چرا کنکور حذف نشد؟

چرا کنکور حذف نشد؟

کنکور، که بارها زمزمه حذفش از نظام آموزشی کشور به گوش خورده، هنوز با قدرت پابرجاست و هنوز هم مهمترین دغدغه اغلب نوجوانان و جوانان برای ورود به دانشگاه است.

بحث‌های زیادی درباره حذف کنکور صورت گرفته ولی در حال حاضر، شرایط حذف کنکور در ایران مشخص نیست و هنوز برای ورود به دانشگاه، داوطلبان باید توی آزمون سراسری کنکور شرکت کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بر اساس اخبار منتشر شده در سایت سازمان سنجش، در کنکور سراسری سال 1402 و نیز در برررسی علت حذف نشدن کنکور تا کنون، باید سه بخش را مدنظر قرار داد:

  1. قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال 1386 تا کنون
  2. آمار و اطلاعات آزمون سراسری 1401
  3. مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال  1402

در سال 1386 قانونی در مجلس تصویب شد که به موجب آن تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه کنکور تا حذف کامل کنکور هر ساله باید افزایش می یافت. این قانون از سال 87 سال 92 اجرا شد اما با توجه به عدم افزایش پوشش سوابق تحصیلی و نیز تقاضای زیاد داوطلبان برای برخی از رشته محل‌ها، امکان حذف کنکور فراهم نشد.

از سال 93 به موجب تصویب قانونی جدید، تاثیر سوابق تحصیلی به میزان 25 درصد قطعی شد و در سال 93 و 94  این قانون اجرا شد. همچنین در سال 95 مصوبه شورای سنجش مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ابطال شد.

در نهایت با پشت سر گذاشتن مسیری پر پیچ و خم ، کنکور نه تنها حذف نشد بلکه در سال پیش رو در دو نوبت نیز برگزار خواهد شد. نخستین نوبت برگزاری آزمون سراسری در دی ماه خواهد بود. نوبت دوم آن نیز به روال معمول در تابستان برگزار خواهد شد.

در ادامه این مطلب به چند نکته مهم درباره کنکور سراسری 1402 اشاره شده است.

مهمترین تغییرات آزمون سراسری 1402

  • برگزاری آزمون در دو نوبت
  • تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد
  • تغییر ضرایب آزمون اختصاصی (مطالعه دفترچه راهنمای آزمون)
  • افزایش در صد پذیرش دانشجو در دو رشته پزشکی و دندانپزشکی به ترتیب به میزان 20 و 15 درصد

چند نکته درباره کنکور 1402

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402، 40 درصد خواهد بود. این تاثیر بر اساس 11 درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام 6-3-3-  اعمال خواهد شد و همچنین سهمیه‌ها در این کنکور تغییر نخواهد کرد. (برای مشاهده ضریب هر درس در سوابق تحصیلی، به دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری 1402 صفحه 40 مراجعه کنید.)

هر چند که  بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون می دهند اما در سال‌های اخیر رشته علوم انسانی نسبت به سایر گروه‌های آزمایشی شاهد بیشترین رشد داوطلب بوده است. تعداد شرکت کنندگان کنکور 1401 در رشته تجربی 510083 نفر ، در رشته انسانی 375869 نفر و در رشته ریاضی 132457 نفر بوده است.

بیشترین میزان پذیرش دانشجو  و درصد قبولی در آزمون سراسری سال 1401 در تمام رشته محل‌های با آزمون و نیز صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، مربوط به استان های یزد، مازندران، سمنان، اصفهان و قم بوده است.

توضیحات معاون آموزش متوسطه درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

محمدمهدی کاظمی ـ معاون آموزش متوسطه ـ  در یک برنامه تلویزیونی درباره شروع مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور توضیح داده است: در سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی تاکید شده که کنکور حذف شود و پذیرش در دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی باشد. در این سال‌ها قانون به سمت ایجاد تبصره‌ها و تغییراتی برای ایجاد عدالت آموزشی، کاهش استرس دانش‌آموزان و کاهش اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی کشور رفته و تلاش‌هایی در این زمنیه انجام شده است.

کاظمی درباره تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی افزوده است:  شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت به موضوع کنکور ورود کند و برای توجه بیشتر به محتوای برنامه درسی در نظام آموزشی کشور زمینه سازی کند. بر همین اساس در سال 1400 مصوب شد که تاثیر سوابق تحصیلی در ورود به مراکز آموزش عالی لحاظ شود و تاثیر آن به 40 درصد برسد.

معاون آموزش متوسطه  این مصوبه را در جهت ایجاد عدالت موزشی دانسته و درباره کنکور 1402 توضیح داده است: دو آزمون در سال برگزار می‌شود ولی پذیرش یکبار است. نمره دانش آموز برای ورود به دانشگاه شامل دو بخش است. یک بخش آن رتبه  آزمون اختصاصی کنکور است و بخش دیگر سوابق تحصیلی اوست. سوابق تحصلی نمرات مجموعه دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود.

کنکور درسال‌های آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

کاظمی در پایان درباره تغییرات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سال‌های آتی نیز گفته است: در کنکور 1402 تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی قطعی است. درگذشته فقط تاثیر مثبت داشتیم اما اکنون 40 درصد برای همه قطعی است. برای کنکور 1403، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، به 50 درصد می‌رسد و برای پایه دوازدهم است.

در سال 1404 نیز این تاثیر به 60 درصد رسیده وسوابق تحصیلی پایه یازدهم هم در کنار پایه دوازدهم ایجاد خواهد شد. برای سال 1405 هم  سوابق تحصیلی برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و به میزان 60 درصد، برای پذیرش در مراکز آموزش عالی لحاظ خواهد شد.

حذف کنکور بر اساس سوابق تحصیلی

هر سال دانش‌آموزان و داوطلبان زیادی در آزمون سراسری شرکت می‌کنن و برگزاری یه آزمون جامع بهترین روش برای انتخاب اون‌هاست. درصد امتیاز سوابق تحصیلی به تدریج باید افزایش پیدا کنه تا کنکور به شکل مطلق حذف بشه. بر این اساس، سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور سال 1403 به چیزی حدود ۶۰ درصد خواهد رسید. با این حال، هر چه به زمان برگزاری کنکور 1403 نزدیک می‌شویم، محاسبه این ۶۰ درصد سوابق تحصیلی کمی دشوار میشه.

حذف کنکور با تاثیر مستقیم معدل

حذف کنکور یکی از موضوعاتیه که در چند سال گذشته به یکی از مباحث مهم در محافل کنکوری مبدل شده و همواره گمانه زنی‌هایی در این باره و زمان عملی شدن اون میشه. این موضوع ازاون جایی بر زبان‌ها افتاد که درسال 86 قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شد. اما علی رغم گذشت سال ها از تصویب اون، هنوز شاهد برپایی آزمون سراسری برای گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها هستیم.

به این ترتیب، همه ساله با ارائه طرح‌های جایگزین کنکور، این انتظار میره که دانش آموزان بدون حضور در جلسات کنکور در رشته‌های مورد نظرخودشون به ادامه تحصیل بپردازن. تاثیرمستقیم معدل برای پذیرش توی دانشگاه، یکی از پیشنهادات مهم مربوط به حذف کنکور است.

این بدین معنی است که دانش‌آموزان کاملا با توجه به معدلی که دارن برای پذیرش در دانشگاه انتخاب میشن. این موضوع حالت عادلانه‌ای نداره و دانش‌آموزانی که معدل کمی دارن از شانس کمتری برای پذیرش برخوردار خواهند بود. اما هنوزهیچ تصمیمی دراین باره گرفته نشده است.

پذیرش رشته‌های بدون کنکور

با توجه به اطلاعات اخیردانشگاه‌های سراسری درایران، رشته‌های بدون کنکور را ارائه می‌دهند. لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری در سال 1402 در هر دو نوبت ورودی مهر و بهمن به صورت جداگانه منتشر شده است.

این لیست شامل رشته‌های گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی است. داوطلبان ملزم به دریافت و مطالعه این لیست رشته هستن و در صورت عدم آگاهی در ثبت نام به مشکل می‌خورند.

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری در سال 1402 رایگان بوده و به این دلیل داوطلبان زیادی متقاضی تحصیل در رشته‌های محل‌های دوره روزانه هستن. حتی داوطلبانی که نحوه پذیرش‌شان در رشته محل‌های دوره روزانه به صورت بدون آزمون است، نیازی به پرداخت شهریه ندارند.

لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری سال 1402 به تفکیک دوره‌های آموزشی درهرنوبت ارائه شده است. برای مشاهده لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری سال 1402، می‌توانید به سایت سنجش مراجعه کنید.

جمع بندی چرا کنکور حذف نشد؟

حذف کنکور به معنای عدم برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه است. در سال‌های اخیر، بحث‌های زیادی درباره حذف کنکور صورت گرفته است. در حال حاضر، شرایط حذف کنکور در ایران مشخص نیست و هنوز برای ورود به دانشگاه، داوطلبان باید در آزمون سراسری کنکور شرکت کنند. برای حذف کنکور، باید چارچوب‌ها، شاخص‌ها و استانداردهای پذیرش بدون کنکور مشخص شود.

آزمون سراسری کنکور در دو نوبت بوده و تاثیر سوابق تحصیلی به میزان 40 تا 60 درصدی است.

درصد امتیاز سوابق تحصیلی به تدریج باید افزایش پیدا کنه تا کنکور به شکل مطلق حذف بشه.

لیست رشته‌های بدون کنکوردانشگاه سراسری در سال 1402 در هر دو نوبت ورودی مهر و بهمن به صورت جداگانه منتشرشده است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد