برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول، چیزیه که خیلی از دانش‌آموزان یا برای انجام اون مشکل دارن یا اصلا انجامش نمیدن و از میزان اهمیت اون غافلن.

همیشه به دی ماه که نزدیک می‌شیم، حال و هوای امتحانات ترم اول توی مدارس می‌پیچه و همش حرف از آمادگی برای امتحانات میشه.

معلم‌ها راجع به امتحانات ترم اول صحبت می‌کنن و از اهمیت اون میگن و سعی می‌کنن درس‌ها رو به بودجه‌بندی که آموزش و پرورش برای امتحانات ترم اول مشخص کرده برسونن، دانش‌آموزان هم به فکر این می‌افتن که چجوری خودشون رو برای امتحانات آماده کنن تا بتونن نمره خوبی بگیرن.

برای اینکه بتونین توی امتحانات ترم اول به خوبی عمل کنین، این مقاله رو بخونین تا برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول رو یاد بگیرین و آماده امتحانات بشین.

کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارترند. پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما برنامه درسی خودتون رو به صورت مکتوب بنویسین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

انجام برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

بعضی از دانش‌آموزان، امتحانات ترم اول رو زیاد جدی نمی‌گیرن و میگن برای ترم دوم جبران می‌کنیم و بکوب درس می‌خونیم! به این موضوع توجه کنین که اگه برای امتحانات ترم اول، خوب درس بخونین برای ترم دوم هم کارتون آسون‌تر میشه و مباحث ترم اول رو به جای اینکه از اول بخونین و یاد بگیرین دیگه فقط باید مرور کنین.

با انجام یک برنامه‌ریزی درسی به روشی اصولی و درست، می‌تونین به خوبی، آماده امتحانات ترم اول بشین. در ادامه این مقاله، یک سری از تکنیک‌ها رو به شما می‌گیم تا به خوبی بتونین برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول خودتون رو انجام بدین.

روش برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

فقط برنامه‌ریزی کردن مهم نیست. شما باید بلد باشین برنامه‌ای بنویسین که خوب و اصولیه، توی این برنامه باید به یک سری از موارد توجه کنین و اون‌ها رو توی برنامه‌تون اعمال کنین تا برنامه درسی با کیفیتی داشته باشین که بتونین بهش تکیه کنین.

هدف خودتون رو تعیین کنین

اول از همه باید هدف‌تون رو مشخص کنین. برای خودتون تعیین کنین که چرا دارین برنامه درسی می‌نویسین؟ + خب احتمالا جواب‌ می‌دین: برای اینکه بتونین دروس مربوط به امتحانات ترم اول رو بخونین و نمرات بالایی بگیرین. حالا بگین چرا می‌خواین این دروس رو بخونین و نمرات بالا بگیرین؟ + اینجا احتمالا می‌گین برای اینکه دل‌تون می‌خواد این ترم و این پایه تحصیلی رو با موفقیت پشت سر بذارین و در نهایت آینده تحصیلی خوبی داشته باشین.

هدف خودتون رو تعیین کنین

داشتن هدف، انگیزه و اشتیاق و مشخص کردن اون، باعث میشه که شما برای رسیدن به اون هدف برنامه دقیقی بریزین و تمام تلاش خودتون رو برای پایبندی به اون برنامه به کار بگیرین. پس حتما لیستی از اهداف‌ رو برای خودتون بنویسین و نسبت به انجام این کار کوتاهی نکنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برنامه درسی مکتوب داشته باشین

برنامه درسی خودتون رو خیلی تمیز و با حوصله و زیبا، به صورت مکتوب روی کاغذ یا دفتر برنامه‌ریزی بنویسین. با خودتون نگین که این برنامه رو توی ذهنم نگه می‌دارم. نوشتن، هم باعث میشه که جزئیات اون برنامه رو فراموش نکنین و هم موقع نوشتن توی ذهن‌تون ثبت میشه که باید این برنامه رو اجرا کنم حتما.

لیست دروس ترم اول خودتون رو بنویسین

باید توی یک لیست، اسم تمام دروس مربوط به امتحانات ترم اول خودتون رو بنویسین. حالا جلوی هر درس مشخص کنین و بنویسین که چقدر از اون درس رو بلدین؟ این درس حل کردنیه یا حفظ کردنی؟ براتون آسونه یا سخت؟

تکنیک‌های برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

حالا که هدف‌تون رو تعیین کردین و برنامه درسی اولیه خودتون رو توی یک لیست نوشتین و مشخص کردین که هر درس چقدر ازتون انرژی می‌گیره، باید بریم سراغ یاد گرفتن تکنیک‌های یک برنامه درسی موفق.

یکی از بهترین راهکار‌ها برای رسیدن به نتیجه، داشتن جدول برنامه‌ریزی درسی است؛ دانش‌آموزان با تهیه این جدول می‌تونن خیلی راحت‌تر به هدف‌شون نزدیک بشن.

تکنیک‌های برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

دروس رو اولویت‌بندی کنین

طبق چیزی که بالاتر گفتیم، شما توی لیست اولیه خودتون تعیین کردین که میزان اهمیت هر درس از نظر سختی و آسونی و … چقدره. اگه هنوز زمان زیادی تا امتحانات ترم اول شما مونده، بهتره توی چند روز اول برنامه؛ دروس سخت‌تر، دروسی که تا حالا نخوندین و اون درس‌های حل کردنی مثل ریاضی و مسائل فیزیک و .. رو بذارین و یاد بگیرین و بعد، برای درس‌های حفظی و دروسی که قبلا خوندین و براتون آسون‌تره زمان بذارین.

شروع از آخرین امتحانات

اگه برنامه دقیق امتحانات ترم اول‌تون مشخص شده و حداقل یک هفته تا ده روز فرصت دارین تا شروع امتحانات، بهتره که توی این زمان باقی مونده، امتحانات آخر خودتون رو مرور کنین و بعد از اینکه به روزهای شروع امتحانات نزدیک‌تر شدین، امتحانات اول رو بخونین. یعنی این کار اشتباهه که مثلا کل اون ده روز رو، فقط برای امتحان اول خودتون زمان بذارین.

به انعطاف‌پذیر بودن برنامه توجه کنین

بعضی وقت‌ها ممکنه یک کار پیش بینی نشده براتون پیش بیاد و نتونین به برنامه درسی خودتون برسین و بخشی از اون رو انجام ندین، باید این شرایط رو از قبل پیش‌بینی کنین و توی برنامه‌تون در نظر بگیرین.

به انعطاف‌پذیر بودن برنامه توجه کنین

اگه برنامه درسی‌تون منعطف باشه می‌تونین همون روز یک تغییرات جزئی توی برنامه ایجاد کنین. یعنی مثلا یک بخشی از برنامه رو همیشه خالی بذارین و جلوش بنویسین برای جبران مباحث عقب مونده. اینجوری اگه هر کاری‌ام براتون پیش بیاد می‌تونین جبرانش کنین.

مباحث سخت‌تر رو اول بخونین

سعی کنین جوری برنامه بچینین، که اول روز رو برای درس‌ها و مباحثی که انرژی بیشتری می‌خوان یا براتون سخت‌تره بذارین. تجربه ثابت کرده که اکثر آدما توی ساعات شروع روز، انرژی و تمرکز بیشتری دارن و قدرت یادگیری‌شون بالاتره.

برنامه درسی دقیقی بنویسین

به جای اینکه توی برنامه بنویسین مثلا از ساعت 9 تا 11 ریاضی. این کار رو انجام بدین: بنویسین 2 ساعت یادگیری ریاضی و دقیقم مشخص کنین که کدوم مباحث ریاضی رو قراره یاد بگیرین. این کار، هم باعث میشه که برنامه درسی‌تون منعطف‌تر بشه و هم دقیقا بدونین که قراره چیا رو بخونین و چقدر براش زمان بذارین.

برنامه درسی باید شخصی‌سازی شده باشه

برنامه درسی شما باید دقیقا برای شخص شما باشه نه دوستان و همکلاسی‌هاتون. چون هر کسی شرایط و توانایی‌های متفاوتی با بقیه داره و همه مثل هم نیستن. اگه از برنامه درسی دیگران استفاده کنین براتون کارایی زیادی نداره. شما باید توی برنامه‌تون همه شرایطی که دارین رو در نظر بگیرین و لحاظ کنین.

برنامه درسی باید شخصی‌سازی شده باشه

برنامه درسی مشاور تحصیلی

از اونجایی که ممکنه شما تجربه و مهارت کافی توی نوشتن برنامه درسی نداشته باشین، می‌تونین از کمک یک مشاور تحصیلی با تجربه استفاده کنین و با گفتن تمام شرایط و ویژگی‌ها‌ی خودتون به مشاور، از اون بخواین که براتون برنامه بریزه. توی این راه می‌تونین روی کمک مشاورین پرش حساب کنین.

اون‌ها با تجربه‌ای که دارن، می‌تونن شما رو همراهی کنن و برنامه‌ای کاملا مناسب با شرایط شما، براتون بنویسن و با گفتن نکات مشاوره‌ای، کنار شما باشن و در اجرای این برنامه به شما کمک کنن.

زمان استراحت در برنامه درسی

اگه زمان استراحت توی برنامه‌تون تعیین نکنین، خیلی زود، خسته و بی انرژی می‌شین و یا دیگه نمی‌تونین برنامه رو اجرا کنین و یا اگر هم اجرا کنین مطالعه مفیدی رو انجام نمی‌دین. برنامه درسی که هیچ استراحتی توش نباشه برای کسی جذاب و قابل اجرا نیست و نمی‌تونه انجامش بده.

حتما توی برنامه روزانه‌تون زمانی رو برای استراحت در نظر بگیرین تا جسم و ذهن‌تون استراحت کنه و بتونین با تمرکز بیشتری به درس خوندن برگردین. حتما حواستون باشه که بین تایم‌های درس خودن‌تون باید فاصله باشه. یعنی بعد از 45 تا 60 دقیقه مطالعه، باید بین 5 تا 10 دقیقه استراحت کنین.

زمان مرور در نظر بگیرین

وقتی که شما مبحث یا درسی رو می‌خونین باید حتما اون رو مرور کنین تا بتونین به سوالات مربوط به اون جواب بدین. بدون مرور، خیلی از مباحثی که خوندین رو یادتون میره و نمی‌تونین جواب بدین.

زمان مرور در نظر بگیرین

روش یادگیری‌تون رو پیدا کنین

بعضی از دانش‌آموزان ممکنه با بلند خوندن بهتر یاد بگیرن، بعضی‌ها با آروم خوندن، بعضی‌ها کلا باید توی دل‌شون بخونن، بعضی‌ها باید مطالب رو بنویسن تا یاد بگیرن و … . از طرفی ممکنه خوندن کتاب و جزوه برای شما مفیدتر باشه و یا ممکنه با دیدن فیلم‌های آموزشی، بیشتر یاد بگیرین.

اگه روش یادگیری خودتون رو پیدا کنین و همراه با برنامه درسی اصولی که نوشتین پیش برین، می‌تونین مطالعه با کیفیتی داشته باشین و توی امتحانات موفق بشین.

به برنامه درسی خودتون پایبند باشین

این موضوع قابل درکه که پایبندی به برنامه و اجرای دقیق اون ممکنه براتون سخت باشه. ولی سعی کنین برای خودتون یک پاداش و جایزه تعیین کنین که براتون انگیزه بشه. یعنی مثلا به خودتون بگین که من اگه بتونم این قسمت از برنامه رو اجرا کنم، برای خودم فلان چیزی که همیشه دلم می‌خواست داشته باشم رو می‌خرم. یا فلان فیلم مورد علاقم رو می‌بینم و … . این کار باعث میشه که انگیزه‌تون بیشتر بشه و نسبت به اجرای برنامه متعهدتر بشین.

مواردی برای موفقیت در امتحانات ترم اول

برای اینکه توی امتحانات ترم اول خودتون موفق بشین، چند تا توصیه براتون داریم که انجام‌شون بدین:

مواردی برای موفقیت در امتحانات ترم اول

  1. شب قبل امتحان به خوبی بخوابین تا روز امتحان احساس خواب‌آلودگی نکنین
  2. صبحانه روز امتحان رو فراموش نکنین
  3. حتما مباحث امتحانی رو مرور کنین
  4. با تمرکز درس بخونین
  5. تلفن همراه رو موقع درس خوندن از خودتون دور کنین
  6. طبق اصولی که گفتیم برنامه درسی بریزین و با برنامه درس بخونین

جمع‌بندی برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول

توی این مقاله، در مورد برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول، تکنیک‌های برنامه‌ریزی و اهمیت اون صحبت کردیم. برای داشتن یک برنامه درسی استاندارد و خوب، باید مباحثی که خوندین رو مرور کنین، بین تایم‌های درس خوندن‌تون زمان استراحت داشته باشین و بقیه مواردی که توی مقاله گفته شده رو رعایت کنین. اگه سوالی در مورد برنامه‌ریزی امتحانات ترم اول داشتین، شماره تلفن همراه خودتون رو توی باکس ارتباط با مشاورین ما وارد کنین تا مشاورین گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن و راهنمایی‌تون کنن.

برای اینکار، حتما باید زمان‌های جبرانی و زمان‌هایی برای مرور توی برنامه‌تون داشته باشین. به استراحت خودتون توجه کنین و برنامه‌ای شخصی سازی شده مطابق با شرایط خودتون بنویسین.

مباحث رو مرور کنین، با برنامه درس بخونین، روز امتحان صبحانه‌ای کامل و مقوی بخورین و شب قبل امتحان، به اندازه کافی و با آرامش بخوابین.

داشتن برنامه درسی و پایبندی به اون، باعث میشه که درس خوندن شما نظم بگیره و عملکرد بهتری از خودتون نشون بدین و احتمال رسیدن‌تون به موفقیت بیشتر بشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد