پردرآمدترین رشته‌های مهندسی

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

طبق آمار به دست آمده می‌توان گفت رشته مهندسی محبوب‌ترین رشته برای داوطلبان زیر گروه ریاضی می‌باشد و رقابت بر سر آن زیاد است. بنابراین داوطلبان باید تراز و رتبه بالایی برای قبولی در این رشته کسب کنند. ما در این مقاله از پرش، این موضوع را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

این روزها رشته مهندسی از پر متقاضی‌ترین رشته هایی است که رقابت‌ها بر سر قبولی در دانشگاه در این رشته و حتی کار در موقعیت‌های مربوط به این رشته‌ها زیاد می‌باشد. با کسب یک مدرک خوب با نمره عالی و همراه داشتن یک رزومه خوب کاری قطعا راه موفقیت را در این رشته پردرآمد برای خود هموار خواهید ساخت.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

در این مقاله پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا را با شرح کار و وظایف آن‌ها آورده ایم تا شما بتوانید با توجه به علاقه و استعدادتان بتوانید انتخاب مناسبی برای آینده شغلی خود داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به مقاله برترین دانشگاه‌ های جهان از ظرفیت و شرایط این دانشگاه‌ها برای تحصیل اطلاع کسب کنید.

مهندسان در هر زمینه ای که فعالیت کنند می‌توانند پتانسیل درآمد بالایی داشته باشند، به خصوص اگر در صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و فناوری کار کنند. مشاغل پردرآمد در این زمینه بیشتر مربوط به کسانی است که حجم زیادی از کارها را برای شرکت‌های مهندسی مدیریت می‌کنند.

14 مورد از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

رشته مهندسی یکی از پرمتقاضی‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در بین داوطلبان است  که در ادامه این مقاله به شاخه‌های مختلف این رشته خواهیم پرداخت.

1. مهندس کامپیوتر

میانگین حقوق: 80729 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مهندس کامپیوتر مسئول توسعه ساختار سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر یک شرکت است. کار اصلی مهندسان نرم‌افزار کامپیوتر اجرا و ارتقاء برنامه‌هایی است که روی رایانه یا تلفن هوشمند برای اهداف تجاری نصب می‌شوند. آن‌ها مسئول آموزش کارکنان در مورد نحوه استفاده از نرم افزار برای دستیابی به اهداف خود و ارتقاء نرم افزار برای تقویت عملکرد آن خواهند بود.

مهندسان سخت‌افزار می‌توانند قطعاتی را که خراب می‌شوند، تعمیر کنند یا افزونه‌هایی نصب کنند که می‌تواند مزایای مثبتی برای کاربر داشته باشد. این رشته نیز، یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا است.

2. مهندس شیمی

میانگین حقوق: 81068 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مهندس شیمی با انواع مواد شیمیایی و مواد خوراکی کار می‌کند و باید اطمینان حاصل کند دستورات غذایی هر محصولی که در حال تولید است با دستورالعمل‌های تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو مطابقت داشته باشد. آن‌ها همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که کود کافی برای تولید محصولات غذایی با کیفیت تولید می‌شود و اینکه آیا آنچه تولید می‌شود سازگار با محیط زیست است یا نه.

یک مهندس شیمی در تولید غذا دخالتی ندارد بلکه تنها کیفیت غذاهای تولید شده را بررسی می‌کند. این شغل نیز بنا به اهمیت بالایی که دارد از جمله پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا شناخته شده اند.

مهندسی شیمی

3. مهندس زیست پزشکی

میانگین حقوق: 81492 دلار در سال

وظایف اولیه: زمان یک مهندس زیست پزشکی صرف تحقیق و پژوهش در حوزه های پزشکی می‌شود تا بتواند به درمان بیماران کمک کند. مانند تحقیق و پژوهش در حوزه اندام‌های مصنوعی. در واقع یک مهندس زیست پزشکی به دنبال شناخت الگوهای رفتاری ثابت و واکنش‌های ناشی از رفتار انسانی برای دستیابی به نتیجه می‌باشد.

4. مهندس هسته ای

میانگین حقوق: 81677 دلار در سال

وظایف اولیه: یک مهندس هسته‌ای روش‌هایی را برای تولید انرژی هسته‌ای ایجاد می‌کند که با این کار می‌توان به کشتی‌ها، نیروگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که به این انرژی احتیاج دارند نیرو بدهد. همچنین انجام تحقیقات در زمینه ایمنی راکتورها در منطقه عملیاتی که در آن فعالیت دارند و دفع زباله‌ها بر عهده مهندس هسته‌ای می‌باشد.

از برنامه‌های کاربردی در این حوزه همچنین می‌توان به روش‌های درمانی در زمینه پزشکی اشاره کرد که می‌تواند بیماران را از بیماری‌های تهدید کننده زندگی نجات دهد. مهندسی هسته‌ای یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا است که باید دانش زیادی را فرا بگیرید تا به موفقیت چشمگیری در آن دست یابید.

5. مهندس نفت

میانگین حقوق: 82020 دلار در سال

وظایف اصلی: وظیفه یک مهندس نفت یافتن راهبردهایی برای استخراج نفت و گاز طبیعی از زمین است. آن‌ها همچنین می‌توانند در صورت امکان این منابع را از چاه‌های قدیمی استخراج کنند، اما میزان حفاری را در روز ثبت کرده و آن را در سوابق خود ذکر می‌کنند. همینطور شناخت انواع ابزار برای حفاری از جمله وظایف یک مهندس نفت می‌باشد.

رشته مهندسی نفت نیز، یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا است.

6. مهندس محیط زیست

میانگین حقوق: 82292 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مهندس محیط زیست روش‌هایی را برای بهبود فرآیندهای بازیافت، همراه با راهکارهایی برای پیشگیری آلودگی آب و هوا و رفع آن که با سلامت عمومی مرتبط است، را در حوزه کاری خود دنبال می‌کند.

7. مهندس هوانوردی

میانگین حقوق: 84273 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مهندس هوانوردی بر روی اجزای فیزیکی هواپیما، فضاپیما و ماهواره‌ها کار می‌کند. آن‌ها سیستم‌هایی را برای بهبود ایمنی هواپیما طراحی می‌کنند و تحقیقاتی را برای افزایش بهره وری سوخت و بهبود اثرات زیست محیطی آن انجام می دهند. مهندسان هوانوردی باید دقت داشته باشند کاری که ارائه می‌دهند مطابق با درخواست مشتری‌هایشان باشد و در چارچوب دستورالعمل‌های تدوین شده کار کنند.

8. مهندس برق

میانگین حقوق: 87028 دلار در سال

رشته مهندسی برق، یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا است؛ افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند، وظایفی دارند که به ترتیب عبارتند‌از:

وظایف اصلی: کار یک مهندس برق تدوین چارچوب‌های ریاضی و الکترونیکی برای طراحی تجهیزات و سیستم‌های جدیدی است که برق را در اختیار مردم قرار می‌دهد. آن‌ها همچنین سیستم‌های مخابراتی را تقویت می‌کنند تا بتوان آن‌ها را به ماهواره‌ها در فضا متصل کرد و عملکرد تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها را بهبود بخشید.

از دیگر کارهایی که یک مهندس برق انجام می‌دهد کار با سیستم‌های طراحی (CAD) است تا به نحوه عملکرد دستگاه‌ها در زیرساخت‌های مخابراتی کمک کنند.

9. مهندس مواد

میانگین حقوق: 92008 دلار در سال

وظایف اصلی: مهندس مواد با استفاده از موادی مانند فلز و پلاستیک ابزار و وسایلی تولید می‌کند که برای مهندسان دیگر مورد استفاده واقع شود؛ مانند: تجهیزات پزشکی، ملخ‌های هواپیما، چوب بیسبال و غیره. آن‌ها می‌توانند از گرد آوری گزارش‌هایی در این حوزه برای تولید انبوه مواد، تخمین هزینه محصول جدید و ایجاد گزارش‌هایی در مورد تاثیر مواد بر دیگر صنعت‌های مشابه استفاده کنند.

در واقع می‌توان گفت که کار مهندسین مواد موجب شده تا پردرآمدترین رشته های مهندسی در دنیا به عنوان پر متقاضی‌ترین گرایش‌ها و مشاغل تبدیل شوند.

مهندسی مواد

10. مهندس داده

میانگین حقوق: 115687 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مهندس داده زیرساخت‌های تجزیه و تحلیل را برای سازمانی ایجاد می‌کند که انواع زبان‌های کدنویسی را درک می‌کند. این زبان‌ها می‌توانند عملکردهایی را برای نحوه ذخیره داده‌های یک شرکت در پایگاه داده خود ارائه دهند. مهندسان می‌توانند پیشینه ای در توسعه نرم افزار داشته باشند و از دانش خود برای ایمن نگه داشتن داده‌ها از منابع خارجی استفاده کنند. این رشته نیز یکی ازپردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا است.

11. مدیریت مهندسی

یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا مدیریت مهندسی می‌باشد. یک مدیر مهندسی مسئول ایجاد طرح‌هایی برای تولید محصولات جدید است. آن‌ها بودجه ای متناسب با تقاضا برای تجهیزات تولیدی و آموزش کارکنان در نظر می‌گیرند.

12. مهندس عمران

یک مهندس عمران مسئول پروژه‌های عمومی مانند جاده‌ها و پل‌ها است که به درستی طراحی و ساخته شوند. آن‌ها جاده‌ها و نقشه‌ها را ارزیابی می‌کنند تا کارآمدترین راه را برای تکمیل پروژه‌های تولیدی با بالاترین استاندارد ممکن بیابند. همچنین بررسی هزینه ها و تامین مواد مورد نیاز برای اتمام سریع پروژه ها بر عهده مهندس عمران می‌باشد.

همینطور آن‌ها سازه های خود را مدام بررسی می‌کنند تا ایرادات احتمالی آن‌ها را بررسی کنند.

13. نقشه کش

یک نقشه‌نگار نقشه‌هایی را ترسیم می‌کند که می‌تواند به تیم‌های مهندسی کمک کند تا بهترین راه را جهت تکمیل نصب سازه‌ها برای پروژه‌های زیربنایی پیدا کنند. آن‌ها با قطعات مختلف داده‌های جغرافیایی کار می‌کنند. تصاویر گذشته از یک منطقه و الگوهای آب و هوا را تهیه کرده و با الگوها و تصاویر جدید مقایسه می‌کنند تا به یک نتیجه قطعی و به روز برسند.

14. مهندس مکانیک

یکی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا، رشته مهندسی مکانیک است. یک مهندس مکانیک تعمیرات و طرح‌های جدیدی را برای قطعات خودرو، توربین‌ها، موتورها و سایر مکانیسم‌های قدرتی که برای کارکرد یک ساز و کار قابل توجه است، تولید می‌کند.

آن‌ها تمرکز خود را بر روی تجزیه و تحلیل اجزایی می‌گذارند که می‌توانند انرژی را انتقال دهند و تهویه را برای سیستم‌هایی مانند یخچال و تهویه مطبوع انجام دهند.

شرایط تحصیلی برای کار در پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در دنیا

داشتن مدرک لیسانس برای کار در این حوزه الزامی است اما ممکن است برای مهندسی هسته ای به مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا نیاز باشد. علاوه بر این، داشتن مدرک لیسانس در مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق یا علوم کامپیوتر همراه با تجربه کارآموزی مرتبط می‌تواند شما را از دیگر متقاضیان برای این کار متمایز کند.

همچنین در نظر داشته باشید که برای کار در مشاغل سطح بالاتر، مجوز مهندسی حرفه ای (PE) مورد نیاز است.

شرایط تحصیلی برای کار در پرکاربرد‌ترین رشته‌های تحصیلی

آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور به سبک رتبه‌های برتر

با مشاهده این ویدیو شما را با پارامترهای مهم انتخاب رشته و همچنین نکات طلایی برای داشتن یک انتخاب رشته عالی آشنا می‌کنیم

برای اینکه بتوانید انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشید، بهتر است حتما با الگوریتم‌های خاص انتخاب رشته کنکور آشنا شوید. همچنین پارامترهای مهمی برای انتخاب رشته وجود دارد که در ابتدا، باید حتما از آنها اطلاع داشته باشید

جمع بندی پردرآمدترین رشته‌های مهندسی

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی، موضوعی که ما در این قسمت به صورت کامل بررسی کردیم.

صرف نظر از این که در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید باید بدانید که گرایشات حوزه مهندسی در بالاترین رتبه زیر مجموعه های ریاضی فیزیک قرار دارند که برای قبولی در آن‌ها و کار در این حوزه باید تجربه بالا و نمره خوبی داشته باشید که با شروع کار در این حوزه به جمع بالاترین درآمدها در میان شاخص‌ترین گرایش‌های تحصیلی خواهید پیوست.

با مطالعه این مطلب می‌توانید بهترین رشته را مطابق با علایق و بازار کار آینده انتخاب کنید. اما اگر به هر دلیل وارد دانشگاه شدید و حس کردید دلتان می‌خواهد رشته خود را تغییر دهید، باز هم نگران نباشید. تنها کافی است مقاله ما درباره تغییر رشته در مقطع کارشناسی را مطالعه کنید.

پردرآمدترین رشته های مهندسی شامل موارد متعددی هستند که در این مقاله درباره آن‌ها توضیح داده شده است.

خیر، داشتن مدرک لیسانس برای  وارد شدن به کار کافی است. فقط در رشته مهندسی هسته ای ممکن است به مدارک بالاتر نیاز باشد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد