محدودیت استفاده از گوشی هنگام درس خواندن

محدود کردن استفاده از گوشی در زمان درس خواندن

این روزها گوشی موبایل به یکی از اصلی‌ترین اعضای زندگی روزمره همه تبدیل شده است. خیلی از دانش‌آموزها هر روز خود را با چک کردن گوشی شروع می‌کنند و وابستگی شدیدی به استفاده از آن دارند. این وابستگی می‌تواند تاثیرات منفی زیادی برای این افراد داشته باشد.

محدود کردن استفاده از گوشی موبایل در زمان درس خواندن یکی از مهارت‌هایی است که هر دانش‌آموزی باید در دوران تحصیل خود بلد باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های کنار گذاشتن گوشی برای درس خواندن را یاد بگیرید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علت محدود کردن استفاده از گوشی موبایل در زمان درس خواندن

ارزشمندترین سرمایه در زندگی هر فرد، زمانی است که در اختیار دارد. خیلی وقت‌ها تمرکز ما از این مسئله برداشته می‌شود و زرق‌وبرق‌های فضای مجازی یا کارهای غیرضروری، ما را به بیراهه می‌کشاند!

رسیدن به اهداف تحصیلی یا هر هدف دیگری زمانی ممکن می‌شود که از ابتدای راه تا انتهای آن زمان را در نظر داشته باشید و به نتیجه برسید. بسیاری از افراد گمان می کنند که درس خواندن با گوشی همراه ممکن نیست! اما اگر درست اجرا شود می‌تواند بسیار برای دانش‌آموزان مفید و کاربردی باشد.

علت محدود کردن استفاده از گوشی

برای مطالعه مفید و موثر نیاز است که دانش‌آموز با حواس جمع سراغ کتاب درسی و حل تمرین برود. خیلی از دانش‌آموزان برای حل تمرین یا دیدن ویدیوهای آموزشی از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند. اگر زمان کار کردن با گوشی بیشتر از حد معمول باشد یا از آن برای فعالیت‌های غیردرسی زیادی استفاده شود، یعنی باید محدودیت‌هایی برای استفاده از آن وضع شود.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

معایب استفاده از گوشی در زمان درس خواندن

عادت کردن به گوشی موبایل می‌تواند مثل اعتیار روی جسم و فکر افراد تاثیرات منفی داشته باشد. استفاده بیش از حد از گوشی موبایل باعث می‌شود که با مشکلات زیر روبه‌رو شوید:

عدم تمرکز در زمان مطالعه

اگر به صورت افراطی به استفاده از گوشی عادت داشته باشید، هنگام درس خواندن بخش زیادی از فکر و ذهن‌تان شما را برای بستن کتاب و رفتن به سمت موبایل وسوسه می‌کند! این عادت باعث می‌شود که مغزتان استفاده دائمی از فضای موبایل را مثل غذا خوردن و نفس کشیدن بشناسد و به آن معتاد شود!

به همین دلیل نیاز به این کار را در بازه‌های زمانی کوتاه به دانش‌آموز یادآوری می‌کند. همین مسئله باعث از بین رفتن تمرکز دانش‌آموز می‌شود و فرآیند مطالعه عمیق و مفهومی را مختل می‌کند.

از بین بردن نظم خواب

سلول‌های حساس به نوری که در چشم وجود دارد، با قرار گرفتن در معرض نور ساعت خواب بدن را تنظیم می‌کنند. این سلول‌ها به نور حساس هستند اما تصویری به مغز ارسال نمی‌کنند. وظیفه این سلول‌ها سنجش میزان نور محیط با هدف ارسال سیگنال به مغز، برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن است.

تاثیر استفاده از گوشی بر نظم خواب

وقتی برای استفاده از گوشی تا دیر وقت بیدار هستید، ساعت بیولوژیکی بدن خود را تغییر می‌دهید. اگر هر شب ساعت‌ها در اینستاگرام می‌گردید یا با دوستان خود مشغول چت کردن هستید، باید منتظر اختلال در وضعیت خواب خود باشید.

نگاه کردن به صفحه گوشی به خصوص در شب و طولانی مدت، احساس نیاز بدن به خواب را از بین می‌برد. پس بهتر است که استفاده از گوشی موبایل را به زمانی غیر از ساعت خواب اختصاص دهید.

[121014086]

کاهش ساعت مطالعه روزانه به دلیل استفاده از گوشی

در پی بهم ریختن ساعت خواب شبانه، توانایی ذهن دانش‌آموز برای یادگیری در اثر خستگی کاهش پیدا می‌کند. دانش‌آموزان در این شرایط خیلی زود از درس خواندن خسته می‌شوند؛ حتما برای شما هم پیش آمده که در حال مطالعه کتاب درسی، آرام آرام دچار احساس خواب آلودگی بشوید.

راه‌های محدود کردن استفاده از گوشی موبایل در زمان درس خواندن

کنار گذاشتن گوشی برای درس خواندن نیاز به اقداماتی دارد که ممکن است از آن‌ها خبر نداشته باشید. با انجام راهکارهایی که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد، زمان کمتری از روز خود را به استفاده از گوشی موبایل می‌گذرانید.

حذف نرم‌افزارهای اضافی

اولین قدم برای کم کردن استفاده از گوشی برای درس خواندن این است که نرم‌افزارهای اضافی و پر حجم را از گوشی موبایل خود پاک کنید. بهتر است بازی‌هایی که در گوشی خود نصب کرده‌اید را پاک کنید تا در تله بازی‌ها گیر نیافتید.

محدودیت زمانی برای استفاده از فضای مجازی

حذف کردن استفاده از فضای مجازی کار درستی نیست؛ چون محتواهای آموزشی زیادی در این فضا وجود دارد و از طرفی راهی برای ارتباط گرفتن با دیگران است. اما اگر بیش از حد برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی فضای مجازی زمان صرف می‌کنید، بهتر است که حتما محدودیت زمانی برای خود تعیین کنید.

محدود کردن استفاده از گوشی و فضای مجازی

خیلی وقت‌ها شما فکر می‌کنید که قرار است فقط نیم ساعت از زمان خود را برای استفاده از گوشی صرف کنید، اما وقتی به خودتان می‌آیید که بیشتر از یک ساعت در بین پست‌های اینستاگرام غرق شده‌اید.

برای مدیریت زمان استفاده از فضای مجازی می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید. البته با استفاده از بخش Reminder که در بعضی از شبکه‌های اجتماعی مث اینستاگرام وجود دارد هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

محدود کردن استفاده از گوشی در فضای مطالعه و درس خواندن

اگر دیدن صفحه موبایل‌تان شما را برای برداشتن آن وسوسه می‌کند، بهتر است زمان درس خواندن آن را جایی دور از دسترس قرار دهید. مثلا گوشی را بیرون از اتاق خود بگذارید و خودتان را مجبور کنید که تحت هیچ شرایطی تا بعد از یک ساعت و نیم مطالعه کردن، سراغ گوشی نروید.

استفاده از گوشی را به پاداشی برای درس خواندن خود تبدیل کنید. در بازه‌های زمانی که به عنوان تایم استراحت بین مطالعه دو درس در نظر گرفته‌اید، حدود 20 دقیقه از گوشی استفاده کنید و دوباره همین برنامه را اجرا کنید.

کمک گرفتن از نرم‌افزارهای مدیریت زمان

نصب نرم‌افزارهایی که زمان حضور شما در سایر برنامه‌ها را نشان می‌دهد، می‌تواند گزارش دقیقی از زمان تلف شده هر روزتان به شما ببخشد. مثلا برنامه Rescue Time یکی از همین برنامه‌هاست. برنامه‌هایی مثل Timely هم می‌توانند برای مدیریت زمان مطالعه به شما کمک کنند.

راه‌حل‌هایی برای محدود کردن استفاده از گوشی در دوران کنکور

دانش‌آموزهایی که برای مطالعه در دوران کنکور هدف‌های بزرگی در سر دارند، باید نسبت به مدیریت زمان در این روزها حساس باشند. تمام راه‌های کم کردن استفاده از گوشی برای درس خواندن که در بالا گفتیم، در دوران کنکور هم قابل استفاده هستند.

اگر داوطلبان کنکور بتوانند از گوشی موبایل خود در جهت درس خواندن با کیفیت بیشتر استفاده کنند، یک قدم از تمام رقیب‌های خود جلوتر هستند.

جمع‌بندی برای محدود کردن استفاده از گوشی در زمان درس خواندن

یادتان باشد محدود کردن استفاده از گوشی موبایل در زمان درس خواندن به معنای حذف کردن آن نیست. محتواهای آموزشی ارزشمندی از طریق همین گوشی موبایل به دست دانش‌آموزان می‌رسد که در بهبود عملکرد آن‌ها تاثیرات مثبت زیادی دارد.

پس بهتر است به جای حذف کامل موبایل استفاده درست از آن را آموزش ببینید. برای آموزش راهکارهای برنامه‌ریزی درسی و مدیریت در دوران تحصیل خود مقالات وبلاگ را مطالعه کنید. در صورتیکه به کمک مشاورهای تحصیلی گروه آموزشی پرش نیاز دارید، شماره همراه خود را در بخش «ارتباط با ما» وارد کنید تا با شما تماس بگیریم. اگر سوال یا ابهامی در مورد برنامه‌ریزی یا چگونگی مدیریت استفاده از گوشی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در صورتی که دانش‌آموزان از گوشی همراه خود تنها برای درس خواندن استفاده کنند، از دیگر دانش‌آموزان می‌توانند پیشرفت بیشتری را تجربه کنند.

بهترین راهکار این است که اپلیکیشن های اضافی را پاک کرده و تنها اپلیکیشن‌های درسی را درون گوشی همراه خود نگه دارید.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد