آهنگ مخصوص برای درس خوندن

آهنگ مخصوص درس خوندن

بعضی از ما برای تمرکز و آرامش بیشتر، به آهنگ مخصوص درس خوندن نیاز داریم. آهنگ خوب می‌تونه تأثیر مثبتی روی تمرکز و بهره‌وری ما موقع درس خوندن داشته باشه و استرس ما رو کم کنه. توی این مقاله، قراره آخرین یافته‌های علمی رو درباره آهنگ مناسب درس خوندن و تأثیر اون روی توانایی شناختی، کنترل احساسات و ایجاد محیط مناسب یادگیری، با شما به اشتراک بذاریم.

خیلی از دانش‌آموزان درس خوندن با موزیک رو ترجیح میدن و باور دارن که با این کار تمرکزشون بیشتر میشه. خب البته که موسیقی مناسب می‌تونه به این دسته از دانش‌آموزان که این شیوه درس خوندن رو ترجیح میدن بیشتر کمک کنه.

ما توی این مقاله در مورد مزایای انواع موسیقی برای تمرکز در هنگام مطالعه و انواع موسیقی‌های مناسب صحبت می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشین. 😉🎶

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تأثیر آهنگ مخصوص درس خوندن

1- تأثیر شناختی

منظور از تأثیر شناختی، اثر آهنگ روی قوای ادراکی ما مثل حافظه و تمرکزه.

تأثیر شناختی آهنگ مناسب

مطالعات زیادی نشون دادن که آهنگ مناسب، می‌تونه باعث بهبود حافظه و سرعت یادآوری ما بشه. آهنگ‌ بیکلام (مثل موسیقی‌های کلاسیک بتهوون و موتزارت)، جزء بهترین گزینه‌های ما برای تقویت حافظه به شمار میان.

مطالعات نشون دادن که ساختار موزون موسیقی کلاسیک، می‌تونه اون بخش از مغز ما که مسئول ثبات حافظه‌ست رو تقویت کنه. یعنی به ما کمک می‌کنه، خاطرات رو از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت ارسال کنیم.

طبق تحقیقات، موزیکی که ساختار ساده و ریتم ملایمی داره، می‌تونه موجب حفظ و بهبود تمرکز ما موقع درس خوندن بشه. موسیقی امبینت (Ambient) که از اون به عنوان موسیقی پس‌زمینه‌ای یاد میشه، صداهای طبیعت و نویز سفید هم، میتونن به افزایش تمرکز ما موقع درس خوندن کمک کنن.

دقت کنین، بدترین آهنگی که میتونین موقع درس خوندن گوش بدین، آهنگ باکلامِ مورد علاقه‌تونه؛ یعنی آهنگی که با شعرش آشنایی کامل دارین و به جای درس خوندن، اون رو توی ذهنتون مرور میکنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

2- تنظیم خلق‌ و کنترل احساسات

این کار به معنی کنترل داشتن روی خلق‌وخو و احساساتمونه. مثلاً اگه بتونیم اضطرابمون رو موقع درس خوندن کنترل کنیم، قطعاً یادگیری بهتری رو تجربه می‌کنیم. موسیقی مناسب، می‌تونه توی این کار کمکمون کنه.

مطالعه‌ای توی سال 2005 نشون داد که گوش دادن به آهنگ‌های آرام‌بخش، باعث کاهش اضطراب دانشجویان میشه. موزیک‌هایی با ریتم آهسته و ملودی آروم، موجب کاهش هورمون‌های استرس میشن.

برای بهبود انگیزه، میشه به آهنگ‌های شاد و ریتم‌های سریع‌تر گوش داد. موزیک‌هایی مثل پاپ، راک و الکترونیک، موجب ترشح دوپامین در مغز میشن؛ ماده‌ای که عامل لذت و حرکت به حساب میاد. اینجا میتونیم آهنگ‌های مورد علاقه‌امون که شعرشون رو حفظ هستیم رو هم، گوش کنیم.

اما، زمان گوش دادن به آهنگ انگیزشی، قبل از مطالعه یا توی زمان استراحته. این نوع موسیقی، موقع درس خوندن حواس ما رو از موضوع اصلی پرت می‌کنه.

3- ایجاد محیط مناسب برای درس خوندن

موسیقی می‌تونه به ما در ایجاد محیط مناسب درس خوندن کمک کنه. اما توجه کنین، مدل درس خوندن افراد با هم تفاوت داره؛ و آهنگ مناسب درس خوندن هم برای همه دانش‌آموزان یکی نیست. ذهن افراد به موسیقی‌های مختلف، پاسخ‌های متفاوتی میده.

پس بهتره شما بعد از خوندن این مقاله، موسیقی‌های مختلفی رو که بهتون معرفی کردیم امتحان کنین، تا ببینین کدوم یک با سبک درس خوندن و روحیات شما هماهنگی بیشتری داره.

ایجاد محیط مناسب با موسیقی

ما از موسیقی توی درس خوندن، برای دو هدف استفاده میکنیم. یکی، ایجاد محیطیه که برای ما آشنا و لذت‌بخش باشه؛ تا از درس خوندن حس خوبی بگیریم و برامون آزاردهنده نباشه. دومی، بهبود تمرکز و بهبود یادگیریه. باید انتخاب آهنگمون طوری باشه که بهبود تمرکز رو فدای لذت بردن نکنیم.

ممکنه برای بعضی از درس‌های پیچیده که تمرکز خیلی بالایی نیاز دارن، سکوت محض بهترین انتخاب باشه. همچنین، ممکنه بعضی دانش‌آموزان نتونن موقع درس خوندن به هیچ نوع آهنگی گوش بدن. اصلاً اشکالی نداره! فقط به این افراد پیشنهاد میکنیم از موسیقی شاد و انگیزشی، در وقت‌های استراحتتون، غافل نشین.

انواع آهنگ مخصوص درس خوندن

تا اینجای کار، تأثیر آهنگ مناسب در درس خوندن رو بررسی کردیم و پیشنهاداتی هم برای انتخاب آهنگ به شما دادیم. الان قصد داریم این پیشنهادات رو تکمیل کنیم، تا شما بتونین انتخاب راحت‌تری داشته باشین.

انواع آهنگ‌های مخصوص درس خوندن

  • موسیقی کلاسیک:
    مطالعات زیادی نشون دادن که گوش دادن به آثار بزرگانی مثل بتهوون، باخ و موتزارت، می‌تونه به افزایش هوشیاری و تمرکز شما منجر بشه. ملودی آرام‌بخش و نداشتن متن، اون‌ها را به گزینه بسیار مناسبی برای درس خوندن تبدیل می‌کنه.
  • صداهای طبیعت:
    شاید برای مطالعه، صدایی بهتر از برخورد موج به ساحل وجود نداشته باشه. اما از اونجایی که ما به دلیل زندگی شهری، به خیلی از این صداهای آرام‌بخش طبیعت دسترسی نداریم، گوش دادن به اون‌ها با موبایل یا کامپیوتر، می‌تونه فضای واقعی رو برای ما تداعی کنه و تمرکز و آرامش ما رو بیشتر کنه.
  • موسیقی امبینت:
    این موسیقی که توی دهه 1970 میلادی ابداع شد، خیلی زود بین مردم و به خصوص افرادی که دنبال تمرکز بیشتر بودن، شهرت پیدا کرد. موسیقی امبینت معمولاً ریتم ساده‌ و تکرارشونده‌ای داره؛ که هدف اون کمک به فرد برای مراقبه و افزایش تمرکزه.
  • نویز سفید: نویز سفید به صداهای یکنواختی گفته میشه که اگه نمودار موجش رو بکشیم، بالا و پایین زیادی نداره. تحقیقات زیادی نشون دادن که این صدای شبیه به برفک تلویزیون یا جریان شدید آب، می‌تونه به افزایش تمرکز ما حین درس خوندن کمک کنه.
  • 40hz binaural beats:
    خب، برای این صدا ترجمه فارسی پیدا نکردیم که بهتون بگیم. اما کارتون رو راحت کردیم، همین عبارت انگلیسی رو توی یوتیوب جست‌وجو کنین و از صدای تک‌فرکانسی برای درس خوندن استفاده کنین. تحقیقات زیادی مفید بودن این صدا رو برای بهبود تمرکز، یادگیری و حافظه، نشون دادن.
  • آهنگ شاد و آشنا:
    موسیقی‌های شاد، ریتم‌های تند و آهنگ‌هایی که متنشون رو حفظ هستیم، برای افزایش انگیزه قبل از مطالعه و توی زمان‌های استراحت، گزینه بسیار مناسبی هستن. اما به هیچ وجه از این آهنگ‌های حواس پرت کن، موقع درس خوندن گوش نکنین.

آهنگ، خواب، درس خوندن

از اونجا که خواب مناسب، تأثیر زیادی توی بهبود روحیه، بهبود تمرکز و ثبات حافظه ما داره، اینجا درباره اثر موسیقی روی خواب، و موزیک‌های مناسب خوابیدن هم، مختصری بهتون توضیح میدیم.

آهنگ مناسب خواب

برنامه‌های مخصوص موسیقی مثل Spotify، پلی‌لیست‌هایی برای خواب دارن؛ که گوش دادن به اون‌ها می‌تونه به آروم کردن شما و کمک به خوابتون منجر بشه.تحقیقات نشون دادن، افرادی که قبل از خواب به موسیقی مخصوصی گوش میدن، به طور کلی کیفیت بهتری از خواب رو تجربه میکنن.

موسیقی‌های آرام‌بخش، به ویژه اگه بی‌کلام باشن، با کاهش ضربان قلب، شل کردن عضلات، حذف هورمون‌های استرس و پرت کردن حواس شما از افکار مخرب، می‌تونن خواب راحت‌تری رو براتون به ارمغان بیارن. مطالعات نشون میدن که هر چه قدر این موسیقی برای شما آشناتر و قابل پیش‌بینی‌تر باشه، تأثیر مثبت اون روی خواب بیشتره.

جمع‌بندی آهنگ مناسب درس خوندن

ما توی این مقاله، سعی کردیم اطلاعات علمی و مفیدی رو درباره آهنگ مخصوص برای درس خوندن، به شما ارائه کنیم. گفتیم که آهنگ مناسب، باعث بهبود حافظه و تمرکز شما میشه و قدرتتون رو برای کنترل احساسات زیاد می‌کنه.

این رو هم گفتیم که آهنگ مناسب برای افراد مختلف متفاوته. اما تحقیقات نشون میدن که آهنگ‌ها و صداهای مختلفی هستن که بیشترین اثر رو روی درس خوندن میذارن. در آخر هم به تأثیر موسیقی روی خواب اشاره کردیم؛ چون خوابِ مناسب یکی از مهمترین فاکتورهای درس خوندنه و موسیقی خوب می‌تونه اون رو برای ما راحت‌تر کنه.

به طور کلی برای افزایش تمرکز و کاهش استرس موقع درس خوندن، موسیقی بی‌کلام گزینه خیلی بهتریه. اما موسیقی باکلام مورد علاقه شما، میتونه قبل از مطالعه و موقع استراحت، برای بهبود انگیزه به کمکتون بیاد.

آهنگ بی‌کلام و با ریتم ملایم مثل موسیقی کلاسیک و موسیقی امبینت، و همچنین صداهایی مثل صدای طبیعت و نویز سفید، به افزایش تمرکز و بهبود حافظه شما حین مطالعه کمک میکنن.

آهنگ‌های باکلام، به خصوص اون‌ها که متنشون رو حفظ هستید، و آهنگ‌های با ریتم تند، باعث حواس‌پرتی شما میشن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد