مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ممکن است افراد در طول زندگی تحصیلی، کاری و… خود با مشکلاتی روبرو شوند که امکان مواجهه با آن را به تنهایی نداشته باشند.

علاوه بر دشواری روبرویی با مسائل آن هم به تنهایی، مواردی چون نداشتن علم کافی، عدم وجود قدرت حل مسئله در فرد و… باعث می‌شوند که شخص نیاز به مشورت با فردی آگاه را در درون خود احساس کند؛ لذا در چنین مواقعی ارتباط با یک مشاور خبره، عالم و دلسوز بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه، ویژگی‌‌های یک مشاور خوب را بررسی می‌کنیم.

اطلاع از ویژگی‌های یک مشاور خوب امری ضروری است، چرا که برای حل مسائل خود باید بدانیم که آیا مشاورمان خوب است یا خیر؟

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

ویژگی‌های یک مشاور خوب

مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سوالی که در ذهن اکثر افرادی که به دنبال مشاور هستند، شکل می‌گیرد.

در این بخش قصد داریم ویژگی‌هایی که یک مشاور را از افراد عادی متمایز می‌کند، برشماریم. توجه داشته باشید که یک مشاور خوب، اکثر موارد ذیل را با هم دارا است، برای مثال، شخصی که علم کافی داشته اما در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف عمل می‌کند، نمی‌تواند مشاور خیلی خوبی باشد.

بنابراین به این نکته مهم که تقریبا تمام مشخصه‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود، باید در مشاور شما یافت گردد، توجه داشته باشید. ممکن است بی‌توجهی به این مسئله مشکل شما را برطرف نکرده و حتی آن را دو چندان کند.

یکی از نکاتی که بهتره تمام والدین به آن توجه کنند اهمیت مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان است. به همین دلیل والدین باید از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی باخبر باشند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

خصوصیات مشاوره؛ مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این بخش به ذکر نکات کلی و اساسی می‌پردازیم و جزئیات را در ادامه مقاله بررسی می‌کنیم. یک مشاور خوب باید پژوهش را جدی گرفته و به علم دوران دانشگاه خود بسنده نکند.

او باید توانایی این را داشته باشد که مراجع را علاقمند به ادامه ارتباط نماید، چرا که معمولا یک جلسه مشاوره نتیجه‌بخش نیست و ادامه آن مستلزم برقراری یک ارتباط مفید است.

مشاور خوب چجوریه؟

مشاور خوب، پیش از هر چیز ضعف و قوت خود را شناخته و مشکلاتش را تا حد مقبولی حل کرده‌است؛ شخصی که خود دارای درگیری‌های ذهنی آزار دهنده باشد، نمی‌تواند به‌خوبی از پس چنین شغل حساسی برآید. مشاور باید بدون توجه به سن، وضعیت اجتماعی و فرهنگی، ظاهر و… و با دلسوزی افراد را راهنمایی نماید. در ادامه جزئیات مربوطه را ذکر خواهیم کرد.

علم یک مشاور خوب

بدیهی است که یک مشاور خوب باید علم کافی داشته و علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط، در طول سال‌هایی که مشغول به کار است نیز دانش خود را به صورت مستمر نوین کرده و به آن بیفزاید. شاید مهم‌ترین ویژگی یک مشاور میزان دانش او باشد.

قابل اعتماد بودن مشاور تحصیلی

یکی از نکاتی که برای اکثر متقاضیان دریافت مشاوره حائز اهمیت است، پنهان ماندن مسئله یا رازشان است. یک مشاور آگاه و دلسوز باید محرم اسرار و همراز مراجع خود بوده و به حل مسائل وی از طرق صحیح بیندیشد، چرا که اگر مشکل مراجع به گوش دیگران برسد، دردی به دردهای وی اضافه می‌شود.

قابل اعتماد بودن مشاور تحصیلی

به‌روز‌ بودن مشاور؛ مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک مشاور خوب به‌روز است و همواره علم خود را آپدیت می‌کند. با توجه به دنیای امروز، برخورد با مسائل به کمک شیوه‌های قدیم نه تنها ممکن است مشکل را حل نکند، بلکه گاهی سبب می‌شود که درگیری‌های ذهنی دوچندان شوند.

فردی را تصور کنید که به دلیل استرس، دچار افت تحصیلی شده‌است، بالطبع این شخص برای حل مشکل نیاز به انجام تمارین نوین مشاوره‌ای دارد، نه این‌که به وی بگویند: استرس نداشته باش؛ دنیا دو روزه!

داشتن مهارت‌های ارتباطی

بدیهی است که یک مشاور خوب باید توان برقراری ارتباط با مراجع خود را داشته باشد. اگر مشاور نتواند ارتباط موثری با فرد دچار مشکل برقرار کند، ممکن است شخص متصور شود که مشکل از خودش بوده و حتی مشاور هم نمی‌تواند به او کمک کند؛ چنین مسائلی ممکن است منجر به مسائل عدید و به مراتب دشوارتری شوند.

اخلاق مناسب

واضح است که یک مشاور در حالی می‌تواند تاثیرات مثبت بر مراجع خود داشته باشد که حداقل خود دارای ویژگی‌هایی چون خوش خلقی، آرامش و… باشد. او نصیحت نمی‌کند، راهنمایی می‌کند. داشتن اخلاق خوب، از جمله ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی محسوب می‌شود.

اخلاق مناسب

صبور بودن

یک مشاور خوب صبور است و دلسوزانه به توضیحات مراجع خود گوش می‌سپارد. طبیعتا مشاوری که یاری‌گر و آگاه باشد، در ابتدای امر با مراجع و دغدغه‌های وی آشنا شده و سپس به حل مسائل وی و ارائه راهنمایی می‌پردازد. داشتن صبر و حوصله هم یکی دیگه از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

داشتن تجربه کافی

مشاوری خوب است که تجربه کافی داشته و با انواع مسائل دست و پنجه نرم کرده باشد. سن کم یا زیاد مشاور دال بر بی‌تجربگی یا بالعکس نیست؛ یک مشاور باتجربه و دلسوز، حتی در دوران تحصیل خود نیز سخت تلاش کرده‌است.

منعطف بودن

یک مشاور خوب، منعطف، انتقادپذیر و منطقی است. مشاور خوب به حدی دارای ویژگی‌های مذکور می‌باشد که حتی ممکن است در صورت صلاحدید، مراجع خود را به مشاور دیگری ارجاع دهد تا مشکل وی به نحو احسن برطرف گردد.

کنترل هیجانات

مشاوری خوب است که احساسی تصمیم نگیرد و توان مقابله با هیجانات درونی خود را داشته باشد. فردی که قرار است به شخص دیگر مشاوره دهد و از مشکل وی بکاهد، خود نباید تسلیم سلیقه شخصی و تفکراتش باشد.

همچنین کنترل خشم مشخصه مهمی است که یک مشاور باید آن را دارا باشد.

کنترل واکنش‌هایی چون تعجب نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که موجب آسودگی مراجع حین صحبت‌هایش می‌شود.

کنترل داشتن روی هیجانات هم یکی دیگه از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

آشنا به قوانین

به بیان ساده، هرجایی که در آن زندگی می‌کنیم، از خانه گرفته تا مدرسه، محل کار، شهر و بالاتر از آن، همگی دارای قوانین خاص خودشان هستند.

مشاوری خوب است که منطقی بوده و با توجه به قواعد تعیین شده راهکار ارائه دهد.

آشنا به قوانین

مقید به اصول

یکی از مشخصه‌های مهمی که باید در مشاورین دیده شود، پایبندی ایشان به اصول و آداب است. منظور ما این نیست که مشاور خشک و انعطاف ناپذیر باشد، بلکه می‌گوییم مشاور خوب باید آراسته به اصولی چون ادب و احترام باشد.

این موضوع هم یکی دیگه از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

رک بودن

مشاور خوب در عین مهربانی، روراست است؛ اگر مراجع وی با مسئله‌ای روبرو باشد که راه حل آن آزاردهنده به نظر برسد، مشاور خوب، صادقانه آن را بازگو می‌کند، چرا که برای مشاور نتیجه‌بخش بودن راه حل‌‌ها حائز اهمیت است و طبیعتا صلاح مراجع را می‌خواهد.

رک بودن یکی از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

مشوق بودن

مشاوری خوب است که علاوه بر گوش سپردن به افراد و ارائه راهکار به آنان، مراجعان را تشویق به صبر و پایبندی به تصمیمات کند.

مشوق بودن در بسیاری از مواقع دارای چنان اهمیتی است که فرد را وادار به بهتر و بهتر شدن در هر امری می‌کند.  این موضوع یکی از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

قاضی نبودن

مشاور خوب، دلسوز و باتجربه فرد را قضاوت نمی‌کند و به این نکته توجه دارد که هیچ یک از ما جای دیگری نیست.

او اشخاص را همانطور که هستند می‌پذیرد اما تلاش می‌کند که افراد با خواست شخصی، تغییرات مثبتی را در خود بوجود آورند. این موضوع هم یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین مشاور تحصیلی است.

توانایی مدیریت

مشاور خوب توان مدیریت دارد؛ او هم مکان را برای مراجع به گونه‌ای فراهم می‌آورد که احساس راحتی و امنیت کند و هم زمان را به شیوه‌ای مدیریت می‌نماید که شخص با آرامش به شرح احساسات درونی‌اش بپردازد.

همچنین یک مشاور خوب مراحل درمان یا مشاوره را مدیریت نموده و آن را به‌درستی پیش می‌برد.

مشاور خوب باید مدیر باشه

اعتبار

مشاور خوب نزد دیگران دارای اعتبار است. توجه داشته باشید که هیچ یک از ما انسان‌ها، مورد تایید تمام افراد نیستیم و طبیعتا نیازی هم به تاییدیه همه مردم نداریم اما انتظار می‌رود که یک مشاور خوب را اکثریت مراجعان وی تایید کنند تا خیالمان آسوده باشد.

جمع‌بندی مشاور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

سعی ما در این مقاله از پرش بر آن بود که شما عزیزان را با ویژگی‌‌های یک مشاور خوب آشنا سازیم تا انتخابی مناسب داشته و نهایتا از جلسه مشاوره خود نتیجه‌ای مطلوب بگیرید.

شایان توجه است، دارا بودن هر یک از ویژگی‌های مذکور حائز اهمیت بوده و لازم است که مشاور تقریبا تمامی آن‌ها را در کنار هم داشته باشد.

یک مشاور خوب، دلسوز، صبور و رازدار است؛ در مقاله حاضر به بیان مشخصات یک مشاور خوب با شرح جزئیات آن پرداخته‌ایم.

بله، با توجه به پیشرفت‌های روزافزون و تغییرات عدیدی که در دنیای حاضر شاهد آن‌ها هستیم، انتظار می‌رود که یک مشاور خود را مرتبا به‌روز نموده و شخصیتی منعطف نیز داشته باشد.

یک مشاور باتجربه، ویژگی‌هایی چون دلسوزی، قضاوت نکردن، شنونده خوبی بودن و… را دارا می‌باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد