تفاوت رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز

تفاوت رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز

پس از اتمام کنکور سراسری و دریافت نتایج اولیه کنکور، نوبت به انتخاب رشته میرسه. انتخاب رشته ای که بر اساس شرایط رتبه یا سوابق تحصیلی انجام میشه. دفترچه انتخاب رشته کنکور، دفترچه‌ای است که در ابتدای اون، شرایط انتخاب رشته برای هر داوطلب شرح داده شده و حاوی مطالب مهمیه که قبل از رسیدن به ترتیب رشته‌ها، باید مطالعه بشه.

همچنین تفاوت رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز در این دفترچه عنوان شده است و تمام رشته محل‌ها همراه با توضیحات مربوط به هر رشته و نوع دانشگاهی که اون رو ارائه میده، به ردیف مشخص شدن. در دفترچه انتخاب رشته روبروی هر رشته به عناوینی مثل، متمرکز و نیمه متمرکز برمیخورین. 

رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز در فرآیند پذیرش دانشجو دارای تفاوت‌های مهمی هستن. رشته‌های متمرکز، برای پذیرش دانشجو به اطلاعاتی که از کنکور سراسری بدست میاد، اکتفا می‌کنن. در این رشته‌ها، تنها رتبه اکتسابی داوطلبان در کنکور اهمیت داره و نیاز به مصاحبه یا آزمون‌های دیگه ندارن. اما رشته‌های نیمه متمرکز دو مرحله پذیرش دارن.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

متمرکز و نیمه متمرکز یعنی چه؟

رشته‌های نیمه متمرکز و متمرکز در فرآیند پذیرش دانشجویان توی دانشگاه‌ها دو دسته مختلف هستن. برای درک بهتر، ابتدا به تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع رشته می‌پردازیم:

  • رشته‌های متمرکز: پذیرش در این رشته‌ها تک‌مرحله‌ای است. به عبارت دیگه، تنها معیار برای ثبت نام و ادامه تحصیل توی این رشته‌ها، رتبه اکتسابی شما توی کنکور سراسری است. پس از ثبت نام، شما بلافاصله در کلاس‌ها حاضر میشین.
  • رشته‌های نیمه متمرکز: این رشته‌ها دارای پذیرش دو مرحله‌ای هستن. به عبارت دیگه، علاوه بر کسب رتبه قبولی توی کنکور، نیازمند شرکت توی مصاحبه علمی، آزمون شفاهی یا معاینات پزشکی می‌باشن. برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز، همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری، از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام کنین.

در نهایت، پس از طی تمام مراحل، دانشجو در دانشگاه و رشته مورد نظر پذیرش میشه. توجه کنین که قبل از هر اقدامی، باید نسبت به انتخاب این رشته‌ها، علاقه‌مندی خودتون رو اعلام کنین. این فرآیند با توجه به هر دانشگاه ممکنه در بازه‌های زمانی مختلفی صورت بگیره.

انتخاب رشته‌های متمرکز

رشته‌های  متمرکز در کنکور سراسری به رشته‌هایی اطلاق میشه که پذیرش در اون‌ها یک مرحله داره. به عبارت دیگه، داوطلبان برای شرکت توی این رشته‌ها باید در کنکور شرکت کنن. انتخاب رشته یکی از مراحل حساس در زندگی داوطلبان کنکوری است. این انتخاب به نوعی مسیر اصلی زندگی رو برای افراد مشخص می‌کنه. با تشدید رقابت توی کنکور سراسری، انتخاب رشته به یک مرحله مهم تبدیل شده است. شرایط پذیرش توی رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف به یک شیوه نمی‌باشه.

به همین دلیل، سازمان سنجش رشته‌ها رو با توجه به نوع و مراحل پذیرش‌ به سه دسته متمرکز، متمرکز با شرایط خاص و نیمه متمرکز تقسیم کرده است. رشته‌های نیمه متمرکز دارای شرایط خاصی هستن. این شرایط ممکنه شامل مصاحبه‌های علمی، آزمون‌های عملی و معاینات پزشکی باشه. به طور کلی، هر رشته‌ای که علاوه بر کنکور، مراحل گزینش دیگه ای هم داره، به عنوان نیمه متمرکز شناخته میشه.

انتخاب رشته‌های متمرکز

انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز

رشته‌های نیمه متمرکز در کنکور سراسری به رشته‌هایی اطلاق میشه که پذیرش توی اون‌ها بیش از یک مرحله داره. علاوه بر شرکت توی کنکور، داوطلبان باید توی مصاحبه‌های علمی، آزمون‌های شفاهی یا معاینات پزشکی هم شرکت کنن. این رشته‌ها دارای شرایط خاصی هستن و معمولا نیاز به تعهد شغلی ندارن. بعضی از رشته‌های نیمه متمرکز شامل موارد زیر میشن:

  • تربیت بدنی: برای ورود به این رشته، نیازمند فیزیک و سلامت جسمانی مناسب است که از طریق آزمون عملی سنجیده میشه.
  • هنرهای نمایشی (تئاتر، سینما، موسیقی): این رشته‌ها نیازمند استعداد هنری و مصاحبه‌های علمی هستن.
  • معماری و شهرسازی: برای ورود به این رشته، نیازمند آزمون‌های عملی و مصاحبه‌های علمی است.
  • پرستاری و مامایی: نیازمند آزمون‌های عملی و مصاحبه‌های پزشکی است.
  • کشاورزی و منابع طبیعی: این رشته‌ها نیازمند آزمون‌های عملی و مصاحبه‌های علمی هستن.

نحوه انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز

رشته‌های نیمه متمرکز در کنکور سراسری به رشته‌هایی اطلاق میشه که پذیرش در اون‌ها بیش از یک مرحله داره. علاوه بر شرکت در کنکور، داوطلبان باید در مصاحبه‌های علمی شرکت کنن. این رشته‌ها دارای شرایط خاصی بوده و نیاز به تعهد شغلی ندارن. بعضی از رشته‌های نیمه متمرکز شامل تربیت بدنی، هنرهای نمایشی، معماری، موسیقی، و غیره میشن.

برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز، داوطلبان باید به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کرده و لیست رشته‌های مورد نظر خودشون رو مطالعه کنن. سپس با توجه به اولویت‌های خودشون، فرم انتخاب رشته رو در زمان مشخص شده توسط سازمان سنجش پر کنن. مهم است که داوطلبان در انتخاب رشته‌ها با دقت عمل کنن، زیرا این تصمیم می‌تونه مسیر تحصیلی و شغلی اون‌ها رو تا حد زیادی تعیین کنه.

نحوه انتخاب رشته های نیمه متمرکز

زمان مصاحبه رشته‌های نیمه متمرکز

رشته‌های نیمه متمرکز در کنکور دارای شرایط خاصی هستن. پس از قبولی توی مرحله کتبی آزمون، داوطلبان وارد مرحله مصاحبه میشن. برای پذیرش قطعی، نتیجه قابل قبولی در مرحله گزینش باید کسب بشه. در این گونه رشته‌ها، شرط پذیرش داوطلبان علاوه بر شرکت توی کنکور گروه آزمایشی، پذیرش توی مصاحبه است.

برای آگاهی از زمان و محل برگزاری مصاحبه رشته‌های دارای شرایط خاص، می‌تونین به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنین. معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز باید در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کنن. زمان و محل برگزاری مصاحبه رشته‌های نیمه متمرکز برای سال جاری هنوز منتشر نشده است. برای موفقیت در مصاحبه، نکات زیر رو رعایت کنین:

  • حتما نیم ساعت زودتر از زمان تعیین شده در محل حضور داشته باشین.
  • لباس رسمی رو در روز مصاحبه انتخاب کنین.
  • سعی کنین به صورت آرام، شمرده و ساده صحبت کنین.

جمع بندی تفاوت رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز

رشته‌های متمرکز و نیمه متمرکز دو دسته از رشته‌های تحصیلی هستن که در فرآیند پذیرش دانشجویان تفاوت‌هایی دارن. در رشته‌های متمرکز، پذیرش تک مرحله‌ای است. به عبارت دیگه، تنها معیار برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در این رشته‌ها، رتبه‌ی اکتسابی شما در کنکور سراسری است.

بلافاصله پس از ثبت‌نام، شما می‌تونین به کلاس‌ها برین. در رشته‌های نیمه متمرکز، پذیرش دو مرحله‌ای است. به عبارت دیگه، علاوه بر رتبه‌ی کنکور، داوطلبان باید در مراحلی مثل مصاحبه، آزمون‌های عملی، معاینات پزشکی و غیره هم نمره‌ی مناسبی رو کسب کنن.

دانشگاه‌هایی که در رشته‌های نیمه متمرکز دانشجو جذب می‌کنن، برای پذیرش دانشجو شرط کسب نمره قابل قبول در مرحله مصاحبه رو قرار دادن. لازم به ذکر است که داوطلب برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز باید توی اعلام نتایج اولیه کنکور مجاز به انجام این فرآیند شده باشه. به طور خلاصه، رشته‌های متمرکز تنها با رتبه‌ی کنکور قابل قبول هستن، درحالی که رشته‌های نیمه متمرکز نیاز به مراحل اضافی دارن.

پذیرش در این رشته‌ها تک‌مرحله‌ای است. به عبارت دیگه، تنها معیار برای ثبت نام و ادامه تحصیل توی این رشته‌ها، رتبه اکتسابی شما توی کنکور سراسری است. پس از ثبت نام، شما بلافاصله در کلاس‌ها حاضر میشین.

این رشته‌ها دارای پذیرش دو مرحله‌ای هستن. به عبارت دیگه، علاوه بر کسب رتبه قبولی توی کنکور، نیازمند شرکت توی مصاحبه علمی، آزمون شفاهی یا معاینات پزشکی می‌باشن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد