معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری، امکانی‌ست که برای پسرها ایجاد شده تا با استفاده از اون، دیرتر به سربازی برن. به طور کلی، پسرها بعد از اینکه 18 سالشون تموم میشه، دو تا انتخاب دارن؛ یا باید برن سربازی، یا باید از قانون معافیت استفاده کنن و ادامه تحصیل بدن.

توی این مقاله، قصد داریم تا در مورد این موضوع مهم، یعنی معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری صحبت کنیم.

برای اینکه توی مسیر درس خوندن برای کنکور خطایی انجام ندین و خیالتون راحت باشه که با برنامه درسی خوبی دارین درس می‌خونین، می‌تونین شماره تلفن خودتون رو توی باکس ارتباط با مشاورین ما وارد کنین تا مشاورین گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن و به صورت رایگان بهتون مشاوره بدن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

همه دانش‌آموزان وقتی به سن 18 سالگی و سال دوازدهم می‌رسن می‌تونن کنکور بدن و اگه دانش‌آموز پسر، در سال دوازدهم کنکور داد و قبول شد، می‌تونه بره دانشگاه و بعد از تموم شدن دانشگاهش، به سربازی بره.

ولی اگه نتونست توی کنکور قبول بشه، تا یک سال بعد از سال دوازدهم و تموم شدن مدرسه‌ش فرصت داره که دوباره کنکور بده و سربازی نره و از قانون معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری استفاده کنه.

بعد از این یک سال، وقتی دانش‌آموز به 20 سالگی رسید، اگه باز هم نتونست توی رشته و دانشگاه مورد علاقه‌ش قبول بشه، باید حتما بره یک دانشگاه غیر روزانه ثبت‌نام کنه، معافیت دانشجویی بگیره، برای کنکور بخونه و زمانی که رشته و دانشگاه مورد علاقه‌ش رو قبول شد، از اون دانشگاه اولیه انصراف بده و توی دانشگاه دومی ثبت‌نام کنه.

اگه اون فرد به 20 سالگی رسید و دانشجو نشد؛ باید حتما سربازیش رو شروع کنه تا غیبت نخوره.

نکات معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

  1. دانش‌آموزانی که 12 سال تحصیلی خودشون رو تموم کردن و الان پشت کنکوری شدن، می‌تونن تا شهریور 1403، معافیت تحصیلی خودشون رو بگیرن و به دانشگاه برن.
  2. دانش‌آموزانی که غیر حضوری درس خوندن یا توی مدارس روزانه نبودن، می‌تونن تا 20 سالگی، به سربازی نرن ولی بعدش اگه دانشجو نبودن و سربازی هم نرفتن، غیبت می‌خورن.

نکته: افرادی که الان سرباز هستن، نمی‌تونن معافیت تحصیلی بگیرن. برای گرفتن معافیت تحصیلی، باید اول درخواست ایست خدمت بدن و بعد از اینکه درخواستشون ثبت و تایید شد، معافیت تحصیلی بگیرن و برن دانشگاه.

  • حواس‌تون باشه که آقایون، وقتی 18 سال‌شون تموم میشه باید برن سربازی و اگه نرفتن، برای اینکه غیبت نخورن باید حتما درخواست معافیت تحصیلی بدن.
  • اگه درخواست معافیت تحصیلی ندین، حتی اگه توی کنکور، قبول هم بشین، نمی‌تونین دانشگاه ثبت‌‎نام کنین و برای اینکه غیبت نخورین باید برید سربازی.
  • داشتن برگه معافیت تحصیلی، یکی از مدارک لازم برای ثبت‌نام دانشگاهه.
  • اون‌هایی که گواهی اشتغال به تحصیل گرفتن حواس‌شون باشه که اعتبار این گواهی، یک ساله و بعدش باید برای تمدید گواهی برن به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی.

شرایط معافیت در زمان انصراف از دانشگاه

اگه یک شخصی بره دانشگاه و بعد از مدتی انصراف بده، بازم مثل دانش‌آموزان کنکوری، یک سال فرصت داره که به سربازی نره و دوباره کنکور بده.

اگه شما هم این شرایط رو دارین، باید حواستون باشه که کارهای انصراف از دانشگاه رو، قبل از ثبت‌نام کنکور مجدد انجام بدین تا بتونین توی کنکور شرکت کنین (در صورتی که دانشجوی دانشگاه روزانه باشین). ضمنا به این نکته هم توجه داشته باشین که فقط یک بار می‌تونین از امکان انصراف از دانشگاه و تحصیل مجدد استفاده کنین.

شرایط معافیت در زمان انصراف از دانشگاه

معافیت دانش‌آموزان زیر 18 سال با مدرک دیپلم

بعضی از دانش‌آموزان، ممکنه یک یا چند پایه از مدرسه رو به صورت جهشی بخونن و زودتر از 18 سالگی دیپلم خودشون رو بگیرن. این دانش‌آموزان تا 18 سال و 6 ماهگی فرصت دارن که برن دانشگاه و اگه این سنشون رد شد و دانشگاه نرفتن، باید خدمت سربازی خودشون رو شروع کنن.

البته گرفتن معافیت تحصیلی، زیر سن 18 سال امکان‌پذیر نیست و باید بعد از اینکه 18 سال‌شون شد درخواست بدن.

معافیت دانش‌آموزان 18 ساله با مدرک دیپلم

بیشتر دانش‌آموزان، توی سن 18 سالگی مدرک دیپلم‌شون رو می‌گیرن، این دانش‌آموزان، تا یک‌ سال زمان دارن که از معافیت تحصیلی استفاده کنن و سربازی نرن. ولی بعدش اگه دانشگاه قبول نشدن موظفن که برن سربازی.

معافیت دانش‌آموزان بالای 18 سال

بعضی از دانش‌آموزان ممکنه به خاطر اینکه تجدید شدن یا دیر به مدرسه رفتن و خیلی از دلایل دیگه، نتونن توی سن 18 سالگی دیپلم خودشون رو بگیرن.

به این دانش‌آموزان هم یک سال زمان داده میشه که بعد از دیپلم، کنکور بدن و به دانشگاه برن و دانش‌آموزانی که نتونن توی کنکور قبول بشن، باید قبل از اینکه فرجه یک سالشون تموم بشه، به دفاتر پلیس +10 برن و آمادگی خودشون رو برای رفتن به سربازی اعلام کنن.

روش دریافت معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان کنکوری

برای گرفتن معافیت دانش‌آموزان کنکوری:

  1. برگه معافیت تحصیلی رو باید از مدرسه خودتون بگیرین
  2. حالا برید به دفاتر پلیس +10 و درخواست معافیت تحصیلی خودتون رو ثبت کنین
  3. فرم‌های مربوط به معافیت تحصیلی رو از پلیس +10 بگیرین، تکمیل کنین و هزینه‌ای که برای معافیت تحصیلی هست رو پرداخت کنین

نکته: در مورد ارائه معافیت تحصیلی، زمان خیلی مهمه و باید فاصله خیلی کمی بین ثبت‌نام دانشگاه و تحویل دادن برگه معافیت تحصیلی وجود داشته باشه.

روش استعلام گرفتن معافیت تحصیلی

شما می‌تونین بعد از اینکه درخواست معافیت تحصیلی دادین، اون رو پیگیری کنین. پیگیری معافیت تحصیلی، از طریق کد سخا است.

برای اینکه کد سخا رو دریافت کنین، باید اول برید دفاتر پلیس +10 و بعدش از سامانه، کد سخا خودتون رو دریافت کنین.

شرایط معافیت دانشگاهیان

دانشجویانی که یک مقطع رو توی دانشگاه تموم کردن، مثل دانش‌آموزان، یک سال زمان دارن تا به سربازی برن و توی این یک سال، می‌تونن کنکور مقطع بعدی رو بدن و از سال بعدش، به جای سربازی، دوباره برن دانشگاه.

شرایط معافیت دانشگاهیان

مدت زمان معافیت تحصیلی دانشگاهیان

وقتی که اسم شما جزو پذیرفته شدگان کنکور میاد و وارد دانشگاه می‌شین، یک مدت محدودی رو دارین که بتونین از معافیت تحصیلی استفاده کنین و اینجوری نیست که هر وقت خواستین دانشگاه رو تموم کنین.

اینجا اون حد مجازی که می‌تونین دانشجو باشین رو براتون آوردیم:

مقطع تحصیلی دانشگاهی حد مجاز تحصیل
کاردانی 5/2 سال
کارشناسی ناپیوسته 3 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال
کارشناسی پیوسته 5 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
دکتری پزشکی پیوسته 8 سال
دکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال

جمع‌بندی در مورد معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

پسرها وقتی 18 سالشون رو تموم می‌کنن باید خدمت سربازی رو شروع کنن!

معافیت تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری، مجوزیه که صادر میشه تا اگه یک نفر خواست ادامه تحصیل بده و سربازی نره، از اون استفاده کنه. پسرهایی که نتونستن کنکور سال اول رو قبول بشن، تا یک سال فرصت دارن که سربازی نرن و دوباره کنکور بدن.

اگه بعد از این یک سال نتونستن وارد دانشگاه بشن، باید برن سربازی. اما این معافیت تحصیلی و تمدید اون، شرایطی داره که توی این مقاله راجع بهش صحبت کردیم.

مجوزیه که پسرهای بالای 18 سال، از سازمان نظام وظیفه می‌گیرن تا با داشتن اون مجوز، بتونن ادامه تحصیل بدن و سربازی نرن.

عکس پرسونلی، شناسنامه و کپی صفحه‌های اون، کارت ملی و فرم اشتغال به تحصیل.

از طریق کد 5 رقمی سخا که توی مقاله توضیح دادیم، می‌تونین وضعیت معافیت تحصیلی خودتون رو استعلام بگیرین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد