قبولی در آزمون تیزهوشان

چطوری در تیزهوشان قبول بشیم؟

قبولی در تیزهوشان، یکی از بزرگترین اهداف دانش‌آموزان پایه ششم و نهمه که آینده اون‌ها رو به طور ویژه تحت تاثیر قرار میده. اما برای قبولی در مدارس استعدادهای درخشان، باید نکات زیادی رو در نظر بگیریم که در این مقاله به مهم‌ترین اون‌ها می‌پردازیم.

پادکست چطوری تیزهوشان قبول بشیم؟

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

دانش‌آموزان پایه ششم و نهم با حجم زیادی از کتاب‌های درسی رو به رو هستند که برای قبولی در مدارس تیزهوشان، یادگیری صفر تا صد آن‌ها لازم است. علاوه بر تکنیک‌های مطالعاتی، دانستن درصد و شرایط لازم برای قبولی در مدارس استعدادهای درخشان به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشند که در این مقاله به طور کامل با آن‌ها آشنا می‌شوید.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

همه دانش‌آموزان هدفمند که رویای درس خوندن در مدارس سمپاد رو دارن، این سوال رو از خود‌شون می‌پرسن که «چطوری در تیزهوشان قبول بشیم؟». قبولی در تیزهوشان، آرزوی هر دانش‌آموز سخت‌کوش و آینده‌نگریه. کلمه تیزهوشان به طور ناخودآگاه احساس خوبی در انسان ایجاد می کنه.

مطمئنا اگه به شما هم صفت تیزهوش رو نسبت بدن، به وجود خودتون افتخار می‌کنین. جدا از تمام این مسائل، قبولی‌ در تیزهوشان مزایای بیشماری داره و مسیر تحصیلی شما رو خیلی هموار می‌کنه.

به همین دلیله که قبولی در آزمون تیزهوشان، به یکی از بزرگترین اهداف دانش‌آموزان پایه ششم و نهم تبدیل شده. هر ساله حدود 300 هزار نفر برای رسیدن به صندلی‌های مدارس تیزهوشان با همدیگه رقابت می‌کنن؛ اما نکته قابل توجه اینه که تنها 30 هزار نفر از اون‌ها قبولی در تیزهوشان رو تجربه می‌کنن.

پس همونطور که متوجه شدین، قبولی در آزمون مدارس استعدادهای درخشان کار ساده‌ای نیست و برنامه ریزی درسی و پشتکار زیادی میخواد. به لطف وجود معلمان دلسوز و منابع آموزشی غنی، امروزه دستیابی به این‌ هدف راحت‌تر شده.

قطعا این سوال براتون پیش اومده که «چطوری در تیزهوشان قبول بشیم؟». در این مقاله از پرش قصد داریم  به این سوال شما، که چطوری در تیزهوشان قبول بشیم جواب بدیم؛ پس با ما همراه باشین.

چه کسایی تیزهوش هستن؟

برای اینکه به جواب این سوال که چطوری در تیزهوشان قبول بشیم برسین، ابتدا باید بدونین دانش‌آموز تیزهوش کیه. تا همین چند سال پیش، مهم‌ترین معیار نبوغ دانش‌آموزان برای والدین و حتی بعضی از معلمان، توانایی حل مسائل ریاضی و کسب نمره بالا توی این درس بود.

دانش‌آموز تیزهوش کیست؟

البته نه اینکه ریاضی ربطی به هوش نداشته باشه، اما تنها معیار سنجش، هوش افراد نیست! ممکنه فردی در حل سوالات ریاضی و فیزیک ناتوان باشه، اما در دنیای موسیقی بدرخشه. پس بهتره دیدگاه بازتری به فرد تیزهوش داشته باشیم و کسب درصد بالا در ریاضی و فیزیک یا قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان رو ملاک اصلی قرار ندیم.

از نگاه Britannica Dictionary، تیزهوش (Intelligent) شخصیه که توانایی مقابله با مشکلات، حل مسائل و یادگیری مفاهیم جدید رو داشته باشه. به علاوه، ویژگی‌های دیگه‌ای نیز وجود داره که می‌تونه شما رو در جمع افراد باهوش قرار بده:

  1. افراد باهوش انعطاف‌پذیر هستن و در شرایط مختلف و سخت، سازگاری بالایی از خود‌شون نشون میدن.
  2. در مورد مسائلی که نمی‌دونن، اظهار نظر نمی‌کنن بلکه برای یادگیری بیشتر مطالب درسی در تلاش هستن .
  3. کنجکاوی سیری‌ناپذیری در افراد تیزهوش مشاهده میشه.

“من استعداد خاصی ندارم، فقط شدیدا کنجکاو هستم.” آلبرت انیشتین

  1. سوالات بسیار خوبی می‌پرسن و می‌تونن ذهن‌تون رو به چالش بکشن.
  2. اشخاص تیزهوش ذهن بسیار بازی دارن و خلاقیت زیادی برای حل مسائل به خرج میدن.

آزمون تیزهوشان از چه بخش‌هایی تشکیل میشه؟

یکی از ارکان مهم برای قبولی در تیزهوشان، اینه که کاملا به محتوای آزمون مسلط باشین. امتحان ورودی استعدهای درخشان، هر ساله برای دانش‌آموزان مقاطع ششم و نهم برگزار میشه. هدف از این کار، بررسی هوش و استعداد، سرعت، دقت و توانایی تحلیل افراده.

هرچند بر اساس یک آزمون چند ساعته نمی‌تونیم توانایی همه دانش‌آموزان با هر شرایطی رو تشخیص بدیم، اما به عنوان یک معیار نسبتا خوب قابل استناده. در ادامه به ارائه توضیحات کاملی در رابطه با محتوای آزمون تیزهوشان برای دانش‌آموزان پایه ششم و نهم می‌پردازیم.

محتوای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

اغلب دانش‌آموزان پایه ششم این سوال رو می پرسن که چطوری در تیزهوشان قبول بشیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید محتوای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم رو بشناسین. دفترچه آزمون تیزهوشان پایه هفتم از دو بخش، شامل سوالات چهارگزینه‌ای تشکیل شده که هدف هردوی اون‌ها بررسی استعداد تحلیلیه؛ با این تفاوت که بخش دوم دفترچه، علاوه بر هوش تحلیلی، سرعت و دقت شما رو هم می‌سنجه.

نکته قابل توجه اینه که در بعضی از سوالات، باید بین پاسخ درست و درست‌تر، یک مورد رو انتخاب کنین. جای نگرانی نیست، آرامش خودتون رو حفظ کنین!

  • به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت به شما تعلق می‌گیره. همینطور هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی داره. پس پاسخ شانسی رو به طور کلی فراموش کنین!
  • انتخاب دو گزینه همزمان هم 1 نمره منفی داره.

برای کسب حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، توجه به نکات ارائه شده در بالا الزامیه. توجه به این نکات می‌تونه به شدت در بالا بردن احتمال قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم تاثیرگذار باشه. همچنین تکرار و تمرین نمونه سوالات آزمون تیزهوشان ششم سال‌های گذشته، می‌تونه در موفقیت شما در این آزمون بسیار تاثیرگذار باشه.

محتوای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

محتوای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

دانش‌آموزان نهمی هم برای دریافت پاسخ «چطوری در تیزهوشان قبول بشیم»، اول باید بفهمن که محتوای آزمون نهم به دهم چیه تا بتونن به درستی به سوالات پاسخ بدن. خب برای قبولی در آزمون تیزهوشان، در قدم اول باید بدونین که دفترچه پایه نهم یک مقدار متفاوته.

محتوای آزمون مدارس تیزهوشان نهم، شامل دو دسته سوالات استعداد تحلیلی و تحصیلی میشه که نمره هر دو بخش برابره. امتیاز آزمون به صورت درصدی بین 100.00 و 33.33- بیان میشه. مبنای سوالات استعداد تحلیلی بر پایه سرعت، دقت، هوش و خلاقیته.

تمامی پرسش‌های طراحی شده، به ویژه در بخش استعداد تحصیلی، از کتاب درسی هستن. قرار نیست سوال فضایی و خارج از منابع درسی ببینین! صرفا به مقدار زیادی تلاش و دقت نیاز دارین. مثل پایه هفتم هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط یا انتخاب همزمان دو گزینه، 1 نمره منفی به شما تعلق می‌گیره؛ بنابراین بدیهیه که برای کسب حداقل نمره قبولی در آزمون تیزهوشان نهم، باید به خوبی به این نکات توجه کنین.

توجه کنین که در بخش تحلیلی باید به 50 سوال در 50 دقیقه پاسخ بدین. منابع، تعداد و ضرایب آزمون استعدادهای درخشان نهم برای دفترچه استعداد تحصیلی به شکل زیره:

سوالات استعداد تحصیلی تعداد سوال ضریب ریاضی فیزیک ضریب علوم تجربی ضریب ادبیات و علوم انسانی ضریب سمپاد مهارتی منابع طرح سوال مدت پاسخگویی
قرآن و معارف اسلامی 10 1 1 1 1 سوالات از محتوای تمامی کتاب‌های درسی پایه هشتم و نهم طراحی خواهد شد. 70 دقیقه
زبان و ادبیات فارسی 10 2 2 4 2
مطالعات اجتماعی

(تاریخ، جغرافی،اجتماعی)

10 1 1 1 1
علوم تجربی 10 2 4 2 3
ریاضیات 10 4 2 2 3
جمع کل 50

درصدهای لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان

یکی از سوالات مهمی که برای خیلی از دانش‌آموزان پیش میاد، درصد و حداقل نمره لازم برای قبولی در تیزهوشان است. واقعیت اینه که نمی‌تونیم نمره قبولی ثابتی برای آزمون استعدادهای درخشان در نظر بگیریم.

درصدهای لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان

سختی آزمون، تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت مدارس، از جمله مواردی هستن که هرساله نمره قبولی رو تغییر میدن. اما به طور میانگین می‌تونیم درصد لازم برای راهیابی به مدارس تیزهوشان در هر درس رو بین 70-65 در نظر بگیریم. یادتون باشه که این نمره دائماً در حال تغییره؛ پس خیلی روی اون حساب باز نکنین!

همچنین، هر چقدر تراز شما در دروس مختلف بالاتر باشه، احتمال قبولی در آزمون تیزهوشان هم بیشتره. برای محاسبه درصد دروس در آزمون‌های دارای نمره منفی از فرمول زیر استفاده کنین:

فرمول محاسبه درصد آزمون تیزهوشان

چگونه در تیزهوشان قبول شویم؛ ششم به هفتم و نهم به دهم

همونطور که متوجه شدین، برای قبولی در آزمون تیزهوشان علاوه بر یادگیری صفر تا صد کتاب درسی، باید مهارت‌های تحلیلی خودتون رو تقویت کنین. حدود 50% از نمره آزمون پایه نهم و تمام نمره در پایه ششم به مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله مربوط میشه. پس نمی‌تونیم به سادگی از کنار اون بگذریم.

چگونه تیزهوشان قبول شویم؟

راه‌های مختلفی برای تقویت هوش و خلاقیت وجود داره که در ادامه به مهم‌ترین اون‌ها می‌پردازیم. در کنار تمامی موارد به یاد داشته باشین که داشتن هدف، اراده و استمرار، سه نکته اصلی برای موفقیت در مسیر تحصیلی هستن.

همچنین روش درس خوندن برای تیزهوشان، که متناسب با شرایط و توانایی‌های فرد می‌تونه متفاوت باشه، اهمیت زیادی داره. در ادامه با ما همراه باشین تا روش‌های مطالعاتی صحیح دروس و نکات طلایی برای قبولی در آزمون تیزهوشان رو در اختیارتون بذاریم.

قبولی در آزمون تیزهوشان با تقویت مهارت‌های تحلیلی

شاید از خودتون بپرسین که مهارت تحلیلی (Analytical skill) دقیقا یعنی چی؟ مهارت‌های تحلیلی به توانایی جمع‌آوری و تجزیه ‌و ‌تحلیل اطلاعات جهت ایجاد ایده‌های خلاقانه که در نهایت منجر به حل مسئله میشه، اشاره داره.

تقویت مهارت‌های تحلیلی

از مهم‌ترین راه‌های تقویت این‌توانایی مهم که برای قبولی در تیزهوشان خیلی مهمه، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به یک شخص فعال تبدیل بشین. در جلسات گروهی شرکت کنین و نظر خودتون رو بیان کنین. از سوال پرسیدن نترسین! یادتون باشه که باید خوب سوال بپرسین؛ پرسش‌هایی که ذهن شنوندگان رو به چالش بکشن.
  • حل مسائل ریاضی یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های تحلیلیه. از اونجایی که تمام مسائل ریاضی بر منطق استوار هستن، به راحتی می‌تونن ذهن‌تون رو درگیر کنن.
  • دوست عزیز، از مغزت بیشتر کار بکش! استفاده از بازی‌های مختلف مثل پازل، جدول سودوکو، جدول کلمات و مواردی از این دست قطعا راه‌حل خیلی خوبی هستن.
  • هرچقدر بیشتر ذهن خودتون رو در معرض ایده‌های مختلف قرار بدین، توانایی تحلیل مرتباً بیشتر میشه. در این راستا مطالعه کتاب یا گوش‌کردن به پادکست، روش‌های بسیار موثری هستن.
  • تغذیه مناسب و ورزش رو فراموش نکنین. ورزش فعالیتیه که نه تنها مسیر تحصیل، بلکه زندگی شما رو متحول می‌کنه. از جمله مزایای ورزش و تغذیه سالم می‌تونیم به بهبود گردش خون، افزایش عملکرد مغز، کاهش فشار خون و رفع استرس اشاره کنیم.
  • بخشی از زمان روزانه خودتون رو به یادگیری یک مهارت جدید اختصاص بدین. نرم افزارهای کامپیوتری، مهارت‌های ارتباطی، فن بیان، نویسندگی، بازی ریاضی و یا هرچیزی که اشتیاق شما به یادگیری رو افزایش میده رو امتحان کنین.
  • به جزئیات توجه کنین. مثلا شماره و چهره‌های جدید رو به خاطر بسپارین.

روش مطالعه علوم تجربی

علوم تجربی از جمله درس‌هاییه که تا انتهای دوران تحصیل دبیرستان و حتی دانشگاه، به کارتون میاد. علاوه بر جنبه تحصیلی، ما هر روز به طور مستقیم و غیرمستقیم با علوم تجربی در ارتباط هستیم.به همین دلیل نحوه مطالعه اون، به ویژه برای قبولی در آزمون تیزهوشان از اهمیت بالایی برخورداره.

علوم تجربی شامل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسیه که روش مطالعاتی هر کدام از اون‌ها تا حدودی متفاوت از بقیه است.

  • فیزیک:
    درک مفهوم مسائل، اولین قدم در حل مسائل فیزیکه. با اینکه فیزیک فرمول‌های خیلی زیادی داره و ترکیبی از مفاهیم حفظی و تحلیلیه، اما باز هم درک مفاهیم در اولویت هستن. نکات مهم رو یادداشت کنین، در کلاس‌های درس حضور فعال داشته باشین و مسائل رو به درستی تحلیل کنین.
  • شیمی:
    در رابطه با مطالعه درس شیمی، باید به جزئیات توجه ویژه‌‌ای داشته باشین. نمودارها، تصاویر، متن کتاب، قیدها و تعاریف رو به خوبی بررسی کنین و فرمول‌ها رو حفظ کنین.
  • زیست‌شناسی و زمین‌شناسی:
    زیست‌شناسی و زمین‌شناسی فرمول‌های زیادی ندارن؛ اما نکات ریز اون‌ها خیلی مهم‌تر از فرمول و مسائل عددی هستن. قبل از شروع کلاس درسی، پیش‌مطالعه داشته باشین، از دبیر سوال بپرسین، خلاصه‌نویسی کنین و به طور مستمر و روزانه مطالعه فعال داشته باشین.

روش مطالعه ریاضی

ریاضی برای تعدادی از افراد بسیار شیرین و برای بعضی‌های دیگه، درس سخت و کسل کننده‌ای به‌شمار میاد. به هرحال، هر دانش‌آموزی برای قبولی در تیزهوشان باید از سد ریاضیات عبور کنه. قطعا با یادگیری تکنیک‌های ریاضی می‌تونین به راحتی در این‌درس موفق بشین.

فرمول‌ها رو حفظ نکنین، یاد بگیرین! نکات مهم رو یادداشت کنین. در کلاس حضوری فعال داشته باشین. مهم‌ترین اصل در یادگیری ریاضی به ویژه برای داوطلبین آزمون تیزهوشان، تکرار و تمرین روزانه است. 5 تست روزانه در طول چند هفته برای شما معجزه می‌کنه!

روش مطالعه زبان و ادبیات فارسی

بخش‌های قرابت معنایی، املا، لغت و دستور زبان فارسی رو جدی بگیرین. علاوه بر مطالعه متن کتاب درسی و حل خودآزمایی‌ها، تست زدن به صورت روزانه برای درس ادبیات، یک مسئله واقعاً ضروریه. تصور نکنین که ادبیات مبحثی حفظیه! برای حل سوالات ادبیات، به تفهیم عمیق مطالب و تمرین زیاد، به ویژه در بخش دستور زبان فارسی، نیاز دارین.

روش مطالعه معارف اسلامی و مطالعات اجتماعی

مطالعات‌اجتماعی و معارف‌اسلامی، درس‌هایی حفظی و شدیداً فرار هستن! به این معنی که اگه مرتبا مرور نشه، بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده میشن. سعی کنین محیط مطالعه رو آروم نگه دارین. بازه مطالعاتی خودتون رو کوتاه کنین و در دفعات متعدد تکرار کنین. زیر نکات و کلمات مهم خط بکشین و تعاریف مهم رو به خاطر بسپارین.

چه مواردی رو برای قبولی در آزمون تیزهوشان رعایت کنیم؟

  • شب قبل از امتحان حتما خواب کافی داشته باشین و سرگرم شبکه‌های اجتماعی نشین.
  • صبحانه کامل میل کنین و آب کافی بنوشین.
  • تمام لوازم و مدارک مورد نیاز رو قبل از ترک منزل چک کنین.
  • قبل از توزیع دفترچه‌های امتحانی، نفس عمیق بکشین.
  • در اولین قدم، نام و نام‌خانوادگی رو در قسمت مورد نظر یادداشت کنین.
  • برای جلوگیری از افتادن قند خون، یک ماده خوراکی شیرین و بطری آب همراه داشته باشین.
  • از سوالات سخت عبور کنین و در زمان اضافی، اون‌ها رو حل کنین.
  • بیش از زمان در نظر گرفته شده برای هیچ درسی وقت نذارین. به بیان دیگه، زمان رو به درستی مدیریت کنین.
  • جواب سوالات رو در لحظه وارد پاسخ‌نامه کنین و این کار رو به انتهای زمان آزمون موکول نکنین.
  • تحت هر شرایطی خونسردی خودتون رو حفظ کنین. اگه با مسئله سخت و پیچیده‌ای رو به رو شدین، به یاد بیارین که شرایط آزمون تیزهوشان برای همه افراد یکسانه.

چطوری برای تیزهوشان برنامه‌ریزی کنیم؟

امیدواریم تا این بخش از مقاله، پاسخ سوال چطوری در تیزهوشان قبول بشیم رو گرفته باشین. حتی اگه اینطوری باشه، نباید از برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان، غافل بشین. برنامه‌ریزی برای آزمون تیزهوشان باید طوری انجام بشه که شامل پیش‌خوانی، مطالعه متعادل و منعطف و مرور مطالب با فواصل زمانی مناسب باشه.

اگه می‌خواین برای تیزهوشان برنامه‌ریزی کنین، حتما ساعاتی رو برای استراحت و تفریح در نظر بگیرین تا به راحتی در زمان‌های درس خوندن، با ذهنی آزاد به مطالعه بپردازین.

جمع‌بندی قبولی در مدارس تیزهوشان

اگه رویای قبولی در مدارس تیزهوشان رو دارین، استفاده از منابع آموزشی پیشرفته، بهره‌گیری از تجربیات دبیران مجرب و دونستن تکنیک‌های مختلف، هیچ‌کدوم تضمین‌کننده موفقیت شما نیست. این موارد صرفا می‌تونن مسیر تحصیلی شما رو هموارتر کنن. مهم‌ترین عاملی که شما رو به قبولی در آزمون تیزهوشان نزدیکتر می‌کنه، تلاش، اراده و استمرار شماست.

تعداد افراد پذیرش‌شده در مدارس تیزهوشان تقریبا یک‌دهم تعداد شرکت‌کنندگانه! اگه دانش‌آموزی موفق به تحصیل در مدرسه تیزهوشان نشده، به این معنی نیست که هوش و استعداد کافی نداره.

شرایط مختلفی در موفقیت ما دخیل هستن و با یک معیار ثابت، نمی‌تونیم برای همه تعیین تکلیف کنیم. پس نگران نباشین! تنها چیزی که باعث موفقیت شما می‌شه، خودتون هستین. امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ سوال «چطوری در تیزهوشان قبول بشیم» رو به خوبی گرفته باشین.

همچنین برای اطلاع از «نحوه ثبت نام المپیاد دانش‌آموزی(زمان+هزینه+شرایط)» می‌تونین از مجله آموزشی پرش استفاده کنین.

تراز قبولی آزمون مدارس استعدادهای درخشان هرساله با توجه به نوع سوالات، تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت مدارس تغییر کرده و نمی‌تونیم حد ثابتی رو در نظر بگیریم.

این آزمون دارای دو بخش بوده که به بررسی استعدادهای تحلیلی و تحصیلی می‌پردازه.

مصرف کامل وعده‌های صبحانه و نوشیدن آب کافی، چک کردن پاسخ سوالات، مطالعه کامل تست‌ها و مدیریت زمان از مهم‌ترین مواردی هستن که باید رعایت کنین.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد