چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟

چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟

چطور درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟ سوالیه که توی ذهن خیلی از دانش‌‌آموزان شکل می‌گیره. بیشتر دانش‌آموزان بعد از درس خوندن احساس می‌کنن که همه چیز رو فراموش کردن.

این دسته از دانش‌آموزان با وجود اینکه حسابی درس خوندن، قبل از جلسه امتحان فکر می‌کنن که همه چیز از ذهنشون پاک شده؛ برای رهایی از این احساس استرس‌آور نیازه که از راه‌ و روش‌های خاصی برای درس خوندن استفاده کنین. در واقع، اطلاع از بهترین روش‌های درس خوندن به شما کمک می‌کنه که بتونین دروس‌تون رو به شکل مفهومی‌تری یاد بگیرین.

پادکست چطور درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

اگه شما هم به دنبال جواب این سوال هستین که «چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟» پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشین. ما توی این مقاله این موضوع رو کاملا بررسی کردیم، طوری که جواب همه سوالاتون رو می‌گیرین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

نکات کلیدی تقویت حافظه موقع درس خوندن

توی این مقاله قراره به این سوال که چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟ جواب بدیم؛ روش‌ها و تکنیک‌های که باعث تقویت حافظه بلند مدت میشن رو بررسی کنیم. در ادامه چند تا راهکار آوردیم که با انجام اون‌ها می‌تونین توی این مسیر عملکرد خوبی داشته باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

‌1. داشتن برنامه‌ریزی درسی؛ چطور درس بخونیم تا فراموش نکنیم

چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم، سوالیه که همه دانش‌آموزان دنبال جواب اون هستن. بذارین مهم‌ترین و اصلی‌ترین جواب این سوال رو همین اول به شما بدیم: «برنامه‌ریزی». داشتن برنامه‌ریزی منظم به مطالعه بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کنه.

یه دانش‌آموز برای این که بتونه همه کارهای خودش رو منظم پیش ببره، به برنامه‌ریزی برای درس خوندن نیاز داره. یک برنامه‌ریزی درسی، زمانی اصولی و کارآمده که هدف داشته باشه و مسیر رسیدن به این هدف رو مشخص کنه. طی کردن این مسیر زمانی امکان‌پذیر میشه که برنامه درسی، کاملاً واقع‌بینانه و متناسب با شرایط دانش‌آموز تنظیم شده باشد. با رعایت این اصل، دانش‌آموزان می‌تونن به جواب این سوال که چگونه درس بخونیم تا فراموش نکنیم به راحتی برسن.

داشتن برنامه ریزی درسی

دانش‌آموزان عزیز باید به این نکته مهم توجه کنن که برنامه‌ریزی، زمانی قابل اجراست که متناسب با ویژگی‌های شخصی اون‌ها باشه. رعایت این موضوع به دانش‌آموزان کمک می‌کنه که به اجرای برنامه‌های خودشون پایبند باشن.

از اون‌جایی که سطح یادگیری، قدرت حافظه و نقاط قوت یا ضعف دانش‌آموزان با همدیگه متفاوته، برنامه‌ریزی درسی اون‌ها هم باید متفاوت باشه. شخصی که حافظه ضعیف‌تری داره در برنامه روزانه خودش مرور درسی رو از قلم نمیندازه تا مطالعه مفیدتر و کاربردی‌تری داشته باشه.

با برنامه‌ریزی کردن، اطلاعات درسی به صورت دسته‌بندی شده و در بازه‌های زمانی منظمی وارد مغز شما میشن. این نظم و ترتیب به ذهن شما کمک می‌کنه تا به خاطر آوردن اطلاعات هم برای شما ساده‌تر باشه. پس اگه نمی‌دونین باید چطور مطالعه کنین تا فراموش نکنین، باید در قدم اول سراغ برنامه‌ریزی درسی برین.

2. کمک گرفتن از خلاصه‌نویسی؛ چطور درس بخونیم تا فراموش نکنیم

خلاصه‌نویسی یکی از راهکار‌های جلوگیری از فراموش کردن مطالب درسیه. استفاده از خلاصه‌نویسی به یادگیری بهتر مطالب درسی کمک می‌کنه. با کمک گرفتن از خلاصه‌نویسی، شما همیشه به مطالب مهم و کاربردی دسترسی دارین.

خلاصه‌نویسی انواع مختلفی داره و خلاصه‌نویسی به روش نموداری به عنوان یکی از بهترین روش‌های خلاصه نویسی شناخته میشه. دانش‌آموزان با استفاده از این روش، می‌تونن به سرفصل‌ها و نکات مهم هر مبحث دسترسی داشته باشن. در این روش تنه، درس اصلیه و نکات مهم هر درس شاخه‌های اصلی و فرعی هستنن که دانش‌آموزان با خلاصه‌نویسی به تمام مطالب اصلی و فرعی دسترسی کامل دارن.

اکثر دانش‌آموزان همیشه این سوال رو دارن که چطور درس رو حفظ کنیم که یادمون نره؟ برای رسیدن به این سوال و بقیه سوالایی که در مورد این موضوع در ذهن دانش‌آموزان شکل می‌گیره بهتره که از خلاصه‌نویسی و اهمیت اون غافل نشین.

کاربرد خلاصه نویسی

خیلی از دانش‌آموزان فکر می‌کنن باید چه کاری انجام بدن که مطالب در ذهنشون بمونه؟ یا اینکه چطور درس بخونن؟ نوت‌برداری و خلاصه‌نویسی به دانش‌آموزان کمک می‌کنه تا مطالعه فعال و مفیدتری رو تجربه کنن.

نوشتن نکات مهم متنی که در حال مطالعه اون هستین، باعث میشه اطلاعات، بهتر در ذهن شما دسته‌بندی و تثبیت بشن. علاوه‌ بر این بعد از تموم شدن مطالعه با نگاهی اجمالی به نکاتی که یادداشت کردین، خیلی سریع همه چیز رو تو ذهن خودتون مرور می‌کنین.

ممکنه مغز، اطلاعاتی که مطالعه کردین رو خیلی زود فراموش کنه؛ در واقع این فراموش شدن در اثر عدم انتقال اطلاعات به حافظه بلندمدت اتفاق میفته. مرور کردن با کمک یادداشت‌هایی که خودتون نوشتین، اطلاعات رو از حافظه کوتاه‌مدت به بلند‌مدت منتقل می‌کنه.

3. استفاده از تکنیک‌های تقویت حافظه

مغز هم مثل سایر عضله‌های بدن به ورزش و تمرین کردن نیاز داره؛ تقویت حافظه با انجام دادن تمرین‌های ساده اما موثر، اتفاق میفته. افزایش سرعت یادگیری هم از جمله مزایاییه که با اجرای راهکارهای تقویت حافظه براتون اتفاق میفته.

دانش‌آموزان با انجام این تکنیک‌ها می‌تونن به مرور ذهن خودشون رو تقویت کنن. استفاده از تکنیک های تقویت حافظه بدون شک به افزایش یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کنه. دانش‌آموزان عزیز برای رسیدن به جواب این سوال که چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم، بهتره به تکنیک‌های تقویت حافظه هم به طور ویژه توجه کنن.

تکنیک‌های تقویت حافظه

برای بالا بردن سرعت یادگیری و قدرت حافظه خودتون، از تکنیک‌های تقویتی استفاده کنین. مثلا روش‌هایی مثل کدگذاری، ساختن رمز و علامت‌گذاری رو برای یادگیری راحت‌تر به کار بگیرین.

مثلاً خیلی از دانش‌آموزان برای حفظ کردن لغات زبان انگلیسی، از جمله‌سازی استفاده می‌کنن یا تاریخ‌های موجود در کتاب ادبیات فارسی رو با کدگذاری کردن به خاطر می‌سپارن؛ بنابراین یکی از جواب‌های مهم سوال «چطور درس بخونیم تا فراموش نکنیم»، اینه که با همین ایده‌ها روش مخصوص خودتون رو برای تقویت حافظه بسازین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

4. مرور درسی با توجه به منحنی فراموشی ابینگهاوس

آقای هرمان ابینگ‌هاوس یکی از اولین کسایی بود که درباره رابطه بین فراموش شدن اطلاعات از حافظه و زمان، تحقیقات جدی انجام داد. نتیجه تحقیقات ابینگ‌هاوس به کشیدن یک منحنی منجر شد که اون رو با اسم منحنی فراموشی ابینگ هاوس می‌شناسن.

طی این تحقیقات، اثبات شده که هر فرد حدود 24 تا 48 ساعت بعد از یادگیری یک مطلب، نصف اون مطلب رو فراموش می‌کنه. اگه تا حدود یک ماه بعد هم مروری روی مطلب یادگرفته‌شده انجام نشه، همه اون رو فراموش می‌کنه! این مسئله نشون‌‌دهنده حضور اطلاعات در حافظه کوتاه مدت و نیاز به انتقال اون‌ها به حافظه بلند مدته. با توجه به این موضوع یک سوال مطرح میشه: «چیکار کنیم که مطالب در ذهنمون باقی بمونه؟»

مرور درس‌ها با نمودار ابینگهاوس

برای این کار باید از روش‌های درست و اصولی مرور درسی کمک بگیریم یا سراغ ابزارهای کمکی این کار بریم. مثلاً جعبه لایتنر یکی از ابزارهاییه که برای تقویت قدرت حافظه و بهتر شدن روند تثبیت درس‌ها در حافظه ازش استفاده میشه.

اولین قدم برای مرور درسی درست و اصولی انتخاب کردن بازه‌های زمانی مناسبه. مثلا یک روز بعد از مطالعه، یک هفته بعد از مطالعه و ده روز بعد از اون می‌تونه بازه‌های زمانی مناسبی برای مرور کردن باشه. اگه علاقه دارین روش‌های درست مرور درسی رو یاد بگیرین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر رو به طور کامل بخونین:

5. ترسیم نقشه ذهنی برای جلوگیری از پراکندگی مطالب

پیروی از نقشه ذهنی برای جلوگیری از پراکنده شدن مطالبی که آموزش می‌بینین، فرآیند فراموش شدن اطلاعات رو توی ذهن شما به تعویق میندازه. اما منظور از نقشه ذهنی چیه؟

تصور کنین مطلبی رو مطالعه کردین و از طریق خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری فایل‌ها یا متن‌هایی برای مرور درسی خودتون ایجاد کردین. با گذشت چند روز از درس خوندن‌تون تعداد زیادی فایل یا کاغذ خلاصه‌نویسی دارین که ممکنه پیدا کردن مبحث مورد نظرتون از بین اون‌ها، کار ساده‌ای نباشه! نقشه‌های ذهنی همون‌طور که از اسمشون پیداست، به شما کمک می‌کنن بین این اطلاعات گم نشین.

.داشتن نقشه ذهنی

سعی کنین یک مسیر کلی برای استفاده از اطلاعات درسی مورد نظر خودتون ایجاد کنین تا بتونین اون‌ها رو توی ذهن خودتون به صورت دسته‌بندی شده و مرتب بایگانی کنین. برای اینکه این دسته‌بندی رو بهتر لمس کنین، یک کتابخونه رو توی ذهن خودتون ترسیم کنین.

اگه کتاب‌ها بدون هیچ نظم و ترتیبی توی قفسه‌های کتابخونه چیده بشن، برای پیدا کردن اون‌ها باید زمانی زیادی صرف کنین. اما در صورتی که کتاب‌ها رو با توجه به موضوع، انتشارات، نویسنده یا هر عامل دیگه‌ای دسته‌بندی کنین، پیدا کردن اون‌ها برای شما راحت میشه.

با توجه به این توصیفات برای دسترسی بهتر به مطالب درسی و آموخته‌های خودتون با یک روش مشابه، سراغ کشیدن یک نقشه ذهنی برین. سعی کنین از رنگ‌های مختلفی در ترسیم این نقشه استفاده کنین تا به خاطر آوردن اون برای شما راحت باشه. یادتون باشه خلاصه‌نویسی یعنی جمع‌بندی مطالبی که مطالعه کردین و نقشه‌کشی ذهنی یعنی مرتب کردن همه مطالب خلاصه شده.

6. مطالب درسی رو حفظ نکنید!

خیلی از دانش‌آموزان با روش‌های صحیح درس خوندن آشنا نیستن و اکثر درس‌ها رو به صورت حفظی مطالعه می‌کنن. انجام این کار باعث میشه که مطالب کتاب رو به صورت دقیق در حافظه ثبت نکنن. به نظر شما بهتره چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟ مطالعه مفهومی بهتره یا حفظ کردن درس؟
اگه اهل مطالعه‌‎های شب امتحانی باشین، به احتمال زیاد حفظ کردن درس رو ترجیح میدین! شاید حفظ کردن مطالب یک درس شما رو به نمره مورد نظرتون از امتحانات برسونه، اما چند روز بعد از امتحان همه چیز از ذهن شما پاک میشه! این یعنی تلاش و زحمات شما فقط نتیجه لحظه‌ای داشته.

حفظ کردن مطالب

البته حتی این نتیجه لحظه‌ای هم برای همه درس‌ها به دست نمی‌یاد؛ درس‌های تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک که به حل مسئله نیاز دارن، باید به صورت مفهومی آموزش داده بشن، اینطوری مطالب کاملا در ذهن تثبیت میشن. پس آب در هاون نکوبین و بپذیرین که روش حفظ کردن دروس نمی‌تونه شما رو به نمره‌های عالی از تمام درس‌ها برسونه! بهتره مطالعه مفهومی داشته باشین و با کمک مرور درسی همه چیز رو به خاطر بسپارین.

دانش‌آموزان عزیز باید به این نکته مهم توجه کنن که سبک یادگیری در هر درسی متفاوته؛ مثلا خیلی از دانش‌آموزان به اشتباه درس ریاضی رو مثل فارسی می‌خونن. این موضوعیه که در سیستم آموزشی مدرسه به اون توجه نمی‌شه. عدم آشنایی با سبک درس خوندن یک عامل مهم تو ضعیف شدن وضعیت تحصیلی دانش‌آموزانه.

بسته‌های معلم خصوصی پرش چه کمکی به دانش‌‌آموزان می‌کنه؟

همونطور که گفتیم دغدغه خیلی از دانش‌آموزان موقع درس خوندن، فراموش کردن مطالب درسیه. بیشتر وقت‌ها دانش‌آموزان توی کلاس درس مطالب رو به صورت دقیق یاد نمی‌گیرن. عدم یادگیری مطالب کتاب و فراموشی مباحث درسی باعث میشه که دانش‌آموزان نتونن به پیشرفت تحصیلی دست پیدا کنن.

بسته‌های معلم خصوصی پرش با قابلیت تکرار و تمرین به یادگیری بهتر مطالب درسی کمک می‌کنه. دانش‌آموزان با استفاده از این بسته‌ها می‌تونن مطالب کتاب رو به صورت دقیق‌تر و با تکرار بیشتری یاد بگیرن.

جمع‌بندی در مورد چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟

اگه شما هم با خوندن این مقاله به جواب سوال «چطوری درس بخونیم تا فراموش نکنیم؟» رسیدین، تجربیات خودتون رو از فراموش شدن مطالب درسی بعد از مطالعه با ما در میون بذارین. به نظر شما باید چیکار  کنیم مطالب توی ذهنمون بمونه؟ راهکارهایی که تا به حال برای رهایی از این مشکل به کار گرفتین، از طریق بخش نظرات با ما در میون بذارین.

برای این کار حتما باید دقت داشته باشین که نباید مطالب درسی رو حفظ کنین و باید سعی کنین اون رو متوجه بشین. همینطورتوی  این مقاله چندین نکات طلایی برای افزایش میزان یادگیری درس رو با همدیگه بررسی می‌کنیم.

با خلاصه‌نویسی می‌تونین مطالبی رو که یادگرفتین تثبیت کرده و در آخر می‌تونین به صورت دوره‌ای به راحتی مطالب درسی‌تون رو دوره کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد