معرفی رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی، از رشته‌های پر تقاضا بین دانش‌آموزان گروه تجربیه. تقریبا آرزوی خیلی از دانش‌آموزان رشته تجربی اینه که دندانپزشک بشن و خودشون رو با روپوش سفید تصور می‌کنن که دارن دندان‌های بیماران‌شون رو درست می‌کنن.

در واقع، اکثر افرادی که رشته پزشکی رو برای تحصیل خود‌شون انتخاب می‌کنن، تمایل دارن پردرآمد‌ترین رشته‌های تجربی رو بشناسن و بتونن طبق این معیار برای آینده خود‌شون تصمیم‌گیری کنن.

ما می‌خوایم توی این مقاله به طور کامل راجع به رشته دندانپزشکی صحبت کنیم تا اگه سوالی در مورد این رشته دارین برطرف بشه و با دید بازتری برای کنکور انتخاب رشته کنین.

آدمی که دندان درد دارد همه را خوشحال می‌داند که دندان‌هایشان سالم است.

طبق این حرف جورج برنارد شاو دندان‌پزشک‌ها از جمله اقشارین که شادی رو به جامعه میارن ولی برای رسیدن به این مرحله سختی زیادی می‌کشن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

همه‌چیز درباره رشته دندانپزشکی

وظیفه دندانپزشکان چیه؟ اون‌ها باید مشکلاتی که برای دندان و دهان بیماران پیش میاد رو تشخیص بدن و برای درمان اون‌ها اقدام کنن. برای معرفی رشته دندانپزشکی این نکته رو باید در نظر داشت که دانشجویان این رشته توی دوران تحصیل‌شون، تمام مواردی که به دهان و دندان مربوط میشه رو یاد می‌گیرن و متخصص میشن. این رشته، 6 ساله‌ست و دانشجویان بعد از 6 سال و پاس کردن تمام واحدهای درسی‌شون، می‌تونن به عنوان دندانپزشک فعالیت کنن.

دروس دانشگاهی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی، دو تا دوره علوم پایه و تخصصی داره. دانشجویان توی دوره علوم پایه به تمام مباحث ابتدایی و پایه‌ای این رشته مسلط میشن و بعد از تموم شدن دوره علوم پایه‌شون، آزمون علوم پایه رو میدن و اگه قبول شدن وارد دوره تخصصی میشن. توی دوره تخصصی، دروس اختصاصی دندانپزشکی رو می‌خونن و مباحث رو به صورت عملی یاد می‌گیرن و انجام میدن.

دروس رشته دندانپزشکی

دوره علوم پایه دندانپزشکی عمومی

دانشجویان رشته دندانپزشکی، توی دو سال اول تحصیل‌شون مباحث علوم پایه رو می‌خونن. دوره علوم پایه که دانشجویان دندانپزشکی می‌گذرونن تقریبا با دوره علوم پایه رشته پزشکی یکسانه. ولی دانشجویان دندانپزشکی، توی دوره علوم پایه تمرکز ویژه‌ای روی دهان و دندان و فک و صورت دارن. دوره علوم پایه، دروس زیر رو داره که مجموعا 43 واحد میشه.

  1. بیوشیمی؛
  2. ژنتیک؛
  3. بافت‌شناسی؛
  4. ایمنولوژی؛
  5. میکروب‌شناسی؛
  6. فیزیولوژی نظری؛
  7. فیزیولوژی عملی؛
  8. بهداشت عمومی؛
  9. آمار پزشکی، دندانپزشکی و روش تحقیق.
دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

دوره تخصصی به همراه کارآموزی در رشته دندانپزشکی

دوره تخصصی دندانپزشکی که 4 ساله، به دو تا دوره دو ساله تقسیم میشه: دوره پری کلینیک، دوره کلینیک. چون توی دوره تخصصی دانشجویان وارد مرکزهای درمانی و کلینیک‌های دندانپزشکی میشن و با آموزش‌های اساتیدشون و زیر نظر اون‌ها شروع به درمان بیماران می‌کنن، اصطلاحا به این دوره، کارآموزی هم میگن.

دوره تخصصی دندانپزشکی

دروس دانشگاهی دوره تخصصی دنداپزشکی عمومی

  1. دندانپزشکی کودکان؛
  2. نظام پزشکی و طب قانونی؛
  3. رادیولوژی دهان؛
  4. آسیب‌شناسی دهان؛
  5. جنین و بافت‌شناسی فک و دهان؛
  6. بیولوژی دهان؛
  7. ارتدونسی؛
  8. بهداشت عمومی و اکولوژی؛
  9. دندانپزشکی پیشگیری مواد دندانی؛
  10. گوش، حلق و بینی؛
  11. پریودنتولوژی؛
  12. کالبدشناسی و مورفولوژی دندان؛
  13. بهداشت دهان و تغذیه؛
  14. دندانپزشکی مجتمعی؛
  15. بیماری‌های روانی؛
  16. اندونتیکس؛
  17. بهداشت محیط زیست؛
  18. پریودنتولوژی؛
  19. پروتزهای ثابت و اکلوژن؛
  20. دندانپزشکی ترمیمی؛
  21. بیماری‌های دهان و تشخیص؛
  22. بیماری‌های درونی؛
  23. دندانپزشکی پیشگیری مواد دندانی و رساله (پایان‌نامه).

بازار کار رشته دندانپزشکی

شغل دندانپزشکی جزو اون مشاغلیه که همیشه براش کار بوده و همه فارغ‌التحصیلان این رشته می‌تونستن بعد از تموم شدن دوران تحصیل‌شون وارد بازار کار بشن.

اما، توی چند سال اخیر، یک مقدار این روند افت کرده و دلیلش هم اینه که مردم نسبت به قبل، بیشتر به سلامت و بهداشت دهان و دندان‌هاشون اهمیت میدن و از طرفی، نرخ خدمات دندانپزشکی نسبت به قبل بیشتر شده و بعضی از مردم توانایی پرداخت این هزینه رو ندارن. ولی با این وجود، باز هم دندانپزشکی جزو مشاغل فعاله و کار براش زیاده.

آینده شغلی دندانپزشکی

فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی عمومی می‌تونن بعد از اتمام دانشگاه‌شون، توی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی مشغول به کار بشن و یا برای خودشون مطب دندانپزشکی بزنن و به صورت مستقل کار کنن.

درآمد رشته دندانپزشکی

در معرفی رشته دندانپزشکی باید توجه کرد که این رشته جزو مشاغل بسیار پردرآمده ولی نمیشه یک درآمد و حقوق مشخصی رو براش در نظر گرفت. معمولا دندانپزشکانی که توی کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها کار می‌کنن یک حقوق ثابتی که از قبل تعیین شده رو می‌‎گیرن ولی دندانپزشکانی که مطب شخصی دارن درآمدشون بیشتره. میزان درآمد دندانپزشکان به شهر و محلی که توی اون مشغول به کارن هم بستگی داره.

سختی‌های رشته دندانپزشکی

دندانپزشکان به خاطر اینکه مستقیما با بیماران ارتباط دارن، احتمال درگیری اون‌ها با بیماری‌هایی مثل هپاتیت، ایدز و … که ممکنه بعضی از بیماران‌شون به اون‌ها مبتلا باشن وجود داره، پس باید خیلی مراقب باشن. از طرفی، دندانپزشکان باید همیشه ورزش رو توی برنامه‌شون داشته باشن که درگیر پادرد یا کمردرد نشن.

مقاطع بالاتر از دندانپزشکی عمومی

توی ایران، دندانپزشکان می‌تونن تا مقطع فوق دکتری ادامه تحصیل بدن و گرایش‌های مختلفی مثل؛ جراحی فک و صورت، ارتدونسی، جراحی لثه و ایمپلنت، دندانپزشکی کودکان، درمان ریشه، پروترزهای دندانی و ایمپلنت، بیماری‌های دهان و تشخیص و … رو با توجه به علاقه شخصی‌شون و فاکتورهای دیگه که توی نظرشونه انتخاب کنن.

مقاطع بالاتر از دندانپزشکی عمومی

ویژگی‌های فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی

افرادی که می‌خوان دندانپزشک بشن برای اینکه بیشتر توی این رشته موفق بشن، چند تا ویژگی مهم وجود داره که باید اون‌ها رو داشته باشن:

  1. به جزئیات توجه کنن؛
  2. صبور باشن؛
  3. سرعت عمل بالایی داشته باشن؛
  4. ذوق و احساس زیبایی شناسی داشته باشن؛
  5. بتونن مسائل و مشکلات رو حل کنن.

طرح اجباری رشته دندانپزشکی

دانشجویانی که توی رشته دندانپزشکی درس می‌خونن بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شدن باید 18 ماه برن طرح اجباری و بعد از اینکه طرح‌شون تموم شد می‌تونن برای خودشون مطب شخصی بزنن ولی این مدت رو می‌تونن توی مطب بقیه دندانپزشکان یا کلینیک‌های دندانپزشکی به طور پاره وقت کار کنن.

محل خدمت دندانپزشکان رو توی مدت طرح‌شون، وزارت بهداشت مشخص میکنه و توی 18 ماه باید توی همون محل خدمت کنن و این طرح، توی مناطق محروم گذرونده میشه. حقوق دندانپزشکانی که دوره طرح خودشون رو می‌گذرونن نسبت به حقوق دندانپزشکانی که طرح‌شون تموم شده و به صورت آزاد کار می‌کنن کمتره.

معافیت از طرح اجباری رشته دندانپزشکی

بعضی از فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی از طرح معاف میشن:

معافیت از طرح دندانپزشکی

  1. افرادی که بعد از تموم شدن تحصیل‌شون، میرن سربازی؛
  2. خانواده شهدا و آزادگان، خود آزادگان، فرزندان جانبازان بالای 50 درصد، همسران جانبازان بالای 70 درصد؛
  3. تک فرزندها؛
  4. افرادی که بیماری خاص دارن و شورای عالی پزشکی بیماری اون‌ها رو تایید کرده؛
  5. 10 نفر اول کنکور سراسری رشته تجربی؛
  6. افرادی که مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی دارن؛
  7. افرادی که خارج از کشور درس خوندن و فارغ‌التحصیل شدن؛
  8. خانم‌هایی که همسر اون‌ها فوت شده و الان سرپرست خانواده‌ان؛
  9. رتبه‌های 1 تا 3 آزمون جامع علوم پایه.

دروس کنکوری رشته دندانپزشکی

از اونجایی که رشته دندانپزشکی جزو رشته‌های پر تقاضاس و خیلی‌ها برای قبولی توی این رشته تلاش می‌کنن، باید توی کنکور تجربی درصدهای بالایی بیارین. برای دیدن درصدها، پیشنهاد میشه مقاله “درصدهای لازم برای قبولی در رشته دندان‌پزشکی” رو بخونین. رشته دندانپزشکی جزو زیر گروه 1 تجربیه و ضرایب دروس کنکور تجربی برای زیر گروه 1 اینجوریه:

اسم درس ضریب درس
زمین شناسی 0
ریاضی 2
زیست 4
شیمی 3
فیزیک 2

توی کنکور تجربی، سوالی از درس‌های عمومی طرح نمیشه و فقط دروس شیمی، فیزیک، زیست، زمین‌شناسی، ریاضی و فیزیک توی کنکور میاد.

شما باید به درس زیست و بعد شیمی توجه ویژه‌ای کنین. اما دروس ریاضی و فیزیک رو هم نادیده نگیرین و از اهمیت‌شون غافل نشین.

دانشگاه‌های دارای رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی، جزو رشته‌های بسیار پرطرفداره و داوطلبان زیادی آرزوی قبولی توی این رشته‌ رو دارن. اگه از ظرفیت این رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رشته دندانپزشکی رو دارن اطلاع داشته باشین بهتر می‌تونین تصمیم بگیرین.

دانشگاه‌های دارای رشته دندانپزشکی

اینجا براتون بخشی از دانشگاه‌هایی که توی سال 1402 برای رشته دندانپزشکی دانشجو می‌گرفتن رو آوردیم. برای اطلاعات بیشتر به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 مراجعه کنین. به این نکته هم توجه داشته باشین که هر سال ممکنه ظرفیت‌ها تغییر کنه.

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز؛
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان.

جمع‌بندی برای همه‌چیز درباره رشته دندانپزشکی

برای معرفی رشته دندانپزشکی باید اشاره کرد که این رشته در بین دانش‌آموزان تجربی طرفدار زیاد داره. خیلی از کنکوری‌ها برای قبولی توی این رشته باهم رقابت می‌کنن. بعد از اینکه داوطلبان وارد رشته دندانپزشکی شدن حدود 6 سال درس می‌خونن و بعد، می‌تونن به عنوان دندانپزشک فعالیت کنن.

از اونجایی قبولی توی رشته دندانپزشکی آسون نیست و باید با یک برنامه‌ درسی اصولی و با استفاده از منابع کمک آموزشی خیلی خوب و با کیفیت درس بخونین و تلاش کنین، می‌تونین با وارد کردن شماره تلفن خودتون توی کادر ارتباط با مشاورین ما، منتظر تماس مشاورین گروه آموزشی پرش باشین تا توی مسیر پر پیچ و خم کنکور تجربی همراه شما باشن و کمک‌تون کنن تا به خوبی از پس کنکور بر بیاین.

دندانپزشکان می‌تونن بعد از تموم شدن دوران تحصیل‌شون، توی درمانگاه‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی فعالیت کنن و یا برای خودشون مطب شخصی بزنن.

دانشجویان دندانپزشکی، بعد از فارغ‌التحصیلی باید حدود 2 سال (18 ماه) توی مناطق محروم خدمت کنن و بعدش می‌تونن برای خودشون مطب شخصی بزنن.

یک دندانپزشک موفق باید به جزئیات توجه کنه، سرعت عمل بالایی داشته باشه، هنر زیبایی شناسی داشته باشه و بقیه ویژگی‌های گفته شده توی مقاله.

این افراد درآمد ثابت و تعیین شده‌ای ندارن. با این حال این شغل یکی از پردرآمدترین مشاغلیه که شما می‌تونین واردش بشین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد