بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان، اون چیزی نیست که شما فکر می‌کنین. توی این مقاله از سایت پرش، قصد نداریم کتاب‌هایی رو معرفی کنیم که در بازار به عنوان کتاب‌های انگیزشی و روانشناسی به فروش میرن. برعکس قراره کتاب‌هایی رو معرفی کنیم که بر خلاف تصور عموم، بسیار انگیزشی هستن؛ حتی اگه داستان غم‌انگیزی داشته باشن.

برای آشنایی با کتاب‌های واقعا انگیزشی که مسیر زندگی هر فردی رو می‌تونه دستخوش تغییر کنه، تا آخر مقاله همراه ما بمونین.

کتاب‌های انگیزشی اصلا چه کتاب‌هایی هستن؟ کتاب‌هایی که شبه‌علم باشن، پایه و اساسشون روانشناسی قرن ۲۱ آمریکایی باشه؟ یا کتاب‌هایی که نوجوانان رو با واقعیت‌های زندگی روبه‌رو کنه؟

در کل مطالعه کتاب به بالا رفتن انگیزه نوجوانان کمک بزرگی می‌کنه. اما اینکه اون‌ها سراغ چه کتابی برای انگیزه پیدا کردن برن هم خیلی مهمه. پیشنهاد می‌کنیم که توی پیج‌های پرفالوور اینستاگرام و کانال‌های دانستنی تلگرام سراغ کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان نرین!

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معرفی کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

توی این قسمت از مقاله قصد دارم تا براتون ۷ کتاب رو به عنوان بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان معرفی کنم. اما همونطور که گفتم خبری از قوی باش دختر و خودت باش پسر و چهار اثر از فلورانس و نیمه تاریک وجود و … توی این مقاله نیست. به جاش چندتا رمان و کتاب فلسفی بهتون معرفی می‌کنم که نه داستان شادی دارن و نه انگیزشی هستن.

آرزوهای بزرگ؛ چارلز دیکنز

آرزوهای بزرگ اثر نویسنده شهیر بریتانیایی چارلز دیکنز، اولین کتاب انگیزشی برای نوجوانانه که توی این مقاله قصد داریم معرفیش کنیم.
آرزوهای بزرگ، داستان آمال و آرزوهای پیپ جوان است که در عنفوان نوجوانی با دختری به نام استلا آشنا میشه. استلا که دختری‌ست نجیب‌زاده، مدام پیپ و وضع مالی و خانوادگی اون رو مورد تمسخر قرار میده. همین مسئله انگیزه‌ای میشه برای پیپ و رفتن به دنبال آرزوهای بزرگی که توی سر داره.

آرزوهای بزرگ؛ چارلز دیکنز

خوندن این رمان کلاسیک، به دانش‌آموزان و نوجوانان کمک میکنه تا بهتر با مشکلاتشون کنار بیان، از نظرات منفی بقیه دلخور نشن و اون رو به چشم انگیزه‌ای برای تلاش ببینن.

همچنین، ادبیات کلاسیک به تقویت ذهن، تمرکز و نحوه فکر کردن دانش‌آموزان هم کمک بزرگی میکنه. پس اگه دنبال بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان هستین، این کتاب رو جزو گزینه‌هاتون قرار بدین.

پیرمرد و دریا؛ ارنست همینگوی

ارنست همینگوی، رمان‌نویس مشهور آمریکایی که داستان زندگی خودش بی‌شباهت به رمان‌هاش نبوده، جزو بزرگترین نویسنده‌های قرن ۲۰م به حساب میاد.

رمان‌های زیادی از این نویسنده بزرگ به جا مونده که نوجوانان می‌تونن با خوندن اون، درک بهتری نسبت به زندگی پیدا کنن. البته خوندن زندگینامه خود همینگوی هم می‌تونه به درک بهتر نسبت به کتاب‌های اون کمک کنه.

اما یکی از رمان‌های معروف این پیرمرد آمریکایی که به عنوان کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان محسوب میشه، رمان پیرمرد و دریا است. داستان این رمان درباره پیرمرد صیادی است که ۸۴ روزه نتونسته صیدی داشته باشه. تنها همراه اون هم که یک پسر جوان است به خاطر صید نداشتن پیرمرد از طرف پدر و مادرش برای همراهی پیرمرد منع میشه.

روز ۸۵م که پیرمرد می‌گفت روز شانسشه فرا میرسه و پیرمرد سوار بر قایقش تا عمیق‌ترین آب‌های خلیج پیش میره. شانس اون میزنه و بزرگترین ماهی که تا به الان صید کرده رو شکار میکنه. داستان صید کردن نیزه‌ماهی توسط پیرمرد و رسوندن اون به ساحل و مصائب پیرمرد در این راه، یک جدال تمام عیار بین امید و ناامیدی رو به تصویر میکشه. خوندن این رمان به دانش‌آموزان انگیزه مواجه با شکست‌ها و ناامید نشدن در مقابل سختی‌ها رو میده.

ماجراهای تام سایر؛ مارک تواین

مارک تواین، یکی از بزرگترین نویسنده‌های آمریکا و سراسر جهانه که داستان‌های زیادی درباره نوجوانان نوشته. کتابی که از این نویسنده بزرگ می‌خوام معرفی کنم، ماجراهای تام سایره.

تام یک پسر ماجراجوست که سرش درد میکنه برای دردسر و اتفاقات هیجان انگیز. داستان کتاب هم درباره یکی از ماجراهایه که تام سایر به طور ناخواسته با اون درگیر میشه. داستان قتل دکتر شهر و گیر افتادن یک فرد بی‌گناه داستانی است که تام سایر رو توی دل یک داستان هیجان‌انگیز می‌اندازه. همچنین داستان عشق و عاشقی تام سایر و بکی تچر و سودای دزد دریایی شدن اون‌ها هم بخش دیگه‌ای از کتابه که ذهن خواننده رو تا پایان مسیر همراه خودش می‌کشونه.

داستان اما همینجا تموم نمیشه، چالش‌های تام سایر ادامه داره و داستان سفرش روی رودخانه می‌سی‌سی‌پی و گیر افتادنش توی یک جزیره، هیجان داستان رو به اوج خودش می‌رسونه.

خوندن رمان تام سایر به دانش‌آموزان و نوجوانان این دیدگاه رو ایجاد میکنه که هیچوقت برای رسیدن به آرزوهاشون دست از تلاش نکشن. برعکس باقی کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان، این رمان واقع‌پذیره و با طراحی شخصیت‌هایی نزدیک به واقعیت، اتفاقات کتاب و تصمیمات شخصیت‌ها برای دانش‌آموزان ملموس تره.

ناطور دشت؛ جی. دی . سالینجر

آه… این هولدن کالفیلد لعنتی و داستان‌هاش. این رمان با تمام تیرگی دیدگاه و بدبینی نویسنده، یکی از کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان به حساب میاد.

داستان این رمان، درمورد یک پسر نوجوان است که هیچ سنخیتی با دنیای اطرافش حس نمیکنه، مگر در یک سری مواقع. هولدن بعد از اخراج از دبیرستان شبانه‌روزی نیویورک، به یک مرکز درمانی منتقل میشه. طول داستان درباره بازه زمانی اخراج شدن هولدن تا بستری شدنش توی یک مرکز درمانی رو نقل میکنه.

ناطور دشت؛ جی. دی . سالینجر

پرسه زدن یک نوجوان یاغی و جسور، که هیچ‌جوره با هم‌سن و سالاش جور نمیشه، توی شهر نیویورک، یکی از شاهکارهای ادبی جهان رو در قرن ۲۰ تشکیل داده.

خیلی از نوجوانان می‌تونن با خوندن این کتاب، با هولدن همذات‌پنداری کنن و مشکلات و مصائبش رو به طور کامل درک کنن. هولدن کالفیلد لعنتی برای دانش‌آموزانی که فکر می‌کنن توی این دنیا تنهان و کسی اون‌ها رو درک نمیکنه، دوست خیلی خوبی باشه. فقط حواستون باشه، هولدن خیلی گوشت تلخه و خیلی با همه نمی‌جوشه. ولی خوندن داستان‌هاش می‌تونه تسلی خاطری باشه برای نوجوانانی که فکر می‌کنن توی این دنیا تنهان.

زندگی در پیش رو؛ رومن گاری

زندگی در پیش رو، یکی از شاهکارهای نویسنده محبوبم،‌ رومن گاریه. این کتاب درباره یک پسر مسلمان به اسم مومو است که توی خونه مادام رزا زندگی میکنه. مادام رزا یک روسپی سابق است که از بچه‌های روسپی‌های دیگه مراقبت میکنه. این کتاب از زبان مومو روایت شده و داستان محله و آدم‌های اون رو تعریف می‌کنه. حالا چرا این کتاب رو به عنوان یکی از کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان معرفی کردم؟

چون که مومو داره توی کتاب شرایط زندگی زاغه‌های حومه پاریس رو تعریف میکنه که با تصور عموم با شهر زیبای پاریس تفاوت‌های زیادی داره. همچنین توضیحات مومو درباره رابطه‌اش با مادام رزا اطلاعات جالبی درباره یتیم‌ها و بچه‌های بدسرپرست به دست میده.

دید روشن و رنگارنگ مومو درباره وضعیت نابسامان خودش و شرایط زندگیش، انگیزه نوجوانان برای زندگی توی شرایط سخت رو بالا می‌بره. یعنی یک جورایی مومو و هولدن کالفیلد توی دنیای ادبیات همواره با هم دست به یقه‌ان ولی دوستای خوبی هستن برا هم.

راستی، این کتاب پایان غیرمنتظره‌ای هم داره که هر خواننده‌ای رو شوکه میکنه.

جنایات و مکافات؛ فئودور داستایفسکی

یک داستان شاد با یک پایان خوشحال‌کننده! فقط کسانی که این کتاب رو خوندن متوجه منظورم میشن. ؛)

داستان این شاهکار از نویسنده شهیر روسی، درمورد ارتکاب قتل توسط یک دانشجوی جوان و مکافات‌هاییه که اون شخص میکشه.

راسکولنیکوف تا سال‌های متمادی جزو الگوهای شخصیت پردازی و جنایات و مکافات الگوی داستان نویسی بوده. اما چرا این کتاب که سراسر غم و رنجه جزو کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان معرفی شده؟

گاهی ما با دیدن مکافات دیگران حس خوبی نسبت به زندگی خودمون به دست میاریم و می‌گیم، خداروشکر من جای اون شخص نبودم. یکی از تاثیرات خوندن این کتاب هم همینه که با مصائبی شما رو آشنا میکنه که روزی ۱۰ بار خداتون رو شکر می‌کنین که دچارش نیستین.

جنایات و مکافات؛ فئودور داستایفسکی

رمان جنایات و مکافات، علاوه‌بر این تاثیری که ذکر کردیم، به نوجوانانی که توی زندگیشون با یأس و ناامیدی دست و پنجه نرم می‌کنن می‌تونه کمک کنه تا بهتر با مشکلاتشون کنار بیان.

داستایفسکی با قلم توانمندش، رمانی رو نوشته که تا سالیان سال به نوجوانان هر دوره درس زندگی میده. همذات‌پنداری با شخصیت شکست‌خورده و ترحم‌انگیز راسکولنیکف، به نوجوانان دید بهتری نسبت به زندگی میده تا اشتباهات این جوانک نگون بخت رو مرتکب نشن.

همچنین رمان، تصویر دقیق و واقعی از شرایط نابرابر زندگی توی روسیه تزاری رو به نمایش میذاره و باعث میشه درک تاریخی دانش‌آموزان بیشتر بشه.

زوربای یونانی؛ نیکوس کازانتزاکیس

زوربای یونانی، یک رمان فلسفی اثر نیکوس کازانتزاکیس یونانیه که پندها و اندرزهای زیادی رو توی خودش جا داده. مزایا و ویژگی‌های مثبت این کتاب انقدر زیاده که میشه درباره‌اش یک مقاله جدا نوشت.

توی این رمان راوی که یک جوان خوشفکر و آرامه، داستان آشنایی خودش با زوربای ۶۰ ساله و ماجراجویی‌های آن‌ها توی جزیره کرت و برپایی معدن زغال سنگ رو تعریف میکنه. همونطور که راوی داستان متأثر از شخصیت پرشور و پرجنب و جوش زورباست، خواننده هم با خوندن افکار راوی و زوربا، تحت تأثیر قرار می‌گیره.

زوربای یونانی؛ نیکوس کازانتزاکیس

زوربا پر از عشق به زندگی و راوی درگیر افکار فلسفی خودشه. تلاقی این دو در جزیره کرت، شاهکاری خلق کرده که برای هر دانش‌آموز نوجوانی می‌تونه آموزنده باشه. نوجوانان با خواندن این کتاب، درکشون نسبت به زندگی گسترش پیدا میکنه و می‌تونن تصمیمات بهتری بگیرن.

حرف‌ها و نصیحت‌های زوربا ۱۰ برابر کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان، توی زندگی اون‌ها تاثیر میذاره. با خوندن این کتاب دانش‌آموزان متوجه میشن که هیچ سختی و مشکلی نمی‌تونه دربرابر شور زندگی مقابله کنه و رسیدن به این شور و شوق، تواناییه که هر کسی نمی‌تونه توی زندگیش به دست بیاره.

تسلی بخشی‌های فلسفه؛ آلن دوباتن

تمام کتاب‌هایی که تا الان معرفی کردم، همه‌شون رمان بودن. اما توی این بخش می‌خوام بهتون یک کتاب فلسفه معرفی کنم که می‌تونه کمک بزرگی به هر نوجوانی بکنه.

توی این کتاب، آلن‌دوباتن با بررسی و ارزیابی آراء و نظرات ۶ فیلسوف بزرگ چون سقراط، سنکا، اپیکور، مونتنی، شوپنهاور و نیچه، درس‌های بزرگی در رابطه با ناامیدی، محبوب نبودن، لذت بردن از زندگی، ناکارآمدی و بدبینی به دانش‌آموزان و نوجوانان میده.

نوجوانان با خوندن این کتاب می‌تونن بهتر با مشکلات زندگی کنار بیان، راه‌حل‌های بهتری برای بیرون رفتن از چالش‌ها به دست بیارن، حس بهتری نسبت به خودشون و زندگی پیدا کنن و در ادامه زندگی تصمیمات بهتری برای خودشون بگیرن.

کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه با بیانی شیوا و ساده، فلسفه‌ای بانمک و شیرین به دانش‌آموزان ارائه میده. خوندن این کتاب کار ۱۰۰ تا کتاب انگیزشی برای نوجوانان رو انجام میده.

چرا دانش‌آموزان باید کتاب انگیزشی بخونن؟

حالا که با ۷ تا کتاب که می‌تونه جزو کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان باشه، آشنا شدین، بیاین ببینیم چرا اصلا نوجوانان باید کتاب انگیزشی بخونن؟

دوران نوجوانی یکی از پرتلاطم‌ترین دوران زندگی هر فردیه. تغییرات هورمونی و شخصیتی به همراه اتفاقات مختلفی که توی این دوران می‌افته، دانش‌آموزان رو با چالش‌های مختلفی روبه‌رو میکنه. یکی از این چالش‌ها عدم اعتماد به نفس، نداشتن حس خوب نسبت به زندگی و بی‌انگیزگی برای تلاش کردنه.

چرا دانش‌آموزان باید کتاب انگیزشی بخونن؟

با خوندن این کتاب‌هایی که بهتون معرفی کردم هم قرار نیست که به صورت انفجاری، انگیزه و شوق زندگی‌تون افزایش پیدا کنه. کلا فرایند تاثیرگذاری کتاب خوندن، آرام و به مرور انجام میشه. هرچی دانش‌آموزان با چالش‌ها و مصائب زندگی افراد توی کتاب همذات‌پنداری بیشتری داشته باشن، حس خوبی نسبت به زندگی پیدا می‌کنن. چون یکی رو مثل خودشون می‌بینن که در حال تقلا و تلاش برای زندگیه و چالش‌های زیادی توی زندگیش داره.

خوندن رمان‌های کلاسیک، مدرن و فلسفه، جزو بهترین کتاب‌هاییه که دانش‌آموزان برای بالا رفتن انگیزه می‌تونن مطالعه کنن.

تاثیر کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

کتاب‌های انگیزشی چه تاثیری توی نوجوانان می‌ذاره؟ آیا اون‌ها بعد از خوندن کتاب‌های انگیزشی دیگه هیچ مشکلی براشون پیش نمیاد؟ یا می‌تونن با همه مشکلاتشون کنار بیان؟

خیر اصلا از این خبرها نیست. دانش‌آموزان می‌تونن با مطالعه کتاب، دید بهتری نسبت به خودشون و زندگی‌شون به دست بیارن.

همچنین کتاب‌هایی که توی این مقاله معرفی کردم همگی به صورت دقیقی واقع‌بینانه هستن و دانش‌آموزان می‌تونن با مطالعه اون‌ها دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به زندگی پیدا کنن.

سراغ این کتاب‌ها نرین!

دانش‌آموزان باید حواسشون جمع باشه که کدام کتاب‌ها مناسب اون‌هاست و کدومشون نیست. برای مثال کتاب‌هایی که جدیدن به کتاب‌های زرد معروف شدن جزو کتابهاییه که همه می‌دونن نباید سمتش برن.

اما به طور کلی دانش‌آموزان سراغ چه کتاب‌هایی نباید برن؟ کتاب‌هایی که پر از نصیحت کردن و ارائه راهکارهای مبتنی بر شبه علم باشه. کائنات، نیروی جذب، فیزیک کوانتوم، آسترولوژي، فراآگاهی و این قبیل اصطلاحات همگی برخواسته از نظریاتی است که پایه علمی ندارن ولی به زور می‌خوان خودشون رو علمی نشون بدن.

سراغ این کتاب‌ها نرین!

بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان، رمان‌های کلاسیک، مدرن و پست مدرن، فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی و کتاب‌های علمی است که توسط دانشمندان واقعی نوشته شده باشه.

یادتون باشه هیچ کتابی نمی‌تونه با یک بار مطالعه، حال شما رو خوب کنه. کتاب‌های حال خوب کن فقط حال نویسنده‌ها و ناشرهایی که از فروش کتاب سهم می‌برن رو خوب میکنه.

مضرات کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان که پایه‌شون روانشناسی زرده، بدترین کتاب‌ها برای نوجوانانن. گفتیم که در نوجوانی شرایط ذهنی و شخصیتی دانش‌آموزان دستخوش تغییر میشه. متاسفانه یکی از این مشکلات اینه که اون‌ها خودشون رو مرکز جهان می‌دونن و فکر می‌کنن با مطالعه چند کتاب به اسرار هستی دست پیدا کردن. خود بزرگ‌بینی و غرور کاذب، یکی از مضرات اصلی کتاب‌های انگیزشی زرده.

همچنین گمراهی نوجوانان و نداشتن خط فکری مشخص از ضررهای دیگه این قبیل کتاب‌هاست. نوجوانان باید بدونن که توی این سن هنوز هیچ چیز نمی‌دونن و باید این مسئله رو بپذیرن. همچنین کتاب‌های انگیزشی زرد برای نوجوانان، باعث میشه که اون‌ها سراغ کتاب‌های دیگه نرن.

اون دسته از کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان خوبن که باعث بشه دانش‌آموزان بدونن که نمی‌دونن و اون‌ها رو تشنه یادگیری بیشتر کنه.

جمع‌بندی درباره بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

توی این مقاله ۷ تا از کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان رو به طور مفصل معرفی کردم. دانش‌آموزان و نوجوانان می‌تونن با خوندن این کتاب‌ها درک بهتری نسبت به زندگی و خودشون پیدا کنن.

همونطور که اول مقاله اشاره کردم، قرار نیست توی این مقاله با کتاب‌های روانشناسی بی‌پایه و اساس آشنا بشین و در عوض چند رمان کلاسیک و یک کتاب فلسفی رو براتون شرح دادم. امیدوارم که این مقاله به پیدا کردن کتاب‌های مناسب برای نوجوانان کمک کرده باشه.

در آخر هم هرکی از تاثیرات شبه علم بهتون گفت با پشت دست…

بستگی داره منظور چه کتابی باشه. کتاب‌هایی که توی دستفروشی‌ها پیدا میشه و پیج‌های پرطرفدار اینستاگرام معرفی می‌کنن کتاب‌های مضری برای دانش‌آموزان هستن چون پایه و اساس علمی ندارن و صرفا نظریه‌هایی هستن که خیلی راحت نقض میشن. پس بهتره ذهن بچه‌ها رو به این کتاب‌ها آلوده نکنین.

هیچ کتابی به طور کلی نمی‌تونن باعث موفقیت بشن. تنها کتاب‌هایی که می‌تونن این کار رو انجام بدن، کتاب‌های درسی شماست.

هرکس که مطالعه می‌کنه حتما آدم فرزانه‌ای نیست. اینکه چه کتابی هم بخونه مهمه. پس به دنبال کسب موفقیت با خوندن یک یا دو کتاب نباشین. شما حداقل باید سالی ۳۰ جلد کتاب بخونین تا بتونین بگین که برای موفقیت تلاش می‌کنین.

نه نخوندم و نخواهم خوند. کدوم باشگاه پنج صبحی‌ها؟ نوجوانان باید با واقعیت‌های زندگی روبه‌رو بشن. خیلی از کتاب‌های موفقیت تنها توی فروش موفقیت کسب کردن و کسی با خوندن اون‌ها به موفقیت‌های مد نظرش نرسیده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد