تفکر انتقادی در دانش‌آموزان

7 روش پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان

پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان هسته اصلی یادگیری آن‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا تفکر انتقادی به دانش‌آموزان اجازه می‎دهد تا در رابطه با دیدگاه‌های خود تامل کرده و آن‌ها را بیشتر درک کنند. بر اساس تفکر و درک شخصی، این مهارت به دانش آموز در تعیین چگونگی درک دنیای اطرافش کمک خواهد کرد.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تفکر انتقادی در دانش‌آموزان به شیوه تفکر اون‌ها درباره هر موضوع، کمک می‌کنه. بهترین بخش تفکر انتقادی اینه که کیفیت تفکر دانش‌آموزان رو بهتر می‌کنه. تفکر انتقادی نیازمند یک فرآیند مناسبه. این فرآیند شامل مفهوم‌سازی ماهرانه، تجزیه‌و‌تحلیل جنبه‌های مختلف، ترکیب، مهم‌تر از همه ارزیابی اطلاعات جمع آوری‌شده، مشاهده دقیق همه عوامل و تجربه دیدگاه کلیه.

اگه شما نیز به دنبال ایجاد تفکر انتقادی در دانش‌آموزان هستین تنها کافیه تا انتهای این مقاله رو مطالعه کنین. در این مطلب بهترین روش‌های پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان رو بررسی می‌کنیم. همچنین در انتها با دلایل اهمیت ایجاد و پرورش این نوع تفکر در تمام طول زندگی اون‌ها آشنا میشیم.

تفکر انتقادی چیست؟

منظور از تفکر انتقادی چیه؟

تفکر انتقادی نوعی تفکره که در اون، شما درباره چیزی که میخونین، می‌شنوین، یا می‌نویسین سوال، تحلیل، تفسیر، ارزیابی و قضاوت می‌کنین. اصطلاح تفکر انتقادی از کلمه یونانی kritikos به معنای “قادر به قضاوت یا تشخیص” گرفته شده.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

نحوه پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان

پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان، اون‌ها رو تشویق می‌کنه تا نقاط بین مفاهیم رو به هم متصل کنن، مسائل رو حل کنن، خلاقیت به خرج بدن و دانش رو به روش‌های جدید به کار بگیرن؛ بنابراین پروش تفکر انتقادی نه‌تنها برای موفقیت در همه زمینه‌های موضوعی، بلکه برای زندگی روزمره دانش‌آموزان نیز حیاتیه، از این رو در ادامه به روش‌های پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان می‌پردازیم.

1.سوال پرسیدن

پرسشگری ابزاری ضروری برای پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزانه. این ساده‌ترین و آسان‌ترین روشیه که می‌تونین در حال حاضر در کلاس خودتون اجرا کنین. سوالاتی رو ایجاد کنین که دانش‌آموزان رو ملزم به تفکر عمیق تر کنه. به جای سؤالات «بله» یا «نه» سؤالات باز بپرسین.

به عنوان مثال، به جای اینکه از دانش‌آموزان بپرسین: “آیا یادگیری مهمه؟” بپرسین: “چرا یادگیری مهمه؟” سوالات باز به دانش‌آموزان فرصت میده تا دانش‌شون رو در مورد موضوع مورد نظر بررسی کنن.

2. یادگیری مشارکتی

یکی دیگه از روش‌های پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزان، یادگیری مشارکتیه. شرکت در پروژه‌ها و بحث‌های گروهی روشیه تا مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان رو تشویق کنن.

یادگیری مشارکتی

یادگیری مشارکتی نه‌تنها دانش‌آموزان رو در معرض فرآیندهای فکری همکلاسی های خود قرار میده، بلکه تفکر و جهان بینی اون‌ها رو نیز بیشتر می‌کنه.

3.یادگیری مبتنی بر تحقیق

یادگیری مبتنی بر تحقیق یک استراتژی عالی برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزانه. این نوع یادگیری فراتر از اینه که دانش‌آموزان چه چیزی رو یاد بگیرن. درواقع یادگیری مبتنی بر تحقیق، در مورد فعال کردن علاقه و کنجکاوی دانش‌آموزانه.

اولین قدم در یادگیری موفقیت آمیز مبتنی بر تحقیق اینه که دانش‌آموزان رو وادار کنیم تا سؤالاتی رو که می‌خوان به اون‌ها پاسخ بدن، ایجاد کنن. ما می‌خوایم دانش‌آموزمون سؤالات درجه بالاتری رو بپرسن و به اون‌ها جواب بدن.

4. همکاری

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تفکر نقاد، توانایی طرح سوال و تحلیل پاسخ‌هاست. وقتی دانش‌آموزان با همسالان خود همکاری می‌کنن، مسئولیت کار خود‌شون رو به عهده می‌گیرن که استقلال و تفکر انتقادی اون‌ها رو ارتقا میده.

به دانش‌آموزان زمان بدین تا با همسالان خود‌شون صحبت کنن و ایده‌ها را به اشتراک بذارن. اغلب اوقات، دانش‌آموزان طی یک همکاری، علاوه بر تجربه یک لذت عمیق، از یکدیگر یاد می‌گیرن. به همین دلیله که همکاری یکی از روش‌های جذاب برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزانه.

5.یادگیری مبتنی بر مشکل

یادگیری مبتنی بر مشکل یا PBL یکی از روش‌های پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزانه که اون‌ها رو به استفاده از مهارت‌های تفکر نقاد با ارائه ساختاری برای کشف تشویق می‌کنه.

یادگیری مبتنی بر مشکل

این کار به دانش‌آموزان کمک می‌کنه تا درک خود‌شون رو عمیق‌تر کنن. مراحل ساده هستن و می‌توان اون‌ها رو برای هر موضوع جدید تکرار کنن:

  • به کشف یک مسئله یا مشکل خاص بپردازین

به دانش‌آموزان یک مشکل بدین و از اون‌ها بخواین اطلاعاتی رو برای ایجاد راه حل جمع‌آوری کنن.

  • تحقیق و طوفان فکری انجام بدین

از دانش‌آموزان بخواین در مورد مشکل خود‌شون تحقیق کنن و راه‌حل‌های ممکن رو طوفان فکری کنن. هر راه‌حل ارائه‌شده رو در نظر بگیرین و بحث کنین.

  • یک فراخوان برای اقداماتی که باید انجام بشن، تهیه کنین

دانش‌آموزان باید مراحلی رو که برای حل مشکل باید برداشته بشه توضیح بدن.

6. تشویق برای تصمیم گیری

از اونجایی که بخش بزرگی از آموزش برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان حول به کارگیری دانش و ارزیابی راه‌حل‌ها می‌چرخه، شما باید تصمیم‌گیری رو تا حد امکان در اون‌ها تشویق کنین. این امر به دانش‌آموزان امکان میده تا آنچه رو که یاد گرفتن در موقعیت‌های مختلف به کار بگیرن، جوانب مثبت و منفی راه‌حل‌های مختلف رو بسنجن، سپس تصمیم بگیرین که کدام ایده‌ها بهتر عمل می‌کنن.

7. تقویت قوه خلاقیت

خلاقیت کلید پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزانه. معلمان باید به دنبال راه‌های جدیدی برای دانش‌آموزان باشن تا از اطلاعات برای خلق چیزی جدید استفاده کنن. پروژه‌های هنری یک راه عالی برای انجام این کار هستن.

پدر و مادر‌ها باید راهکار‌های برای افزایش خلاقیت کودکان خود پیدا کنن.

مزایای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان

تا این بخش از مطلب با روش‌های پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان آشنا شدین. نوبت اون رسیده که بدونین این کار چه مزیت‌هایی رو به دنبال داره. برای فهمیدن مزایای تفکر نقادانه در دانش‌آموزان تنها کافیه این بخش رو تا انتها مطالعه کنین.

1.کمک به بهبود تصمیم گیری دانش‌آموزان

پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزان به اون‌ها این امکان رو میده که خودشون تصمیم بگیرن. برای دانش‌آموزان، در حین تصمیم‌گیری شغلی یا انجام یک حرکت شغلی جدید، تصمیم‌گیری سریع بسیار مهمه؛ از این رو تفکر نقاد در اینجا نقشی حیاتی ایفا می‌کنه.

2.افزایش توانایی حل مسئله دانش‌آموزان

حل مسئله مهارت کلیدی مورد نیاز برای سازگاری با تغییرات و رویارویی با چالش هاست. با پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان از پیچیده کردن هر موقعیتی جلوگیری شده و توانایی حل مسئله اون‌ها افزایش پیدا می‌کنه.

افزایش توانایی حل مسئله دانش‌آموزان

3.اصلاح مهارت های تحقیقاتی دانش‌آموزان

پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزان مهارت‌های تحقیقاتی اون‌ها رو اصلاح می‌کنه، علاوه بر این به اون‌ها کمک می‌کنه تا با مشاهده، تجزیه و تحلیل، ترکیب و آزمایش با جزئیات هر جنبه‌ای برای نتیجه بهتر تحقیق کنن.

4.تحریک حس کنجکاوی دانش‌آموزان

پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان حس کنجکاوی رو در اون‌ها تحریک می‌کنه تا راه حل مناسبی برای مشکل یا موضوعی که روی اون کار می‌کنن، پیدا کنن. حس کنجکاوی به دانش‌آموزان این امکان رو میده که برای به دست آوردن نتیجه بهتر و عمیق تر کاوش کنن. این عامل فرصتی رو برای اون‌ها ایجاد می‌کنه که یک یادگیرنده مادام‌العمر باشن.

تحریک حس کنجکاوی دانش‌آموزان

جمع بندی برای پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان

پرورش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان بسیار فراتر از یک نیازه! به همین دلیل توی این مقاله در مورد اهمیت تفکر انتقادی برای دانش‌آموزان و روش‌های پرورش اون، به تفصیل صحبت شده. تفکر انتقادی، یکی از مهم ترین توانایی‌های شناختی برای پرورش است.

با تمرین تفکر خوب، می‌تونین تأثیر مثبتی بر زندگی دانش‌آموزان در سطوح شخصی و حرفه‌ای داشته باشین. با روش‌هایی که در این مطلب به اون اشاره شد حتما می‌تونین به پرورش تفکر نقاد در دانش‌آموزان کمک کنین. همچنین با استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش می‌تونین این مهارت رو در دانش‌آموزان پرورش بدین.

تفکر انتقادی فرآیند ذهنی منضبط مفهوم‌سازی، بکارگیری، تجزیه‌و‌تحلیل، ترکیب، و ارزیابی اطلاعاتی که از مشاهده، تجربه، تأمل و استدلال به دست میاد.

تفکر انتقادی در خط مقدم یادگیری قرار داره، زیرا به دانش‌آموز کمک می‌کنه تا دیدگاه‌های خودش رو بازتاب داده و اون‌ها رو درک کنه. این مهارت به دانش‌آموز کمک می‌کنه تا به طور موثر دانش رو جمع آوری کرده ، اطلاعات رو به سرعت پردازش کنه و به تجزیه‌و‌تحلیل هوشمندانه داده ها بپردازه.

بله، تفکر انتقادی به عنوان یک مهات می تونه به شما کمک کنه تا خودتون رو بهتر بشناسین و به نوبه خود به شما کمک کنه تا از هر نوع باور منفی یا محدود کننده دوری کرده و بیشتر بر نقاط قوت خود تمرکز کنین. اینکه بتونین نقادانه فکر کنین، می تونه کیفیت زندگی شما رو افزایش بده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد