تکنیک‌های حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی

تکنیک‌های حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی

با استفاده از تکنیک‌های حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی، مطالب درسی رو بهتر یاد می‌گیرین. با حاشیه‌نویسی نکات و مطالب مهم هر پاراگراف رو می‌تونین توی حاشیه کتاب خودتون یادداشت کنین و این کار باعث میشه تا مطالب درسی رو راحت تربه خاطر بسپارین. تکنیک حاشیه نویسی هم برای درس‌های عمومی و هم برای درس‌های اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیره.

تکنیک‌های حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی ابزارهای مهم در فرآیند یادگیری و درک مطالب هستن، این تکنیک‌ها به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر کمک می‌کنن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

حاشیه‌نویسی چیست؟

حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی توی درس خوندن یه روش برای بهتر یادگیری و به خاطرسپردن مطالب درسی است. با حاشیه‌نویسی، نکات و مطالب مهم هر پاراگراف توی حاشیه کتاب یادداشت شده و این موضوع باعث یادگیری بهتر مطالب و مفاهیم درسی میشه. با برجسته‌سازی، نکات مهم کتاب رو می‌تونین به طور واضح‌تری مشخص کنین تا مطالب درسی توی حافظه ماندگارتر باشن.

اهمیت استفاده از حاشیه‌نویسی

در حاشیه‌نویسی هم حجم مطالب نسبت به کتاب کمتر شده و نکات مهم پر‌رنگ‌ترمیشن و هم خودتون این یادداشت‌ها رو نوشتین. یادگیری مطالبی که خودتون اون‌ها رو نکته برداری کردین به مراتب از یادگیری مطالب کتاب درسی تایپ شده آسون‌تره.

از حاشیه‌نویسی‌ها می‌تونین برای مرورکردن مطالب درسی استفاده کنین زیرا استفاده از حاشیه نویسی زمان مرور کردن رو کمتر می‌کنه، بنابراین مطالب رو با زبان خودتون بنویسین تا باعث بشه مباحث و مفاهیم درسی رو بهتر و با سرعت بیشتری یاد بگیرین.

اهمیت استفاده از حاشیه‌نویسی

تکنیک‌های حاشیه نویسی

حاشیه‌نویسی مثل خلاصه نویسی باید توی زمان خاصی انجام بشه و این زمان بعد از خوندن مفهومی مطالب و درک اون است. درحاشیه نویسی احتیاجی نیست شما درحاشیه کتاب به حل تمرینات مربوط به این بخش بپردازین.

حاشیه نویسی بیشتر برای درس‌های عمومی مثل ادبیات فارسی، تعلیمات اجتماعی و غیره و درس‌های اختصاصی مثل زیست شناسی، شیمی و غیره قابل استفاده است. چیزی که توی حاشیه نویسی مسلم است اینه که نمی‌توان درس‌هایی مثل ریاضی که از فرمول و حل مسئله تشکیل شده رو حاشیه نویسی کرد.

البته باید توجه کرد که مفاهیم و مباحث بعضی ازدرس‌ها مثل فیزیک و شیمی قابل حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی است. بعد از مطالعه دقیق کتاب و تست‌زنی مباحث مرتبط، نکات و مطالب مهمی رو که از جزوات دیگه یاد گرفتین، به جای یادداشت این مطالب در جای دیگه درحاشیه کتاب درسی خودتون نکته‌برداری کنین.

برای رسیدن به هدفتون باید برنامه جامع و مختص به خودتون رو داشته باشین برای این کارمی‌تونین از راهنمایی‌های مشاوره برنامه‌ریزی کنکور استفاده کنین.

چطور باید حاشیه نویسی کنیم؟

روش‌های صحیح حاشیه‌نویسی باعث افزایش دقت و تمرکز شده و کیفیت مطالعه رو بالاتر میبره. با حاشیه‌نویسی می‌توان در مدت زمان کوتاه و با کیفیت و سرعت بالا مطالب رو یاد گرفت.

  • مطالب و نکات مهم هر صفحه رو توی همون صفحه حاشیه نویسی کنین. در حاشیه‌نویسی از جملات کوتاه استفاده کنین و در عین کوتاهی جملات، بیشترین مفهوم و منظور رو به کار ببرین.
  • از نمودار درختی برای مطالب به هم پیوسته و مرتبط استفاده کنین و این نمودار شما رو توی فهم بیشتر مطالب کمک می‌کنه و در هنگام مرور مطالب بیشترین کاربرد رو داره. نمودار درختی در دوران جمع بندی مطالب کنکور توی روزهای پایانی اهمیت زیادی داشته و باعث فهم بیشتر و مرور سریع‌تر مطالب میشه.
  • هایلایت کردن مطالب مهم ، پرتکرار و کلمات کلیدی نوشته شده در متن حاشیه‌ای باعث میشه هنگام مطالعه با دقت و تمرکز بیشتری نکات هایلایت شده رو مطالعه کنین.
  • حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی مطالب نباید بیشتر از 30 تا 40 درصد حجم کل مطالب رو در بر بگیره.
  • برای حاشیه‌نویسی راحت‌تر مطالب، کتاب درسی خودتون رو سیمی کنین.
  • برای نوشتن نکات تست‌های هر مبحث می‌تونین از حاشیه نویسی استفاده کنین.

تفاوت حاشیه‌نویسی و خلاصه‌نویسی

خیلی از داوطلبان حاشیه‌نویسی رو با خلاصه نویسی اشتباه می‌گیرن ولی در حقیقت این دو با هم تفاوت دارن. در خلاصه‌نویسی برداشت خودتون رو بعد از مطالعه دقیق متن و با ساختار و زبان خودتون توی دفتری دیگه یادداشت می‌کنین. خلاصه‌نویسی می‌تونه هنگام مرور مطالعه درسی انجام بشه و تمام نکات مهم رو در بربگیره.

حاشیه‌نویسی، نوشتن نکات کلیدی و مهم متن در حاشیه کتاب است و در حاشیه‌نویسی به دلیل شامل بودن فقط نکات مهم درسی، به صورت کوتاه و مفید نوشته میشه. استفاده از روش حاشیه‌نویسی باعث میشه تا شما دچار پراکندگی نشین و درزمان کمی، به مرور مطالب مهم بپردازین.

تفاوت حاشیه‌نویسی و خلاصه‌نویسی

نکات مهم برای حاشیه نویسی

برای حاشیه‌نویسی مطالب درسی در کتاب باید نکات مختلفی رو رعایت کنین این نکات شامل موارد زیر میشه:

  • مطالب حاشیه‌نویسی باید حدود 30 درصد از حجم کل مطالب رو در بربگیره.
  • مطالب نکته‌برداری شده باید کم و به اندازه باشه.
  • در کنار تست‌های نکته دار، علامت گذاری کنین تا هنگام حاشیه‌نویسی اون‌ها رو مد نظر قرار بدین.
  • از حاشیه‌نویسی برای دروس تخصصی مثل زیست و شیمی استفاده کنین، به این صورت که کتاب خودتون رو سیمی کرده و در بین صفحات اون برگه‌های سفید برای یادداشت مطالب قرار بدین. شما مطالب مهم و نکات تستی رو می‌تونین توی اون برگه‌های سفید یادداشت کنین.
  • نوشتن مطالب درسی به زبان خودتون باعث یادگیری بیشتر میشه.
  • اگه هنگام نکته‌برداری در نوشتن مطلب تردید دارین از یادداشت اون خودداری کنین.

جمع‌بندی در مورد تکنیک‌های حاشیه‌نویسی و برجسته‌سازی

تکنیک حاشیه‌نویسی هم برای دروس عمومی مثل دینی و ادبیات و غیره و هم برای دروس اختصاصی مثل درس زیست و مفاهیم شیمی مناسب و کاربردی است. کم بودن حجم مطالب نکته‌برداری شده یکی از ویژگی‌های مهم حاشیه‌نویسی و برجسته‌نویسی محسوب میشه. توجه داشته باشین که مقدار حاشیه نویسی نباید بیشتر از 30 درصد حجم کل مطالب باشه.

در حین تست زنی، کنار تست‌های مهم علامت بذارین تا موقع نکته‌برداری، نکات‌شون رو مورد توجه قرار بدین. بعضی از داوطلب‌ها در دروس تخصصی مثل زیست و شیمی کتابشون رو سیمی کرده و برگه‌های سفید لابه لای صفحات قرار میدن و توضیحات اضافی و نکات تستی رو در اون برگه‌ها می‌نویسن، این کار باعث میشه تا یادگیری مطالب سریعتر و بهتر صورت بگیره.

حاشیه‌نویسی توی درس خوندن یه روش برای بهتر یادگیری و به خاطرسپردن مطالب درسی است.

در حاشیه‌نویسی هم حجم مطالب نسبت به کتاب کمتر شده و نکات مهم پر‌رنگ‌تر میشن و هم خودتون این یادداشت ها رو نوشتین. یادگیری مطالبی که خودتون اون‌ها رو نکته‌برداری کردین به مراتب از یادگیری مطالب کتاب درسی تایپ شده آسون‌تر است.

در خلاصه‌نویسی برداشت خودتون رو بعد از مطالعه دقیق متن و با ساختار و زبان خودتون توی دفتری دیگه یادداشت می‌کنین، ولی حاشیه‌نویسی، نوشتن نکات کلیدی و مهم متن در حاشیه کتاب است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد