عادات بد حین مطالعه

عادات بد حین مطالعه

اگر دانش‌آموزی هستید که با ساعت‌ها درس خواندن، نمی‌توانید به نتیجه رضایت‌بخشی برسید، بهتره که در سبک درس خواندن خودتان، تجدید نظر کنید و عادات بد حین مطالعه خودتان رو شناسایی کنید.

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا عادت‌های بد موقع درس خواندن‌تون رو بشناسید و سعی کنید با راهکار‌های اصولی، این مشکلات را به بهترین شکل ریشه‌یابی کنید.

اگر دانش آموزی هستید که با حفظ اطلاعات، ایجاد انگیزه در خود و استفاده بهینه از زمان در حین مطالعه مشکل دارید، حتما آشنایی با لیستی از عادات بد حین مطالعه که باید به سرعت آن‌ها را ترک کنید، می‌تواند برای شما مفید باشد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اگر دانش آموزی هستید که با حفظ اطلاعات، ایجاد انگیزه در خود و استفاده بهینه از زمان در حین مطالعه مشکل دارید، حتما آشنایی با لیستی از عادات بد حین مطالعه که باید به سرعت آن‌ها را ترک کنید، می‌تواند برای شما مفید باشد. مطالعه موثر یک مهارت است؛ بنابراین بسیار مهم است که برای موفقیت تحصیلی از عادات بد حین مطالعه دوری کنید و سعی کنین بهترین روش‌های درس خوندن رو یاد بگیرین. به طور کلی، اگر نمی‌دانید که برای مطالعه موثر باید چه کنید، نگران نباشید. در تلاش برای بهینه‌سازی عملکرد تحصیلی شما، در این مقاله فهرستی از عادات بد حین مطالعه ایجاد کرده‌ایم تا بتوانید با شناخت کافی، از آنها اجتناب کنید.

آشنایی با عادات بد حین مطالعه

مطالعه جزء لاینفک زندگی تحصیلی هر فرد است و انجام آن به‌طور موثر برای موفقیت یک فرد ضروری به‌شمار می‌رود؛ زیرا اغلب، فقط کسب مدرک کافی نیست. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نه. در ادامه فهرستی از نمونه‌های عادات بد حین مطالعه آورده شده تا بتوانید با اجتناب از آن‌ها به موفقیت تحصیلی دست یابید. برخی از مهم‌ترین این عادات که باید به سرعت آن‌ها را ترک کنید عبارتند از:

آشنایی با عادات بد حین مطالعه

1. مطالعه بدون برنامه

یکی از عادات بد حین مطالعه که برای دستیابی به موفقیت تحصیلی حتما باید از آن اجتناب کنید، مطالعه بدون برنامه است. مطالعه بدون برنامه می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی بدون ساختار شود. با این کار، پوشش دادن تمام مطالبی که نیاز دارید، در یک دوره زمانی چالش‌برانگیز خواهد شد.

برای غلبه بر این مسئله، مطمئن شوید که قبل از شروع مطالعات خود برنامه‌ای ایجاد کرده‌اید که تمام وظایفی را که می‌خواهید در طول یک جلسه انجام دهید مشخص می‌کند. برای داشتن یک برنامه مطالعه متناسب با خود می‌توانید از مشاوره آنلاین پرش کمک بگیرید تا مسیر موفقیت تحصیلی خود را هموار کنید.

2. به تعویق انداختن برنامه درس خواندن

یکی دیگر از عادات بد حین مطالعه به تعویق انداختن برنامه‌های مطالعه است. به تعویق انداختن کارها می‌تواند مانع مهمی برای پیشرفت و موفقیت تحصیلی شما باشد. شما باید راه‌های ایجاد عادت به درس خواندن را به درستی بشناسید و از تعویق انداختن زمان مطالعه خودتان دست بردارید. شما می‎توانید این عادت بد را با رعایت یک دستور کار سختگیرانه و شروع تمام تکالیف خود حداقل یک هفته قبل از موعد مقرر، برطرف کنید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

3. مدیریت زمان ناکارآمد

از دیگر عادات بد حین مطالعه می‌توان به مدیریت زمان ناکارآمد اشاره کرد. معمولاً دانش‌آموزان ساعت‌ها را صرف مطالعه می‌کنند بدون اینکه تمام مطالبی را که باید بفهمند پوشش دهند. این کار اغلب در نتیجه مهارت‌های مدیریت زمان ضعیف است. شما می‌توانید با مدیریت موثرتر زمان خود از این امر جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم برنامه‌ای ایجاد کنید که بتوانید به آن پایبند باشید (می‌توانید از ابزارهایی مانند تایمر برای پیگیری تلاش‌های خود استفاده کنید).

4. کار کردن با گوشی حین مطالعه

یکی دیگر از عادات بد حین مطالعه که امروزه دانش آموزان زیادی دچار آن هستند، کار کردن زیاد با گوشی هنگام درس خواندن است. در واقع ممکن است حین مطالعه دوست داشته باشید رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کنید یا به پیام های متنی که دریافت می کنید، پاسخ دهید.

راهکار جلوگیری از حواس‌پرتی با گوشی حین مطالعه

کار کردن با موبایل به عنوان یکی از عادات بد حین مطالعه، می‌تواند به عنوان یک عامل حواس‌پرتی بزرگ عمل کرده و تمرکز بر روی مطالعات را برای شما چالش برانگیز کند؛ بنابراین، برای جلوگیری از حواس‌پرتی، بهتر است هنگام کار، تمام اعلان‌های الکترونیکی گوشی خود را بی‌صدا کنید یا گوشی را در اتاق دیگری تا پایان مطالعه قرار دهید.

5. انجام دادن چندین کار به‌طور همزمان

بسیاری از دانش‌آموزان بر این باورند که انجام چند کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند کارآمدتر مطالعه کنند و مطالب بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری پوشش دهند. اما این کار یکی از عادات بد حین مطالعه به شمار می‌رود که باید به سرعت آن را ترک کنید.

انجام دادن چندین کار به‌طور همزمان

زیرا انجام چند کار در یک زمان خاص، یا جابه‌جایی بین وظایف در فواصل کوتاه، می‌تواند بیشتر از تمرکز روی یک کار در یک زمان طول بکشد. به جای چندوظیفه‌ای کردن و تقسیم توجه که یکی از عادات بد حین مطالعه به شمار می‌رود، سعی کنید مطالعه خود را بر اساس شباهت گروه بندی کرده و آنها را در قالب مجموعه‌ها تکمیل کنید.

6. تلنبار درس‌ها در شب امتحان

برخی از دانش آموزان ممکن است احساس کنند که زمان و انرژی کافی برای مطالعه همه مطالب در شب قبل از برگزاری امتحان دارند. این کار یکی از عادات بد حین مطالعه و یک رویکرد مخاطره آمیز برای موفقیت تحصیلی شما به شمار می‌رود؛ زیرا اغلب منجر به مدیریت ناکارآمد زمان، انجام چند کار و استرس در شما می‌شود. در واقع، شب امتحان زمان مطالعه حجم زیادی از مطالب نیست؛ اون زمان بهترین فرصته تا دانش‌آموزان مطالب رو مرور کنن. در واقع، یادگیری روش‌های مرور درسی توی شب‌های امتحان یکی از نکات کلیدی برای مطالعه بهتر مطالب درسیه.

راهکار عالی برای غلبه بر تلنبار شدن درس‌ها در شب امتحان

برای غلبه بر تلنبار شدن دروس در شب امتحان که یکی از عادات بد حین درس خواندن به شمار می‌رود، سعی کنید با شروع زودهنگام مطالعه و انجام کمی کار در هر روز یا شب از انباشتگی دروس خودداری کنید. مرور تدریجی مطالب در یک دوره طولانی‌تر می‌تواند به شما کمک کند انگیزه خود را بهتر حفظ کنید.

7. مطالعه دروس تنها برای حفظ کردن

مهم است که به مطالعه خود را با هدف درک کامل مطالب، انجام دهید. در واقع مطالعه دروس تنها برای حفظ کردن، جزو عادات بد حین مطالعه است که توصیه می‌کنیم برای موفقیت تحصیلی خود به‌سرعت آن را ترک کنید. با این کار ممکن است فرصت ایجاد ارتباطات ارزشمند بین مفاهیم امتحانات گذشته یا آینده را از دست بدهید.

راهکار مهم برای درس خواندن مفهومی

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای استراتژیک، مانند نقشه‌های محتوا و جعبه لایتنر برای ارتباط دادن اطلاعات و به کارگیری آنها به طور ملموس بر این مانع (حفظ کردن دروس بدون درک مفهوم) غلبه کرده تا بتوانید درک عمیق تری ایجاد کنید. همچنین با استفاده بسته معلم خصوصی پرش در تمامی مقاطع می‌توانید دروس خود را به‌صورت کاملا مفهومی به خاطر بسپارید.

8. استفاده از یک رویکرد بی‌نظم

اگر یادداشت‌ها و سایر مطالب مطالعه شما فاقد سازماندهی هستند، ممکن است ساده‌سازی رویکرد و استفاده مؤثر از زمانتان دشوار باشد. شما می‌توانید با فعال و منظم بودن بر بی‌نظمی که یکی از عادات بد حین مطالعه به شمار می‌رود، غلبه کنید. سعی کنید در کلاس و در حین انجام تکالیف، یادداشت‌های مؤثر و ساختار یافته‌ای در مورد مطالب جمع‌آوری کنید تا رویکرد خود را بهبود دهید.

9. فراموش کردن زمان استراحت

استراحت در فواصل زمان مناسب در طول تحصیل می‌تواند به شما در حفظ انرژی و حفظ سطح بهره‌وری در طول زمان کمک کند. اگر در طول یک جلسه مطالعه زمان استراحت خود را فراموش کنید، ممکن است خیلی زود فرسودگی تحصیلی را تجربه کنید. سعی کنید بعد از 50 تا 90 دقیقه مطالعه، 10 تا 25 دقیقه استراحت کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید. مطالعه بی‌وقفه یکی از عادات بد حین مطالعه است که مانع از موفقیت تحصیلی شما خواهد شد.

10. حذف مطالب قدیمی

حذف مطالب قدیمی

حذف مطالب قدیمی بدون آن که درکی از آن‌ها داشته باشید یکی از عادات بد حین مطالعه است که باید برای کسب موفقیت تحصیلی به سرعت آن را ترک کنید. اگر درک قوی از مطالب قدیمی نداشته باشید و آن را از جریان کاری خود حذف کنید، ممکن است پیشرفت در مطالعات خود را چالش برانگیز بدانید.

اگر در امتحان قبلی نمره ضعیفی کسب کرده‌اید، گنجاندن مطالب مربوط به آن واحد در مطالعات شما می‌تواند مفید باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که محتوایی که اکنون مطالعه می‌کنید بر اساس مفاهیم امتحانات قبلی باشد.

11. مطالعه در زمانی که خسته هستید

اگر زمانی که خسته هستید به مطالعه بپردازید، ممکن است نتوانید به اندازه‌ای که ممکن است اطلاعات را به طور موثر جذب کنید. در واقع این مورد یکی از مهم تریم عادات بد حین مطالعه به شمار می‌رود. سعی کنید مطالعات خود را در زمان‌هایی که بیشترین بهره‌وری را احساس می‌کنید برنامه‌ریزی کنید تا از چنین موقعیتی جلوگیری شود. به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید که سطح انرژی شما صبح‌ها بالاتر است، به جای شب، برنامه‌ریزی برای مطالعه خود را در آن دوره زمانی در نظر بگیرید. البته رفع خستگی هنگام مطالعه نیز موضوع مهمی است که باید آن را جدی بگیرید.

12. خوردن غذاهای ناسالم

در حین مطالعه، مهم است که بدن خود را با مواد غذایی سالم تغذیه کنید که می‌تواند به شما انرژی بدهد تا تمرکز و انگیزه خود را نگه دارید. اگر در حین مطالعه غذای ناسالم بخورید، ممکن است زودتر خسته شده یا دچار گیجی شوید.

برای غلبه بر این موضوع، می‌توانید میان‌وعده‌های مطالعه خود را از قبل برنامه ریزی کرده و انتخاب‌های سالم‌تری را داشته باشید. خوردن غذاهای ناسالم یکی از عادات بد حین مطالعه است که اغلب افراد آن را بی‌اهمیت می‌شمارند، اما تاثیرات مخرب بسیاری بر روند مطالعه شما خواهد داشت.

چرا اجتناب از عادات بد حین مطالعه مهم است؟

قبل از آن‌ که به معرفی عادات بد حین مطالعه بپردازیم بهتر است بدانید که چرا توجه به این مسئله تا این حد مهم است. تمرین عادات خوب مطالعه و اجتناب از عادات بد بسیار مهم است؛ زیرا کمک می‌کند تلاش خود را به حداکثر رسانده و از موفقیت تحصیلی خود اطمینان حاصل کنید. با اجتناب از عادات بد در مطالعات خود، می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

چرا اجتناب از عادات بد حین مطالعه مهم است؟

  • حفظ بهتر اطلاعات

اجتناب از عادات بد حین مطالعه می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید اطلاعات را به‌طور موثرتری در دوره‌های زمانی طولانی تر، حفظ می‌کنید. این امر، می‌تواند به ویژه در هنگام یادگیری مطالب پایه‌ای بسیار مفید باشد.

  • استفاده موثر از زمان

استراتژیک بودن و اجتناب از عادات بد در حین مطالعه می‌تواند به شما کمک کند از زمان خود به‌طور موثر استفاده کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بدون اتلاف وقت ارزشمندتان، تمام مطالب لازم را پوشش دهید؛ بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را صرف بررسی مطالب کرده و اطمینان حاصل کنید که درک قوی از مفاهیم مرتبط دارید.

  • بهبود تعادل بین کار و زندگی

اگر از عادات خوب استفاده و از عادات بد حین مطالعه اجتناب کنید، ممکن است بتوانید دسترسی به مطالب را آسان‌تر کرده و به طور کلی زمان کمتری را برای مطالعه صرف کنید. از این رو می‌توانید به یک تعادل بهتر بین کار و زندگی دست یابید که از طریق آن انرژی و زمان کافی برای اختصاص دادن به زندگی شخصی خود در خارج از مدرسه خواهید داشت.

  • موفقیت تحصیلی

با در نظر گرفتن تمام مزایای فوق، ممکن است با اجتناب از عادات بد حین مطالعه بتوانید از نظر تحصیلی موفق شوید. کسب نمرات بالا در مدرسه می‌تواند به شما کمک کند به مطالعات و اهداف آینده نزدیک شده و با استرس کمتر و انگیزه بیشتر کار کنید.

جمع‌بندی برای ترک عادات بد حین مطالعه

نحوه انتخاب شما برای مطالعه بدون شک بر عملکرد و موفقیت تحصیلی شما تأثیر می‌گذارد. وقتی نوبت به درس خواندن برای امتحانات می‌رسد، ممکن است گاهی احساس اضطراب کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش این نوع اضطراب، مطالعه و آمادگی هر چه بیشتر از قبل است. وقتی این کار را انجام می دهید، می توانید با اطمینان وارد جلسه امتحان شوید. شما با مطالعه بسته معلم خصوصی پرش، می‌توانید سطح اطلاعات خودتان را بالا ببرید و عملکرد خوبی را در جلسه امتحان تجربه کنید.

ترک عادات بد حین مطالعه

برای اینکه این احساس را داشته باشید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا عادات بد حین مطالعه که مانع از موفقیت تحصیلی شما می‌شود را حذف کنید. اگر با خواندن این مطلب متوجه شدید که بسیاری از موارد ذکر شده شامل حال شما می‌شود، چند مورد را برای حذف انتخاب کنید تا مسیر بهتری را برای موفقیت تحصیلی خود استارت بزنید. با گذشت زمان، شما قادر خواهید بود عادات مطالعه موثری را ایجاد کنید تا بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

ترک عادات بد حین مطالعه می‌تواند اعتماد به نفس، شایستگی و عزت نفس شما را افزایش دهد. با ترک عادات بد حین درس خواندن، ممکن است بتوانید تعداد ساعات مطالعه را کاهش داده و زمان بیشتری را برای سایر موارد زندگی خود ایجاد کنید.

ترک هر عادتی از جمله عادات بد حین درس خواندن می‌تواند سخت باشد. اما با تلاش مستمر و برنامه‌ریزی می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

بدیهی است که پاسخ بله است. تکرار عادات بد با از دست دادن زمان، تضعیف تمرکز و انرژی شما مانع از موفقیت تحصیلی‌تان خواهد شد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «عادات بد حین مطالعه»

  1. آواتار مبینافرجپور
    مبینافرجپور

    سلام. من مبینا فرجپورهستم من تودرسهام خیلی مشکل دارم لطفا میشه کمکم کنید.ممنون میشم ؟

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام مبینا جان💚🌹
      بله عزیزم. شماره تماست رو داخل باکس شماره بذار تا مشاورین پرش باهات تماس بگیرن و کمکت کنن تا بتونی درسهاتو بهتر مدیریت کنی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد