شروع از تابستان برای کنکور

شروع از تابستان برای کنکور

تابستان برای خیلی از دانش‌آموزان فرصت تفریح و شرکت در کلاس‌های آموزشیه. اما برای دانش‌آموزان پایه‌ دهم و یازدهم، فرصت خوبیه که خودشون رو برای کنکور آماده کنن. برای همین توی این مقاله نکاتی مطرح شده تا متوجه بشین که شروع از تابستان برای کنکور باید چطوری باشه.

برای شروع از تابستان برای کنکور باید چه کار کنیم؟ این سوالیه که معمولا دانش‌آموزان پایه یازدهم مطرح می‌کنن. اگه آینده‌تون براتون ارزشمنده و دوست دارین نتیجه‌ خوبی بگیرین، باید در تابستون با یک برنامه‌ریزی مناسب درس بخونین. 

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شروع از تابستان برای کنکور

شروع از تابستان برای کنکور، موضوعیه که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم؛ به طور کلی، تابستان برای داوطلبان کنکور، یک فرصت طلاییه. این وقت سال که تازه امتحانات پایان ترمتون تموم شده، بهتره که از این فرصت تعطیلات استفاده کنین تا سال دیگه نتیجه‌ اون رو ببینین. برای همین شروع از تابستان برای کنکور همیشه توصیه شده. رعایت نکات مهم برنامه‌ریزی کنکور توی روز‌های تابستان، می‌تونه به موفقیت داوطلبان کمک کنه.

داوطلبای پشت کنکوری هم در صورت عدم قبولی، بهتره که بعد از اعلام نتایج شروع کنن. اما برای شروع درس خوندن برای کنکور از تابستان باید چیکار کنیم؟ این موضوعیه که توی این مقاله بهش می‌پردازیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

از تابستان برای کنکور هدف تعیین کن

تعیین هدف بلندمدت و داشتن چشم‌انداز، قدم مهمیه که باید برای کنکور سراسری بردارین. تابستون فرصت خیلی خوبیه که برای خودتون هدف تعیین کنین؛ شما توی این روز‌ها باید با بهترین روش‌های درس خوندن آشنا بشین و بتونین از این فرصت طلایی استفاده کنین.

دانش‌آموزان پایه یازدهم که از تابستون پایه یازدهم تازه شروع به درس خوندن برای کنکور می‌کنن، باید برای خودشون هدف تعیین کنن. هیچ چیزی بدون برنامه درست از آب درنمیاد. پس برای رسیدن به هدف هم باید برنامه‌ریزی درستی پیاده‌سازی کنیم.

از تابستان برای کنکور هدف تعیین کن

برنامه‌ریزی درسی تابستان مهمه!

برای شروع از تابستان برای کنکور باید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشین. برای برنامه‌ریزی درسی تابستان می‌تونی از یک مشاور کمک بگیری. تکنیک‌هایی برای برنامه‌ریزی درسی وجود داره که یک مشاور می‌تونه کامل برات توضیح بده.

اما اگه کلا اهل برنامه‌ریزی هستی و از دوران دبستان با برنامه‌ریزی آشنایی پیدا کردی، الان هم می‌تونی خیلی راحت یک برنامه‌‌ریزی درسی برای تابستان کنکور پیاده‌سازی کنی.

یه سری نکات کلی برای برنامه‌ریزی درسی که به کارتون میاد:

  • ارزیابی پیشرفت کارها
  • تهیه‌ برنامه‌ای منعطف و سازگار با شرایط و روحیات شما
  • شناخت ضعف‌ها و قوت‌ها
  • در نظر گرفتن زمان مناسب برای دروس مختلف با توجه به اهمیت آن‌ها
  • تعیین هدف و زمان‌بندی درست برای مطالعه‌ دروس

از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کن

حتما می‌دونین که برای کنکور صرفاَ نباید به خوندن کتاب‌های درسی اکتفا کنین. برای شروع درس خوندن از تابستان برای کنکور، بهتره که به فکر تهیه‌ منابع آموزشی دیگه‌ای هم باشین. انتخاب بهترین منابع کنکور می‌تونه از جمله موضوعاتی باشه که به موفقیت شما توی آزمون سراسری کمک کنه.

کتاب‌های کمک آموزشی، ویدئوهای آموزشی و تست‌زنی از همین اول باید در برنامه‌ریزی شما باشه تا بتونین به نتیجه‌ مطلوب دست پیدا کنین.

از کتاب های کمک آموزشی استفاده کن

از تابستان برای کنکور در آزمون‌های آزمایشی شرکت کن

شرکت در آزمون‌های آزمایشی برای شروع از تابستان برای کنکور پیشنهاد می‌شه. بهتره که از تابستان با شیوه‌ سوالات کنکور آشنا بشین و مهارت‌های خودتون رو محک بزنین. آزمون‌های آزمایشی، حس رقابت رو در شما تقویت می‌کنه و باعث میشه برای درس خوندن هدف داشته باشین.

درس خوندن از تابستان برای کنکور با خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی بهت کمک می‌کنه که مطالب بهتر در حافظه‌ت موندگار بشن. روش‌های مختلفی برای خلاصه‌نویسی وجود داره. که می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

خلاصه‌نویسی به روش درختی

در این روش خلاصه‌نویسی، موضوع اصلی در بالای صفحه یادداشت می‌شه. بعد از کلمات کلیدی برای یادداشت‌برداری استفاده می‌کنیم. بهتره برای رسم شکل‌ها از رنگ‌های متنوعی استفاده کنیم.

خلاصه نویسی به روش درختی

خلاصه‌نویسی به روش هاروارد

خلاصه‌نویسی به سبک هاروارد، از مراحل روش مطالعه‌ PQRST (روش یادگیری بدون فراموشی) محسوب می‌شه. در این روش بهتون پیشنهاد می‌شه که یک نقشه‌ ذهنی داشته باشین و از نمودارهای مختلف برای ترسیم نقشه کمک بگیرین.

اینطوری می‌تونین نکاتی رو که هنوز یاد نگرفتین مشخص کنین. روش هاروارد به ذهن شما نظم می‌ده و مسیر مطالعه‌تون رو مشخص می‌کنه. در عین حال روز به روز به میزان دانشتون اضافه می‌کنه. با این روش، شما می‌تونین یادگیری سریع‌ رو موقع درس خوندن تجربه کنین.

یادداشت برداری به روش کرنل

یادداشت‌برداری به روش کرنل، جایگزینی عالی برای شیوه‌ یادداشت‌برداری سنتیه که برای شروع از تابستان برای کنکور پیشنهاد می‌شه. در این روش مطالب در حجم کم خلاصه میشن و مرور کردنشون راحت‌تر می‌شه. کافیه مطابق مراحل زیر پیش برین:

  • دو ستون به عرض ۷ سانتی‌متر در بالا و پایین صفحه رسم کنین.
  • یه خط عمودی در یک‌سوم سمت راست بکشین تا کاغذ به دو ستون نامساوی تقسیم بشه.
  • ستون‌هارو نام‌گذاری کنین.
  • در ستون بالا موضوع مطلب قرار می‌گیره. در ستون پایین هم خلاصه‌برداری و توضیح مفاهیمی که یاد گرفتین جای‌گذاری می‌شه.
  • در ستون سمت راست کلمات کلیدی و در سمت چپ، توضیحات مناسب کلمات ستون راست قرار داده می‌شه.

درس خوندن از تابستان با خط کشیدن زیر نکات مهم

خط‌ کشیدن یا هایلایت کردن نکات مهم از متداول‌ترین روش‌های خلاصه‌‌نویسی محسوب می‌شه. اما برای شروع از تابستان برای کنکور، باید بتونین نکات مهم رو مشخص کنین و زیر تمام مطالب خط نکشین. چون در روند درس خوندن شما طی یک سال آینده، مشکل ایجاد می‌کنه.

حاشیه‌نویسی در خلاصه نویسی

حاشیه‌نویسی هم بین دانش‌آموزان خیلی متداوله. در این روش، لازمه که اول مطالب هر صفحه یا پاراگراف رو بخونین. بعد نکات مهمش رو در حاشیه‌ها یادداشت کنین. اما دقت کنین که حاشیه‌نویسی بیش از حد نباشه و خوانایی کتاب یا جزوه رو تحت تأثیر قرار نده.

حاشیه نویسی در خلاصه نویسی

خلاصه‌نویسی به روش رمزگذاری

رمزگذاری بیشتر برای درس‌های حفظی مناسبه. برای مثال برای به خاطر جدول مندلیف یا اسامی ادیبان در درس ادبیات فارسی می‌تونین از این روش استفاده کنین.

خلاصه‌نویسی به روش درخت نموداری

روش درخت نموداری وقتی کاربرد داره که عبارت‌ها و نکته‌ها زیاد باشن و مدام شاخ و برگ پیدا کنن. در این مواقع، بهتره که کل مطلب رو به صورت درخت نموداری خلاصه‌برداری کنین. برای شروع از تابستان برای کنکور می‌تونین از این روش استفاده کنین. چون مطالبی که می‌خونین قراره مدام گسترش پیدا کنه.

از علائم اختصاری استفاده کنین

در خلاصه‌نویسی خوبه که کمی سلیقه به خرج بدین. یادداشت‌های پشت هم و بدون وقفه با یک رنگ خودکار، عملاً در آینده به کارتون نمیان. برای همین پیشنهاد می‌کنیم که از علائم اختصاری برای خواناتر شدن خلاصه‌نویسی استفاده کنین.

علائمی مثل انواع فلش، نقطه، تیک و… در خلاصه‌نویسی کاربرد دارن.

برای درس خوندن از تابستان، به یادداشت‌هات نظم بده

تلنبار کردن یک مشت یادداشت که به خوبی دسته‌بندی نشده، باعث می‌شه که اصلاً بهشون مراجعه نکنین. برای همین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یادداشت‌ها رو دسته‌بندی کنین. برای این کار می‌تونین از روش‌های زیر استفاده کنین:

  • استفاده از رنگ‌های متفاوت کاغذ یا خودکار
  • استفاده از دفترچه‌های سیمی
  • استفاده از برچسب‌های رنگی یا گیره برای جدا کردن مطالب

روزانه چند ساعت درس خوندن از تابستان مناسبه؟

این سوالیه که بیشتر دانش‌آموزان مطرح می‌کنن. ساعات درس خوندن برای هر فردی با فرد دیگه متفاوته. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که از ابتدا خیلی تند پیش نرین.

برای شروع درس خوندن از تابستان برای کنکور می‌تونین از روزی ۳ تا ۵ ساعت درس خوندن شروع کنین و به مرور زمان زیادش کنین. در نهایت همه چیز به توانایی خودتون بستگی داره.

روزانه چند ساعت درس بخونیم

سخن آخر در مورد شروع از تابستان برای کنکور

شروع از تابستان برای کنکور، فرصت طلایی برای تمام داوطلبان کنکوریه؛ ما توی این قسمت، سعی کردیم ویژگی‌های کلی این موضوع رو برررسی کنیم. به طور کلی، برای دانش‌آموزایی که سال آینده کنکور دارن، هر ساعت و روزی که می‌گذره غنیمته. با این حال باید شرایط خودتون رو در نظر داشته باشین و از مقایسه‌ خودتون با دیگران خودداری کنین.

توی این مقاله نکات مهم شروع از تابستان برای کنکور مطرح شد. اگه سوال خاصی دارین یا تمایل دارین که از تابستون با یک معلم خصوصی درس‌های سخت رو پیش ببرین، می‌تونی شماره تماس خودتون رو توی کادر پایین صفحه وارد کنین. کارشناسان مجموعه آموزشی پرش، حتماً با شما تماس می‌گیرن.

بله پیشنهاد می‌کنیم که خوندن دروس عمومی رو هم از تابستون شروع کنین. اما شروع تمام دروس عمومی با هم پیشنهاد نمی‌شه. بهتره ۸۵ درصد زمان شما به دروس تخصصی و ۱۵ درصد به دروس عمومی اختصاص داده بشه.

با توجه به مدیریت زمان، در نظر گرفتن ساعات مطالعه روزانه و تنوع دروسی که هر روز مطالعه می‌کنین، می‌تونین یه برنامه‌ پویا داشته باشین. یادتون نره بین خوندن درس‌های مختلف، حتما برای خودتون زنگ تفریح در نظر بگیرین.

تجربه ثابت کرده، ترکیب برنامه‌ریزی حجمی و زمانی برای کنکور بهتر جواب می‌ده. چون تعیین می‌کنین که فلان ساعت یه مبحثی رو تموم کنین. در واقع هدف تعیین می‌کنین و برنامه‌ریزی‌تون هم نظم بهتری پیدا می‌کنه.

تعداد دروس باید متناسب با درجه سختی در برنامه‌ریزی درسی شما قرار بگیره. اما پیشنهاد می‌کنیم که هر روز ۳ تا ۵ درس توی برنامه‌تون باشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد