع ثبت نام نوع آزمون شروع آزمون اعلام نتایج
اول دی ماه 1401 چند گزینه‌ای – کوتاه پاسخ بهمن ماه 1401 اسفند1401
دوم چند گزینه‌ای – عملی – تشریحی – کوتاه پاسخ اردیبهشت ماه 1402 تیر1492
دوره آموزشی تابستان تیرماه 1402 چند گزینه‌ای – عملی – تشریحی – کوتاه پاسخ شهریور ماه 1402 شهریور1402

لازم به یادآوریه که دانش‌آموزانی که نسبت به نتیجه آزمون خود ناراضی بوده و اعتراضی در این خصوص دارن، می‌تونن در موعدی که هر ساله توسط آموزش و پرورش اعلام میشه، درخواست بازبینی و رسیدگی مجدد  کنن. نتایج درخواست رسیدگی مجدد نیز چند روز بعد از اعلام نتایج آزمون، منتشر میشه.

همچنین برای اطلاع از «تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان» می‌تونین از مجله آموزشی پرش استفاده کنین.

المپیاد دانش‌آموزی برای همه یا فقط افراد خاصی؟!

معمولا دانش آموزان برتر و به تعبیری نخبه برای شرکت در المپیاد دانش‌آموزی اقدام می‎‎‌کنن. زیرا این آزمون‌‎ها سطحی بسیار بالاتر از آزمون‌های مدارس دارن. برای شرکت در المپیاد هر سال، باید شرایط المپیاد دانش‌آموزی همان سال رو مطالعه کرده و به روز باشین. المپیاد مراحل مختلفی داره که شرط راهیابی به مرحله جدید، با موفقیت گذراندن دوره قبله.

دانش‌آموزانی که علاقه‌مند شرکت در این آزمون هستن، باید به صورت دقیق از شرایط ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی در این آزمون باخبر بشن.

جمع‌بندی نحوه ثبت‌نام، هزینه، شرایط و زمان المپیاد دانش‌آموزی

المپیاد دانش‌آموزی و شرایط شرکت در اون، موضوعیه که ما توی این قسمت به صورت کامل بررسی کردیم. دانش‌آموزانی که تمایل دارن در المپیاد شرکت کنن، باید اطلاعات کاملی از شرایط شرکت در آزمون داشته باشن. ما در این مقاله از پرش، این موضوع رو به صورت کامل بررسی کردیم.

دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم می‎تونن در المپیاد شرکت کنن.

بله. دانش‌آموزان خارج از کشور هم امکان ثبت نام در المپیاد رو دارن.

با مراجعه به سایت آموزش و پرورش به  آدرس medu.gov.ir، می‌تونین در المپیادهای علمی شرکت کنین. جزئیات ثبت نام در متن بالا ذکر شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد