بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

توی دورۀ متوسطه خلق و خوی دانش‌آموزان نوسانات زیادی داره؛ این مسئله می‌تونه روی روند تحصیل اون‌ها تأثیر زیادی بذاره. تغییر پایۀ تحصیلی، آشنایی با نوع جدید کلاس و تدریس، انتخاب رشته، جدا شدن از دوستان و … چالش‌هایین که دانش‌آموزان توی دورۀ متوسطه با اون‌ها روبه‌رو میشن.

برای جلوگیری از تأثیر منفی این چالش‌ها باید سراغ بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه برین. برنامه‌ریزی برای دبیرستانی‌ها باید طوری طراحی بشه که به رشد توانایی‌های اون‌ها توجه کنه.

پادکست بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطۀ دانش‌آموزان رو برای روزهای پرکار نزدیک به کنکور و شرکت توی این مسابقۀ بزرگ آماده می‌کنه. برنامه‌ریزی برای دبیرستانی‌ها باید با در نظر گرفتن توانایی فردی اون‌ها و زمانی که دارن، طراحی و تنظیم بشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت برنامه‌ریزی درسی متوسطه

اگه قصد برنامه‌ریزی درسی دارین، بهتره بدونین دورۀ متوسطه از اون سن و سال‌هاییه که توی شکل‌گیری شخصیت، پیدا کردن استعداد و ارزش‌های اجتماعی تأثیر زیادی داره.

یادگیری نوجوانان توی این دوره به بیشترین حد خودش می‌رسه و به همین دلیل هم برای تعیین مسیر زندگی و پیدا کردن شغل موردعلاقه اهمیت زیادی داره. به همین دلیل داشتن بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه می‌تونه کمک زیادی به نوجوانان برای رسیدن به اهدافشون کنه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

انتخاب رشته کردن توی همین دورۀ متوسطه انجام میشه که نقش زیادی توی تعیین سرنوشت دانش‌آموزان و آیندۀ تحصیلی و شغلی اون‌ها داره. اهمیت دورۀ متوسطه رو چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ تحصیلی نمی‌تونیم دست کم بگیریم.

ضرورت برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

عادت کردن دانش‌آموز به داشتن یک برنامۀ منظم برای درس خوندن ارزش زیادی داره. چون این برنامه باعث ایجاد دید بلندمدت و کوتاه‌مدت نسبت به درس خوندن و هدف‌گذاری شخص میشه. عادت به داشتن برنامه‌ریزی برای دبیرستانی‌ها، می‌تونه توی آینده، کنار اومدن با شرایط قبل از کنکور رو هم ساده‌تر می‌کنه.

فاکتورهای مهم بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

یک برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه باید ویژگی‌های خاصی داشته باشه که بتونه به مرحلۀ اجرا برسه. علاوه ‌بر این اجرا کردن مستمر برنامه هم از مهم‌ترین ویژگی‌هاییه که یک برنامه‌ریزی خوب باید داشته باشه. برای طراحی یک برنامۀ اصولی، مفید و ماندگار باید موارد زیر رو در نظر داشته باشین:

فاکتورهای مهم بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

اجرایی بودن و واقع‌گرایانه بودن برنامه

اگه دانش‌آموزی هستین که به طور میانگین روزی 3 ساعت درس می‌خونین و حالا برای برنامه‌ریزی روزی 7 ساعت مطالعه در نظر دارین، یعنی برنامه‌ای غیر قابل‌ اجرا تنظیم کردین! هر شخص باید با توجه به ویژگی‌های فردی و توانایی‌هاش برنامه‌ریزی انجام بده. اگه نیازی به تغییراتی توی سبک مطالعه یا کمیت و کیفیت مطالعه هم لازم باشه، باید به‌ مرور اتفاق بیفته تا موندگار و همیشگی باشه.

برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر

توی هر خونه‌ای اتفاقاتی می‌افته که مانع از اجرای برنامه‌ریزی پایۀ متوسطه میشه. اما این اتفاقات نباید باعث بشه که شما از ادامۀ روند برنامه ناامید بشین و از وسط راه همه چیز رو رها کنین! بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه طوری طراحی شده که بتونه توی شرایط خاص با کمک زمان‌های جبرانی تغییر کنه. معمولاً روزهای آخر هفته توی برنامه‌های درسی به‌ عنوان زمان‌های جبرانی در نظر گرفته میشن.

توجه به نیازهای درسی

طبیعیه که دانش‌آموزان بین درس‌های مختلف پایۀ متوسطه نقاط ضعف و قوت داشته باشن. یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای باید هم نقاط ضعف رو تقویت کنه و هم نقاط قوت رو تثبیت کنه. همچنین اولویت مطالعۀ دروسی که امتحان یا پرسشی از اون‌ها توی راهه، نسبت به بقیه درس‌ها باید بیشتر باشه.

توجه به نیازهای غیردرسی

درسته که درس خوندن برای تعیین آیندۀ همۀ ما مهم و تأثیرگذاره، ولی ما ربات نیستیم که تمام وقت درس بخونیم و سؤال حل کنیم! همۀ ما باید زمانی رو برای توجه به علاقه‌ها و تفریح کردن در نظر داشته باشیم؛ این کار باعث میشه که درس خوندن رو به چشم یک مانع نبینیم و تمرکزمون رو برای رسیدن به هدف فراموش نکنیم.

توجه به علایق فردی

بهترین زمان برای توجه کردن به علاقه‌های فردی دانش‌آموز، زمان‌های استراحت و تفریحه. بد نیست توی برنامه‌ریزی برای دبیرستانی‌ها از سیستم آموزشی پاداش و جریمه استفاده کنین.

یعنی مثلاً اگه تونستین درسی که نقطۀ ضعف شما بوده رو به حد متوسطی برسونین، خودتون رو به یک ساندویچ خوشمزه یا دیدن یک قسمت از سریال مورد علاقه‌تون مهمون کنین. با این کار انگار با یک تیر دو نشون زدین؛ هم مطالعۀ مفید داشتین و هم به علایق خودتون بها دادین.

جلوگیری از خلل در اجرای برنامه

توی تمام طول دورۀ برنامه‌ریزی پایۀ متوسطه باید تمرکز شما روی هدف منعطف شده باشه. مقایسه کردن خودتون با دیگران، ناامید شدن و فرار از اجرای برنامه، فکریه که به سر هر دانش‌آموزی می‌زنه. ولی باید این موضوع رو به خودتون یادآوری کنین که شیرینی رسیدن به هدف، سختی راه رو از ذهن شما می‌بره.

جلوگیری از خلل در اجرای برنامه

دانش‌آموزان باید به اجرای برنامه‌های خود‌شون پایبند باشن و سعی کنن از هر عاملی که توی اجرای برنامه‌شون مشکل ایجاد می‌کنه دوری کنن. یکی از بهترین زمان‌ها برای درس خوندن ایام عیده؛ دانش‌آموزان باید با نکات مهم برنامه ریزی در عید آشنا باشن و از این ایام طلایی استفاده کنن.

بررسی نتایج حاصل از برنامه‌ریزی

برای اینکه بدونین از روش درستی برای درس خوندن استفاده می‌کنین یا راه اشتباهی رو می‌رین، باید خودتون رو ارزیابی کنین. این ارزیابی توی دورۀ متوسطه با آزمون‌های آزمایشی و امتحانات مدرسه انجام میشه.

در صورت نیاز تغییر روند برنامه‌ریزی

بعد از بررسی نتایج و ارزیابی به دو نوع از نتیجه‌گیری می‌رسین: یا از همه چیز راضی هستین یا متوجه می‌شین که برنامۀ درستی طراحی نکردین. اگه احساس می‌‎‌کنین که نرسیدن به نتیجه به خاطر برنامۀ نادرسته، تغییرات لازم رو روی برنامۀ خودتون اعمال کنین تا از وقت‌تون نهایت استفاده رو ببرین.

برنامه‌ریزی پایۀ هفتم

دانش‌آموزان پایۀ هفتم به ‌خاطر تغییر محیط مدرسه و نوع کلاس‌ها اوایل کمی دستپاچه‌ان و همه چیز رو سخت می‌بینن. اینکه برای هر درس معلم اختصاصی سر کلاس حاضر بشه، برای بچه‌های هفتم یک مقداری سخت به نظر می‌رسه. ولی خیلی زود همه چیز برای اون‌ها عادی میشه و با شرایط وفق پیدا می‌کنن. پس نگران درس‌های پایۀ هفتم و کلاس‌هایش نباشین و سعی کنین دانش‌آموزان رو با نکات برنامه‌ریزی درسی هفتم آشنا کنین.

اگه احساس می‌کنین برای یادگیری دروس پایۀ هفتم به چیزی بیشتر از کلاس‌های مدرسه احتیاج دارین، می‌تونین از پکیج معلم خصوصی هفتم پرش کمک بگیرین.

برنامه‌ریزی پایۀ هشتم

توی پایۀ هشتم دانش‌آموزان با مقطع متوسطه آشناان و اون تازه‌کاری سال قبل رو ندارن. برنامه‌ریزی برای این پایه باید جوری باشه که دانش‌آموز رو به رقابت با خودش تشویق کنه؛ یعنی دانش‌آموز هر روز در مقایسه با روز قبل بهتر شده باشه.

این پیشرفت‌های به ظاهر کوچک اثرات برنامه‌ریزی پایۀ متوسطه‌ان که کم‌کم دانش‌آموز رو برای مطالعه‌های فشردۀ دوران کنکور آماده می‌کنه. دی‌وی‌دی‌های آموزشی هشتم پرش بهترین ویدیوهای آموزشی رو برای همۀ درس‌های پایۀ هشتم دارن.

برنامه‌ریزی پایۀ نهم

پایۀ نهم همون پایه‌ایه که باید انتخاب رشته توی اون انجام بشه. انتخاب رشته بزرگ‌ترین چالشیه که دانش‌آموزان دورۀ دبیرستان با اون روبه‌رو میشن. برای این کار هم می‌تونین از مشاوران تحصیلی کمک بگیرین و هم از معلم‌ها و والدین‌تون.

برنامه‌ریزی پایۀ دهم

دهمی‌ها تازه واردهای رشته‌های انسانی، ریاضی و تجربی‌اند. خیلی از اون‌ها به خاطر انتخاب رشته‌های مختلف از دوستان‌شون جدا شدن و این مسئله اوایل سال تحصیلی رو کمی برای اون‌ها سخت می‌کنه.

برنامه‌ریزی پایۀ دهم

پیدا کردن سبک مناسب مطالعه برای دروس تخصصی که توی این پایه اضافه میشه، یکی از قدم‌های مهمیه که توی برنامه‌ریزی برای دبیرستانی‌ها باید رعایت بشه. دی‌وی‌دی‌های آموزشی دهم پرش در کنار کتاب‌های کمک‌آموزشی، کمک خوبی برای عبور از مباحث مهم این پایۀ تحصیلین.

برنامه‌ریزی دهم انسانی

توجه به دروس حفظی برای دانش‌آموزان دهم انسانی اهمیت زیادی داره. مرور کردن تأثیر زیادی روی تثبیت مباحث درسی توی ذهن دانش‌آموزان دهم انسانی داره.

برنامه‌ریزی دهم تجربی

توی پایۀ دهم تجربی دانش‌آموز برای اولین‌بار با درس زیست و شیمی روبه‌رو میشه که از دروس اختصاصی این پایه‌ان. حجم مطالبی که توی هر جلسه از پایۀ دهم آموزش می‌بینین کمی بیشتر از پایۀ قبلیه و این شاید باعث خستگی دانش‌آموز بشه. بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه برنامه‌ایه که توجه لازم رو به استراحت کافی و خسته نشدن دانش‌آموز داشته باشه.

برنامه‌ریزی دهم ریاضی

توجه به درس‌های ریاضی، فیزیک، زبان انگلیسی و عربی پایۀ دهم ریاضی نباید فراموش بشه. این موارد درس‌های پایه برای مباحث کنکورن و مطالعۀ دقیق و کامل اون‌ها از همین پایه شما رو برای شرکت توی کنکور آماده می‌کنه.

برنامه‌ریزی پایۀ یازدهم

برنامه‌ریزی پایۀ یازدهم

از سال یازدهم باید برای شرکت توی کنکور وارد عمل بشین. معمولاً داوطلبان رتبۀ برتر کنکور مطالعه و آمادگی برای کنکور رو از این پایه شروع می‌کنن. تست زدن و آشنایی با روش‌های مختلف اون رو باید از این پایه شروع کنین. بستۀ معلم خصوصی یازدهم می‌تونه برای آموزش تمام درس‌های پایۀ یازدهم به شما کمک کنه؛ درس‌های مختلف داخل این بسته با استفاده از دی‌وی‌دی‌های آموزشی یازدهم به شما آموزش داده میشه.

برنامه‌ریزی یازدهم ریاضی

حسابان غول سال یازدهم ریاضیه؛ البته هندسه و آمار هم در کنار این درس برای دانش‌آموزان یازدهم ریاضی مهمه. در کنار این سه درس باید فیزیک رو هم مفهومی آموزش ببینین تا بتونین از پس سؤالات کنکوری بربیایین. تست زدن رو حتماً توی برنامه‌ریزی این سال تحصیلی قرار بدین.

برنامه‌ریزی یازدهم تجربی

درس زیست‌شناسی باید اولویت اول برای دانش‌آموزان یازدهم تجربی باشه. توی این پایه باید توجه ویژه‌ای به تست‌های زیست و شیمی بشه و برای تقویت فیزیک و ریاضی هم برنامه‌ریزی بشه.

برنامه‌ریزی یازدهم انسانی

تعداد درس‌های تخصصی رشتۀ انسانی زیاده ولی یک برنامه‌ریزی خوب می‌تونه تمام این درس‌ها رو پوشش بده. تست زدن، مرور کردن و خلاصه‌نویسی از کارهای واجبیه که برای یازدهمی‌های انسانی باید انجام بشه.

برنامه‌ریزی پایۀ دوازدهم

برنامه‌ریزی پایۀ دوازدهم

پایۀ دوازدهم مهم‌ترین پایۀ تحصیلی برای آمادگی کنکوره. همون سالی که برنامه‌ریزی پایۀ متوسطه مهم‌تر از همیشه میشه؛ چون دانش‌آموز وقت زیادی برای مطالعه و تست نداره. برای موفقیت توی این سال باید با جدیتی بیشتر از همیشه تلاش کنین. استفاده از بسته‌های آموزشی کنکور پرش که برای سه رشتۀ ریاضی، تجربی و انسانی طراحی شده، کمک زیادی به یادگیری عمیق درس‌ها و آمادگی برای کنکور.

برنامه‌ریزی دوازدهم ریاضی

پیش بردن همزمان آموزش دروس دوازدهم ریاضی در کنار مرور و تست درس‌های پایه، نیازمند تمرکز و تلاش زیادیه. البته که برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌تونه به شما برای موفقیت توی کنکور کمک زیادی بکنه.

برنامه‌ریزی دوازدهم تجربی

دانش‌آموزان رشتۀ تجربی هم مثل نمونۀ قبلی باید بتونن مطالعه و تست دروس پایه و دوازدهم رو با هم هماهنگ کنه. مطالعه با روش صحیح و مخصوص به خودتون، در کنار تست زدن و شرکت توی آزمون‌های آزمایشی روی موفقیت شما اثر زیادی می‌ذاره.

برنامه‌ریزی دوازدهم انسانی

درس‌های رشتۀ انسانی اکثراً فرارین و نیاز زیادی به بازخوانی دارن. برنامه‌ریزی فشرده اما متناسب با توانایی دانش‌آموز توی ماه‌های نزدیک به کنکور، روی نتیجۀ کنکور اون اثر بسیار زیادی می‌ذاره. تقویت درس ریاضی برای دانش‌آموزان رشتۀ انسانی، مثل یک نقطۀ برتری نسبت به بقیه رقیبانشون داره؛ پس توجه به درس ریاضی نباید فراموش بشه.

سخن پایانی درباره بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه

حتی اگه بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی متوسطه رو هم داشته باشین، ولی پایبندی به اون رو جدی نگیرین، یعنی تمام تلاش‌های خودتون رو هدر دادین! روش‌های مختلف رو برای برنامه‌ریزی کردن امتحان کنین تا بتونین به برنامه منحصربه‌فرد و قابل‌اجرا برای خودتون برسین. موقع برنامه‌ریزی پایه متوسطه شرکت توی کنکور رو هم توی نظرتون داشته باشین تا با پایه قوی‌تر از بقیه رقیبان وارد مسابقه کنکور بشین.

بله، نه تنها این دوره حتی توی تمام مقاطع تحصیلی هم اگه می‌خواین موفق بشین، باید حتما برای خودتون یک برنامه درسی اصولی طراحی و اون رو اجرا کنین.

بله، چون هر دانش آموز شخصیت، توان ذهنی، ضعف و قدرت مخصوص خودش رو داره که به همین علت هر فرد باید برنامه‌ریزی شخصی‌سازی شده‌ای برای خودش داشته باشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد