بهترین روش خواندن زبان انگلیسی کنکور | زبان رو %80 به بالا بزن!

بهترین روش خوندن زبان انگلیسی کنکور | زبان رو %80 به بالا بزن!

برای این که بتونین دفترچه عمومی کنکور رو با خیال راحت ببندین و گزینه‌های درست سوالات زبان انگلیسی رو انتخاب کنین، لازمه از روش‌های اصولی برای خوندن انگلیسی کنکور استفاده کنین و با نکات مهم برنامه‌ریزی کنکور آشنا باشین. شما باید تکنیک‌های درست برای تست زدن رو آموزش ببینین و روی سرعت تست زدن‌تون هم حسابی تمرین کنین. اگه در مورد بودجه‌بندی و جزئیات روش خوندن زبان انگلیسی کنکور اطلاعاتی ندارین، پیشنهاد می‌کنیم توی این مقاله با ما همراه باشین.

حل تست‌های زبان با چیزی که در مدرسه یا کلاس‌های زبان انگلیسی آموزش دیده‌اید، تفاوت دارد. دقت و سرعت زیادی برای این کار لازم است که با تمرین و تکرار می‌توانید به آن برسید. استفاده از روش مناسب خواندن انگلیسی کنکور برای یادگیری لغات و گرامر تاثیر زیادی خواهد داشت؛ زمان مطالعه زبان انگلیسی کنکور باید حل تمرین و تست زیاد برای یادگیری بخش کلوز تست و درک مطلب را هم در برنامه خود قرار دهید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

اهمیت صحیح خوندن انگلیسی کنکور 1403

تعداد زیادی از دانش‌آموزان قبل از این که به کنکور برسن، کنار کلاس‌های مدرسه توی کلاس زبان انگلیسی هم شرکت می‌کنن. به همین دلیل زمانی که نوبت به خوندن انگلیسی کنکور میرسه، فکر می‌کنن که همه چیز رو از برن و نیازی به تمرین ندارن! به هر حال یک نصیحت دوستانه برای شما داریم: اگه توی درس زبان ضعیف هستین ناامید نشین و اگه هم قوی هستین نباید مغرور بشین! تنها تا پایان این مطلب با ما همراه باشین تا هر اونچه که باید درباره روش خواندن زبان انگلیسی کنکور بدونین، به شما بگیم.

تا به حال به این فکر کردید که چرا از بین تمام داوطلبان کنکور فقط تعداد کمی از اون‌ها می‌تونن زبان انگلیسی کنکور رو صددرصد بزنن؟ استفاده از روش صحیح مطالعه زبان انگلیسی کنکور توی موفقیت داوطلبان نقش بزرگی داره.

درس زبان انگلیسی که آخرین عضو دفترچه عمومی کنکوره، تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی کنکور هر داوطلب داره؛ خیلی از داوطلبان تمایل دارن از تاثیر دروس عمومی توی کنکور به صورت دقیق باخبر بشن. متاسفانه خیلی از داوطلبان برای پاسخ دادن به سوالات زبان وقت کم میارن و نمی‌تونن خیلی از سوالاتش رو جواب بدن. رسیدن به درصد بالای زبان انگلیسی توی کنکور نشان‌دهنده اینه که زمان‌بندی درستی برای سایر درس‌های عمومی داشتین و روحیه خودتون رو حفظ کردین؛ این مهارتی است که هر کسی نمیتونه خودش رو توی اون تقویت کنه. همین باعث میشه که درصد زبان انگلیسی برای نتیجه نهایی کنکور اهمیت خاصی داشته باشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

علت تاثیر بالای درس انگلیسی در کنکور 1403

علت تاثیر بالای درس انگلیسی در کنکور 1403

25 سوال از درس زبان انگلیسی توی کنکور طراحی میشه که بین داوطلبان رشته‌های مختلف مشترک است. ضریب این درس توی کنکور 2 است؛ شاید این ضریب از دید شما کم به نظر برسه، اما در واقع اینطور نیست! از اونجایی که اکثر داوطلبان کنکور، درصد خوبی از تست‌های این درس کسب می‌کنن، لازمه که شما هم خودتون رو توی اون تقویت کنین. با این شیوه تست زدن، تراز بهتر و در نتیجه رتبه بهتری کسب می‌کنین.

مباحث و بودجه‌بندی درس زبان انگلیسی توی کنکور 1403

فکر می‌کنین 25 سوالی که قراره توی کنکور به اون پاسخ بدین، از کدوم قسمت‌های کتاب درسی طراحی میشن؟ توی جواب این سوال باید سراغ 4 قسمت اصلی کتاب زبان انگلیسی بریم:

درس زبان از 4 قسمت واژگان، گرامر، کلوز تست و درک مطلب تشکیل شده. تعداد سوالات این درس توی کنکور سال‌های مختلف، متغیر بوده؛ اما به طور حدودی می‌تونیم جدول زیر رو به عنوان بودجه‌بندی کنکور زبان به شما معرفی کنیم. داوطلبان باید به صورت دقیق از بودجه‌بندی کنکور باخبر بشن؛ اطلاع از بودجه‌بندی مباحث باعث میشه که داوطلبان زمان‌بندی بهتری رو برای مطالعه تجربه کنن.

مبحث

تعداد سوالات توی کنکور
واژگان 8
گرامر 4
کلوز تست (Cloze Test) 5
درک مطلب (Reading) 8
  1. واژگان: این بخش از سوالات مربوط به ترجمه لغات است؛ البته برای این که بتونین جمله‌ای رو ترجمه کنین و کلمه مناسب رو به عنوان پاسخ تست انتخاب کنین، لازم است که گرامر رو هم تا حدودی بدونین.
  2. گرامر: همون‌طور که از اسمش پیداست، برای جواب دادن به سوالات این بخش باید به مباحث مربوط به گرامر انگلیسی مسلط باشین.
  3. کلوز تست: کلوز تست ترکیبی از بخش‌های لغات، گرامر و درک مطلب است؛ پاسخ دادن به این سوالات به دقت زیادی احتیاج داره.
  4. درک مطلب: متنی نسبتاً طولانی توی این قسمت از کنکور می‌بینین؛ باید این متن رو بخونین و به سوالات مطرح شده پاسخ بدین.

لازمه بدونین برای پاسخگویی به هر 4 قسمت درس زبان انگلیسی لازمه تسلط کافی روی لغات زبان داشته باشین و دایره لغات خودتون رو گسترش بدین.

اصولی‌ترین نحوه خواندن زبان انگلیسی کنکور

مطالعه کنکوری 4 قسمتی که با هم بررسی کردیم، به روشی اصولی نیاز داره که توی زمان برنامه‌ریزی کنکور باید به اون دقت داشته باشین. استفاده از یک منبع خوب برای رسیدن به نتیجه دلخواه شما اهمیت بسیار زیادی داره. آموزش زبان انگلیسی کنکور با کمک بسته زبان انگلیسی کنکور پرش برای داوطلبان خیلی ساده‌تر از چیزی که فکرش را میکنن بوده؛ به این صورت که برای پاسخ‌دهی به هر قسمت از سوالات زبان انگلیسی روشی اصولی رو در اختیارتان قرار میده تا این درس به نقطه قوت و برگ برنده شما تبدیل بشه.

اصولی‌ترین نحوه خواندن زبان انگلیسی کنکور

این بسته که شامل کتاب‌های کمک آموزشی و دی‌وی‌دی زبان انگلیسی کنکور میشه، توی یادگیری عمیق این درس موثره. نقص‌هایی که سر کلاس درسی با اون‌ها دست و پنجه نرم می‌کردین، به مرور با کمک بسته‌های پرش رفع میشن. پس نگران چیزی نباشین و خودتون رو برای تست‌های زبان انگلیسی توی کنکور آماده کنین. کنار این ویدیوها می‌تونین از خانه خودتون سر کلاس درس حاضر بشین! با کمک کلاس‌ آنلاین کنکور می‌تونین از هر شهر و استانی، از تدریس معلم‌ها و اساتید برتر بهره ببرین. شرکت توی این کلاس‌ها هم باعث صرفه‌جویی توی وقت شما میشه و هم هزینه‌های کمتری نسبت به کلاس‌های حضوری داره.

بهترین روش خواندن زبان انگلیسی کنکور

در این قسمت به شما میگیم که بهترین روش درس خوندن زبان انگلیسی کنکور چیست. برای مطالعه هر کدوم از این 4 قسمت باید از روش خاصی استفاده کنین تا به نتیجه خوب برسین. توی ادامه روش‌های پیشنهادی برای مطالعه بخش‌های مختلف درس زبان انگلیسی رو به شما توضیح میدیم:

روش مطالعه بخش لغات

لغت‌ها یکی از فرّارترین قسمت‌های کتاب زبان هستن که باید با استفاده از روش‌های مرور درسی توی حافظه بلندمدت داوطلب کنکور ثبت بشن. 8 سوال از این بخش توی کنکور طراحی شده؛ برای این که بتونین لغات زبان انگلیسی رو به درستی به خاطر داشته باشین، از روش زیر استفاده کنین:

  • تمام لغات کتاب زبان توی سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنین.
  • به کلمات انتهای هر درس اکتفا نکنین و برای هر کدوم یک یا چند مترادف یا متضاد هم یادداشت کنین.
  • کلماتی که توی ذهن شما باقی نمی‌مونن رو توی یک دفترچه، یادداشت کنین.
  • سعی کنین هر روز حدود 15 دقیقه زمان به مرور این دفترچه اختصاص بدین.
  • زمان تست زدن به لغات موجود توی صورت سوالات هم توجه کنین و در صورت لزوم این لغات رو هم یادداشت کنین.
  • تکرار و تست زدن زیاد توی یادگیری این بخش از درس زبان انگلیسی تاثیر قابل توجهی داره.

روش مطالعه بخش لغات

یادتون باشه که تمرین و تکرار توی یادگیری لغات تاثیر بسیار زیادی میذاره؛ اگه فکر می‌کنین لغت‌ها نقطه ضعف شما برای زبان انگلیسی کنکور هستن، به جای ناامید شدن باید مرور و تکرار را بیشتر کنین. شما باید معنی لغات رو یاد بگیرین، نه این که اون‌ها رو حفظ کنین! با حفظ کردن لغات معانی به زودی از ذهن شما پاک میشن، اما اگه معانی رو توی غالب جمله یا با مثال یاد بگیرین، راحت‌تر توی ذهن شما ثبت میشن.

استفاده از روش تصویرسازی برای یادگیری لغات انگلیسی

از مثال و رمزهای مختلف برای یاد گرفتن ترجمه لغت‌ها استفاده کنین تا خیال‌تون راحت باشه که نشونه‌ای برای به خاطر آوردن اون‌ها توی ذهن دارین. برای تصویرسازی کردن باید به نکات زیر دقت کنین:

  • از تصاویر رنگی استفاده کنین تا بهتر توی ذهن شما موندگار شوند.
  • تصویرهای متحرک و کارتونی بهتر توی ذهن باقی می‌مونن.
  • میشه برای این کار تلفظ کلمات رو تا حدودی تغییر داد.

استفاده از رمزگذاری برای یادآوری معنی لغت

برای یادگیری بهتر می‌تونین جملاتی رو مثل یک رمز به خاطر بسپارین تا دایره لغات خودتون رو بالاتر ببرین. مثلاً برای کلمه wall به معنی دیوار می‌تونین از این رمز استفاده کنین: وال با کله رفت توی دیوار. یا مثلاً برای یاد گرفتن معنی لغت discuss از این رمز استفاده کنین: دیس و کاسه با هم بحث می‌کنن. به این ترتیب می‌تونین لغات رو با استفاده از ترکیب کردن توی جمله‌های فارسی طوری به خاطر بسپارین که تا آخر عمر هرگز فراموشش نکنین!

استفاده از جعبه لایتنر

روش بعدی که می‌تونین برای یادگیری لغات زبان انگلیسی استفاده کنین، روش جعبه لایتنره. توی این روش یک جعبه با 5 خانه درست می‌کنین و تعدادی فلش کارت برای پر کردن این جدول آماده می‌کنین. روی هر فلش کارت یک یا چند لغت انگلیسی را نوشته و پشت اون معنی لغات رو یادداشت می‌کنین.

حالا هر فلش کارت رو نگاه کنین اگه معنی لغات رو به خاطر آوردین، اون کارت رو توی خانه جلویی قرار بدین. اما اگه معنی اون لغات رو به یاد نداشتین کارت رو به خانه اول منتقل کنین. این کار رو اونقدر تکرار کنین تا فلش کارت به خانه آخر برسونین. وقتی که به خانه آخر رسید یعنی معنی اون لغت به حافظه بلندمدت شما منتقل شده است.

روش مطالعه بخش گرامر

کتاب زبان انگلیسی منبع خوبی برای یادگیری بخش گرامره. 4 سوال از این قسمت توی کنکور طراحی شده که باید برای جواب دادن به اون‌ها آماده بشین. برای یادگیری این بخش لازمه که قواعد داخل کتاب‌های درسی دهم تا دوازدهم رو به خوبی مطالعه کنین. در حین مطالعه دفترچه‌ای داشته باشین که از این قواعد نکته‌برداری کنین.

بهتره نکته‌ها رو طوری یادداشت کنین که برای مطالعات بعدی خودتون، نیازی به باز کردن کتاب نداشته باشین. بعد از مطالعه گرامر و حل تمرین‌های کتاب درسی، سراغ تست زدن برین. این کار باعث میشه خیلی سریع از نقطه ضعف‌هاتون با خبر بشین. پاسخ‌های غلط خودتون رو بررسی کنین و چندین تست مشابه اون رو هم حل کنین؛ به این ترتیب از تکرار اشتباه خودتون جلوگیری می‌کنین.

البته پاسخ‌های صحیح هم نیاز به بررسی شدن دارن! حتماً می‌پرسین چرا؟ تا به حال فکر کردین که ممکنه از خوش‌شانسی جواب صحیح رو انتخاب کرده باشین؟ پس هوشمندانه عمل کنین و بدونین که برای یادگیری درست گرامر، باید پاسخنامه تست‌هایی که حل کردین رو با دقت مطالعه کنین. تمرین‌های کتاب درسی رو برای یادگیری گرامر زبان دست کم نگیرین.

روش مطالعه بخش کلوز تست (Cloze Test)

5 سوال از قسمت کلوز تست توی کنکور طراحی میشه. این بخش یک متن ناقص رو شامل میشه که جاهای خالی اون رو باید با توجه به گزینه‌ها پر کنین. برای این که توی حل این دسته از سوالات تقویت بشین، بهتره که هر شب یک متن کلوز تست رو بخونین و تست‌های اون رو حل کنین.

روش مطالعه بخش کلوز تست

بهتر است برای تست زدن ابتدا سراغ کلوز تست‌های کنکور سراسری برین و حسابی روی جزئیات اون‌ها دقت کنین؛ سپس کلوز تست‌های تالیفی رو تمرین کنین. یکی از مواردی که توی این تست‌ها باید به اون دقت کنین، حروف اضافه است؛ حرف‌ اضافه فعل‌ها رو با دقت بیشتری مطالعه کنین. به خاطر داشته باشین که بخش کلوز تست ترکیبی از قواعد و لغات است؛ پس برای رسیدن به پاسخ درست این دسته از سوالات نیازه که دو بخش قواعد و لغات رو به خوبی آموزش دیده باشین.

روش مطالعه بخش درک مطلب (Reading)

بخش درک مطلب یکی از ترسناک‌ترین بخش‌های زبان انگلیسی برای داوطلبان کنکوره. یک متن طولانی توی این قسمت روبه‌روی شما قرار می‌گیره؛ بعد از مطالعه این متن باید به 8 تست بخش درک مطلب پاسخ بدین. سوالات درک مطلب نوعی دیگه از همان سوالات واژه و گرامر هستند که با هم ترکیب شدن؛ پس اونقدرها هم ترسناک نیست! فقط برای جواب دادن به این سوالات، سرعت و دقت بالاتری نیاز دارین.

برای پاسخ دادن به سوالات این قسمت لازمه که صبور باشین و نترسین. گروهی از داوطلبان ابتدا متن را مطالعه و ترجمه می‌کنن، سپس به تست‌های مربوطه پاسخ میدن. اما گروهی دیگه روش برعکس رو پیش می‌گیرن؛ یعنی ابتدا نگاهی کلی به سوالات می‌اندازن، سپس شروع به خوندن متن می‌کنن.

از اون‌جایی که سوالات درس زبان توی آخرین قسمت از دفترچه عمومی قرار دارن، زمان زیادی برای چند بار روخوانی کردن سوال و جواب دادن به تست‌ها ندارین. با این تفاسیر بهتره که از روش گروه دوم برای تست زدن استفاده کنین.

روش مطالعه بخش درک مطلب

توی هر دو حالت لازمه که با تمرین زیاد، قدرت خوندن و ترجمه کردن‌تون رو تقویت کنین. برای این کار اولویت رو به تست‌های کنکور بدین و بعد از اون تست‌های تالیفی را هم حل کنین. اگه اوایل زمان زیادی رو برای حل تست‌ها نیاز دارین، ناامید و دلسرد نشین؛ چون کم‌کم با تمرین بیشتر، سرعت شما توی جواب دادن به تست‌ها افزایش پیدا میکنه. زمان پاسخ دادن به سوالات زبان توی کنکور 20 دقیقه است؛ شما زمان تمرین کردن توی خانه این زمان را 15 دقیقه در نظر بگیرین تا سرعت‌تون به قدر کافی زیاد شده باشه.

آشنایی با نحوه خوندن زبان انگلیسی کنکور رتبه‌های برتر

تجربه تعدادی از داوطلبان کنکور که تونستن درصد خوبی از سوالات درس زبان انگلیسی رو توی کنکور صحیح پاسخ بدن، توی ادامه با هم بررسی می‌کنیم. شاید این تجربه‌ها بتونه روحیه شما رو برای خوندن انگلیسی کنکور بیشتر کنه:

  • یکی از داوطلبان رتبه برتر رشته تجربی که توی سال 97 رتبه دو رقمی کسب کرده، تجربه خودش رو از تست‌های زبان کنکور این‌طور بیان میکنه: «این درس از 4 بخش تشکیل شده؛ لغت، گرامر، درک مطلب و کلوز تست. روش مطالعه زبان انگلیسی من این‌طور بود که برای لغات ابتدا تست می‌زدم و لغات رو همزمان از داخل تست‌ها یاد می‌گرفتم. برای بخش گرامر هم بعد از مطالعه درسنامه، تعداد زیادی تست می زدم. از تابستان، به طور مرتب هر دو شب یک درک مطلب و یک کلوز تست حل می‌کردم. این مطالعه مستمر درک مطلب و کلوز تست، یک تکنیک تاثیر گذار و مهم توی نحوه خواندن زبان برای کنکور هست و بهتون پیشنهاد می کنم که حتما انجامش بدین.» او تونسته تست‌های زبان رو 100 درصد درست پاسخ بده.
  • یکی از رتبه‌های دو رقمی کنکور تجربی سال 97 که 100% تست‌های زبان رو توی کنکور درست پاسخ داده‌، تجربه خودش رو به این صورت تعریف میکنه که: «درس زبان انگلیسی کنکور رو به صورت درس به درس از روی کتاب درسی می‌خوندم و لغات رو هم به همین صورت حفظ می‌کردم. از بهمن ماه روزانه کلوز تست و درک مطلب حل می‌کردم. از یک ماه مونده به کنکور هم آزمون‌های جامع می‌زدم و از این نحوه خوندن زبان کنکور، نتیجه‌ای که می خواستم رو گرفتم.»
  • سراغ یکی دیگه از رتبه‌های دو رقمی کنکور تجربی سال 97 رفتیم که 82% از سوالات کنکور رو درست جواب داده. اون روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور خودش رو این‌طوری توصیف میکنه: «من برای مطالعه زبان کنکور تجربی، برای مبحث گرامر، از جزوه‌ دبیر استفاده می‌کردم. برای حفظ کلمات انگلیسی کنکور، از کتابچه‌های لغت موجود توی بازار استفاده می‌کردم و معانی لغات رو حفظ می‌کردم. روش خوندن زبان من توی قسمت درک مطلب و کلوز تست این بود که تعداد زیادی سوال ازشون حل می‌کردم تا بتونم روی این مباحث مسلط بشم.»
سخن پایانی

امیدواریم شنیدن تجربه رتبه‌های برتر کنکور سال‌های قبل، بتونه دید منفی داوطلبان رو برای حل تست‌های زبان انگلیسی تغییر بده. حفظ روحیه و انگیزه برای کامل و دقیق خوندن سوالات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که سر جلسه کنکور باید اون را رعایت کنین. پیدا کردن بهترین روش خوندن زبان انگلیسی کنکور با توجه به توانایی‌های هر شخص، به عهده خود اونه. پس روش‌های مختلف رو امتحان کنین تا بتونین به بهترین و مفیدترین راه برای خوندن انگلیسی کنکور برسین.

توجه داشته باشین که تسلط روی لغات زبان و دایره لغات قوی، برای رسیدن به جواب درست اکثر سوالات زبان انگلیسی نیازه. توی این مقاله به ارائه بهترین روش خوندن زبان انگلیسی مانند تصویرسازی و جعبه لایتنر برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی پرداختیم تا بتونین از پس یادگیری تعداد زیاد کلمات انگلیسی بربیاین. سر جلسه کنکور اجازه ندین اثر تست زدن برای درس‌های دیگه روی شما باقی بمونه؛ با اطمینان خاطر سوالات زبان انگلیسی کنکور رو جواب بدین تا به نتیجه زحمت‌های خود برسین.

25 سوال از این درس توی دفترچه عمومی کنکور طراحی میشه.

برای این کار می‌تونین از روش‌های رمزگذاری، تصویرسازی، جعبه لایتنر و … استفاده کنین. با مطالعه مقاله این روش‌ها رو آموزش می‌بینین.

این درس با ضریب 2  بین دروس عمومی کنکور هر سه رشته مشترکه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

5 دیدگاه دربارهٔ «بهترین روش خوندن زبان انگلیسی کنکور | زبان رو %80 به بالا بزن!»

    1. آواتار محمدجواد محمدی
      محمدجواد محمدی

      سلام ندا خانم
      دروس کنکور انسانی عبارت‌اند از:

      •زبان و ادبیات فارسی
      •زبان انگلیسی
      •علوم اجتماعی
      •فلسفه و منطق
      •ریاضیات انسانی
      •عربی
      •اختیاری: داوطلبان می‌توانند یکی از دروس اختیاری از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنند، مانند علوم تجربی، زبان و ادبیات انگلیسی یا دیگر دروس.

  1. آواتار ندا

    سلام خسته نباشید ببخشید امسال برای کنکور انسانی هم باید درسای عمومی بخونیم هم تخصصی؟

    1. آواتار نگار ناظم الشعرا
      نگار ناظم الشعرا

      سلام ندا جان. 🙌
      دروس عمومی از کنکور حذف شدن عزیزم. البته نمره اونها تاثیر گذارن در نتیجه کنکور شما.

    2. آواتار محمدجواد محمدی
      محمدجواد محمدی

      سلام وقتتون بخیر باشه
      خیر؛ دروس عمومی از کنکور حذف شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد