ترک تحصیل دانش‌آموزان

ترک تحصیل دانش‌آموزان

بسیاری از دانش‌‌آموزان در مسیر تحصیلی خود با بحران‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند؛ که بی‌انگیزی در درس خواندن یکی از این بحران‌ها است. اگر این مشکلات توسط اولیا مدیریت نشود، عواقب بدی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان پیش می‌آید.

تعدادی از دانش‌آموزان در دوران مدرسه هدف خود را گم می‌کنند و به دلیل نداشتن هدف در مسیر درس خواندن‌شان اقدام به ترک تحصیل می‌کنند. ما در این مقاله به بررسی دلایل و عواقب ترک تحصیل می‌پردازیم.

پادکست ترک تحصیل دانش‌آموزان

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین🎧🔊📚

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

عواقب ترک تحصیل چیست؟

ترک تحصیل عواقب زیادی برای دانش‌آموزان دارد که ما در این مقاله به بررسی دلایل و عواقب ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌پردازیم. پدر و مادرهای عزیز بهتر است بدانند که شرایط تحصیلی مناسب می‌تواند موجب موفقیت فرزندشان شود. بنابراین؛ بهتر است والدین با برنامه‌ریزی اصولی شرایط تحصیلی مناسبی را برای دانش‌آموزان‌شان فراهم کنند.

یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان حس حمایت خانواده است که بدون شک، تاثیر زیادی در موفقیت تحصیلی دانش‌‌آموزان دارد. برای اطلاع دقیق از این موضوع و آشنایی با راهکارهای اصولی برای حل این بحران، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مهم‌‌ترین عواقب ترک تحصیل

عواقب ترک تحصیل چیست؟

  • عدم دسترسی به درآمد بالا در اکثر مواقع؛
  • پیدا نکردن شغل ایده‌آل؛
  • ازدواج در سنین کم برای دختران؛
  • نداشتن تجربه در تربیت فرزندان؛
  • بی توجهی به بعضی از استعداد‌ها؛
  • ناتوانی در حل مسائل؛
  • نداشتن احساس خوشایند در سال‌های بالا‌تر زندگی.

عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان

عوامل مختلفی باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود. شناخت این عوامل و پیاده‌سازی راه‌حل‌های مناسب می‌تواند به کنترل این موضوع کمک کند. بدون شک ترک تحصیل یک مشکل اساسی برای سیستم آموزشی محسوب می‌شود که برای جلوگیری از این معضل، کادر آموزشی و اولیا باید اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه به بررسی دلایل و عواقب ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌پردازیم:

عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان

ترک تحصیل به دلیل اختلال یادگیری

بعضی از دانش‌آموزان در مدرسه دچار اختلال یادگیری هستند و متاسفانه در خیلی از اوقات این اختلال تشخیص داده نمی‌شود و همین موضوع باعث بی‌انگیزگی و فاصله گرفتن دانش‌آموزان از تحصیل می‌شود. بسیاری از پدر ومادر‌ها این موضوع را نمی‌پذیرند و به جای اینکه دنبال راهکار‌های درست آموزشی برای حل این مشکل باشند با انکار این موضوع شرایط را برای فرزند‌شان سخت‌تر می‌کنند.

دانش‌آموزانی که دچار این اختلال هستند کافی است با روش‌های متفاوت‌تری آموزش ببینند. در واقع اختلال یادگیری ربطی به سطح هوشی دانش‌آموزان ندارد. درصورتی که اولیا این موضوع را تشخیص دهند و روش‌های آموزشی درستی را پیاده‌سازی کنند می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند.

دوری از مدرسه به‌ دلیل شرایط اقتصادی

یکی از عوامل موثر در ترک تحصیل دانش‌آموزان شرایط اقتصادی خانواده است. این موضوع به خصوص در سنین نوجوانی بسیار تاثیر‌گذار است. شرایط مالی نامناسب خانواده در اکثر اوقات باعث می‌شود دانش‌آموزان از سنین کم به فکر کسب درآمد باشند و برای رسیدن به درآمد، درس خواندن را رها کرده و به سمت بازار کار بروند.

رفتار نامناسب کادر آموزشی

نوع برخورد معلمان تاثیر مستقیمی در شکل‌گیری اعتماد به نفس دانش‌‌آموزان دارد. به عبارتی نوع برخورد کادر آموزشی با دانش‌آموزان می‌تواند در روند تحصیلی آن‌ها تاثیرگذار باشد. این موضوع به خصوص در مقطع دبستان بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در این مقطع دانش‌آموزان از نظر احساسی به معلمان خود وابسته‌تر هستند.

به همین جهت کادر آموزشی نقش پررنگی در میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به تحصیل دارند.

ترک تحصیل به دلیل سطح سواد خانواده

یکی دیگر از عوامل موثر در ترک تحصیل دانش‌‌آموزان، سطح سواد خانواده است. تحصیلات والدین و یا دیگر اعضای خانواده می‌تواند باعث انگیزه در دانش‌آموزان شود. پدر ومادر‌هایی که سطح تحصیلات بالا‌تری دارند اهمیت بیشتری به وضعیت درسی فرزند دانش‌آموز خود می‌دهند.

مشکلات بلوغ عاملی برای دوری از مدرسه

نوجوانان در دوران بلوغ با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند که یکی از این چالش‌ها افسردگی و بی‌انگیزگی است. حضور در جلسات مشاوره بالینی به کنترل و مدیریت بحران‌های سنین نوجوانی کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در این سن تعامل بیشتری با دانش‌‌آموزان انجام شود.

مشکلات جسمانی دانش‌‌آموزان

دانش‌آموزانی که دارای بیماری هستند در اکثر مواقع درس خواندن برای‌شان سخت‌تر است و در صورتی که حمایت و کمک کادر آموزشی و اولیا را نداشته باشند به ترک تحصیل فکر می‌کنند. با در نظر گرفتن شرایط جسمانی این دانش‌آموزان، بهتر است که حمایت‌های لازم انجام بگیرد.

5 گام برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان

ترک تحصیل در دوران مدرسه یک امر کاملا منفی برای دانش‌آموزان است؛ که باید کادر آموزشی و اولیا تدابیری در این خصوص داشته باشند. با پیاده‌سازی راهکار‌های مناسب می‌توانیم به دانش‌آموزان در حل این چالش کمک کنیم. در اینجا گام‌های مهم برای جلوگیری از ترک تحصیل را بررسی می‌کنیم.

5 گام برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان

گام اول: حضور در جلسات مشاوره

خیلی از وقت‌ها دانش‌آموزان در سنین مختلف دچار بحران‌های روحی می‌شوند؛ برای حل این بحران‌های روحی و جلوگیری از تاثیرات منفی بهتر است که دانش‌آموزان در جلسات مشاوره بالینی شرکت کنند و با پیاده‌سازی راهکار‌های درمانی روانشناس مشکل خود را برطرف کنند.

نوجوانان در دوران بلوغ و سنین ابتدایی دوران نوجوانی با مشکلات گوناگونی از جمله افسردگی و احساس طردشدگی در بین هم سن و سالان و خانواده خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

گام دوم: توجه معلمان به ویژگی‌های فردی

در کلاس درس دانش‌آموزان با ویژگی‌های فردی متفاوتی حضور دارند؛ درک تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان به مدیریت بهتر دانش‌آموزان کمک می‌کند. زمانی که کادر آموزشی شناخت بهتری از دانش‌آموزان مدرسه پیدا کنند، می‌توانند از شکل‌گیری خیلی از مشکلات جلوگیری کنند؛ یکی از این مشکلات تمایل دانش‌آموزان به ترک تحصیل است.

گام سوم: ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان

نداشتن انگیزه یکی از دلایلی است که باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. در اغلب اوقات دانش‌آموزان تمایل بیشتری به صحبت با همسالان خود دارند و گاهی شنیدن یک صحبت از زبان یک همکلاسی مسیر درس خواندن‌شان را تغییر می‌دهد؛ به طور مثال اگر دوستان نزدیک دانش‌آموز شما درس خواندن را امری بی‌فایده برای فرزند‌تان جلوه بدهند بدون شک این حس منفی باعث بی‌انگیزگی دانش‌آموز‌تان می‌شود.

داشتن انگیزه در مسیر تحصیلی یکی از راه‌های موفقیت دانش‌آموزان است. پدر و مادر‌ها در این مسیر می‌توانند به فرزند‌شان کمک کنند.

گام چهارم: حس حمایت در خانواده

حمایت خانواده به دانش‌آموزان فرصت رشد و شکوفایی می‌دهد. زمانی که محیط خانواده سرشار از آرامش باشد، دانش‌آموز این فرصت را پیدا می‌کند که برای بالا رفتن مهارت‌های فردی خود تلاش کنند. به همین دلیل یکی از راه‌های جلوگیری از افت تحصیلی ایجاد حمایت عاطفی فرزند‌ان در منزل است.

گام پنجم: کمک اقتصادی به دانش‌آموزان

یکی از دلایلی که دانش‌آموزان به ترک تحصیل فکر می‌کنند مشکل اقتصادی خانواده است. در اکثر مواقع دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند شرایط اقتصادی خوبی برای ادامه تحصیل ندارند. حمایت از دانش‌آموزانی که شرایط مالی خوبی ندارند می‌تواند یک اقدام مهم برای جلوگیری از ترک تحصیل شود.

ترک تحصیل بیشتر در چه پایه‌ای اتفاق می‌افتد؟

در بین مقاطع تحصیلی ترک تحصیل بیشتر در مقطع متوسطه دوم صورت می‌گیرد. یکی از دلایل این موضوع انتخاب رشته دانش‌آموزان در سال نهم است. زمانی که دانش‌آموزان در سال دهم امکان تحصیل در رشته دلخواه را نداشته باشند، نسبت به ادامه مسیر تحصیلی دلسرد می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که به دنبال ورود به بازار کار باشند.

جمع‌بندی دلایل و عواقب ترک تحصیل

دلایل و پیامد‌های ترک تحصیل دانش‌آموزان یکی از موضوعاتی بود که ما در این مقاله درباره آن صحبت کردیم. به عنوان یک مرور کلی باید بگوییم که دلایل مختلفی باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌شود؛ یکی از این دلایل مشکلات فردی و خانوادگی دانش‌‌آموزان است که تاثیر زیادی در این موضوع دارد.

برای پیشگیری از پیامد‌های منفی ترک تحصیل بهتر است که عوامل تاثیرگذار در این بحران را به درستی بشناسیم و با پیاده‌سازی روش‌های اصولی از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری کنیم.

برای جلوگیری از ترک تحصیل بهتر است دانش‌آموزان در جلسات مشاوره شرکت کنند و پس بررسی علل ترک تحصیل راهکار‌های مناسبی توسط خانواده و معلمان پیاده‌سازی شود.

ترک تحصیل باعث می‌شود فرد نتواند در آینده شغل دلخواه خودش را داشته باشد و از نظر سطح درآمدی پایین باشد و همچنین ازدواج در سن کم یکی دیگر از پیامد‌های ترک تحصیل در دانش‌آموزان است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد