دوران جمع بندی کنکور چه زمانیه؟

دوران جمع‌بندی کنکور چه زمانی است؟

پس از سه سال درس خواندن مداوم با نزدیک شدن به روز موعود یعنی روز آزمون سراسری شما باید آمادگی زیادی برای شرکت در آن داشته باشید. به همین دلیل روزهای پایانی به عنوان زمان جمع‌بندی برای کنکور در نظر گرفته شده است. حالا جمع‌بندی کنکور اصلا چیست؟ به چه کار می‌آید؟ چه تاثیری دارد؟ کی و چطور باید انجام شود؟

این‌ها سوالاتی هستند که غالبا ذهن دانش‌آموزان با نزدیک شدن به روزهای پایانی به خود مشغول می‌کند. اگر شما هم جزء آن دسته از داوطلبانی هستید که به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دوران جمع‌بندی کنکور دیگر زمانی برای یادگیری و آموختن مطالب جدید نیست. در این فرصت کوتاه یک ماهه فقط باید به مرور و دوره مطالبی که در این سه سال خوانده‌اید بپردازید تا به بهترین شکل در حافظه شما تثبیت شوند. در این دوره شما باید با یک برنامه‌ریزی مشخص تمام نکات کلیدی و تست خیز را به طور کامل مرور کنید.

پس در ادامه همراه ما باشید تا شما را با بهترین تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور آشنا کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

برای دوران جمع‌بندی کنکور روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از روش‌ها، جمع‌بندی به روش سه روز یک بار است. به طور کلی، بسته به اینکه هر دانش‌آموزی در چه سطحی قرار دارد باید بررسی شود که کدام یک از این روش‌ها روی آن‌ها بیشتر جواب می‌دهد و از آن نتیجه می‌گیرند. ممکن است دانش‌آموزی از ابتدا روی درس‌های خود خوب کار نکرده باشد و دانش‌آموزی دیگر پایه درسی بسیار قوی داشته باشد.

چه زمانی به جمع‌بندی کنکور بپردازیم؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی و فرا رسیدن دوره جمع‌بندی کنکور لازم است که داوطلبان روش‌های جمع‌بندی کنکور را بشناسند. ما در این قسمت، نکات مربوط به روش‌های جمع‌بندی کنکور را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌ها و اصول جمع بندی کنکور

خواندن مبحث جدید ممنوع

دانش‌آموزان باید به این موضوع مهم توجه کنند که در دوران جمع بندی کنکور نباید به مطالعه مطالب جدید پرداخته شود. چراکه یادگیری مطالب جدید، آن هم با عجله بدون اینکه بتوانید حتی یک تست را در این مباحث به درستی پاسخ دهید کاملا بی‌فایده است. ضمنا با مطالعه مباحث جدید زمان شما تلف شده و از برنامه‌ریزی خود عقب می‌مانید و دیگر نمی‌توانید به مرور مباحث قبلی بپردازید.

پس بهترین کار در دوران جمع‌بندی کنکور این است که فقط روی مطالبی که قبلا مطالعه کرده‌اید کار کنید و آن‌ها را در حافظه خود تثبیت کنید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تمرکز روی نقاط ضعف

یکی از مزایای دوران جمع‌بندی کنکور این است که شما نقاط قوت و ضعف خود را بررسی می‌کنید. بدین ترتیب تشخیص می‌دهید که زمان خود را بیشتر روی چه مباحثی بگذارید. حتی می‌توانید از زمان گذاشتن بر روی مباحثی که در آن‌ها قوی هستید صرف نظر کنید و مباحثی که در آن‌ها مشکل دارید را بیشتر مطالعه کنید.

تمرکز روی نقاط ضعف

تمرین برای افزایش سرعت تست‌زنی

زمانی که شما به مرور مطالب درسی مشغول هستید می‌توانید همزمان سرعت تست‌زنی خود را نیز بالا ببرید و به این ترتیب هم مهارت مدیریت زمان را در خودتان تقویت کرده‌اید و هم سرعت خود را در تست زدن بالا برده‌اید. در واقع، این موضوع یکی از نکات مهم در دوران جمع‌بندی کنکور محسوب می‌شود.

بهبود توانایی مدیریت زمان

برای این کار مطالب درسی رو به سه دسته تقسیم کنید. دسته اول مطالبی که تا به حال نخوانده‌اید. این مطالب را به طور کل کنار بگذارید. دسته دوم مباحثی که در آن‌ها ضعف دارید و باید بهبود یابند و دسته سوم مباحثی است که شما به آن‌ها تسلط کامل دارید. گام بعدی این است که اولویت‌بندی کنید.

به سراغ مرور مباحثی بروید که از اهمیت بالاتری در کنکور برخوردارند و احتمال طرح سوال از آن‌ها بیشتر است. با این کار شما مدیریت زمان خود را به بهترین شکل  انجام دهید. در این دوره منابع جدید تهیه نکنید و از منابع قبلی استفاده کنید. سعی کنید حتما آموخته‌های خود را با استفاده از تست زدن به چالش بکشید تا نقاط ضعف‌تان بیشتر مشخص شود.

در این میان حتما به ساعات خواب و بیداری‌تان نیز توجه کنید که دچار ضعف حافظه نشوید.

بهترین زمان جمع‌بندی کنکور

دوران جمع‌بندی کنکور مهم‌ترین مرحله قبل از شرکت در آزمون سراسری است که باید همه درس‌ها به خصوص آن‌هایی که ضعف دارید را مرور کنید. جمع‌بندی اگر به نحو عالی و در زمان درست و مشخص انجام شود، مطمئن باشید که تا هفته منتهی به برگزاری کنکور، به طور کامل می‌توانید تمام درس‌های خود را جمع‌بندی کنید. در واقع، یکی از نکاتی که داوطلبان باید در برنامه‌ریزی کنکور خود به آن توجه کنند استفاده از تکنیک‌های اصولی در دوران جمع‌بندی است.

یکی از بهترین زمان‌ها برای جمع‌بندی کنکور تعطیلات عید نوروز است که شما می‌توانید از این فرصت دو هفته‌ای برای مرور و جمع‌بندی درس‌های پایه دهم و یازدهم و دوازدهم استفاده کنید.

بهترین زمان جمع‌بندی دروس نیم سال اول

دانش آموزانی که در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند باید بدانند که درس‌ها را به صورت اصولی و دقیق مطالعه کنند تا نتیجه خوبی کسب کنند. جمع‌بندی نیمسال اول به این صورت هست که در هر پایه‌ای که درس می‌خوانید باید نصف مطالب درسی آن پایه و کل مطالب درسی پایه یا پایه‌های قبل را به طور کامل مرور و جمع‌بندی کنید.

اینکه در نیمسال دوم و یا قبل از کنکور زمان برای جمع‌بندی دارید اصلا بهانه خوبی نیست که جمع‌بندی نیمسال اول را نادیده بگیرید.

زمان جمع بندی دروس نیمسال اول

بهترین زمان جمع‌بندی دروس نیم سال دوم

بهترین زمان برای جمع‌بندی درس‌ها در نیمسال دوم تحصیلی ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. باز هم تاکید می‌کنیم که در این دوره اصلا سراغ یادگیری مطلب جدید نروید و تا آنجایی که می‌توانید دروس خود را در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مرور کنید. البته لازم است که برای این کار حتما با یک برنامه‌ریزی حساب شده پیش بروید.

برای مثال دروسی که در هر روز در مدرسه داده می‌شود را مرور کنید، در کنار آن مطالب پایه‌های دهم و یازدهم را اگر گذرانده‌اید مرور کنید و به بررسی و رفع نقاط ضعف خود بپردازید.

نکاتی در رابطه با دوران جمع‌بندی کنکور

بدون شک، دوران جمع‌بندی کنکور نقش مهمی در موفقیت تحصیلی داوطلبان کنکوری داره؛ افراد به هر میزان که بتوانند نکات مهم مطالعه در این دوران را به درستی یاد بگیرند می‎‌توانند شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. ما در ادامه نکات کلیدی دوران جمع‌بندی کنکور را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

از زمان کلاس خود حداکثر استفاده را ببرید

در تمام جلسات کلاس شرکت کنید و یادداشت‌برداری کنید. هدف این است که وقتی یادداشت های خود را بعدا مرور می‌کنید، بتوانید آنها را درک کنید.یادداشت‌برداری خوب به این معنی است که در طول کلاس توجه بیشتری نشان می‌دهید . این موضوع وقتی برای آزمون آماده می‌شوید، واقعا مفید خواهد بود. در تایم کلاس اگر سوالی دارید بپرسید یا یادداشت بردارید تا بعد از کلاس از استاد سوال کنید.

نکات جمع بندی کنکور

مطالعه گروهی داشته باشید

تشکیل گروه‌های مطالعه در هر یک از کلاس‌های شما راهی عالی و سرگرم‌کننده برای مرور درس‌ها در دوران جمع‌بندی کنکور است. کار با هم به ایجاد عادات خوب مطالعه کمک می‌کند، همکاری در پروژه های گروهی را افزایش می دهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. شما می‌توانید با هم مطالعه کنید، به یکدیگر کمک کنید و یکدیگر را برای بهتر شدن تشویق کنید.”

از فلش کارت استفاده کنید

یکی از نکات مطالعه برای دانشجویان شامل بازنویسی مفاهیم و تعاریف مهم بر روی فلش کارت است. فلش کارت‌ها به شما امکان می‌دهند بدون کمک دیگران خود را امتحان کنید. فلش کارت‌های دیجیتال و برنامه‌های مطالعه راه دیگری برای سازماندهی و بررسی مطالب هستند.

یک محل مطالعه خوب پیدا کنید

برخی از مردم سکوت محیط کتابخانه را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر یک کافه شلوغ را برای مطالعه ترجیح می‌دهند. برخی از دانش‌آموزان نشستن پشت میز خود را برای مطالعه ترجیح می‌دهند و برخی دیگر یک مکان زیر نور خورشید را دوست دارند.

محل خوب برای مطالعه

درس‌ها را مرور کنید

طبق اصل منحنی فراموشی ابینگهاوس ، ما 70 درصد از آموخته‌هایمان را در عرض 24 ساعت فراموش می‌کنیم. مرور درس‌ها یک روز بعد از کلاس به افزایش یادگیری و درک مطلب کمک می‌کند. بنابراین هر شب زمانی را برای مرور سریع اختصاص دهید. فصل‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و مطالب را هر کدام را مرور کنید. با خلاصه کردن موارد مهم، یادداشت‌برداری کنید تا بتوانید به راحتی آنها را بدون نیاز به بازخوانی کل فصل‌ها مرور کنید. بخش‌های دشوار را نشانک‌گذاری کنید تا بعدا دوباره آنها را بررسی کنید.

منظم باشید

برنامه‌ریزی جلسات کلاس، تکالیف، تکالیف، پروژه‌ها و جلسات مطالعه برای منظم ماندن در دوران جمع‌بندی کنکور بسیار مهم است. از یک برنامه‌ریزی برای زمان‌بندی استفاده کنید تا هیچ چیز مهمی را فراموش نکنید. برنامه درسی کلاس خود را نیز مدام بررسی کنید.

استراحت کنید

به مغز و بدن خود فرصت تازه شدن بدهید تا بتوانید با انرژی و تمرکز درس بخوانید. به ازای هر 30 دقیقه مطالعه، یک استراحت کوتاه 10 تا 15 دقیقه‌ای برای شارژ مجدد داشته باشید. جلسات کوتاه مطالعه موثرتر است و به شما کمک می‌کند از زمان مطالعه خود به بهترین نحو استفاده کنید. بنابراین، بایستید، پاهای خود را دراز کنید و قبل از بازگشت به مطالعه، کمی هوای تازه دریافت کنید.

نکته: ورزش جریان خون را به مغز افزایش می دهد که می تواند انرژی بیشتر و درک بهتری به شما بدهد. یک جلسه یوگا یا حرکات کششی می‌تواند به تمرکز کمک کند.

استراحت کنید

از ابزارهای مختلف استفاده کنید

با فشرده کردن مطالب و خط‌کشی یا برجسته کردن کلمات و مفاهیم کلیدی، بر مهم‌ترین بخش‌های درس خود تمرکز کنید. سعی کنید آنها را به نمودارها، نقشه های ذهنی ، یا طرح‌های کلی تبدیل کنید یا تصاویری بسازید که به شما در درک مفاهیم پیچیده کمک کند. رعایت این موضوعات، بهترین اقدامات در دوران جمع‌بندی کنکور محسوب می‌شود.

بر تفاهم تمرکز کنید

به خاطر سپردن به معنای یافتن راه‌هایی برای یادآوری و تکرار مطالب در دوران جمع‌بندی برای کنکور است. درک کمی عمیق‌تر می‌شود و به این معنی است که می‌توانید دانش خود را در وقایع مختلف به کار ببرید و بدانید که چگونه با مفاهیم دیگر ارتباط دارد.

در جلسات مرور و جمع‌بندی شرکت کنید

اگر استاد یا معلم شما یک جلسه مرور پیش آزمون را قبل از هفته پایانی ارائه می‌دهد، حتما شرکت کنید. اینجاست که می‌توانید اطلاعات مهمی در مورد فرمت امتحان و آنچه ممکن است در سوالات داده شود و همچنین موضوعات کلیدی برای تمرکز بر مطالعات خود بیاموزید. نکته: امتحانات پایانی و میان ترم به شدت در معدل نهایی شما تاثیر دارد.

شرکت در جلسات مرور و جمع بندی

به خوبی از خود مراقبت کنید

مصرف غذاهای ناسالم برای صرفه‌جویی در زمان هوشمندانه‌ترین استراتژی در دوران جمع‌بندی کنکور نیست. در عوض، یک رژیم غذایی متعادل از «غذاهای سالم» مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، پروتئین و چربی‌های سالم داشته باشید تا ذهن خود را تقویت کنید. در مورد خواب هم همینطور است: برای استراحت شبانه خوب در شب قبل از امتحان برنامه‌ریزی کنید.

با آموزش دادن به دیگران یاد بگیرید

توضیح دادن مفاهیم به یک همکلاسی راهی عالی برای اطمینان از اینکه خودتان واقعا مطالب را درک می‌کنید و همچنین کمک به یادگیری آنها است. وقتی راه‌های جدیدی برای توضیح مفهومی پیدا می‌کنید، با پردازش اطلاعات برای دیگران، بر آن تسلط پیدا می‌کنید.

متمرکز بمانید

حفظ ذهن شما در مسیر درست می‌تواند به سادگی با استراحت، گوش دادن به موسیقی، خاموش کردن گوشی تلفن یا پیاده‌روی میسر شود تا به شما کمک کند روی مطالعه خود تمرکز کنید.

دانش خود را بیازمایید

یک امتحان عملی به شما کمک می‌کند مطالب را در سطح عمیق‌تری درک کنید و نقاط قوت و ضعف‌های خود را در دوران‌جمع بندی کنکور بشناسید.

به خود پاداش دهید

عادات خوب مطالعه کار سختی است! از خود با وقفه‌ها و جوایز اندک پذیرایی کنید. میان وعده‌های سالم، پیاده‌روی‌های خوب در فضای باز، یا حتی یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان راه‌های خوبی برای حفظ انگیزه شما هستند.

دانستن استراتژی‌های مطالعه موثر خود کلید موفقیت در دوران جمع‌بندی کنکور است. یافتن نکات مطالعه‌ای که برای شما بهترین نتیجه را دارد، در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند و بهترین نتایج را به دست می آورد.

به مطالعه خود سرعت دهید

انباشته کردن تمام مطالعه شما در هفته پایانی می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود. مطالب را به موضوعات کوچک تقسیم کنید و مرحله به مرحله آنها را مرور کنید. اگر در کلاس یک ساعته شرکت می‌کنید، باید دو ساعت اضافی را در خارج کلاس زمان بگذارید تا مطالعه کنید. بنابراین، اگر 15 ساعت در هفته کلاس دارید، باید 30 ساعت برای مطالعه بعد از کلاس زمان بگذارید.

افزایش سرعت مطالعه

از عبارات اختصاری استفاده کنید

شکستن مطالب به قطعات کوچک و ایجاد کلمات اختصاری، عبارات، قافیه‌ها یا استعاره‌ها می‌تواند راهی عالی و سرگرم کننده برای به خاطر سپردن مفاهیم باشد.

سخن پایانی درمورد دوران جمع‌بندی کنکور

دوران جمع‌بندی کنکور، موضوعی است که ما در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم. بدون شک، برنامه‌ریزی برای دوران جمع‌بندی کمی متفاوت با زمان‌های دیگر است. اگر در حالت عادی برای یادگیری مطالب جدید همیشه در برنامه خود زمانی اختصاص می‌دادید، در این دوران باید آن‌ها را کنار بگذارید. چراکه زمان گذاشتن برای آموختن مطالب جدید فقط وقت شما را می‌گیرد و کمکی به پیشرفت شما نخواهد کرد.

اما باز هم باید تاکید کنیم که نحوه درس خواندن در دوران جمع‌بندی، برای هر دانش‌آموز ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد. هر دانش‌آموزی با توجه به سطح مطالعاتی که داشته و نقاط ضعف و قوتی که دارد، باید یک برنامه‌ریزی جمع‌بندی صحیح و جامع برای خود بنویسد.

البته در این مسیر قطعا لازم است از مشاوره‌های افراد با تجربه و داوطلبانی که در کنکور به موفقیت رسیده‌اند نیز استفاده کنند.

بله، برای قبولی در آزمون سراسری و به دست آوردن یک رتبه عالی، باید دوران جمع‌بندی کنکور را جدی گرفت.

دوره‌ای است که داوطلبان در آن به مرور و بررسی مجدد مطالب درسی می‌پردازند تا با آمادگی کامل در کنکور شرکت کنند.

در این دوران شما باید دروس رو در فاصله زمانی کوتاه مطالعه کنید.

دوره‌های جمع‌بندی در نیمسال اول یعنی دی ماه، در نیمسال دوم اردیبهشت و خرداد ماه و تعطیلات دو هفته‌ای عید نوروز در نظر گرفته شده است.

در این زمان کوتاه به بازیابی مطالبی که خواندید بپردازید و با مرور بیشتر، مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید. مطالبی را بیشتر مطالعه کنید که اهمیت بالایی در سوال‌های کنکور دارند و آن‌هایی که برای شما سخت هستند و از پسشان برنمی‌آیید را کنار بگذارید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد