بهترین روش مطالعه دروس عمومی کنکور 1403

برای این که بتونین جزو یکی از داوطلبان رتبه برتر باشین، لازمه که بدونین برای خوندن هر کدوم از درس‌های مختلف کنکور از چه راه و روشی استفاده کنین. درس‌های عمومی که شامل ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی میشن، روش مطالعه‌ای متفاوت از دروس اختصاصی به خودشون اختصاص میدن.

اطلاع از روش مطالعه دروس عمومی کنکور برای بالا بردن تراز ارزش داره. البته از سال 1401 طبق قانون جدید دروس عمومی از کنکور حذف شدن و تاثیر اون‌ها از طریق نمره‌ای که در امتحانات نهایی کسب می‌کنین در نتیجه کنکور شما  اعمال میشه. مقاله زیر هم مربوط به کنکور سال‌های گذشته است و در مقالات دیگر در مورد روش مطالعه دروس عمومی بعد از اعمال این قانون بیشتر توضیح دادیم.

با توجه به حجم زیاد مطالب درسی که در برای شرکت در کنکور باید مطالعه شود، استفاده از روش مطالعه‌های ویژه نقش زیادی در میزان یادگیری افراد خواهد داشت. داوطلبان همه زیرگروه‌های آزمایشی می‌توانند برای خواندن درس‌های عمومی کنکور از روش مشابه استفاده کنند.

بهترین روش مطالعه دروس عمومی کنکور روشی است که بتواند همه مباحث حفظی و مفهومی را مورد پوشش قرار دهد و برای مرور کردن ارزش زیادی در نظر داشته باشه.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

از کی مطالعه دروس عمومی کنکور رو شروع کنیم؟

این سوال برای خیلی از داوطلبان کنکور مطرحه که مطالعه هر کدوم از این دروس رو از چه زمانی شروع کنن؟ آیا لازمه که از تابستان، خوندن دروس عمومی کنکور رو جدی بگیرن یا نه؟ برای مطالعه دروس عمومی کنکور، بسته‌های آموزشی معلم خصوصی پرش چقدر تاثیر داره؟

حقیقت اینه که نمیشه یک جواب کلی برای این سوال پیدا کرد! هر کدوم از داوطلبان با توجه به توانایی، میزان یادگیری و رعایت نکات برنامه‌‌ریزی کنکور، حجم خاصی از درس رو در بازه زمانی متفاوتی مطالعه می‌کنن؛ پس نمیشه یک نقشه راه کلی برای پیاده‌سازی روش مطالعه دروس عمومی کنکور و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مطالعه این دروس اعلام کرد.

خیلی از داوطلبان خوندن درس‌های عمومی رو جدی نمی‌گیرن؛ به‌ خاطر ماهیت حفظی که این دروس دارن، داوطلبان کنکور اون‌ها رو به دقیقه نود موکول می‌کنن و همه چیز رو تا جای ممکن عقب می‌اندازن! این کار نمی‌تونه بهترین روش مطالعه دروس عمومی کنکور باشه؛ در بین مفاهیم مختلفی که در کتاب‌های عمومی وجود داره، مباحث مفهومی هم جای خودش رو داره.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

یادگیری درست این مفاهیم، به تمرین و تکرار زیاد نیاز داره و باید تعداد زیادی تست حل بشه تا به درستی در ذهن ماندگار بشه. حل کردن تست‌های زیاد، به شما کمک می‌کنه تا با روند طراحی سوال آشنا بشین و در دام تله‌های موجود در گزینه‌ها نیافتین.

نیازه که داوطلبان در این مسیر زیر نظر اساتید باتجربه آموزش داده بشن؛ شرکت در کلاس آنلاین کنکور باعث میشه دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور با روش‌های نوین آموزش ببینن. حاضر شدن سر این کلاس‌ها خیلی ساده است و داوطلبان کنکور از هر شهری به اون دسترسی دارن.

پیشنهاد ما اینه که از همون ابتدای شروع برنامه‌ریزی کنکور برای پیدا کردن روش مطالعه دروس عمومی هم زمان بذارین. در کنار دروس اختصاصی، به صورت روزانه زمانی رو به مطالعه درس‌های عمومی هم اختصاص بدین تا بتونین اون‌ها رو هم جزو نقاط قوت خود قرار بدین.

روش صحیح مطالعه هر یک از دروس عمومی کنکور

همون‌طور که گفتیم، برای مطالعه هر کدوم از دروس عمومی به یک روش خاص نیاز دارین. در واقع، آشنایی شما با بهترین روش‌های درس خواندن از جمله عواملیه که باعث بهتر شدن عملکرد شما سر جلسه کنکور میشه. در ادامه این روش‌ها رو با هم بررسی می‌کنیم:

روش صحیح مطالعه هر یک از دروس عمومی

روش مطالعه ادبیات فارسی کنکور

چیزی که درس ادبیات فارسی رو در مقایسه با سایر دروس عمومی کنکور متمایز می‌کنه، ضریب 4 اونه؛ بیشترین ضریب در بین دروس عمومی به این ادبیات فارسی تعلق داره و همین مسئله، اون رو به یکی از مهم‌ترین درس‌های عمومی تبدیل کرده.

رقابت سر تست‌های ادبیات فارسی بین داوطلبان کنکور بسیار سخت و تنگاتنگه؛ با این تفاسیر، شما هم به عنوان یک داوطلب کنکور باید برای مطالعه این درس زمان صرف کنین و خودتون رو برای تست‌های مختلف اون آماده کنین. در واقع، استفاده از تکنیک‌های تست‌زنی سریع می‌تونه به بهتر شدن عملکرد شما کمک کنه.

مفاهیم مختلفی در کتاب درسی ادبیات وجود داره؛ برای مطالعه این درس لازمه که هم از روش مطالعه مطالب حفظی و مفهومی به صورت همزمان استفاده کنین. به طور مثال پاسخ دادن به سوالات بخش املا، لغت و تاریخ ادبیات برای داوطلبانی که به سادگی از پس مفاهیم حفظی برمیان، کار ساده‌ایه.

برای مطالعه این درس باید اون رو به قسمت‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنیم:

  1. واژگان و املا
  2. زبان فارسی
  3. تاریخ ادبیات
  4. آرایه‌های ادبی
  5. قرابت معنایی

اگه به دنبال پیدا کردن راه و روش مناسب برای مطالعه درس ادبیات فارسی هستین، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر رو مطالعه کنین:

روش مطالعه درس عربی برای کنکور

بعد از این که سوالات درس ادبیات تموم بشه، با سوالات درس عربی روبه‌رو میشین. 25 سوال از این درس در دفترچه عمومی کنکور طراحی شده که برای جواب دادن به اون‌ها 20 دقیقه زمان دارین. از اون‌جایی که درس عربی در دوره دبیرستان برای دانش‌آموزان درس جدید و چالش‌برانگیزیه، خیلی از داوطلبان کنکور برای مطالعه این درس قدمی برنمی‌دارن!

روش مطالعه درس عربی برای کنکور

برای این که بتونین به رتبه و دانشگاه‌های خوبی برسین، لازمه که روی مطالعه تمام دروس تمرکز داشته باشین. برای مطالعه درس عربی به روش کنکوری باید مفاهیم مختلف این درس رو به چند بخش تقسیم‌بندی کنید:

  • بخش ترجمه، لغت و مفاهیم
  • بخش متن و درک مطلب
  • بخش تحلیل صرفی و حرکت‌گذاری
  • بخش قواعد

مطالعه هر کدوم از این بخش‌ها، نیازمند استفاده از روش خاصیه که در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل برای شما توضیح دادیم:

روش مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور

ضریب 3 درس دین و زندگی باعث شده که به یکی از مهم‌ترین دروس عمومی در کنکور تبدیل بشه. تعداد زیادی از داوطلبان کنکور برای این که بتونن به تمام سوالات دینی پاسخ بدن، از سوالات درک مطلب عربی عبور می‌کنن و سراغ تست‌های دینی میرن. بعد از پایان این بخش از سوالات، اگه زمان اضافه‌ای باقی بمونه، مجدداً به سوالات عربی برمی‌گردن.

از این درس هم در کنکور 25 سوال طرح شده که 17 دقیقه زمان برای پیدا کردن پاسخ درست اون در کنکور در اختیار داوطلبان قرار داده شده. کتاب دینی از سه بخش تشکیل شده: 1- آیات و روایات 2- متن کتاب درسی 3- اشعار و احادیث.

خوندن درسی مثل دین و زندگی علاوه بر مطالعه عمیق و مفهومی نیازمند مرور مرتبه. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر رو بخونین:

روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور

مثل سایر درس‌های عمومی، زبان انگلیسی هم 25 تست از دفترچه عمومی کنکور رو به خودش اختصاص داده. اگه دوست دارین دفترچه عمومی کنکور رو با حس رضایت ببندین، حتماً برای یادگیری زبان انگلیسی تلاش کنین.

روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور

میشه گفت یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در موفقیت برای این درس، داشتن دایره لغات قویه؛ 8 تست از بخش لغات و 8 تست دیگه هم از بخش درک مطلب در کنکور طراحی میشه؛ تسلط به تعداد زیادی از کلمات و ترجمه قوی می‌تونه ضمانت خوبی برای پاسخ دادن به سوالات انگلیسی کنکور باشه.

علاوه بر لغات و درک مطلب، باید مفاهیم گرامر و کلوز تست‌ها رو هم به خوبی بلد باشین تا به نتیجه برسین. روش مطالعه هر کدوم از این بخش‌ها با همدیگه متفاوته و برای تست زدن اون‌ها باید برنامه متفاوتی داشته باشین. پس قبل از این که برای خوندن درس انگلیسی کنکور برنامه‌ریزی کنین، حتماً روش مطالعه این درس رو به خوبی یاد بگیرین.

فوت‌های کوزه‌گری برای مطالعه دروس عمومی کنکور

فوت‌های کوزه‌گری برای مطالعه دروس عمومی کنکور

  1. درس‌های عمومی رو دست کم نگیرین. شاید این درس‌ها ضریب کمتری در مقایسه با دروس اختصاصی داشته باشن؛ اما ارزش اون‌ها رو برای رسیدن به رتبه و تراز نادیده نگیرین.
  2. برنامه‌ریزی منعطف داشته باشین. یعنی برنامه‌ریزی خودتون رو برای مطالعه دروس مختلف طوری طراحی کنین که بتونین در مواقع لازم تغییراتی در اون‌ها ایجاد کنین. مثلاً بتونین درس‌های عقب مونده از برنامه رو در زمان جبرانی مطالعه کنین. یا تعداد قابل قبولی از تست‌ها رو در هر روز حل کنین.
  3. از انتخاب خودتون مطمئن بشین. اگه از یک روش مطالعه برای درس مورد نظر خودتون استفاده می‌کنین اما بعد از مدتی به نتیجه مورد انتظار نمی‌رسین، یعنی باید تجدید نظر کنین و سراغ روش بهتری بروین.
  4. مرور کردن رو جدی بگیرین. مهم‌ترین بخشی که در روش مطالعه دروس عمومی باید اجرا بشه، مرور کردنه. ماهیت حفظی و فرّار مطالب این نوع درس‌ها، باعث میشه که بدون مرور همه چیز از حافظه پاک بشه. اگه فکر می‌کنین حافظه ضعیفی دارین، باید از روش‌های تقویت حافظه کمک بگیرین تا کم کم همه چیز رو به حافظه بلند مدت خودتون انتقال بدین.
  5. از ضعف‌های خودتون نترسین. باور داشته باشین که به مرور زمان با تمرین و تست‌های زیاد کم کم فوت و فن خوندن همه درس‌های عمومی و روش‌های لازم برای تست زدن هر کدوم رو یاد می‌گیرین.
  6. از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرین. گاهی پشت هر جمله از یک کتاب عمومی هزار و یک نکته نهفته شده که از چشم داوطلبان و دانش‌آموزان پنهان می‌مونه. برای یادگیری این قبیل نکات، لازمه که از یک منبع کمک آموزشی جامع و کامل استفاده کنین. بسته‌های آموزشی پرش با ویدیوهای آموزشی و کتاب‌های کمک درسی می‌تونن کمک خوبی برای یادگیری دروس عمومی کنکور باشن.
سخن پایانی

با مطالعه این مقاله، خوب می‌دونین که برای خوندن هر کدوم از درس‌های عمومی نیاز به چه روشی دارین. هر کدوم از داوطلبان با آزمون و خطا کردن بین انواع نحوه مطالعه دروس عمومی کنکور 1402، روش مناسب با روحیه و یادگیری خودشون رو پیدا می‌کنن.

پیشنهاد می‌کنیم که شما هم از همون روزهای اولیه برنامه‌ریزی کنکور خودتون، به دنبال پیدا کردن بهترین روش مطالعه دروس عمومی باشین تا به نتیجه برسین. مطالعه دروس عمومی نیاز به افزایش تمرکز برای درس خوندن داره که با تکنیک‌هایی ساده اجرا میشه. یادتون باشه که برای موفقیت در آزمون کنکور باید حسابی تلاش کنین و زمان زیادی رو برای تست زدن صرف کنین.

بله، همه دروس در نتیجه کنکور شما تاثیرگذار هستن. پس باید مطالعه همه اون‌ها رو جدی بگیرین.

نحوه مطالعه دروس عمومی از سال 1403 فقط تشریحیه و لازم نیست که این درس‌ها رو به صورت تستی مطالعه کنین.

دروس عمومی از سال 1401 طبق قانون جدید از کنکور سراسری حذف شدن.

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
روز شمار کنکور 1401
زمان باقیمانده تا کنکور
تیر ماه
روز
ساعت
دقیقه
دسته بندی بر اساس پایه
ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد