افت سواد دانش‌آموزان با آموزش مجازی

افت سواد دانش‌آموزان با آموزش مجازی

یک مشاور تحصیلی با بیان اینکه در دوران کرونا و آموزش مجازی، دانش‌آموزان افت تحصیلی زیادی را تجربه کرده‌اند، تاکید کرد راه حل این موضوع امتحان گرفتن‌های متعدد نیست.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

میثم نجات‌خواه – مشاور تحصیلی – درباره افت سواد دانش‌آموزان، به تسنیم گفت: در حال حاضر ما مدارس مختلف دولتی و غیر دولتی را داریم که سطوح مختلفی از امکانات و آموزش را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. همچنین شرایط دانش‌آموزان جنوب تهران با شمال تهران و نیز شهرستان‌ها متفاوت است.

این مشاور تحصیلی با طرح این پرسش از آموزش و پرورش که چرا با وجود اینکه مرکز آموزش از راه دور در سال ۷۸ ایحاد شده و بیش از بیست سال ازآن می‌گذرد با آمدن کرونا آموزش و پرورش غافلگیر شد و آموزش از راه دور پیشرفتی در طی این سال‌ها نداشت؟ ادامه داد: در دوران کرونا شاهد این بودیم که کشورهای دیگر آموزش مجازی را بسیار پیشرفته‌تر ارائه کردند .آمریکا، ژاپن و فنلاند قبل از دوران کورنا هم آموزش مجازی داشتند. ما هم می‌توانستیم با الگو برداری از این کشورها و بومی سازی آن،  از آموزش مجازی استفاده کنیم.

او آسیب دوران کرونا را برای دانش‌آموزان به اندازه ترک تحصیل دانسته و گفت: در سال ۹۸ اگر دانش آموزی در پایه هفتم بود، اکنون بعد از گذشت سه سال شاید پایه‌اش تغییر کرده باشد اما از نظر سطح سواد ممکن است در همان پایه هفتم مانده و حتی عقبگرد هم داشته باشد.

نجات خواه تصریح کرد: ای کاش در سال تحصیلی جاری که حضوری بود، راهکار دیگری به جز امتحان گرفتن‌های متعدد برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان اندیشیده میشد. در چنین شرایطی که رویکرد آموزش و پرورش امتحان گرفتن و ارزشیابی است طبیعی است که  تعطیلی مدارس برای دانش‌آموزان اتفاق خوبی است. در سه سال گذشته آموزش مناسبی ارائه نشد و اکنون همان چیزی که ارائه نشده است را از دانش‌‎آموزان در امتحانات می‌خواهند!

این مشاور تحصیلی درباره افت تحصیلی و خلأ آموزشی دانش‌آموزان گفت: برای دانش‌آموز ابتدایی که مدرسه را مجازی شروع کرده، آموزش همان قاب گوشی است اما روح آموزش و شادابی که معلم موظف است به دانش‌آموزانش بدهد کجاست؟

او با تاکید بر اینکه راهکار جبران خلأ آموزشی ایجاد شده برای دانش‌آموزان و افت سواد دانش‌آموزان، تأکید بر ارزشیابی و امتحان نیست؛ در پایان گفت: وقتی آموزش مجازی شد همه چیز از دانش‌آموزان گرفته شد پس اکنون در دوره آموزش حضوری باید همه چیز را به آن‌ها برگردانیم. مواردی مثل ساعت آموزشی و شرایط مناسب آموزش و از همه مهمتر معلمانی که برای جبران آماده هستند را باید به دانش‌آموزان برگردانیم  تا خلأ ایجاد شده جبران شود؛ در فضای مجازی، آموزش موثری ارائه نمی‌شود و ضعف تحصیلی ایجاد شده ممکن است تا سال‌های آینده همراه دانش‌آموز باشد. ممکن است دیگر نتوان این خلأ آموزشی را جبران کرد. ابزار، امکانات و بودجه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش باید برای جبران ساعات از دست رفته آموزش اقدام کند. معلمان یا مدارس نمی‌توانند مشکل اُفت تحصیلی را رفع کنند.

این مطلب برگرفته از سایت تسنیم است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد