آموزش بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان

آموزش بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان

بیش‌تر ما به دنیای فیلم و سریال علاقه خیلی زیادی داریم. در کنار سطح مهارت بازیگران سریال و توانایی اون‌ها توی انتقال احساسات درست به مخاطب، فیلم‌نامه اثر و خط داستانی که سناریو طی می‌کنه، روی تجربه مخاطب تاثیر زیادی داره و می‌تونه باعث بشه که ساعت‌ها برای تماشای این هنر زمان بذاره.

دنیای انشا نویسی، شبیه فیلم و سریاله. موقع انشا نوشتن شما با استفاده از کلمات، تصاویری رو برای مخاطب خودتون خلق می‌کنین که اون‌ها رو مثل یک فیلم، روی پرده تخیل خودش تماشا می‌کنه.

توی این مقاله می‌خواهیم درباره آموزش بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان صحبت کنیم تا کسایی که به این کار علاقه دارن، بتونن با مهارت و تسلط بیش‌تری اون رو انجام بدن.

اگه شما هم می‌خواهین که با قلم‌تون، کلمات رو جوری کنار هم قرار بدین که مخاطب ازش لذت ببره، تا پایان این مقاله از بلاگ پرش همراه ما باشین.

انشا نویسی، یکی از جذاب‌ترین کارهاییه که یک نفر به وسیله قلم می‌تونه انجام بده. یک انشا، می‌تونه بازتاب روحیه و شخصیت نویسنده خودش باشه و مخاطب رو با این بعد از شخصیت اون بیش‌تر آشنا کنه. برای همین، خیلی مهمه که بتونین انشایی بنویسین که با قلب و احساسات مخاطب ارتباط برقرار کنه و حس خوبی رو توی وجود اون ایجاد کنه. هرچی بیش‌تر بتونین تعادل بین منطق و احساس رو توی انشای خودتون رعایت کنین، بیش‌تر خواننده اون ازش لذت می‌بره.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان

انشا نویسی، ممکنه برای خیلی‌ها به نظر سخت و پیچیده بیاد. این کار نیازمند اینه که شما هم خلاقانه فکر کنین، هم بتونین به صورت منطقی اجزای انشای خودتون رو مثل قطعه‌های پازل کنار هم قرار بدین.

خیلی از افراد هستن که بدون اینکه دستورالعمل خاصی رو برای انشا نویسی دنبال کنن، به صورت ذاتی و با استعداد درونی خودشون انشاهای خوبی رو می‌نویسن که باعث میشه مخاطب از خوندن یا شنیدن اون‌ها لذت ببره.

اما خیلی از دانش‌آموزان هستن که نیاز دارن راه‌های نوشتن یک انشای خوب رو یاد بگیرن و با تمرین و تکرار، این مهارت رو توی خودشون تقویت کنن تا کم کم بتونن این کار رو به صورت غریزی و با خلاقیت درونی خودشون پیش ببرن.

به همین خاطر، دونستن بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان اهمیت بالایی داره و به اون‌ها کمک می‌کنه تا بدونن باید چیکار کنن.

دونستن بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان، مثل داشتن یک نقشه گنجه که با دنبال کردن دستورالعمل و برداشتن قدم‌های مناسب، میشه به گنج دست پیدا کرد؛ چون مهارت نوشتن یک انشای خلاقانه دست کمی از یک گنج ارزشمند نداره.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

ویژگی‌های انشا نویسی خوب

قبل از اینکه بخواهین درباره بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان بدونین، نیازه که اول ویژگی‌های یک انشای خوب و زیبا رو بدونین.

ویژگی‌های یک انشای خوب

میشه گفت انشا نویسی، هنره و موقع خلق هر هنری، توجه به زیبایی اون‌ها اهمیت خیلی زیادی داره. این زیبایی، حاصل به کار بردن خلاقیت و توجه به ریزه‌کاری‌های اثره که با کنار هم قرار گرفتن اجزای یک اثر هنری، تصویر نهایی به دست میاد.

در ادامه ویژگی‌هایی که یک انشای زیبا باید داشته باشه رو براتون آوردیم تا بدونین که هدف از یادگیری بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان چیه.

وضوح و انسجام

تا حالا به عملکرد بازیکنان موقع یک بازی فوتبال توجه کردین؟ معمولاً تیمی بهتر بازی می‌کنه و نتایج بهتری می‌گیره که هر عضو تیم توی نقش خودش، بهترین عملکردی که می‌تونه داشته باشه رو به نمایش بذاره.

این مثال، نیاز یک اثر هنری به انسجام رو به ما نشون میده. اگه می‌خواهین انشای شما زیبایی لازم برای جذب مخاطب رو داشته باشه، حتما باید اون رو کاملا واضح و منسجم طراحی کنین.

انسجام موقع انشا نویسی، نیازمند اینه که شما هدف‌تون از نوشتن یک انشا رو بدونین. آیا پیام خاصی رو می‌خواهین به مخاطب منتقل کنین؟ آیا میخواهین مخاطب شما احساسات خاصی رو تجربه کنه یا تصویر ذهنی خاصی رو از انشایی که شما خالقش بودین دریافت کنه؟

تعیین هدف شما از نوشتن یک انشا، به شما کمک می‌کنه که از اضافه‌گویی دوری کنین. به شما این امکان رو میده که کلماتی رو انتخاب کنین که همسو با هدف شما باشه.

یک ماشین رو تصور کنین که به جای اینکه چهار چرخ اون در یک جهت حرکت کنن، یکی از چرخ‌ها جهت متفاوتی رو در پیش بگیره. بدیهیه که توی چنین شرایطی شما به مقصد نمی‌رسین.

توی یک انشا هم داستان از همین قراره. اگه می‌خواهین انشای شما توی بهترین و زیباترین حالت ممکن باشه، باید خط به خط و بند به بند اون انشا، مخاطب رو به سمت هدف مد نظرتون هدایت کنه.

به همین خاطر انسجام نوشته‌هاتون و قرارگیری اجزای انشا درکنار هم به صورت صحیح، اهمیت خیلی زیادی داره. یک انشای خوب، به وضوح ایده‌ها و پیامهای اصلی رو به شیوه‌ای منطقی و ساختارمند بیان می‌کنه.

این ارتباط و ساختار بین اجزای مختلف نوشته، باید روان باشه و مخاطب از خوندن اون‌ لذت ببره و هماهنگی رو حس کنه. اگه انشای شما ساختار منسجم مورد نیاز رو نداشته باشه، نمی‌تونه توجه خواننده رو به خوبی جلب کنه و باعث میشه که ذهن مخاطب، موقع خوندن انشا دچار پرش بشه و روی نوشته‌های شما متمرکز نمونه.

اصالت و خلاقیت

اگه یک نگاهی به آثار هنری موندگار توی طول تاریخ بندازین، یک ویژگی‌ بین همه اون‌ها مشترکه. این ویژگی، اصالت و منحصر به فرد بودن اون اثر هنریه.

برای اینکه انشا نویسی رو به صورت حرفه‌ای و جذاب انجام بدین، نیازه که اصالت رو توی نوشته خودتون لحاظ کنین. اصالت یعنی از نوشته خاصی تقلید نکنین و بتونین ایده‌ها، افکار و تصاویر ذهنی منحصر به فردی رو توی انشای خودتون به مخاطب نشون بدین.

داشتن اصالت و خلاقیت

اصالت یک نوشته، باعث میشه که مخاطب انرژی متفاوتی رو نسبت به نوشته‌های دیگه از انشای شما دریافت کنه. ایجاد احساسات متفاوت توی ذهن یک مخاطب، یعنی ثبت نوشته شما به عنوان یک خاطره در مغز اون.

باید بدونین اتفاقاتی که با احساسات زیادی همراه باشن، توی مغز مسیرهای عصبی رو ایجاد می‌کنن که باعث میشه اون اتفاق به یاد شخص بمونه.

به همین خاطر، اگه بتونین در کنار داشتن اصالت، احساسات خوبی رو توی مخاطب خودتون به وجود بیارین، می‌تونین انشای خودتون رو براش به یاد موندنی کنین.

این رو هم باید بدونین که خلاقیت، به نوعی با داشتن اصالت مرتبطه. خلاقیت یعنی به وجود آوردن اثری تازه و منحصر به فرد. اگه بخواهین نوشته شما خلاقانه باشه، نمی‌تونین از نوشته بقیه تقلید کنین و راه رو برای خودتون آسون کنین.

زبان و فن بیان بدیع

علاوه بر اینکه ساختار مقاله شما باید خلاقانه و منحصر به فرد باشه، نحوه نگارش شما و کلماتی که استفاده می‌کنین روی تجربه مخاطب از نوشته شما تاثیر خیلی زیادی داره.

هرچقدر نحوه بیان شما و دایره لغات‌تون توی یک نوشته، وسیع‌تر و خلاقانه‌تر باشه، مخاطب تمایل بیش‌تری پیدا می‌کنه که نوشته شما رو تا انتها مطالعه کنه.

نحوه بیان شما باید دوستانه، روان و سرگرم‌کننده باشه. بعضی از افراد هستن که فکر می‌کنن هرچقدر جملات رو پیچیده‌تر و مبهم‌تر بیان کنن، انشا و نوشته‌شون زیباتر و حرفه‌ای‌تر جلوه می‌کنه.

اما باید بدونین که مخاطب وقتی با نوشته شما ارتباط لازم رو برقرار می‌کنه که بتونه به صورت روان و بدون مشکل متن شما رو بخونه. پس اگه دنبال بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان هستین، باید بدونین که زبان و فن بیان بدیع و روان خیلی مهمه.

استفاده از تصاویر و توصیفات

یکی از ابزارهای شما توی خلق یک اثر هنری به صورت متن، آرایه تشبیه است. تشبیه و توصیف، معنا و مفهومی که می‌خواهین منتقل کنین رو با بیانی هنرمندانه‌تر به مخاطب منتقل می‌کنه که باعث زیبایی اثر میشه.

اگه شما بخواهین از بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان استفاده کنین ولی به توصیف توجهی نداشته باشین، انگار هیچ ابزاری ندارین.

معناپردازی و نمادگذاری

چیزی که یک نوشته خلاقانه رو با یک نوشته عادی یا یک مقاله رسمی متفاوت می‌کنه، استفاده از معناپردازی و نمادگذاریه.

برای مثال فصل پاییز رو شما به دو شکل می‌تونین توصیف کنین. اولین حالت اینه که بگین:« وقتی که پاییز می‌رسه، هوا سرد میشه، برگ‌ها زرد میشن و شروع به ریختن می‌کنن.»

استفاده از نمادپردازی

همون‌طور که میشه فهمید، این نوشته خیلی ساده است و هیچ جنبه هنری‌ای نداره. برای اینکه بخواهین این نوشته رو زیباتر و هنرمندانه‌تر کنین، باید از نمادپردازی استفاده کنین که یکی از اصول بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان است.

برای مثال از طریق نمادپردازی متن بالا به این شکل در میاد:« با از راه رسیدن پاییز، آهنگ سرما توی کوچه‌های شهر نواخته میشه و برگ‌ها با لباس این مهمانی که به رنگ زرد است، رقص کنان جاذبه را در آغوش می‌کشند.»

بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان چیست؟

حالا که در مورد ویژگی‌های یک انشای خوب و یک انشا نویسی حرفه‌ای دونستین، وقت اینه که بدونین چطوری میشه این ابزارها رو به کار گرفت.

هنر، چیزیه که از روح و احساسات یک فرد نشات می‌گیره و از اون‌جایی که همه ما با هم متفاوت هستیم، روند انشا نویسی برای هرکدوم‌مون می‌تونه متفاوت باشه.

اما دونستن یک سری دستورالعمل‌ها، می‌تونه به ما کمک کنه که قوه تخیل خودمون رو بیش‌تر به کار بگیریم و موفق‌تر عمل کنیم.

به همین خاطر اگه دنبال دونستن بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان هستین، در ادامه برای شما نکته‌هایی رو آوردیم که می‌تونین ازش برای نوشتن انشاهای زیبا و جذاب استفاده کنین.

نکته اول بهترین روش انشا نویسی: داشتن برنامه

قبل از این که شروع به نوشتن مقاله کنین، باید بدونین که می‌خواهین از کجا شروع کنین و به کجا برسین.  شاید توی نگاه اول، این کار به نظرتون زمان‌بر باشه؛ اما باید بدونین که مشخص نکردن چنین برنامه‌ای، زمان بیش‌تری رو از شما توی فرایند نوشتن انشا می‌گیره.

داشتن برنامه

برنامه و ایده‌هایی که قبل از شروع انشا یادداشت می‌کنین، لزوماً به صورت کامل توی نوشته شما پیاده‌سازی نمیشه. این کار بیش‌‎تر برای شما حکم یک شفاف‌سازی رو داره که باعث میشه بتونین راحت‌تر با ایده‌های جدید روبه‌رو بشین.

نوشتن چد کلمه کلیدی، اولویت‌ها، ترجیحات و مسائل مختلف قبل از شروع انشا، به شما کمک می‌کنه که از مسیر خارج نشین و بتونین به بهترین و هماهنگ‌ترین شکل ممکن نوشته خودتون رو تکمیل کنین.

نکته دوم بهترین روش انشا نویسی: داشتن ساختاری مشخص

بعد از طراحی یک برنامه اولیه، شما باید یک ساختار حدودی برای مطالب داخل انشای خودتون در نظر بگیرین. اگه می‌خواهین بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان رو به کار بگیرین، باید بدونین که توی هر قسمت انشا قراره در چه مورد صحبت کنین.

معمولا ساختاری که برای نوشتن یک انشای خوب پیشنهاد میشه شامل موضوع، مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه‌گیری میشه. شما می‌تونین با توجه به موضوع و مخاطب خودتون تغییرات ریزی رو به وجود بیارین ولی معمولا اون تغییرات باز هم زیرمجموعه همین چهار مورده.

نکته سوم بهترین روش انشا نویسی:تعیین سبک نوشتاری مناسب موضوع

بعد از اینکه ساختار مناسب رو تعیین کردین، باید تصمیم بگیرین که چه سبکی برای ارائه مطلب مورد نظرتون مناسب‌تره. باید با توجه به فضای موضوع مورد نظرتون، فضاسازی نوشته خودتون رو هماهنگ کنین.

تعیین سبک نوشتاری مناسب موضوع

مثلا شما نمی‌تونین با استفاده از دایره لغاتی کودکانه یک موضوع عمیق اجتماعی رو به تصویر بکشین یا با یک قلم جدی، درباره موضوعی مفرح صحبت کنین.

باید توصیفات، آرایه‌ها، کلمات و تمام موردهایی که توی یک نوشته به کار میره رو با موضوع مورد نظرتون هماهنگ کنین تا بتونین بهترین نتیجه رو بگیرین.

نکته چهارم بهترین روش انشا نویسی: استفاده از قوه تخیل

همون‌طور که گفته شد، چیزی که یک انشای زیبا رو از یک مقاله معمولی جدا می‌کنه، نحوه به تصویر کشیدن اتفاقات و استفاده از تخیل توی اون‌ها است.

اگه می‌خواهین انشاتون برای مخاطب جذاب باشه و بهترین روش انشا نویسی رو به کار بگیرین، باید حتما از قوه تخیل خودتون استفاده مناسبی بکنین.

اما این رو به خاطر داشته باشین که توی بعضی موضوعات، نباید توی استفاده از تخیل‌تون زیاده‌روی کنین. به نوعی باید تناسب بین میزان تخیل و منطق لازم توی انشای خودتون رو رعایت کنین.

نکته پنجم بهترین روش انشا نویسی: عدم استفاده از محتوای کپی

برای اینکه انشای شما به بهترین شکل ممکن مخاطب رو جذب کنه، باید اون رو تولید کنین و اصلا از محتوای کپی استفاده نکنین.

وقتی از محتوای کپی استفاده می‌کنین، انواع ناهماهنگی‌ها داخل متن شما ممکنه ایجاد بشه که انسجام و گیرایی انشای شما رو به شدت پایین میاره.

عدم استفاده از محتوای کپی

همون‌طور که توی ویژگی‌های یک انشای خوب گفته شد، لازمه که اصالت محتوای خودتون رو حفظ کنین تا بتونین خلاقیت خودتون رو توی نوشتن اون به خوبی به کار بگیرین.

نکته ششم بهترین روش انشا نویسی: انتخاب بهترین واژه‌ها

موقع نوشتن انشای خودتون، باید اینطوری فکر کنین که شما دارین یک ساختمون می‌سازین و کلمات، مصالح شما برای ساخت این ساختمونه.

پس اگه قصد دارین که بهترین روش انشا نویسی رو در پیش بگیرین، باید حتما کلماتی که انتخاب می‌کنین هم بهترین باشن.

با توجه به موضوع و فضاسازی که برای انشای خودتون در نظر می‌گیرین باید این کلمات رو انتخاب کنین و اون‌ها رو توی جای صحیح و در ترکیب با کلمات مناسب به کار ببرین.

جمع‌بندی درباره آموزش بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان

باید گفت که بهترین روش انشا نویسی برای دانش‌آموزان، در واقع وجود نداره!
برای کارهای هنری هیچ دستور پخت و روش از قبل مشخص شده‌ای وجود نداره و زیبایی اثر از قلب خالق اون باید بیرون بیاد.

اما توی این مقاله از پرش روش‌هایی رو معرفی کردیم که به شما کمک می‌کنه که بیش‌تر و بهتر بتونین با خلاقیت درونی خودتون ارتباط بگیرین و انشاهای زیبایی رو بنویسین.

بهتره بدونین، برای اینکه بخواهین انشای خوبی بنویسین لازمه که روی ادبیات و زبان فارسی تسلط لازم رو داشته باشین. به همین خاطر ما بسته‌های معلم خصوصی پرش رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با تهیه این بسته شما روی مهارت‌های خودتون سرمایه‌گذاری می‌کنین و به ساعت‌ها آموزش سطح بالا دسترسی دارین. برای اطلاعات بیش‌تر شماره خودتون رو توی بخش ارتباط با مشتریان وارد کنین تا مشاورین ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرن.

یک انشای خوب، اصالت و خلاقیت داره، زبان و فن بیان متفاوتی داره، شامل توصیفات و تصاویر مختلف میشه، ساختارمند و منسجمه و غیره.

این به شما کمک می‌کنه که ساختارمند جلو برین، از اضافه‌گویی جلوگیری کنین و انسجام لازم رو توی متن خودتون حفظ کنین.

چیزی که بین یک مقاله عادی و یک انشای زیبا تفاوت ایجاد می‌کنه، نحوه بیان مسائل در قالب نماد و الگوهای زیبا است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد