مهمترین آثار و مشکلات عادت به بلندخوانی

بلندخوانی یک عادت اشتباه

قبل از این که درباره عادت بلند خوانی و تاثیرات اون در درس خوندن صحبت کنیم، اول بهتره کمی درباره عادات خوب و بدمون صحبت کنیم. همه ما در زندگیمون یک سری رفتارها و عادت‌هایی داریم که تونستن روی سرعت پیشرفت و زندگی ما تاثیرات منفی بزارن.

در دوران مدرسه برای این که دانش‌آموزان بتونن راحت‌تر درس‌هاشون رو یاد بگیرن، لازمه که بعد از معلمشون بلند بلند مفاهیم و کلمات درسی رو تکرار کنن. شاید دلیل این عادت بد که تا بزرگسالی با خیلی از شما همراه بوده، همین مورد باشه.

این عادت بلندخوانی نه تنها می‌تونه میزان تمرکز و دقت شما رو پایین بیاره، بلکه باعث سلب شدن آرامش اطرافیانتون میشه. برای این که بتونین تمرکزتون رو در زمان درس خوندن افزایش بدین و از سلب شدن آرامش اطرافیانتون جلوگیری کنین، باید سعی کنین که عادات بد مثل بلند خوانی رو در زمان مطالعه کنار بذارین.

ما در این مقاله قصد داریم درباره بلندخوانی در مطالعه، مزایا، مشکلات و راه حل این عادت مشکل ساز صحبت کنیم. پس در ادامه با گروه آموزشی پرش همراه باشین.

سخنی از بزرگان:

به جای تمرکز کردن روی شرایطی که نمی‌تونین تغییرشون بدین، روی چیزی تمرکز کنین که توانایی تغییرش رو دارین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بلندخوانی چیست؟

اگه بخوایم خیلی کوتاه و مختصر بلندخوانی رو تعریف کنیم، میشه: خوندن با صدای بلند. هدف از بلندخوانی انتقال و بیان احساساته.  بلندخوانی رو می‌تونیم جزو عادات بد و اشتباه در نظر بگیریم. چون با این کار علاوه بر این که آرامش و تمرکز اطرافیانمون رو بهم می‌زنیم، بلکه خودمون هم روی مطالب تمرکز خیلی زیادی نخواهیم داشت.

به عبارت دیگه شاید گاهی اوقات که سر جلسه امتحان هستین، جواب یک سری از سوالات رو ندونین؛ طوری که انگار تا به حال مباحث مربوط به اون سوالات رو نخوندین. یکی از دلایلش می‌تونه بلندخوانی باشه. بلندخوانی علاوه بر بهم زدن تمرکز خودتون و اطرافیانتون مشکلات دیگه‌ای هم داره که در ادامه قصد داریم چند تا از اون‌ها رو معرفی کنیم.

مشکلات عادت به بلندخوانی

در بخش‌های ابتدایی این مقاله سعی کردیم درباره بلندخوانی و فواید اون صحبت کنیم. اما در این قسمت قصد داریم به مشکلات عادت به بلندخوانی بپردازیم که ممکنه برای خیلی از شماها به یک دغدغه تبدیل شده باشه و بخواین که هر چه سریع‌تر به دنبال راه حل و برطرف کردن این عادت بد باشین.

مشکلات عادت به بلند خوانی

حواس‌پرتی

اولین مشکلی که بلندخوانی می‌تونه برای دانش‌آموزان و حتی اطرافیان به وجود بیاره، حواس پرتیه. این مشکل نه تنها تمرکز شما رو در حین درس خوندن کاهش میده، بلکه باعث میشه که مطالب در حافظه کوتاه مدت‌تون موندگار نشه.

در بلندخوانی کاری که انجام میدین اینه که بارها و بارها مباحث درسی رو تکرار می‌کنین تا بتونین اون‌ها رو به حافظه‌تون بسپرین. اما بهتره بدونین که با استفاده از بلندخوانی کتاب درسی نه تنها مطالب رو در مدت زمان کوتاهی فراموش می‌کنین، بلکه سرعت یادگیری‌تون هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه.

بهترین راه حل برای مشکل حواس‌پرتی اینه که از مطالعه بدون تلفظ و صحبت کردن شروع کنین. این کار رو بارها و بارها تکرار کنین تا بتونین کم کم مطالعه با صدای بلند رو به مطالعه با صدای آروم تغییر بدین.

بلندخوانی و کند خوانی

بلندخوانی و کندخوانی رو دو روی یک سکه می‌تونیم در نظر بگیریم. همونطور که در بخش قبلی گفته شد، بلندخوانی در مطالعه، سرعت یادگیری و درس خوندن شما رو کاهش میده. از طرفی هم کندخوانی یک عادت خیلی خوبه که می‌تونه در به خاطر سپردن مطالب درسی کمک کننده باشه. اما چرا این بلندخوانی و کندخوانی، دو روی یک سکه هستن؟

فرض کنین شما فردی هستین که عادت دارین مطالب رو با صدای بلند مطالعه کنین تا متوجه بشین که در اون مطلب درباره چه چیزهایی صحبت شده؛ حالا سوال اینجاست؛ می‌تونین اون مطلب رو برای فرد دیگه‌ای توضیح بدین و هر سوالی که ازتون بپرسن رو جواب بدین؟ قطعا خیر!

برای این که بتونین با چشم‌هاتون مطالب رو ببینین و همزمان هم با صدای بلند بخونین، لازمه که تعادلی بین خوندن و دیدن مطالب ایجاد کنین.

ایجاد محدودیت بین زمان و مکان مطالعه

یکی دیگه از مشکلات بلندخوانی، ایجاد محدودیت زمانی و مکانیه؛ این عادت باعث میشه که فرد در کتابخونه و محیطی مثل خوابگاه نتونه درس بخونه. چون با این عادت بد مزاحم مطالعه و آرامش اطرافیانش میشه.

ایجاد محدودیت بین زمان و مکان مطالعه

این عادت هم روی محدودیت زمانی هم تاثیر داره؛ فرض کنین شما عادت دارین که شب‌ها چراغ مطالعه روشن کنین و با صدای بلند درس بخونین. شاید هم اتاقی‌های شما بهتون این اجازه رو بدن که چراغ مطالعه روشن کنین و درس بخونین، اما قطعا این اجازه رو نمیدن که با صدای بلند موقع خواب مطالعه کنین.

فایده بلندخوانی برای کودکان

بلندخوانی رو می‌تونیم تکنیکی برای تقویت مهارت‌های ذهنی در نظر بگیریم. این تکنیک باعث افزایش تمرکز، بهبود حافظه و افزایش دایره لغات میشه. شاید بلندخوانی در مطالعه بتونه به افزایش یادگیری کمک کنه اما تاثیرات منفی هم با خودش به همراه داره.

از جمله فایده بلندخوانی برای کودکان می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با بلندخوانی در مطالعه، کودکان به خوندن کتاب‌های درسی و غیر درسی علاقه‌مند میشن.
  • اگه کودکان در سنین پایین بتونن کتاب‌های درسی‌شون رو با تکنیک بلندخوانی مطالعه کنن، می‌تونن درک بهتری از مطالب درسی داشته باشن.
  • ممکنه که کودکان در سنین پایین نتونن کتاب‌های درسی و داستانی رو تنها بخونن. به همین دلیل حضور والدین در کنار کودکان بیش‌تر احساس میشه. بنابراین کودکان با بلندخوانی کتاب درسی می‌تونن روابط عمیق‌تری با پدر و مادرشون داشته باشن.

بلندخوانی یا چشم‌خوانی؟

اگه بخوایم تعریف کوتاهی درباه بلندخوانی داشته باشیم باید بگیم که بلندخوانی کتاب درسی می‌تونه به تلفظ درست کلمات کمک کنه، دایره لغات رو افزایش بده و به بهبود مهارت خوندن شما کمک کنه.

اما چشم‌خوانی یک نوع روش درس خوندنه که شما در اون فقط به کمک چشم‌ها مطالعه می‌کنین. با استفاده از روش چشم‌خوانی می‌تونین به صورت اجمالی و نسبتا دقیق مطالب درسی رو مطالعه کنین. این روش بیش‌تر زمانی کاربرد داره که بخواین فقط با محتوای درسی آشنا بشین.

حالا با این تفاسیر شما کدوم یک از این دو روش رو برای مطالعه درسی انتخاب می‌کنین؛ بلندخوانی یا چشم‌خوانی؟

بلند خوانی یا چشم خوانی؟

هر دو روش بلندخوانی و چشم‌خوانی برای درس خوندن مفید هستن. هر کدوم از این دو روش مزایا و معایب مختص به خودشون رو دارن.

بلندخوانی در مطالعه می‌تونه روی تلفظ درست کلمات، تقویت مهارت خوندن و شنیداری موثر باشه ولی به همون نسبت هم در کاهش تمرکز تاثیر داره. در مقابل، چشم‌خوانی در زمان مطالعه درسی می‌تونه روی تسلط بر مطالب و افزایش تمرکز، تاثیرات مثبتی داشته باشه. حالا انتخاب با شماست که کدوم یک از این دو روش رو برای خوندن کتاب‌های درسی‌تون انتخاب کنین.

بهترین روش مطالعه

حالا که به پایان این مقاله نزدیک شدیم، وقتشه که بهترین روش مطالعه درسی رو معرفی کنیم:

  • پیش‌خوانی: اولین قدم برای مطالعه درسی اینه که مطالب درسی رو به صورت اجمالی بخونین. یعنی از قسمت مقدمه شروع کنین، تیترها و خلاصه هر مبحث رو بخونین.
  • سوال کردن: قدم دوم برای مطالعه درسی مفید اینه که عناوین مهم مباحث رو به صورت سوالی بنویسین.
  • خوندن سوالاتی که طرح کردین: بعد از این که کتاب درسی رو پیش‌خوانی و برای بخش‌های مهم هم سوال طرح کردین، وقتشه که اون سوالات رو بخونین و بهشون جواب بدین.
  • فکر کردن: یک بار از قدم اول تا قدم سوم به مطالب و سوالاتی که خوندین، فکر کنین تا بتونین اون کتاب درسی می‌خواسته چی بهتون بگه.
  • حفظ کردن مطالب درسی: بعضی از مطالب درسی نیاز به حفظ کردن دارن. بنابراین مطالب رو به صورت مفهومی و با دقت حفظ کنین تا نیاز به خوندن دوباره نداشته باشین.
  • مرور مطالب: مهم‌‎ترین مرحله در زمان مطالعه کتاب‌های درسی اینه که یک بار برای خودتون مطالب درسی رو مرور کنین. برای اینکه مطمئن بشین مطالب رو خیلی خوب یاد گرفتین، بهتره که به سوالات اون درس بدون این که به مطالب درسی نگاه کنین، جواب بدین. در صورتی که نتونستین به سوالات پاسخ بدین، باید مبحث مربوط به اون سوال رو یک بار دیگه مرور کنین.

جمع‌بندی درباره بلندخوانی

یادتون باشه که بلندخوانی شاید برای بعضی از دانش‌آموزان راه حل خوبی برای درس خوندن باشه و بتونن مطالب رو دقیق‌تر یاد بگیرن، اما این روش مشکلات زیادی ایجاد می‌کنه. از جمله مشکلات عادت به بلندخوانی می‌تونیم به حواس‌پرتی، کندخوانی، محدودیت زمانی و مکانی اشاره کنیم.

اگه تا الان با این روش درس خوندین، سعی کنین که سبک مطالعاتی‌تون رو تغییر بدین تا بتونین درس‌هاتون رو عمیق‌تر یاد بگیرین. شاید در روزهای اول سخت باشه، اما به مرور یاد می‌گیرین که با بهترین روش‌ها درس بخونین و بهترین عملکرد رو در زمان برگزاری امتحانات داشته باشین.

اگه بخوایم به صورت خلاصه به فایده بلندخوانی اشاره کنیم، باید گفت که این روش به افزایش علاقه کودکان نسبت به یادگیری، بهبود روابط عاطفی بین والدین و کودک، گسترش دایره لغات کودکان و…. کمک می‌کنه.

در این مقاله به مشکلات بلندخوانی در مطالعه پرداخته شده. اما به طور کلی بلند خوانی می‌تونه مشکلاتی مثل حواس‌پرتی، محدودیت زمانی، محدودیت مکانی و کاهش سرعت یادگیری رو با خودش به همراه داشته باشه.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد