روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

تقویت اراده برای درس خوندن

تقویت اراده برای درس خوندن جهت شرکت در کنکور یا آزمون‌های نهایی یکی از مواردیه که اکثر دانش‌آموزان باهاش درگیرن. اگه دانش‌آموزی مصمم به درس خوندن نباشه سال‌های کنکور براش خیلی عذاب آوره.

اما تقویت اراده برای درس خوندن مثل تقویت کردن یک ماهیچه در بدن ماست. شما می‌تونین با روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن از این وضع خارج بشین.

بهتره که شما، موانع و عوامل پیشرفت تحصیلی رو بشناسین و سعی کنین عملکرد بهتری رو موقع تحصیل داشته باشین.

توی این مقاله در مورد روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن توضیح دادیم که می‌تونه کمک زیادی به پیشرفت شما بکنه. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

به طور کلی هورمون‌های مختلفی روی زیاد شدن قدرت و تقویت اراده ما تأثیر میذاره. نکته‌هایی که عضله‌های اراده‌ شما رو قوی‌تر می‌کنه شامل موارد زیر میشه:

  • قدم برداشتن برای شروع یک کار
  • مرور اهداف و انگیزه‌های پایانی
  • محیط و عوامل اون
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • حذف عوامل حواس پرتی
  • کسب موفقیت‌های کوچک
  • حس لذت از فعالیت‌ها
  • انضباط شخصی و فکری
  • انتظارات دیگران و تصور آن‌ها از ما
  • ارتباطات معنوی و آرامش درونی
  • فعالیت در قالب گروه

تقویت اراده برای درس خوندن

قدم اول تقویت اراده برای درس خوندن شروع کردن

اگه شما از اون دسته آدمایی هستین که هر کاری میگین از شنبه شروع می‌کنم، و شنبه‌ایی هم که شما می‌خواین هیچ وقت نمیاد. این صحبت که از شنبه شروع می‌کنم و پرقدرت شروع می‌کنم رو دیگه به ذهنتون نیارین. شما همون لحظه که درس خوندن به ذهنتون میاد یک کاری در راستای اون انجام بدین و به بعدا موکولش نکنین.

برای مثال اگه می‌خواین مبحث ریاضی رو شروع کنین، همین امروز یک صفحه تمرین ریاضی حل کنین. همین قدم‌های کوچک اراده شما رو برای خوندن درس قوی‌تر می‌کنه.

یکی از قانون یا تکنیک‌هایی که می‌تونه توی این زمینه به شما کمک کنه قانون ۷ دقیقه است. در این قانون شما با خودتون میگین ۷ دقیقه درس می‌خونم بعدش دیگه خلاص میرم به کارهای دیگه میرسم.

در این شرایط معمولا شما بعد از ۷ دقیقه درس رو ول نمیکنین و تا مبحث رو تموم نکنین از درس خوندن بلند نمیشین. درصد خیلی کمی وجود داره که شما بعد از ۷ دقیقه درس رو تمام کنین.

این قانون برای اون‌هاییه که فکر می‌کنن برای شروع باید وقت و انرژی زیادی بذارن و در روز معین این کار رو شروع کنن. ولی با این کار میتونن با قدم‌های کوچیک راحت‌تر توی این مسیر حرکت کنن.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

برای تقویت اراده هدف‌تون رو برای درس خوندن مشخص کنین

یادتون نره نه تنها درس خوندن بلکه هیچ چیز رو توی زندگیتون بدون هدف جلو نبرین. همیشه و همیشه‌ هدفه که به تلاش‌های ما معنا میده. یکی از روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن مشخص کردن هدف برای درس خوندنه.

شما سعی کنین به طور دقیق رشته‌ای که می‌خواین انتخاب کنین و دانشگاهی که می‌خواین توی اون تحصیل کنین رو، روی کاغذ بیارین و فقط برای همون تلاش کنین.

مثلا اگه هدف شما قبول شدن رشته پزشکی در دانشگاه تهرانه، این رو توی یک دفتر بنویسین و هر وقت که دیدین امیدتون کم میشه، اون دفتر بخونین تا هدفتون براتون یادآوری بشه.

به طور کلی سوخت نیروی اراده احساسات شماست. برای این که شما بتونین اراده خودتون رو قوی کنین باید یک انگیزه قوی داشته باشین. با انگیزه که باشین می‌تونین با انرژی و اشتیاق درس بخونین. حس کنین درس خوندن شما میتونه چه قدر توی آینده برای شما مفید باشه و اراده شما رو تقویت کنه.

سومین مورد از روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

یکی از مواردی که روی تقویت اراده شما تأثیر میذاره محیطی است که، شما می‌خواین توی اون درس بخونین. سعی کنین توی محیطی درس بخونین که ساکت و آروم باشه. همچنین وسایلی که حواس شما رو پرت می‌کنه رو از خودتون دور کنین تا تمرکز شما فقط روی درس باشه.

بهترین مکان‌هایی که شما می‌تونین درس بخونین و تمرکز خوبی هم داشته باشین کتابخانه، اتاق شخصی یا وسط هال خونه است. البته این موضوع کاملا به شما بستگی داره و شما باید خودتون مکان‌های مختلف رو بررسی کنین و بهترین مکان رو برای درس خوندن انتخاب کنین.

بهتره توی مکانی درس بخونین که نور خوبی داشته باشه و تهویه در اون مکان به خوبی انجام بشه.

در محیطی ساکت و آرام درس بخونین

ورزش کردن همه جا حال شما رو خوب می‌کنه

شما قرار نیست به خاطر کنکور تموم برنامه‌های خودتون رو کنسل کنین. بدن شما همیشه و همیشه به ورزش نیاز داره، چرا که ورزش همیشه باعث میشه هم حال جسمی شما خوب باشه هم حال روحی شما خوب باشه.

ورزش رو هیچوقت دست کم نگیرین، همونطور که یک ذهن سالم روی بدن تأثیر میذاره، یک بدن سالم هم روی انرژی و تقویت اراده شما تأثیر زیادی میذاره.

اگه دو ماه به طور مداوم ورزش کنین می‌تونین تأثیر ورزش رو توی حالتون ببینین. این حال خوب بعد ورزش شما رو پر انرژی‌تر می‌کنه و به طور کلی شما بعد ورزش خیلی مصمم‌تر از همیشه ادامه میدین. پس سعی کنین حتما در برنامه‌ریزی‌های درسی‌تون ورزش هم بذارین تا همیشه سرحال باشین.

حواس پرتی‌هایی که شما رو از درس خوندن دور می‌کنه رو حذف کنین. این ابزارهای حواس پرتی طی سال‌های اخیر خیلی هم بیشتر شدن. لوازمی مثل گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و ابزارهای دیگه که شما رو از درس خوندن دور می‌کنه.

معمولا وقتی می‌خواین درس رو شروع کنین وسوسه‌ این که برم شبکه‌های اجتماعی رو چک کنم مانع از درس خوندن میشه.

بهترین کار در زمان درس خوندن اینه که گوشی رو کنار خودتون نذارین؛ یا اگه به اینترنت نیاز دارین بقیه برنامه‌های گوشی رو قفل کنین و فقط مرورگرتون فعال باشه، تا از حواس پرتی بیشتر جلوگیری کنین.

اگه زمانی که می‌خواین درس بخونین فکرهای زیادی به ذهنتون میاد بهتره که یک دفترچه کنار دستتون داشته باشین تا هرچی که ذهنتون رو درگیر می‌کنه توی اون دفترچه بنویسین. این طوری زمان دیگه‌ای رو برای افکار خودتون اختصاص میدین و حواستون کمتر پرت فکر‌های دیگه میشه.

موفقیت‌های کوچک کنار هم موفقیت‌های بزرگ رو میسازن

هورمون دوپامین با دستیابی به هر موفقیتی و خوشحالی ترشح می‌شه. این موفقیت می‌تونه تموم کردن یک بازی کامپیوتری باشه یا برنده شدن توی یک مسابقه‌ دو ماراتن. دوپامین، یکی از چندین هورمون شادیه، و مسئول تجربه حس پاداش درون ماست.

می‌تونیم بگیم دوپامین به شما انگیزه موفقیت بعدش شما رو تامین می‌کنه . در این شرایط دوپامین باعث حس رضایت توی شما میشه.

توجیه علمی این فرآیند اینه که هنگامی که شما کاری رو انجام میدین، مرکز ثقل مغز شما رو فعال می‌کنه، و به شما اجازه میده شما حس غرور رو حس کنین. دوپامین طی یک فرایند شیمیایی حس خوب رو توی ما زیاد می‌کنه این ترکیب شیمیائی به شما کمک می‌کنه تا حس پاداش رو تجربه کنین و می‌تونه شما تحریک کنه تا موفقیت بزرگ‌تری رو کسب کنین.

این تغییرات رفتاری منحصر به فرد و باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای مثبت موفقیت‌ها و تحولات بعدی میشه.

برای تقویت اراده از درس خوندن لذت ببرین

کارهایی مثل درس خوندن شاید برای بعضی‌ها کمی خسته کننده باشه. برای تقویت اراده می‌تونین درس‌هایی که خوب متوجه نمیشین رو مثل یک داستان بخونین تا کمتر درس براتون خسته کننده بشه.

مثلا اگه یک سری از قانون‌های فیزیک رو نمیتونین درک خوبی ازش داشته باشین از این قانون در زندگی روزمره خودتون پیدا کنین.

همیشه با آزمایش کردن کاری خیلی راحت‌تر توی ذهنتون می‌مونه. البته بعضی‌ها با نوشتن جزوه با رنگ‌های مختلف و استفاده از استیک نوت علاقه‌شون نسبت به درس خوندن بیشتر میشه.

این موارد رو حتما امتحان کنین و از مطالعه لذت ببرین. البته حواستون باشه در استفاده از این وسایل زیاده روی نکنین و حواستون از درس به این وسایل پرت نشه.

از درس خوندن لذت ببرین

اگه دوست دارین داخل کلاس فقط به حرف‌های معلم گوش کنین و دوست ندارین حواستون به نوشتن پرت بشه؛ فیلم‌های آموزشی می‌تونه کمک زیادی به شما بکنه. بسته‌های معلم خصوصی پرش یک بسته با کلی فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های کمکی که شما رو برای علاقه‌مند کردن به درس خیلی کمک می‌کنه.

به طور کلی ویدئو می‌تونه موثر‌تر از کتاب خوندن ساده باشه. ولی به دنبال ویدئوهای آموزشی باشین که اطلاعات غلط به شما ندن و منبع درستی برای توضیح درس داشته باشن.

نظم یکی دیگه از روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

نظم موضوعیه که تو زندگی روزمره هم تأثیر خیلی زیادی روی انگیزه و تقویت اراده ما داره. به طور کلی بیشتر دانشجوهای برتر روی نظم و برنامه‌ریزی پیش میرن.

علاوه بر این که در زندگی خودمون باید نظم داشته باشیم بهتره در ذهن خودمون هم منظم باشیم. اگه بتونیم جوری ذهنمون رو تربیت کنیم که موقع درس خوندن به چیز دیگه‌ای به جز درس فکر نکنیم، می‌تونیم اراده خودمون رو هم تقویت کنیم.

به طور مثال شما در حال درس خوندن هستین ولی گربه‌ای که توی خیابون دیدین بخش کوچکی از ذهن شما رو گرفته و حواس شما رو پرت می‌کنه. می‌تونیم ذهن خودمون رو به CPU تشبیه کنیم، با بستن برنامه‌های اضافی می‌تونیم تمرکز ذهنمون روی درس خوندن یا هر کاره‌ای دیگه‌ای که به دقت نیاز داره بیشتر کنیم.

برنامه‌ریزی‌تون رو با نزدیکانتون به اشتراک بذارین

شما وقتی یک هدف دارین و برای اون برنامه‌ریزی کردین، بهتره سعی کنین که به اون پایبند باشین. بهتره شما نزدیکاتون رو از برنامه‌ریزی درسی خودتون مطلع کنین تا اگه دورهمی قراره برگزار بشه بدونن که شما میتونین توی این مهمونی حضور داشته باشین یا نه.

این طوری انتظار و توقع هم از شما برداشته میشه و میتونین بدون فشار روحی درستون رو بخونین.

برای تقویت اراده از لحاظ معنوی به خودتون برسین

توی کل جهان ارتباط با خدا راهی برای رسیدن به آرامش درونیه. قرآن هم روش‌های مختلفی برای رسیدن به آرامش معرفی کرده. می‌تونیم بگیم هر چقدر انسان خودشو به خدا نزدیک کنه؛ آرامش درونی اون هم بیشتر میشه. آرامش درونی ما هرچه قدر بیشتر باشه اراده قوی‌تری به دست میاریم.

برای اینکه خیلی لذت بخش‌تر به شکرگذاری خودتون برسین می‌تونین اکسسوری‌های قشنگی که برای همین موضوع طراحی شده رو تهیه کنین. به طور مثال دفترهای شکرگزاری یکی از گزینه‌هاست.

برای تقویت اراده با دوستات جلو برو

شما می‌تونین یک گروه دوستی درست کنین و گروهی درس بخونین. مثلا باهم به کتابخانه برین یا هر کدومتون تو هر درسی ضعیف هستین به دوستتون میتونین کمک کنین.

گاهی اوقات توی تنهایی حوصله آدم بیشتر سر میره ولی وقتی یک گروه باشین با همفکری هم و توضیح درس‌ها به هم دیگه میتونه درس خوندن جذاب‌تر باشه.

یکی از بهترین کارها برای از یاد نبردن درس‌هایی که می‌خونین توضیح اون به بقیه است. چه بهتر که شما در جمع دوستاتون درس‌هایی رو که یاد میگیرین؛ برای دوستاتون توضیح بدین.

همچنین وقتی کنار هم هستین رقابتی سالم بین شما شکل میگیره و همین موضوع می‌تونه باعث پیشرفت شما توی برنامه‌ریزی درسیتون بشه.

همچنین شما می‌تونین برنامه‌های تفریحی بریزین و چون شرایط و هدفتون یکیه خیلی خوب همو توی این شرایط درک می‌کنین و در عین حال خیلی بیشتر به شما خوش می‌گذره.

با گروهی از دوستان درس بخونین

جمع‌بندی در مورد روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن

به طور کلی بخوایم بگیم روش‌های تقویت اراده برای درس خوندن خیلی گسترده است و این موارد خیلی کلی هستن. شما برای خودتون نسبت این مطلب برنامه‌ای برای این موضوع بنویسین. بسته‌های معلم خصوصی پرش دارای نکاتیه که می‌تونه شما رو خیلی کمک کنه. چون شما می‌تونین هر چند بار که نیازه درس رو از روی ویدئوها گوش کنین و نکته‌هایی که متوجه نشدین رو به طور کامل یاد بگیرین.

اولین و مهم‌ترین اصول درس خوندن داشته هدف و برنامه‌ریزیه.

این که شما یه برنامه داشته باشید و از روی نظم پیش برید هم برای زندگی روزمره خودتون بهتره هم نتیجه بهتری می گیرید.

بله. وقتی شما برنامه‌ریزی کنین و بر طبق همون پیش برید اراده شما به مرور زمان تقویت میشه

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد