تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان

تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان

خیلی از دانش‌آموزان در پایه ششم و نهم با دیدن قابلیت‌ها و استعدادهاشون تصمیم میگیرن که در آزمون تیزهوشان شرکت کنن. اما شرکت در این آزمون نیاز به مطالعه و تمرین زیاد داره و لازمه که یک سری قواعد و نکات رو برای بالا بردن ترازتون بدونین. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

تراز در واقع سطح علمی دانش‌آموزان رو مشخص می‌کنه و توی این مقاله قراره در مورد تراز مورد نیاز برای قبولی در آزمون تیزهوشان صحبت کنیم.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان، اولین چیزیه که هر دانش‌آموز برای قبولی در این آزمون باید از اون آگاه باشه. تراز کلمه‌ای بسیار آشنا برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانه. تمام آزمون‌های آزمایشی به ویژه کنکور با تراز سنجیده و در واقع به یک معیار جامع برای مقایسه دانش‌آموزان تبدیل شده.

با این‌حال ممکنه تعداد بسیار زیادی از ما با مفهوم تراز آشنایی نداشته باشیم و کاربرد اصلی اون رو ندونیم. این مسئله به ویژه برای متقاضیان آزمون ورودی مدارس تیزهوشان اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. هرچه قدر با مفهوم تراز و ارتباط اون با درصد دروس مختلف آشنایی بیشتری داشته باشیم، راحت‌تر می‌تونیم تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان رو حدس بزنیم.

توی این مقاله به بررسی مفهوم تراز در آزمون‌های آزمایشی و درصدها و تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

تراز چیه و چه کاربردی داره؟

ممکنه بعد از یک هفته جستجو در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باز هم نتونین یک مفهوم منسجم و واضح از تراز پیدا کنین. شاید هم واقعا تعریف مستقلی برای تراز وجود نداره! بهترین روش تعریف مفهوم تراز ارائه یک ‌مثال جامعه، پس بزن بریم!

مفهوم تراز

من دیپلم دارم، دیپلم قدیم! درس اون موقع رو که نمیشه با الان مقایسه کرد

این جمله رو احتمالا از زبون خیلی از بزرگسالان شنیدین. خب به نظر شما چه مفهومی پشت این جمله نهفته‌ست؟ کاملا واضحه. والدین ما تصور می‌کنن که نمره 12 اون‌ها از نمره 20 شما بسیار باارزش‌تره. چرا؟ چون دروس بیست سال پیش نسبت به الان خیلی سخت‌تر بودن. (البته واقعیت این نیست، گول نخورین!) با وجود این ادعا چجوری میشه ارزش نمرات رو تعیین و مقایسه کرد؟

با یک مثال دیگه ادامه میدیم. هفته گذشته معلم مریم یک امتحان ریاضی فوق العاده سخت گرفته و نمره مریم 10 شده. هفته بعد، مریم تونست از یک امتحان ریاضی ساده نمره 18 کسب کنه. با توجه به اینکه سختی امتحانا یکسان نیست، چجوری میشه ارزش این دو نمره رو مقایسه کرد؟ اینجاست که مفهوم تراز به کمک ما میاد.

ما از تراز برای یکسان‌سازی ارزش نمرات استفاده می‌کنیم. اگه میانگین نمرات کل داوطلبان، نمره خام فرد و انحراف از معیار رو داشته باشیم، به راحتی میشه تراز یک نمره یا درصد رو به دست آورد. وقتی که واحد اعداد ما یکسان باشه، مقایسه ارزش نمرات ساده میشه، به ویژه برای وقتی که سختی امتحان هر سال تغییر می‌کنه.

این دقیقا همون چیزیه که ما در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به اون نیاز داریم. حالا که با مفهوم تراز آشنا شدین، بیاید در ادامه با هم ببینیم تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان چقدره.

چجوری تراز آزمون تیزهوشان رو محاسبه کنیم؟

حال که با مفهوم تراز و کاربردهای اون آشنا شدین، وقت اون رسیده به سراغ معرفی فرمول محاسبه تراز تیزهوشان بریم. محاسبه تراز آزمون به چند فرمول نیاز داره:

محاسبه تراز آزمون تیزهوشان

فرمول محاسبه تراز تیزهوشان

با مشاهده فرمول محاسبه تراز تیزهوشان، که در جدول بالا اومده، متوجه می‌شین که هر پاسخ اشتباه تاثیر بسیار زیادی در درصد قبولی مدارس تیزهوشان و نهایتا بر تراز شما داره. پس اگه به جواب سوالی شک دارین، به هیچ عنوان به شانس تکیه نکنین! به همین دلیله که دانشگاه و رشته تحصیلی شما ممکنه با یک تست تغییر کنه.

تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان چه قدره؟

بعد از این همه مقدمه‌چینی، به سوال اصلی رسیدیم. حداقل تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان چقدره؟ واقعیت اینه که تعیین تراز ثابت برای قبولی در مدارس استعدادهای درخشان کشور، کار درست و اصولی نیست. هر ساله سختی سوالات و تعداد داوطلبان تغییر کرده که تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان به تناسب اون‌ها تغییر می‌کنه.

برای کسب تراز مدارس فرزانگان تهران، کافیه دو نکته رو به خوبی یاد بگیرین؛ اولین نکته اینه که با شیوه‌های اصولی و مستمر درس بخونین. برای مثال یکی از اصول مهم برای دانش‌آموزان ششمی اینه که به طور مداوم به مطالعه نمونه سوالات آزمون تیزهوشان ششم سال‌های گذشته بپردازن.

دومین مورد برای کسب تراز مدارس تیزهوشان تهران، یادگیری تکنیک‌های مدیریت آزمون و تست‌زنیه. همه چیز به خود شما وابسته‌ست. جدول زیر حداقل تراز مدارس فرزانگان تهران در سال 1401 به ویژه تراز مدارس علامه حلی رو نشون میده:

پسرانه دخترانه
نام مدرسه حداقل تراز لازم شهر نام مدرسه حداقل تراز لازم درس
علامه حلی 1 ۷۳۸۸۳ تهران فرزانگان 1 ۷۳۸۸۳ تهران
علامه حلی 2 ۶۹۰۷۲ تهران فرزانگان 2 ۶۹۷۵۹ تهران
علامه حلی 3 ۶۹۷۵۹ تهران فرزانگان 3 ۶۵۹۷۹ ملارد
علامه حلی 4 ۶۴۹۴۷ تهران فرزانگان 4 ۶۴۹۴۷ تهران
علامه حلی 5 ۷۰۷۹۰ تهران فرزانگان 5 ۷۰۱۰۳ تهران
علامه حلی 6 ۶۸۷۲۹ تهران فرزانگان 6 ۶۵۲۹۲ تهران
علامه حلی 7 ۶۱۱۶۸ تهران فرزانگان 7 ۶۴۲۶۰ تهران
علامه حلی 9 ۶۴۹۴۷ تهران فرزانگان 8 ۶۴۶۰۵ تهران
علامه حلی 10 ۶۴۲۶۰ تهران فرزانگان 2 ۵۹۴۵۰ ملارد
علامه حلی ۵۰۸۵۹ ملارد فرزانگان ۶۴۲۶۰ شهریار
دارالفنون ۶۲۸۸۷ شهر قدس فرزانگان ۶۲۱۹۹ اسلام شهر
دارالفنون ۶۲۸۸۷ شهریار فرزانگان ۶۱۵۱۲ ورامین
شهید ستاری ۶۰۸۲۵ قرچک فرزانگان ۶۱۵۱۲ پیشوا
شهید ستاری ۶۰۸۲۵ ورامین فرزانگان ۴۸۴۵۴ دماوند
شهید بهشتی ۶۲۵۴۳ شهر ری فرزانگان ۴۸۴۵۴ پردیس
فرزانگان شیخ مفید ۵۳۹۵۲ پاکدشت
فرزانگان زینب (س) ۶۰۱۳۷ شهرری

در جدول بالا سعی کردیم حداقل تراز مدارس علامه حلی رو برای دانش‌آموزان به طور دقیق ذکر کنیم. مدارس علامه حلی از بهترین مدارس فرزانگان استان تهران به شمار میرن؛ از این رو آگاهی از تراز لازم برای قبولی در این مدارس بسیار حائز اهمیته.

کلام پایانی در مورد تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان

بسیاری از دانش‌آموزان تلاش می‌کنن تا با مقایسه درصدها و تراز خود با نمرات سال‌های گذشته، احتمال قبولی خودشون رو بسنجن. اما همونطور که گفتیم، حداقل تراز لازم برای قبولی در مدارس تیزهوشان سال به سال متغیره و نمی‌شه محدوده ثابتی رو مشخص کرد.

همچنین برخی از منابع بیان می‌کنن که با داشتن حداقل درصد 60 تا 70 در دروس مختلف، احتمال قبولی در مدارس استعدادهای درخشان افزایش پیدا می‌کنه. بهترین راه برای درصد قبولی در مدارس تیزهوشان، مطالعه مستمر و یادگیری تکنیک‌های مدیریت آزمونه که پیش‌تر در مقالات بیان کردیم. مشاورین مجرب پرش در هر ساعت از شبانه‌روز، آماده کمک به شما برای کسب تراز لازم برای قبولی در تیزهوشان هستن.

موقعی که از درصد استفاده می‌کنیم، نمی‌شه ارزش نمره رو تعیین کرد. از تراز برای یکسان‌سازی ارزش نمرات استفاده می‌کنیم.

برای محاسبه تراز از فرمول T=1000Z+5000 استفاده می‌کنیم. سایر فرمول‌های وابسته در مقاله بیان شد.

با توجه به سختی آزمون و تعداد شرکت‌کنندگان تعیین بازه ثابت به جهت قبولی در مدارس تیزهوشان ممکن نیست. طبق جدول ارائه شده، آخرین تراز قبولی در مدارس تیزهوشان تهران برای پسران 50859 و برای دختران 48454 است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد