روتین صبحگاهی کنکوری‌ها

روتین صبحگاهی کنکوری‌ها

روتین صبحگاهی کنکوری‌ها یکی از عوامل مهم کسب موفقیت توی این آزمون سرنوشت‌سازه. همه رتبه برتر‌های این سال‌های اخیر، روی داشتن روتین صبحگاهی مناسب و منظم تأکید داشتن؛ چون که اول صبح بهترین زمان برای یادگیری درس‌ها است و داوطلبان کنکور اگه روتین صبحگاهی مناسبی برای خودشون ترتیب بدن، می‌تونن بهترین نتایج رو توی آزمون کنکور به دست به دست بیارن.

برای آشنایی با بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها تا پایان این مقاله از پرش همراه ما بمونین.

روتین توی فرهنگ لغت به معنی برنامه‌ایه که به طور معمول و منظم انجام بشه. کنکوری‌ها هم برای کسب نتیجه دلخواهشون باید به زندگی و برنامه‌هاشون نظم بدن و توی انجام اون‌ها تداوم داشته باشن.

توی این مقاله پیش‌روتون هم بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها رو براتون آماده کردیم تا بدونید که یک کنکوری صبح که چشماش رو باز می‌کنه و از خواب بیدار میشه دقیقا چه کاری باید انجام بده.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها

بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها داشتن سبک زندگی سالمه. منظور از سبک زندگی سالم هم تنظیم بودن زمان خواب و بیداری، داشتن تغذیه سالم، حفظ کردن آمادگی جسمانی و بالا نگه داشتن روحیه است.

درس خوندن کاریه که هر دانش‌آموزی می‌تونه انجام بده؛ اما دلیلی که خیلی از دانش‌آموزان نمی‌تونن درس بخونن یا درس خوندنشون بازدهی نداره اینه که سبک زندگی سالمی ندارن. روتین صبحگاهی کنکوری‌ها می‌تونه سبک زندگی داوطلبان کنکور رو به بهترین شکل تنظیم کنه و ذهن اون‌ها رو برای یادگیری آماده کنه.

راهکارهای سرحال شدن سر صبح

روزهای پراسترس کنکور، خیلی از شب‌ها خواب رو از چشمان داوطلبان می‌گیره. همین مسئله باعث میشه که اون‌ها نتونن صبح‌ها رو سرحال باشن. زمانی هم که دانش‌آموزان نتونن اول صبح سرحال باشن، مطمئنا ذهنشون آماده دریافت مطالب درسی نمیشه.

راهکارهای سرحال شدن سر صبح

تحقیقات ثابت کرده که بهترین زمان برای یادگیری اواخر صبحه که ذهن آمادگی بالایی برای دریافت مطالب درسی داره. پس حتما لازم نیست که شما از همون ساعتی که بیدار شدین شروع به درس خوندن کنید. اتفاقا بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها انجام فعالیت‌هاییه که ذهن رو به طور کامل بیدار کنه. در ادامه چندین راهکار برای سرحال شدن سر صبح به عنوان بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها رو بهتون معرفی می‌کنیم.

ساعت خواب منظم داشته باشید

یکی از مهم‌ترین کارها برای سر حال بودن سر صبح اینه که ساعت خواب منظمی داشته باشید. حتما خودتون هم می‌دونید که بدن درون خودش یک ساعت داره که باید همیشه تنظیم باشه.

مهم‌تر از اینکه چه ساعتی به رخت‌خواب میرید و چه ساعتی بیدار می‌شید، اینه که حتما ۷ تا ۸ ساعت در روز بخوابید. هر کسی باید با گوش دادن به بدنش بهترین زمان خواب رو برای خودش تنظیم کنه اما به طور کلی، یک دانش‌آموز کنکوری بهتره که ساعت ۱۱:۰۰ و دیگه نهایت ۱۲:۰۰ به رخت‌خواب بره و صبح هم بهتره که تا قبل از ساعت ۹ بیدار شه.

چون همونطور که گفتیم بهترین زمان برای یادگیری ساعت ۱۰:۰۰ صبحه و دانش‌آموزان باید تا اون موقع خودشون رو سرحال کرده باشن.

آب زیاد بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن به سرحال شدن سر صبح کمک بزرگی میکنه. همچنین باعث میشه سطح استرس پایین بیاد و ذهن آرام‌تری داشته باشید.

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب زیاد باعث اکسیژن‌رسانی به مغز میشه و در نتیجه هشیاری رو بالا می‌بره. این مسئله از کلافگی موقع درس خوندن جلوگیری می‌کنه و دقت و تمرکز رو افزایش میده.

به همین خاطر بد نیست که دانش‌آموزان کنکوری یک باکس آب معدنی توی اتاقشون داشته باشن.

صبحانه کامل بخورید

روتین صبحگاهی کنکوری‌ها باید به طوری باشه که ذهن اون‌ها رو برای یادگیری دروس آماده کنه. یکی از موارد مهم برای این کار اینه که مواد مغذی مناسب به مغز برسه. صبحانه کامل هم بهترین راه برای رسوندن مواد مغذی مناسب به مغزه. برای همینه که کنکوری‌ها باید صبحانه کاملی سر صبح داشته باشن.

خیلی مهمه که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور بدونن چه مواد غذایی رو باید اول صبح مصرف کنن. یکی از مواردی که نباید برین سمتش موادهای غذایی قندیه. وقتی که مواد غذایی قندی رو اول صبح مصرف کنید، ابتدا انرژی کاذب می‌گیرن ولی بعد از چند دقیقه افت انرژی شدید پیدا می‌کنید. بهترین مواد غذایی برای صبحانه کنکوری‌ها، استفاده از پروتئین‌هاست؛ مثل تخم مرغ، سیب‌زمینی یا فیله آبپز.

ورزش کنید

ورزش کردن باید حتما توی برنامه روتین صبحگاهی کنکوری‌ها قرار بگیره.

ورزش کنید

فعالیت‌های بدنی یکی از مهم‌ترین کارهاییه که هر دانش‌آموز کنکوری باید داشته باشه. موارد زیر تنها بخشی از فواید ورزش کردن برای یک دانش‌آموز کنکوریه:

  • تقویت تمرکز:
    یکی از مزیت‌های اصلی ورزش کردن اول صبح، تقویت قدرت تمرکز و توجه دانش‌آموزانه. اون‌ها با ورزش کردن می‌تونن راحت‌تر روی درس خوندن متمرکز بشن.
  • افزایش هوشیاری:
    ورزش کردن اول صبح، بهترین کار برای بیدار کردن مغزه. با ورزش کردن، گردش خون رو در سر بالا می‌بره و در نتیجه هشیاری ذهن بالاتر میره.
  • کمک به تنظیم روتین صبحگاهی:
    ورزش کردن به ثابت شدن برنامه روتین صبحگاهی کمک بزرگی میکنه. خیلی مهمه که دانش‌آموزان کنکوری بتونن روتین صبحگاهی‌شون رو در روزهای متمادی ادامه بدن. ورزش کردن به این کار کمک بزرگی میکنه.
  • تغییر خلق و خو:
    ورزش کردن تاثیر زیادی توی خلق و خوی دانش‌آموزان میذاره. اگه این کار جزو روتین صبحگاهی کنکوری‌ها باشه می‌تونه انرژی اون‌ها رو بالا ببره، انگیزه‌شون رو برای درس خوندن بیشتر کنه، امیدواری رو توی دل اون‌ها زنده کنه و در نهایت اخلاق و خلق خوی اون‌ها رو بهتر کنه.
  • بالا رفتن سطح انرژی بدن:
    درس خوندن یک فعالیت ذهنی شدیده و طبیعیه که ذهن و بدن خسته بشن. قرار دادن ورزش در روتین صبحگاهی دانش‌آموزان باعث میشه استقامت و سطح انرژی بدن بالا بره و ذهن دانش‌آموزان دیرتر خسته میشه.
  • تنظیم الگوی خواب:
    گفتیم که تنظیم الگوی خواب برای سرحال شدن دانش‌آموزان توی اول صبح تأثیر بالایی داره. اگه ورزش کردن رو جزو روتین صبحگاهی‌تون بذارید، شب‌ها راحت‌تر می‌خوابید و صبح‌ها هم با حال بهتر بیدار میشید و در نتیجه ساعت خوابتون تنظیم میشه.

طبق برنامه‌ریزی درسی پیش برید

بدون برنامه‌ریزی نمیشه به بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها دست پیدا کرد. شما وقتی از خواب بیدار میشید نمی‌دونید باید چی کار کنید و حتی گاهی اسمتون رو هم یادتون نمیاد. برای همین نیاز دارید تا یک برنامه از پیش تایین شده داشته باشید تا طبق اون روتین صبحگاهیتون رو اجرا کنید.

موزیک گوش بدید

یکی از بهترین کارها برای سرحال شدن سر صبح‌ها گوش دادن به موزیکه. موسیقی که بتونه خلق و خوی شما رو بهتر کنه و انرژی‌تون رو بالا ببره توی اول صبح بهتون خیلی کمک می‌کنه تا ذهنتون برای درس خوندن آماده بشه.

موزیک گوش بدید

البته موسیقی کلاسیک به خاطر تاثیر بالایی که توی افزایش تمرکز و یادگیری می‌ذاره، جزو بهترین موسیقی‌ها برای اول صبحه.

بهترین برنامه‌ریزی درسی صبحگاهی کنکوری‌ها

حالا که بحث برنامه‌ریزی درسی برای روتین صبحگاهی کنکوری‌ها شد، بد نیست که درباره بهترین برنامه‌ریزی درسی صبحگاهی هم یک صحبتی داشته باشیم تا دانش‌آموزان با قواعد و اصول اولیه برنامه‌ریزی درسی آشنا بشن.

داشتن جدول برنامه‌ریزی درسی

اولین کار برای داشتن یک برنامه‌ریزی درسی مناسب باید انجام بدید اینه که یک جدول برای خودتون طراحی کنید. نوشتن برنامه روزانه برای کارها و درس‌ها کار خوبیه ولی اگه نظم نداشته باشه، توی اجرا به مشکل می‌خورین.

داشتن جدول برنامه‌ریزی درسی

برای نظم گرفتن برنامه‌ریزی درسیتون بهتره که اون رو توی یک جدول وارد کنید تا دقیقا بدونید که توی ساعات مشخص از روز چه کارهایی باید انجام بدید. اگه کمی هم ذوق و سلیقه به خرج بدید و جدول برنامه‌ریزی درسی‌تون رو خوشگل طراحی کنید، انگیزه بیشتری برای اجرای اون به دست میارید.

اولویت‌بندی دروس

دومین کار برای طراحی یک برنامه‌ریزی درسی که بتونه روتین صبحگاهی کنکوری‌ها رو به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنه، اولویت‌بندی دروسه.

اولویت‌بندی دروس به این شکله که دروس رو به ترتیب از سخت تا آسان اولویت‌بندی می‌کنید. دروس سخت رو ابتدای برنامه‌ریزی درسی قرار می‌دید و زمان بیشتری برای اون می‌ذارید. با این کار می‌تونید مطالبی که خونده نشده رو بخونید، مشکلاتتون رو حل کنید و در آخر هم سراغ جمع‌بندی دروسی برید که توی اون‌ها مشکل خاصی ندارید.

مشخص کردن زمان استراحت

شاید تا اینجای مقاله فکر کنید که روتین صبحگاهی کنکوری‌ها فقط درس خوندن و تلاش کردنه. درصورتی که نه، همونطور که گفتیم، بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها اونیه که باعث بشه ذهنشون آماده درس خوندن بشه.

مشخص کردن زمان استراحت

پس حتما توی برنامه‌ریزی درسی‌تون هم زمان استراحت رو در نظر بگیرید تا بتونید ذهنتون رو برای درس خوندن بیشتر آماده نگه دارید.

همچنین استراحت کردن به موقع و کافی، انگیزه شما رو برای درس خوندن بیشتر هم میکنه و مانع خسته شدن زودهنگام شما از اون میشه.

تعیین زمان تست‌زنی

شاید زمان تست‌زدن توی روتین صبحگاهی کنکوری‌ها نباشه و اون‌ها بخوان که آخر شب این کار رو انجام بدن. اما بد نیست با نزدیک شدن به کنکور، تست زدنتون رو هم بیشتر کنید. تست‌های شبیه‌ساز بهترین کار برای آشنایی با مباحث کنکور و مدل طراحی سوالات اونه.

اگه بتونید شرایط کنکور رو هم توی روتین صبحگاهی‌تون پیاده‌سازی کنید هم از نظر روحی خیلی خودتون رو تقویت کردید. البته باید به طور دقیق شرایط کنکور رو ایجاد کنید؛ یعنی تست‌ها رو توی زمان مشخص خودشون، با توجه به دفترچه کنکور بزنید، دقیقا توی ساعت شروع کنکور این کار رو انجام بدید، گوشی‌تون رو خاموش کنید یا به کس دیگه‌ای بدید و نذارید کسی مزاحمتون بشه.

توی روز‌های منتهی به آزمون، شبیه‌سازی کنکور توی روتین صبحگاهی کنکوری‌ها باعث میشه که سطح استرس تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کنه.

جمع‌بندی روتین صبحگاهی کنکوری‌ها

روتین صبحگاهی کنکوری‌ها، همونطور که توی این مقاله بارها تکرار کردیم، انجام یک سری کارهاییه که باعث بشه ذهن داوطلبان کنکور برای دریافت اطلاعات درسی آماده بشه.

گفتیم که بازه زمانی که ذهن بیشترین بازدهی رو داره، بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهره. پس شما اگه ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شید…. دیگه بهتون ارفاق می‌کنم، اگه شما ساعت ۸ صبح از خواب بیدار بشید، می‌تونید به تمام کارهایی که توی این مقاله بهشون اشاره کردیم برسید.

امیدواریم که اطلاعاتی که بهتون دادیم بتونه بهتون توی طراحی بهترین روتین صبحگاهی کنکوری‌ها کمک بزرگی بکنه.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، شماره تماستون رو توی کادر تماس با مشاورین پرش وارد کنید.

انجام یک سری کارها به عنوان روتین صبحگاهی به کنکوری‌ها کمک می‌کنه تا بهتر ذهنشون رو برای دریافت اطلاعات درسی آماده کنن.

قرار دادن ورزش توی روتین صبحگاهی به کنکوری‌ها کمک می‌کنه تا ذهنشون باز شه، مودشون بهتر شه و انرژی‌شون برای درس خوندن بالا بره.

برنامه‌ریزی درسی باعث میشه داوطلبان روتین صبحگاهی منظم‌تری داشته باشن و روز و ساعت درس خوندنشون مشخص بشه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد