کار مهم بعد کنکور

مهم‌ترین کارهای بعد کنکور

خیلی از شما، روزها و هفته‌ها و ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها داشتین خودتون رو برای کنکور آماده می‌کردین و درس می‌خوندین. حالا که کنکور رو دادین و تموم شده باید چیکار کنین؟

بعضی‌ها میگن باید استراحت کنیم، بعضی‌ها میگن باید بریم مسافرت، بعضی‌ها درگیر رفتن به سربازی میشن، بعضی‌ها می‌خوان ازدواج کنن، بعضی‌ها دنبال کار می‌گردن و بعضی‌هاام منتظر اعلام نتایج می‌مونن که برن دانشگاه.

شما می‌تونین طبق شرایطی که دارین و با توجه به علایق‌تون، یک سری کارهایی رو انجام بدین تا بهتون کمک کنه که زندگی بهتری داشته باشین و در مراحل بعدی زندگی، موفق‌تر باشین.

توی این مقاله می‌خوایم چندتا کار مهم بعد کنکور رو بررسی کنیم. پس با ما همراه باشین.

بعد خروج از محل برگزاری کنکور، اولین کاری که باید انجام بدین، فراموش کردن کنکوره. به نتیجه‌ آزمون فکر نکنین و هر نوع نگرانی و استرس رو از خودتون دور نگه دارین. فکر کردن به نتیجه کنکور چیزی رو عوض نمی‌کنه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بعد از کنکور چیکار کنیم؟

اگه شماام می‌خواین بدونین کارها یا کار مهم بعد کنکور چیه و همش می‌گین بعد از کنکور چیکار کنیم؟ می‌تونین از لیست پیشنهادی زیر استفاده کنین و با توجه به شرایط‌‌تون، بعضی یا همه اون‌ها رو انجام بدین.

البته به این موضوع هم توجه داشته باشین که مواردی که در ادامه می‌گیم تقریبا برای همه شما واجبه، پس سعی کنین با یک برنامه خوب، همه اون‌ها رو انجام بدین.

بعد از کنکور چیکار کنیم؟ کار مهم بعد کنکور چیه؟

تلاش برای شناخت خودتون

یکی از کارهای مهم و واجب که بعد کنکور و توی دوران تابستون باید انجام بدین اینه که شروع کنین به شناخت دقیق خودتون.

چون تا الان شما تقریبا فقط درس خوندین و خیلی فرصت شناخت خودتون رو نداشتین ولی حالا که درس‌تون تموم شده و زمان‌تون هم آزاده، وقتشه که با خودتون بیشتر آشنا بشین.

خود شناسی به شما کمک می‌کنه که تصمیمات درستی برای زندگی‌ و آینده‌تون بگیرین و خوشحال‌تر باشین.

حالا این‌ها یعنی چی؟

جزئیات شناخت خود

یعنی باید شروع کنین به بررسی دقیق خودتون و ببینین که:

به چه چیزهایی علاقه دارین؟ چه چیزهایی بلدین؟ چه استعدادها و توانایی‌هایی دارین؟ چه چیزهایی شما رو خوشحال می‌کنه؟ چه چیزهایی بهتون انرژی میده؟ از چه چیزها و در چه موقعیت‌هایی استرس می‌گیرین؟

چه خصوصیات اخلاقی‌ای دارین؟ چه چیزهایی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما میشه؟ چه چیزهایی بهتون انگیزه میده؟ و … .

شما می‌تونین با استفاده از روش‌های مختلفی مثل خوندن کتاب‌ها و مقالات مختلف که درباره خود شناسی صحبت کردن، با استفاده از تست‌های شخصیت شناسی مختلف، از طریق صحبت با آشناها و روان شناس و … خودتون رو بیشتر و بهتر بشناسین و به درک درستی از خودتون برسین.

تعیین اهداف زندگی

حالا که فرصت پیدا کردین کامل با خودتون آشنا بشین و بفهمین که چه کسی هستین، وقت این رسیده که اهداف خودتون رو در زندگی تعیین کنین.

شما باید بدونین که دقیقا می‌خواین توی زندگی به چی برسین؟ چه چیزهایی یاد بگیرین؟ چه کارهایی انجام بدین؟ چه چیزهایی داشته باشین؟ چه تجربه‌هایی به دست بیارین؟ و … .

تعیین کردن هدف، راه شما رو روشن می‌کنه و باعث میشه که بفهمین دقیقا قراره به کجا برسین و با دید بازتری حرکت کنین و توی برنامه‌ریزی برای زندگی‌تون هم کمک زیادی به شما می‌کنه.

تعیین اهداف زندگی

برای اینکه بتونین اهداف‌تون رو خیلی بهتر تعیین کنین، خوندن کتاب‌ها و مطالبی که درمورد هدف‌گذاری صحبت می‌کنن براتون کمک‌ کننده‌ست.

پیشنهاد می‌کنیم که اهداف‌تون رو به ترتیب اولویت در یک لیست بنویسین و میزان پیشرفت‌ و رسیدن‌تون به اون اهداف رو هم، توی لیست مشخص کنین.

افزایش مهارت‌های فردی

یکی از کارهای مهم بعد از کنکور اینه که مهارت‌هاتون رو افزایش بدین.

برای این کار، اول بررسی کنین که الان چه مهارت‌هایی دارین؟ این مهارت‌ها نیاز به تقویت شدن دارن یا نه؟

بعد از این، حالا نوبت به این می‌رسه که مشخص کنین چه مهارت‌هایی رو باید داشته باشین ولی شما ندارین؟ و در آخر هم با توجه به اهدافی که دارین، دنبال یاد گرفتن مهارت‌های جدید برین.

داشتن مهارت‌های مختلف باعث میشه که در زندگی، اجتماع، توی محیط‌های مختلف مثل دانشگاه و محل کار و … بهتر عمل کنین، موفق‌تر باشین و بتونین با محیط‌ها و شرایط و افراد مختلف برخورد بهتری داشته و سازگارتر باشین.

شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی متنوع، مشورت با افراد مختلف و استفاده از تجربیات اون‌ها و … در افزایش مهارت‌ها به شما کمک می‌کنه.

تقویت روابط اجتماعی

اگه براتون سواله که بعد از کنکور چیکار کنیم؟ باید این رو بدونین که یکی از کارهای مهم بعد از کنکور، تقویت روابط اجتماعیه.

شما باید یاد بگیرین که چجوری با دیگران رفتار کنین؟ توی جمع چجوری صحبت کنین؟ چجوری حرف دل‌تون رو بزنین؟ چجوری صحبت کنین که تاثیرگذار باشه؟ در شرایط مختلف چه حرف‌هایی رو باید بزنین و چه حرف‌هایی رو نباید بزنین؟

باید بتونین از حق خودتون دفاع کنین و … .

همه این‌ها برمی‌گرده به مهارتی به اسم روابط اجتماعی که تقویت اون، برای همه واجبه.

شما که تازه می‌خواین وارد اجتماع بشین، چه خوبه که برخورد درست و اصولی با دیگران رو بلد باشین تا بتونین زندگی بهتری رو تجربه کنین.

پس تقویت این مهارت رو به عنوان یکی از کارهای مهم بعد کنکور برای خودتون در نظر بگیرین.

یادگیری هنر

هنر باعث میشه که حال شما توی زندگی بهتر باشه و ذهن‌تون آرامش بیشتری داشته باشه، شما حتی می‌تونین به وسیله هنر، خودتون رو بهتر و تاثیرگذارتر به دیگران معرفی کنین.

پس حالا که زمان آزاد زیادی دارین یک شاخه هنری مثل نقاشی، نوازندگی، سفالگری، خیاطی، عکاسی و … رو انتخاب کنین، اون رو یاد بگیرین و در اون مهارت پیدا کنین.

یادگیری هنر

تفریح کردن

از اونجایی که شما زمان زیادی رو مشغول درس خوندن بودین و تقریبا استراحت و تفریح خاصی نداشتین نیازه که الان یک تفریح حسابی رو به همراه خانواده یا دوستان‌تون تجربه کنین تا هم جسم و هم روح‌تون به خوبی استراحت کنه.

این تفریح می‌تونه یک گردش یک روزه داخل شهر باشه و یا سفر چند روزه.

از کارهای مهم بعد کنکور اینه که فیلم ببینین، کتاب بخونین، موسیقی گوش بدین و هرکاری که فکر می‌کنین بهش علاقه دارین و از اون لذت می‌برین رو انجام بدین.

آموزش و مطالعه آزاد

بعد از کنکور، شما زمان آزاد زیادی دارین که می‌تونین از این تایم‌های خالی برای آموزش دیدن و رشد کردن استفاده کنین.

کلاس‌های آموزشی آنلاین و حضوری زیادی هست که شما می‌تونین با استفاده از اون‌ها به توانایی و دانش خودتون اضافه کنین. کتاب‌های مختلف روانشناسی، انگیزشی، تاریخ، زبان، کامپیوتر و … زیادی وجود داره که به رشد شما کمک می‌کنه و می‌تونین در زمان‌های آزادتون، اون‌ها رو بخونین.

حتی می‌تونین اگه نخواستین کتاب ببینین هم، همزمان با انجام اون‌ها، پادکست گوش بدین.

ورزش کردن

ورزش باعث میشه شما سلامت بمونین، انرژی‌تون تجدید بشه و به سمت یک زندگی سالم حرکت کنین. پس حتما ورزش رو توی برنامه خودتون بیارین.

البته توجه کنین که باید ورزش رو به صورت مستمر ادامه بدین و اینجوری نباشه که یک روز ورزش کنین و روز بعدش نه. چون اگه ورزش رو به صورت مستمر انجام ندین، هیچ فایده‌ای براتون نداره.

ورزش کردن

فایده دیگه‌ای که ورزش براتون داره اینه که خلاقیت‌تون رو افزایش میده و از اونجایی که شما بعد از کنکور ممکنه با استرس درگیر باشین، ورزش بهتون کمک می‌کنه که این استرس رو کنترل کنین.

تحقیق در مورد رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها

زمانی که شما کنکور می‌دین، تا موقعی که جواب اولیه بیاد و بخواین انتخاب رشته کنین حدود یک ماه زمان دارین.

توی این فرصت یکی از مهم‌ترین و بهترین کارهایی که می‌تونین انجام بدین اینه که در مورد رشته‌های تحصیلی مختلف تحقیق کنین و ببینین که به چه رشته‌هایی علاقه دارین و براتون بهتره؟ البته خوبه که بازار کار اون رشته‌ها رو هم در نظر بگیرین.

یک لیستی از دانشگاه‌هایی که اون رشته‌ها رو دارن هم برای خودتون بنویسین. برای انتخاب دانشگاه، هم به علاقه‌ خودتون به اون دانشگاه توجه کنین، هم به رتبه دانشگاه و هم به مسافت اون نسبت محل زندگی‌تون.

خوابگاه داشتن یا نداشتن دانشگاه هم فاکتوریه که می‌تونه در انتخاب شما تاثیر بذاره.

شما با تهیه یک لیست اولیه از رشته‌ها و دانشگاه‌ها و اولویت بندی اون‌ها، می‌تونین انتخاب رشته با کیفیت‌تری انجام بدین. برای این کار، مشورت با یک مشاور تحصیلی و کسی که تجربه و علم این کار رو داره می‌تونه به انجام بهتر انتخاب رشته شما کمک کنه.

پس حواس‌تون باشه که یک کار مهم بعد کنکور، تحقیق در مورد رشته‌ها و دانشگاه‌هاست.

مطالعه مجدد و پشت کنکور موندن

اگه شما جزو اون دسته از داوطلبینی هستین که قصد شرکت مجدد در کنکور رو دارین و قراره که پشت کنکوری بشین، باید از فرصت تابستون بهترین استفاده رو کنین.

شما بعد از اینکه کنکور اول رو دادین نیازه که حتما چند روز استراحت کنین (یک استراحت عمیق و با کیفیت) تا انرژی‌تون تجدید بشه. بعد از یک استراحت چند روزه باید یک برنامه درسی خیلی خوب و با کیفیت بنویسین و پر قدرت‌تر از قبل، مطالعه رو برای کنکور مجدد شروع کنین.

مطالعه مجدد و پشت کنکور موندن

اگه استراحت بین کنکور قبلی و شروع مطالعه برای کنکور بعدی‌تون زیاد بشه، هیچ فایده‌ای به جز تلف شدن وقت، عقب افتادن از رقبا و بی انگیزه شدن براتون نداره.

پس حتما نهایتا دو هفته بعد از کنکور قبلی، دوباره شروع به مطالعه کنین.

جمع‌بندی کارهای مهم بعد از کنکور

کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل زندگی شماست که احتمالا شما زحمت زیادی کشیدین تا برای اون آماده بشین.

حالا که شما این آزمون مهم رو پشت سر گذاشتین و منتظر اعلام نتایج هستین تا برای مرحله مهم بعدی زندگی‌تون آماده بشین بهتره که یک سری کارهایی رو توی این فرصت پیش اومده انجام بدین تا بهترین استفاده رو از اون کرده باشین.

ما توی این مقاله 9 کار مهم بعد کنکور رو به شما گفتیم. پس اگه سوال دارین که بعد از کنکور چیکار کنیم؟ می‌تونین با خوندن این مقاله و انجام کارهای گفته شده در اون شروع کنین.

اگه سوالی در مورد درس خوندن برای کنکور و انتخاب رشته داشتین می‌تونین شماره تلفن‌تون رو داخل کادر ارتباط با ما بنویسین تا مشاورین گروه آموزشی پرش با شما تماس بگیرن و به صورت رایگان بهتون مشاوره تحصیلی بدن.

همچنین اگه قصد شرکت مجدد در کنکور رو دارین، استفاده از بسته‌های معلم خصوصی پرش می‌تونه بهتون کمک زیادی کنه و شما رو برای تجربه کنکوری موفق‌تر آماده کنه.

تا چند روز بعد از کنکور، تفریح و استراحت کنین تا جسم و روح‌تون بازیابی بشه. بعد از اون، انجام مستمر ورزش، شرکت در کلاس‌های آموزشی مختلف و افزایش مهارت‌های فردی، تقویت روابط عمومی، یاد گرفتن یک هنر، داشتن مطالعه آزاد و … پیشنهاد میشه.

شما باید نهایتا یک تا دو هفته بعد از کنکور قبلی، مطالعه رو شروع کنین. اگه این زمان کمتر باشه باعث میشه که ذهن و جسم‌تون خسته بمونه و نتونین با کیفیت و پر انرژی مطالعه کنین و اگه بیشتر باشه باعث میشه که زمان‌تون هدر بره و انگیزه‌تون هم کم بشه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد