روش مطالعه عربی کنکور

بهترین روش مطالعه عربی کنکور

دومین درسی که در دفترچه عمومی کنکور با آن روبه‌رو می‌شوید، درس عربی است؛ بعد از این که سوالات درس ادبیات را به اتمام رساندید، به اولین سوال عربی خواهید رسید. خیلی از دانش‌آموزان در دوران مدرسه با درس عربی حسابی درگیر هستند و برای یادگیری آن به مشکل می‌خورند؛ آن‌ها فکر می‌کنند که قرار است در دوران کنکور هم همین داستان ادامه داشته باشد، اما اینطور نیست! اگر بتوانید روش مطالعه عربی کنکور را به خوبی آموزش ببینید، با تمرین و تکرار به بهترین نتیجه‌ها خواهید رسید. بدون شک، شما با رعایت نکات برنامه‌ریزی کنکور می‌توانید عملکرد خوبی را در جلسه آزمون تجربه کنید. در این مقاله قرار است با هم روش خواندن زبان عربی کنکور را با توجه به مباحث مختلف آن مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از صحیح‌ترین روش مطالعه عربی کنکور، شما را برای پیدا کردن جواب درست 25 سوال عربی در کنکور آماده خواهد کرد. برای یادگیری ترجمه، تعریب، قواعد و درک مطلب‌های این درس باید به دنبال روش مناسب برای خواندن زبان عربی کنکور باشید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

قبل از این که سراغ پیدا کردن بهترین نحوه مطالعه درس عربی کنکور برویم، بد نیست بدانیم که اصلاً چرا باید درس عربی را برای کنکور مطالعه کنیم؟! بهتر نیست زمان مطالعه این درس را به درس‌های تخصصی و مهم‌تر اختصاص دهیم؟ جواب این سوالات را در ادامه پیدا می‌کنید:

اهمیت درس عربی و علت تاثیر بالای آن در کنکور

همان‌طور که گفتیم تعداد زیادی از داوطلبان به‌خاطر ترس از درس عربی، هیچ کدام از سوالات آن را در کنکور جواب نمی‌دهند. آن‌ها با حذف درس عربی، از میدان رقابت برای رسیدن به ترازهای خوب کناره‌گیری می‌کنند و راه را برای دیگران باز می‌گذارند! در این شرایط باید خوب حواس‌تان را جمع کنید؛ چون این بهترین فرصت برای شماست تا از رقیبان‌تان پیشی بگیرید. درست است که درس عربی در کنکور با ضریب دو قرار گرفته، اما چون میانگین درصد داوطلبان دیگر در این درس زیر 20 درصد است، می‌تواند مثل برگ برنده شما در بین دروس عمومی عمل کند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اگر نگاهی به جدول‌های زیر بیاندازید، به خوبی متوجه می‌شوید که حتی با نمره کمتر از 20 درصد، از حدود 43 هزار نفر جلوتر هستید! خبر خوب این است که اگر بتوانید بالای 20درصد از سوالات عربی را در کنکور با پاسخ درست علامت بزنید، حدوداً نصف داوطلبان کنکور را پشت سر گذاشته‌اید. پس یادتان باشد که هیچ درسی را حذف نکنید و همه چیز را بر طبق برنامه‌ریزی کنکور پیش ببرید تا به نتیجه برسید.

وضعیت درصدهای داوطلبان رشته تجربی در عربی کنکور
نمره تعداد داوطلبان
صفر یا سفید 43،089
صفر تا 20 درصد 253،337
20 تا 40 درصد 155،883
40 تا 60 درصد 52,139
60 الی 80 درصد 18،602
80 الی 9/99 درصد 3،019

 

وضعیت درصدهای داوطلبان رشته ریاضی در عربی کنکور
نمره تعداد داوطلبان
صفر یا سفید 17،242
صفر تا 20 درصد 67,748
20 تا 40 درصد 33,511
40 تا 60 درصد 12,762
60 الی 80 درصد 4,646
80 الی 9/99 درصد 742

مباحث و بودجه‌بندی درس عربی در کنکور

یکی از مهم‌ترین نکاتی که زمان مطالعه درس عربی برای کنکور باید رعایت کنید، این است که برنامه‌ریزی خود را بر اساس بودجه‌بندی کنکور این درس تنظیم کنید. همان‌طور که گفتیم این درس در کنکور 25 سوال دارد که برای جواب دادن به آن‌ها 20 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

بودجه‌بندی درس عربی برای داوطلبان رشته ریاضی و تجربی یکسان است. این بودجه‌بندی به چند بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

1- بخش ترجمه و مفاهیم درس عربی

از این قسمت 10 سوال در کنکور طراحی می‌شود که تعداد قابل توجهی هم هست! این ده سوال حدود 40 درصد از سوالات درس عربی را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی اگر فقط به همین سوالات پاسخ صحیح دهید، 40 درصد به درس عربی در کارنامه کنکور خود اضافه کرده‌اید. پس اهمیت ترجمه و مفاهیم را در این درس دست کم نگیرید.

ترجمه عربی به فارسی، تعریب و سوالات مفهومی انواع سوالاتی هستند که در این حوزه مطرح می‌شوند. بخش ترجمه عربی به فارسی که نیازی به توضیح ندارد، پس سراغ تعریب می‌رویم: در مقایسه با سوالات بخش ترجمه، برای جواب دادن به سوالات تعریب نیازمند تسلط به قواعد زبان عربی هستید. 4 گزینه‌ای که در این نوع از تست‌های درس عربی می‌بینید، اشتباهات ریزی دارند که باید با دقت آن‌ها را پیدا کنید.

تحلیل سوالات مفهومی کمی زمان‌بر است و به همین دلیل هم خیلی از داوطلبان آن‌ها را حذف می‌کنند. اما باید بدانید که با کمی تمرین و استفاده از بهترین روش خواندن زبان عربی کنکور، حل این سوالات هم برای شما ساده خواهد شد.

ترجمه و مفاهیم عربی

2- بخش مفهوم لغات عربی

تنها یک سوال از مفهوم لغات عربی در کنکور طراحی می‌شود که می‌تواند 4 درصد برای شما به همراه داشته باشد. می‌توان گفت راحت‌ترین سوال عربی در کنکور از همین بخش طراحی می‌شود.

3- بخش متن و درک مطلب کتاب عربی

بخش متن و درک مطلب با 4 سوال طولانی، 16 درصد از سوالات عربی کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. برای جواب دادن به سوالات این بخش به زمان بیشتری نیاز دارید. یادتان باشد که به مفهوم اصلی متن هر سوال توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهترین راه‌حل برای جواب دادن به سوالات این بخش این است که ابتدا یک بار سوالات را مطالعه کنید و بعد سراغ متن بروید. به این ترتیب می‌دانید که قرار است به دنبال جواب چه سوالی در متن بگردید. با استفاده از این تکنیک زمان کمتری برای پاسخ‌دهی به سوالات عربی در کنکور صرف خواهید کرد.

4- بخش تحلیل صرفی درس عربی

بخش تحلیل صرفی با 3 سوال، 12 درصد از سوالات عربی کنکور را به خود اختصاص داده است. معمولاً سوالات تحلیل صرفی به این صورت طراحی می‌شود که 3 کلمه از متن انتخاب می‌شود (این 3 کلمه می‌تواند دو فعل و یک اسم باشد)؛ حالا داوطلب باید در مورد ساختار این کلمه‌ها و نقش آن‌ها در جمله به سوالاتی که مطرح شده پاسخ دهد.

5- بخش حرکت‌گذاری، از سوالات راحت عربی کنکور

بخش حرکت‌گذاری هم مثل بخش مفهوم لغات، تنها 1 سوال در کنکور دارد؛ سهم حرکت‌گذاری از این درس در کنکور 4 درصد است. حل تست‌های زیاد و تسلط روی قوائد درس عربی می‌تواند شما را برای جواب دادن به سوالات این قسمت به خوبی آماده کند.

سوالات راحت عربی

6- بخش جمع مکسر، متضاد و مترادف از کتاب عربی

از مبحث جمع مکسر، متضاد و مترادف هم یک سوال در کنکور طراحی می‌شود که با پاسخ صحیح، تراز 4 درصدی برای شما به همراه دارد.

7- بخش قواعد کلی دروس عربی کنکور

بیشترین سوالات درس عربی از بخش قواعد مطرح می‌شود؛ 5 سوال مهم که 20 درصد از تراز را با خود به همراه دارد با مبحث قواعد درس عربی مرتبط است. حل تمرین و تست‌های زیاد، شما را برای جواب دادن به سوالات بخش قواعد عربی به قدر کافی آماده خواهد کرد. استفاده از اصول روش مطالعه عربی کنکور می‌تواند در یادگیری این قسمت از درس عربی کمک بزرگی به شما کند.

مباحث تست‌خیز عربی کنکور

اگر زمان زیادی برای مطالعه این درس در اختیار ندارید، بهتر است که به جای مطالعه تمام مطالب کتاب درسی سراغ مباحث تست‌خیز آن بروید. 3 مورد زیر از مباحث تست‌خیز درس عربی در کنکور هستند:

  1. ترجمه و مفاهیم: به‌خاطر 10 سوالی که از این مبحث در کنکور طراحی می‌شود، مطالعه آن اهمیت زیادی دارد.
  2. قواعد عربی کنکور: از قسمت قواعد هم 5 سوال در کنکور طراحی می‌شود که تراز 20 درصدی به شما اضافه می‌کند.
  3. متن و درک مطلب: از این قسمت هم 4 سوال در کنکور خواهید دید که با پیدا کردن جواب درست، 16 درصد به ترازتان اضافه می‌شود.

مباحث تست‌خیز

اگر بتوانید فقط به سوالات همین 3 قسمت از درس عربی درست جواب دهید، تراز شما 76 درصد خواهد شد.

 پس مطالعه ترجمه‌ها، قواعد و تمرین درک مطلب را فراموش نکنید. اگر به دنبال این هستید که مطالعه عربی را با فصل‌ها و درس‌های آسان‌تر شروع کنید، بد نیست سراغ لغات، حرکت‌گذاری‌ها و جمع مکسر، متضاد و مترادف بروید.

فکر می‌کنید چطور باید درس عربی را برای کنکور بخوانید؟ کدام روش مطالعه عربی کنکور برای شما مناسب است؟

اصولی‌ترین نحوه مطالعه درس عربی برای کنکور

اگر برای خواندن درس عربی، سراغ کتاب عربی پایه دهم رفته‌اید یعنی وارد مسیر اشتباهی شده‌اید! اگر قرار باشد از بهترین نحوه مطالعه درس عربی کنکور استفاده کنید، باید این درس را بر اساس بخش‌های مختلف آن مطالعه کنید. بهتر است مطالعه درس عربی برای کنکور را با بخش‌هایی از مفاهیم پایه و پیش‌نیازها شروع کنید و بعد از تسلط روی این موارد سراغ باقیمانده مطالب این کتاب درسی بروید. به این صورت که ابتدا سراغ قسمت‌های دو وجهی پایه مانند: جامد و مشتق، معرب و مبنی، باب‌های مزید و مجرد، معرفه و نکره، منصرف و غیرمنصرف رفته و قوائد آن‌ها را کامل آموزش ببینید تا به تسلط برسید.

در مرحله بعد وارد بخش‌های تک وجهی می‌شویم؛ به طور مثال موصولات، ضمایر، بخش‌های ساختاری اسمیه و فعلیه، مبتدا و خبر و … از جمله مباحثی هستند که در این قسمت باید به درستی مورد مطالعه قرار بگیرند.

در مرحله سوم باید به فکر یادگیری مباحث مربوط به ساختار جمله باشیم؛ مثلاً اعراب فرعی و اصلی، اسم مشبهه، صفت مشبهه، مضاف و مضاف‌‎الیه از جمله مواردی هستند که باید در این قسمت آن‌ها را به خوبی مطالعه کنید. زمانی که تسلط روی این موضوعات به قدر کافی انجام شده باشد، وقت آن می‌رسد که سراغ تست‌های ترکیبی و آزمون‌های زمان‌دار بروید.

روش اصولی مطالعه درس عربی

  • جزوه و کلاس: برای یادگیری هر چه بهتر این درس، باید سر کلاس حسابی حواس‌جمع باشید و خوب جزوه بنویسید. جزوه‌ای که با دست خودتان نوشته‌اید، خیلی ارزشمندتر از آن چیزی است که استاد یا همکلاسی‌تان به صورت آماده به شما تحویل می‌دهد. اگر شرکت در کلاس‌ها حضوری برای شما سخت و زمان‌بر است، می‌توانید کلاس آنلاین کنکور را جایگزین آن کنید. با حضور در این کلاس‌ها ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از تجربه اساتید و معلم‌های برتر حوزه کنکور بهره می‌برید.
  • تست‌های آموزشی و کنکوری: بعد از این که درسنامه را مطالعه کردید، باید سراغ تست زدن بروید. بهتر است که ابتدا با حل تست‌های تالیفی یادگیری خود را بسنجید و نواقص آموزشی را برطرف کنید؛ بعد از آن تست‌های کنکور سراسری سال‌های قبل را حل کنید. استفاده از یک منبع کمک آموزشی مناسب می‌تواند در این مرحله شما را به سمت هدف‌تان راهنمایی کند. بسته‌های آموزش عربی کنکور پرش می‌تواند مطالعه و تمرین این درس را برای شما ساده‌تر کند. این بسته با محتویات کتاب کمک آموزشی و دی‌وی‌دی عربی کنکور، فضای کلاس درس را برای شما تداعی می‌کند. بنابراین اگر مشکلی در آموزش مفاهیم درس عربی و نکات کنکوری آن داشته باشید، با کمک ویدیوهای آموزشی آن را برطرف می‌کنید.
  • مرور و تکرار: مثل همان روشی که برای مطالعه درس زبان انگلیسی اجرا می‌کنید، برای زبان عربی هم به مرور درسی نیازمندید. از آنجایی که بخش ترجمه شامل لغات مختلفی می‌شود و بخش قواعد هم فرمول‌های پیچیده و خاص خودش را دارد، بد نیست که هر شب تعدادی تست درک مطلب حل کنید و دفترچه لغت خود را مرور کنید.

در ادامه بهترین روش‌ها را برای مطالعه بخش‌های مختلف درس عربی به شما توضیح خواهیم داد:

بهترین روش مطالعه زبان عربی کنکور

استفاده از یک روش ثابت برای مطالعه تمام بخش‌های مختلف درس عربی، کار عاقلانه‌ای نیست! برای این که بتوانید در زمانی کوتاه به بهترین سطح از خود برسید، لازم است که با انواع مختلف روش مطالعه عربی کنکور به خوبی آشنا باشید.

روش مطالعه ترجمه

برای این که بتوانید از پس تست‌های ترجمه به خوبی بربیایید، لازم است که دایره لغات قوی داشته باشید. برای تقویت دایره لغات خود باید تمام کلماتی که در متن درس، تمرین‌ها و تست‌ها می‌بینید به خاطر بسپارید. یادداشت کردن این لغات در دفترچه‌ای کوچک و مرور چندباره آن‌ها می‌تواند روش خوبی برای تقویت ترجمه عربی باشد.

علاوه بر حفظ کردن معنی لغات لازم است که زمان ترجمه به چهار عامل اصلی یعنی ضمایر، جمع و مفرد، معرفه و نکره و فعل‌ها توجه کنید.

روش مطالعه درک مطلب

حل تست‌های درک مطلب، به دانش داوطلب از حرکت‌گذاری و اعراب وابسته است. حدود 9 سوال از این بخش در کنکور خواهید دید که 4 مورد از آن‌ها شامل متن طولانی می‌شود.

روش مطالعه درک مطلب

برای پاسخ دادن به سوالاتی از این نوع لازم نیست که تمام لغات را یکی یکی ترجمه کرده و سپس سراغ حل تست‌ها بروید؛ حتی ممکن است معنی بعضی از جملات متن را متوجه نشوید. در چنین شرایطی درک مفهوم کلی متن با توجه به جملات قبلی و بعدی می‌تواند کار را برای شما ساده‌تر کند.

حل تمرین و تست‌های زمان‌دار شما را برای روز کنکور به خوبی آماده می‌کند. استفاده از روش رد گزینه‌های نادرست، بهترین راه برای رسیدن به جواب سوالات کنکور است؛ سوالات صحیح و غلط، تکمیل جمله و حرکت‌گذاری در این قسمت مطرح می‌شوند. شک نکنید که با اجرای این قوانین بهترین روش خواندن زبان عربی کنکور را در پیش گرفته‌اید.

 

روش مطالعه تحلیل صرفی و اعراب

در این قسمت باید افعال و اسم‌ها را از نظر چند نظر بررسی کنید تا به گزینه درست برسید؛ مثلاً

فعل اسم
زمان جنس و تعداد
ثلاثی مجرد و مزید جامد و مشتق
فعل لازم و متعدی معرفه و نکره
فعل معلوم و مجهول معرب و مبنی
فعل صحیح
انواع فعل معتل
مجرورات

روش مطالعه قواعد درس عربی

قواعد عربی هم با 8 سوالی که در کنکور از آن خود کرده، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این کتاب درسی برای کنکور است. از نظر دانش‌آموزان قواعد عربی سخت‌ترین بخش این درس در تست زدن و حتی امتحانات کلاسی است! اگر با روش مطالعه عربی کنکور آشنا شوید، می‌بینید که برای حل تست‌های قواعد عربی از چه کلک‌ها و نشانه‌هایی استفاده می‌شود.

حل کردن تست‌های کنکور چند سال اخیر، تسلط شما را برای جواب دادن به سوالات کنکور بالاتر می‌برد. بررسی کردن جواب‌های غلط، راه‌حل درست آن‌ها و حتی جواب‌های درست باعث تقویت بیشتر شما خواهد شد.

دقت کنید که تسلط روی قواعد بدون مدیریت زمان، نمی‌تواند شما را به نتیجه خوبی برساند؛ تست‌ها را به صورت زمان‌دار حل کنید تا کم کم به سرعت لازم برای جواب دادن به آن‌ها عادت کنید.

اگر هدف‌تان رسیدن به ترازهای خیلی خوبی از درس عربی است، در روزهای نزدیک به کنکور تمرکز بیشتری روی تست زدن و مرور کردن داشته باشید. مثلاً بعد از مطالعه درس‌های تخصصی مثل زیست‌شناسی، ریاضی یا فیزیک یکی دو ساعت هم برای درس عربی وقت بگذارید. با این کار هم بین دروس عمومی و تخصصی تعادل برقرار کرده‌اید و هم به قدر کافی برای مطالعه عربی وقت گذاشته‌اید.

ترتیب مطالعه مباحث عربی

همان‌طور که می‌دانید سوالات درس عربی در کنکور به چند بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اما سوال مهم این است که اول از همه باید کدام بخش را مطالعه کرد؟ برای یادگیری بهتر درس عربی کنکور باید ابتدا قواعد عربی را به طور کامل یاد بگیرید.

اگر بتوانید در برنامه‌ریزی کنکور خود هر هفته حدود 6 ساعت را برای مطالعه این درس اختصاص دهید می‌توانید قواعد را به خوبی یاد بگیرید. بعد از گذشت حدود دو ماه مطالعه و تست زدن با روش طراحی سوالات کنکور آشنا می‌شوید و کم کم تمام تست‌ها و روش حل آن‌ها برای شما تکراری می‌شوند.

ترتیب مطالعه مباحث عربی

وقتی قواعد را درست آموزش دیده باشید، پاسخ دادن به سوالات ترجمه هم برای شما ساده‌تر خواهد بود. بهتر است که این بخش را با «هر شب تست زدن» تمرین کنید. تداوم در این کار یادگیری را برای شما بسیار عمیق‌تر از همیشه می‌کند. به مرور زمان سرعت تست‌زنی شما هم افزایش پیدا می‌کند و نتیجه بهتری در آزمون‌ها خواهید داشت.

در قدم بعدی و زمانی که قواعد و ترجمه عربی را به خوبی یاد گرفتید، باید درک مطلب را تمرین کنید. هر چه تسلط شما روی قواعد و ترجمه بیشتر باشد، درک مطلب عربی کنکور برای شما راحت‌تر خواهد بود.

روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی

حتماً می‌دانید که نمرات به دست آمده از امتحانات نهایی روی نتیجه کنکور تاثیرگذار هستند. تاثیر معدل روی کنکور می‌تواند ارزش امتحانات نهایی را برای دوازدهمی‌ها بالاتر ببرد؛ پس مهم است که به فکر نمره و امتحانات پایان سال هم باشید.

بیشتر نمره درس عربی در امتحانات نهایی به بخش ترجمه تعلق می‌گیرد. البته برای ترجمه درست نیاز است که قواعد دستوری را کامل بلد باشید. مثلاً بتوانید فعل‌ها را از نظر زمان ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید، ماضی التزامی و … ترجمه کنید.

خواندن درس عربی برای امتحان را با مطالعه جزوه خود آغاز کنید و تمام سوالات کتاب را به دقت حل کنید. حل نمونه سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل آمادگی شما را برای امتحان بسیار بالاتر می‌برد.

روش مطالعه عربی برای امتحان نهایی

آشنایی با روش مطالعه عربی کنکور رتبه های برتر

آشنایی با روش مطالعه کسانی که توانسته‌اند در سال‌های قبلی رتبه‌ها و ترازهای خوبی کسب کنند، می‌تواند برای داوطلبان کنکور مفید باشد. روش مطالعه عربی رتبه های برتر و تجربه تعدادی از آن‌ها از کنکور را در ادامه با هم می‌خوانیم:

یکی از داوطلبان رتبه برتر کنکور تجربی سال 97 که توانسته 100 درصد سوالات درس عربی را به درستی پاسخ دهد، درباره تجربه خود اینگونه توضیح می‌دهد: «من برای مطالعه عربی کنکور تجربی، همگام با تدریس دبیر پیش می‌رفتم و تست می‌زدم. برای قسمت ترجمه از نکات تدریس شده توسط دبیر استفاده می‌کردم. در طول هفته دو متن درک مطلب کار می‌کردم و در 3 ماه آخر هم هر شب یک متن درک مطلب عربی کار می‌کردم و با این نحوه خواندن عربی، تو کنکور به تمام سوالات جواب صحیح دادم و 100 درصد زدم.»

از دیگران داوطلب رتبه برتر کنکور تجربی سال 98، درباره نحوه مطالعه درس عربی کنکور سوال پرسیدیم؛ او دلیل موفقیت خود و 90 درصد پاسخ صحیح را اینطور بیان کرده: «من درس عربی رو در آزمون‌های آزمایشی حدود 90 درصد پاسخ می‌دادم. نحوه خواندن عربی من این بود که، ابتدا متن کتاب درسی و ترجمه متن رو می‌خوندم و سپس قواعد درس رو بررسی می‌کردم. همچنین درسنامه کتاب کمک درسی رو مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم. سپس پاسخ تشریحی سوالات رو بررسی می‌کردم. تست‌های مهم رو نشان‌دار می‌کردم تا برای جمع‌بندی عربی از اون‌ها استفاده کنم.»

روش مطالعه عربی کنکور رتبه‌های برتر

داوطلبی که در کنکور ریاضی سال 92، 96 درصد از سوالات را درست جواب داده تجربه خود را از روش خواندن زبان عربی کنکور اینگونه بیان می‌کند: «من برای عربی کنکور، متن کتاب ‌ها رو به طور کامل تجزیه و ترکیب می ‌کردم. سال چهارم در ابتدا خیلی روی لغت کار نمی ‌کردم، اما دو سه ماه آخر، روی لغت وقت بیشتری گذاشتم. برای تست هم فقط تست‌های آزمون سراسری رو کار کردم و سراغ کتاب‌‌های کمک آموزشی و تست‌‌های متفرقه نرفتم. من به عنوان یک روش خواندن عربی به داوطلبان هم پیشنهاد می‌‌کنم که اگه در قواعد درس عربی ضعیف هستند، تمام گزینه‌های سوالات کنکور سال‌‌های اخیر رو تجزیه و تحلیل کنند.»

یکی از داوطلبان کنکور رشته ریاضی که رتبه سه رقمی در کنکور کسب کرده است، درباره روش مطالعه خود اینگونه صحبت می‌کند: «نحوه مطالعه عربی کنکور من این بود که قواعد درس عربی کنکور رو در تابستون کار کردم و از مهر ماه به بعد فقط قواعد رو دوره می‌کردم. پس از تسلط بر قواعد، شروع به تست زدن کردم. بعد از عید هر روز یک آزمون عربی از خودم می‌گرفتم تا از میزان تسلطم روی مباحث آگاه بشم.»

داوطلب رتبه برتر کنکور انسانی که عربی کنکور را 100 درصد درست جواب داده بود درباره روش مطالعه عربی برای کنکور اینطور می‌گوید: «از سال دوم به صورت جدی عربی رو برای آزمون سراسری خوندم. روش خواندن عربی من این بود که، ابتدا قواعد رو (همراه با پیش‌‌خوانی) به صورت کامل در کلاس یاد می‌گرفتم و سپس تمرین‌‌های کتاب رو به طور کامل حل می‌کردم و تمام متن دروس و گزاره‌های داخل تمرین‌ها رو تجزیه و تحلیل می‌کردم و این روند رو تا پایان سال ادامه دادم. بعد از مطالعه و تسلط بر کتاب درسی عربی، برنامه‌ حجیمی برای تست‌زنی طراحی کردم؛ به طوری که تعداد زیادی از کتاب‌های تست عربی موجود در بازار رو چند بار حل کرده بودم. البته کتاب درسی همیشه برای من اولویت داشت و کتاب‌های عربی سه سال دبیرستان من اون قدر نوشته شده و سیاه هست که قابل خوندن و استفاده مجدد نیست، و حتی تمام جمله ‌های جزوه دبیرم رو هم تجزیه و تحلیل کردم و مجبور شدم که دوباره جزوه‌ جدیدی رو تهیه کنم و با این نحوه مطالعه عربی تونستم تو کنکور 100 درصد بزنم.»

موفقیت در تست‌های کنکور 1401 با حذف کردن اتفاق نمیافتد!

موفقیت در کنکور به برنامه‌ریزی و تلاش مستمر نیاز دارد؛ خیلی از داوطلبان در نیمه راه ناامید می‌شوند و درس‌های مهمی مثل عربی را حذف می‌کنند! استفاده از یک برنامه دقیق و متناسب با توانایی شما، راه را برای رسیدن به هدف هموارتر از همیشه خواهد کرد. در تمام بخش‌های مختلف درس عربی و تست‌های آن ردپای قواعد دیده می‌شود و اگر در درس عربی روی قواعد تسلط نداشته باشید به احتمال زیاد برای حل تعداد زیادی از سوالات به مشکل می‌خورید. برای تسلط در درس عربی به تمرین و تست‌های زیادی نیاز دارید؛ پس سعی کنید از وقت‌تان به درستی استفاده کنید.

در برنامه درسی خود از مناسب‌ترین نحوه مطالعه درس عربی کنکور استفاده کنید تا به بهترین نتیجه‌ها هم برسید؛ آزمون و خطا کردن می‌تواند شما را به بهترین روش مطالعه عربی کنکور برساند. هیچ کدام از بخش‌های مختلف درس عربی را حذف نکنید و همه قسمت‌های مختلف آن را مطالعه کنید. از تست‌های عربی نترسید و یادتان باشد که حتی با روزی نیم ساعت مطالعه عربی، به نمره و تراز خوبی از این درس خواهید رسید. اگر برای برنامه‌ریزی درسی در دوره کنکور به کمک نیاز دارید یا برای مطالعه دری دینی به روش کنکوری به مشکل خورده‌اید، می‌توانید با مشاورهای تحصیلی گروه آموزشی پرش مشورت کنید.

بهتر است که اول قواعد هر سه پایه را کامل یاد بگیرید و بعد از آن سراغ ترجمه بروید. بعد از یادگیری کامل این دو بخش می‌توانید تست زدم برای بخش درک مطلب را شروع کنید.

25 سوال عربی در دفترچه عمومی کنکور سراسری طراحی می‌شود.

حدود 20 دقیقه زمان دارید تا به 25 سوال عربی پاسخ دهید؛ یعنی حدوداً هر سوال 48 ثانیه.

استفاده از صحیح‌ترین روش مطالعه عربی کنکور و تجربه رتبه‌های برتر می‌تواند درصد این درس را در کنکور بالاتر ببرد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد