موفقیت پشت کنکوری‌ها

چه کارهایی باعث موفقیت پشت کنکوری‌ها میشه؟

پشت کنکور موندن برای بعضی از دانش‌آموزان مثل یک عذاب روحیه اما برای بعضی دیگه مثل یک فرصت می‌مونه! این دید شماست که تعیین می‌کنه از موقعیت‌تون چه برداشتی کنین. اگه دوست دارین یکی از اون پشت کنکوری‌هایی باشین که با قبولی توی دانشگاه‌های خوب همه رو شگفت‌زده کردین، باید در مورد راه‌های موفقیت پشت کنکوری‌ها اطلاعات خوبی داشته باشین.

قبل از هر چیزی باید حواس‌تون باشه که اشتباهات پشت کنکوری‌ها رو تکرار نکنین؛ در واقع، اطلاع از اشتباهات بزرگ دانش‌آموزان کنکوری می‌تونه راهی برای موفقیت‌های تحصیلی شما باشه. در قدم بعدی باید دنبال چالش‌های پشت کنکوری‌ها باشین؛ به عبارت ساده‌تر باید بدونین که نفرات قبل از شما از چه راه و روشی برای موفق شدن استفاده کردن و از تجربۀ اون‌ها حداکثر استفاده رو ببرین.

پادکست موفقیت پشت کنکوری‌ها

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

مهم‌ترین عامل موفقیت پشت کنکوری‌ها داشتن انگیزه، اعتمادبه‌نفس و برنامه‌ریزی درسی برای کنکوره. این سه مورد از نیروهای محرکی هستن که داوطلب رو به سمت رتبه‌های خوب هل میدن. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات پشت کنکوری‌ها اینه که فکر می‌کنن بدون برنامه‌ریزی هم میشه به نتیجۀ بهتری رسید! اما این همون خیال خامیه که اون‌ها رو به دام رتبه‌های چندین و چند رقمی می‌اندازه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

چالش‌های پشت کنکوری‌ها

قبل از اطلاع از موفقیت پشت کنکوری‌ها بهتره بدونین حدود 70 درصد از کسانی که به عنوان پشت کنکوری توی آزمون شرکت کردن، با شکست مواجه شدن! یعنی به جای اینکه به رتبۀ بهتر برسن، نسبت به سال قبل افت می‌کنن.

این موضوع نباید شما رو ناامید کنه؛ بلکه باید به این فکر کنین که چطور اشتباهات این افراد رو تکرار نکنین تا مثل اون‌ها به دام نیفتین. همچنین شما می‌تونین با خرید بسته‌های معلم خصوصی پرش به راحتی و با خیالی آسوده دروس خودتون رو مطالعه کنین. در ادامه تعدادی از چالش‌های پشت کنکوری‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

چالش‌های پشت کنکوری‌ها

فاصله گرفتن از معلم‌‌ها و فضای مدرسه

وقتی یکی از پشت کنکوری‌ها می‌شین، دیگه خبری از مدرسه رفتن و سر کلاس نشستن نیست. درسته که توی این حالت زمان آزاد زیادی برای مطالعه و تست زدن دارین، ولی همین دوری از مدرسه باعث میشه که خیلی از آموزش‌ها رو فراموش کنین.

خیلی از جزوه‌ها و کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنین، ممکنه دچار تغییراتی بشه که شما از اون‌ها بی‌خبرین. اگه دوست ندارین به صورت حضوری سر کلاس حاضر بشین، می‌تونیم شرکت در کلاس آنلاین کنکور رو به شما پیشنهاد کنیم.

بی‌نظمی در زندگی و درس

وقتی دانش‌آموز هستین خودبه‌خود برای مدرسه رفتن باید سر ساعت مشخصی از خواب بیدار بشین، غذا بخورین، درس بخونین و…. اما اگه تمام وقت توی خانه باشین این نظم و چرخۀ همیشگی رو از دست می‌دین.

نداشتن انگیزۀ کافی

برعکس دانش‌آموزان که انگیزۀ زیادی برای قبولی کنکور دارن و همۀ اطرافیان هم اون‌ها رو برای رسیدن به هدف تشویق می‌کنن، به موفقیت پشت کنکوری‌ها توجه زیادی نمیشه! درسته که کسی شما رو برای پشت کنکور موندن مجبور نکرده، اما باید برای ناامید نشدن غیر از خودتون روی تشویق و روحیه دادن دیگران هم حساب باز کنین.

استرس قبول نشدن مجدد در کنکور

اشتباه کردن بد نیست؛ خیلی وقت‌ها باید یک راه رو تجربه کنین تا پیچ و خم اون رو بشناسین. ولی تکرار مجدد یک اشتباه از خود اون اشتباه هم بدتره. همین باعث میشه استرس عجیب و غریبی سراغ پشت کنکوری‌ها بیاد؛ همین استرس می‌تونه تأثیرات بدی روی درس خوندن و نتیجۀ نهایی داشته باشه.

 نداشتن مشاور

مشاورهای کنکور هم مثل یک مراقب بالای سر داوطلبان هستن و هم به خاطر تجربۀ زیادی که دارن راهنمای خوبی هستن. اما اکثر پشت کنکوری‌ها چون فکر می‌کنن که همه چیز رو می‌دونن و به اندازه کافی تجربه دارن، از کمک مشاوران استفاده نمی‌کنن.

یک پشت کنکوری برای موفقیت باید از کجا شروع کنه؟

چند مورد از کارهای ساده‌ای که باعث موفقیت پشت کنکوری‌ها شده‌ رو در ادامه برای شما توضیح می‌دیم:

نوشتن لیستی از ممنوعه‌ها

حالا که به نتیجۀ دلخواهی از کنکور نرسیدین، باید تمام اقداماتی که برای کنکور سال قبل انجام دادین، زیر ذره‌بین قرار بدین. مثلاً ممکنه برای خوابیدن برنامه‌ریزی نکرده باشین یا اینکه قبلاً بیش از حد از موبایل‌تون استفاده می‌کردین. چسبوندن این لیست ممنوعه کنار جایی که جدول برنامه‌ریزی خودتون رو گذاشتین، به شما کمک می‌کنه که از تکرار اون‌ها خودداری کنین.

نوشتن لیستی از ممنوعه‌ها

به‌روز کردن جزوه‌ها و کتاب‌های کمک‌آموزشی

اولین کاری که برای موفقیت توی کنکور باید انجام بدین، اینه که سراغ جزوه‌ها و کتاب‌های خودتون برین. اون دسته از کتاب‌هایی که در مورد نتیجۀ اون‌ها مطمئن هستین رو نگه دارین اما تست‌های کنکورهای قبل رو هم به اون‌ها اضافه کنین.

اما کتاب‌هایی که نتونستن به شما کمک کنن باید با کتاب‌های بهتر جایگزین یشن. مشورت کردن با استادها و مشاورانی که می‌شناسین و البته استفاده از تجربۀ دوستانی که توی کنکور موفق شدن، می‌تونه به شما برای پیدا کردن بهترین منابع کمک زیادی بکنه.

برنامه‌ریزی دقیق و بهتر از برنامۀ قبلی

شما یک‌بار تمام مراحل مربوط به برنامه‌ریزی کنکور رو پشت سر گذاشتین. پس حالا چیزهای زیادی دربارۀ جزئیات مربوط به اولویت بین دروس و روش‌های مطالعاتی می‌دونین. با این تجربه قطعاً می‌تونین برنامه‌ای دقیق و کامل برای مطالعۀ دروس بودجه‌بندی کنکور طراحی کنین. البته کمک یک مشاور باتجربه رو هم حتماً در نظر داشته باشین.

6 مورد از اشتباهات پشت کنکوری‌ها که نباید تکرارش کنین!

برای نجات از دام پشت کنکور موندن باید کارهایی انجام بدین که قبلاً اون‌ها رو انجام نمی‌دادین:

اشتباهات پشت کنکوری‌ها

1- استفاده از منابع کنکور مختلف

وقتی تعداد کتاب‌های کمک‌آموزشی زیاد میشه، برای مطالعه کردن اون‌ها سردرگم می‌شین. انگار هی از این شاخه به اون شاخه می‌پرین. با این روش نه درس رو عمیق مطالعه می‌کنین و نه از کتاب و نکاتش نهایت استفاده رو می‌برین.

2- وقفۀ بین مطالعه و تست زدن

«تا تنور داغه نان رو بچسبونین!»

بهترین کار برای تثبیت مطالعات‌تون اینه که بلافاصله بعد از مطالعۀ هر درس تست‌های مربوط به اون رو هم حل کنین. این کار هم باعث میشه نقاط ضعف‌تون رو خیلی زود متوجه بشین و هم نقاط قوت‌تون رو تقویت و تثبیت می‌کنه.

3- مطالعه بدون رعایت اولویت

اگه برنامه‌ریزی درستی برای کنکورتون انجام داده باشین، اصلاً از چنین مشکلی مطلع نیستین. اما کسانی که زمان اولویت‌بندی بین درس‌ها برای برنامه‌ریزی به ضرایب، تعداد سؤالات، قوت و ضعف داوطلب، پیش‌نیاز بودن و … توجه نکردن و فقط علاقۀ خودشون رو الگو قرار دادن، حتماً با مشکل رو به رو میشن. درس‌ها و مباحثی که تعداد تست‌های اون‌ها توی کنکور بیشتره باید مورد توجه خیلی بیشتری قرار بگیرن.

4- کنکوری درس نخوندن

درسته که وقت زیادی برای مطالعه و یادگیری دارین، اما این دلیل خوبی برای مطالعۀ خارج از مباحث کنکور نیست! پشت کنکوری‌ها باید برای موفقیت در کنکور، دروس موجود توی بودجه‌بندی و چارچوب کنکور رو مطالعه کنه و نه بیشتر از اون.

5- هدف‌های عجیب و غیرواقعی

اینکه در کنکور فیزیک رو 80 درصد تست بزنم و دینی رو 90 درصد و … هدف‌گذاری درستی نیست. میزان سختی بین درس‌ها توی سال‌های مختلف متفاوته. پس نمی‌تونین بگین چون توی کنکور سال گذشته تونستین عربی رو 60 درصد تست بزنین، امسال هم همین‌قدر یا بیشتر به نتیجه می‌رسین. سر جلسۀ کنکور سؤالات رو بدون در نظر داشتن درصد و فقط براساس دانشتون پاسخ بدین.

هدف‌های عجیب و غیرواقعی

6- فراموش کردن نقطه‌های قوت

اگه یک یا چند درس رو به خاطر اینکه نقطه قوت شما هستن از برنامۀ مطالعه خارج کردین، ضرر زیادی به خودتون زدین. همین درس‌ها اگه مرور نشن به راحتی فراموش میشن و از دایرۀ نقاط قوت‌تون بیرون میرن. باید نقاط قوت قدیمی خودتون رو حفظ کنین و بعد از اون سراغ تقویت درس‌های دیگه برین.

رمز و رازهای موفقیت پشت کنکوری‌ها

اگه دوست دارین مثل پشت کنکوری‌های موفق به هدف‌تون برسین، لازمه که نکاتی رو بدونین و رعایت کنین:

خودتون رو باور داشته باشین

یکی از دلایل موفقیت پشت کنکوری‌ها اینه که روحیۀ خودشون رو حفظ می‌کنن. محیط اطراف‌تون رو با جملات انگیزشی پر کنین و اجازه ندین انرژی‌های منفی به شما حمله کنن. خودتون رو باور داشته باشین و برای رسیدن به هدف‌تون تلاش کنین.

برنامۀ منطقی داشته باشین

«جوگیر نشین!» این خلاصه‌ترین جمله‌ایه که باید موقع هدف‌گذاری با خودتون بگین. معمولاً پشت‌کنکوری‌ها چون یک بار کنکور رو گذروندن و همۀ درس‌ها رو مطالعه کردن، فکر می‌کنن می‌تونن به راحتی قدم‌‎های بزرگ بردارن و موفق هم بشن! اما باید حواس‌تون باشه که زمین نخورین. اصول برنامه‌ریزی صحیح رو از صفر تا صد مجدداً اجرا کنین تا بهترین راه رو برای رسیدن به هدف‌تون انتخاب کنین.

رعایت تنوع مطالعه بین دروس مختلف

مطالعۀ یک درس توی روز، روش درستی برای مطالعۀ کنکوری نیست. معمولاً پشت کنکوری‌ها به دلیل تجربه‌ای که دارن، به خوبی اصل تنوع و تناسب بین درس‌ها رو رعایت می‌کنن. یعنی مثلاً توی برنامۀ روزانۀ خودشون درس‌های عمومی و اختصاصی رو قرار میدن.

تست زدن رو یک اصل بدونین

مطالعه به تنهایی نمی‌تونه باعث موفقیت یک داوطلب کنکور بشه. باید بعد از مطالعۀ هر درس خودتون رو با کمک تست زدن محک بزنین. موفقیت پشت کنکوری‌ها بدون دانش روش‌های تست‌زنی غیرممکنه!

تمرین روش‌های خاص تست زدن هر درس به شما کمک می‌کنه که هم سرعت بیشتری داشته باشین و هم مباحثی که مطالعه کردین توی ذهن‌تون تثبیت بشه.

تست زدن را یک اصل بدانید

بهترین منابع رو انتخاب کنین

وقتی حرف از تمرین و تکرار تست زدن میشه، فکرتون رو مشغول کتاب‌های کمک‌آموزشی مختلف نکنین. شما باید بهترین منبع آموزشی رو برای خودتون انتخاب کنین و روی همون تمرکز کنین.

یکی از بهترین منابعی که می‌تونه رمز موفقیت پشت‌کنکوری‌ها باشه، بسته‌های آموزشی کنکور پرشه. بستۀ معلم خصوصی کنکور پرش که شامل دی‌وی‌دی‌ها و کتاب‌های کمک‌درسیه می‌تونه برای کسانی که توی کلاس‌های حضوری شرکت نمی‌کنن کمک بزرگی باشه.

ساعت‌ها فیلم آموزشی همراه با کتاب‌هایی که سؤالات رو مطابق با فیلم طرح کردن، ذهن شما رو به راحتی برای شرکت در کنکور آماده می‌کنه.

از شکست نترسین

شکست خوردن نباید برای شما به یک کابوس تبدیل بشه. شما به عنوان یک پشت کنکوری باید بتونین ذهن خودتون رو برای رسیدن به هدف، همیشه پرانرژی نگه‌ دارین. اگه توی آزمون‌های آزمایشی هم به نتیجه‌های دلخواه‌تون نرسیدین، به جای ناامید شدن تلاشتون رو برای آزمون بعدی بیشتر کنین.

از شکست نترسید

اوقات فراغت داشته باشین

توی برنامه‌ریزی مخصوص کنکور، باید ساعاتی رو هم برای استراحت کردن و تفریح کردن در نظر داشته باشین. اگه بخواین صفر تا صد روزهای قبل از کنکور رو برای درس خوندن بذارین، بالأخره یک روز خسته می‌شین و برنامه‌ها رو به هم می‌ریزین.

ورزش در خانه

ورزش در خانه برای کنکوری‌ها یکی از اون مواردیه که باید حتما در لیست کارهای روزانه خودتون قرار بدین. زیرا این کار باعث افزایش انرژی و بازدهی در دانش‌آموزان میشه. تحقیقات ثابت کرده که انجام چند دقیقه ورزش روزانه به بهبود وضعیت مغز و توان یادگیری کمک می‌کنه.

از طرفی نشستن طولانی مدت، خستگی بدن رو افزایش داده و درس خوندن رو سخت‌تر می‌کنه. ورزش در خانه به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کنه و باعث تقویت ماهیچه‌های شما میشه.

سخن پایانی تکنیک‌های موفقیت برای پشت کنکوری‌ها

مهم‌ترین عاملی که باعث موفقیت پشت کنکوری‌ها میشه اینه که از اشتباهات سال گذشته درس بگیرن. عجیبه که بخواین همون کارهای تکراری رو انجام بدین اما نتیجۀ متفاوت و بهتری به دست بیارین! چالش‌های پشت کنکوری‌ها رو به خوبی بشناسین و یکی یکی از تمام اون‌ها عبور کنین. شک نکنین که به کمک یک برنامۀ هدفمند با چاشنی امید و تلاش، به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تون می‌رسین.

برای موفقیت در ابتدا باید ضعف‌های خودتون رو بشناسین و بعد برای خودتون یک برنامه ریزی درسی اصولی و دقیق طراحی و اجرا کنین تا بتونین به موفقیت برسین.

اشتباهات زیادی وجود دارن که ممکنه پشت کنکوری‌ها دچار اون بشن که یکی از اون‌ها استفاده از چندین منبع درسی متفاوت و یا وجود فاصله بین مطالعه و درس خوندنه. که ما به صورت دقیق‌تر و کامل‌تری توی این مقاله اون‌ها رو بررسی کردیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد