خط ملی نماد

“خط ملی نماد” برای مشاوره به دانش‌آموزان راه‌اندازی شد

خط ملی نماد، جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی برای دانش‌اموزان راه اندازی شده است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

خط ملی «نماد» به شماره ۱۵۷۰، به عنوان یکی از اضلاع و پیوست‌های برنامه ملی «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان)، خط ملی نماد به شماره ۱۵۷۰ است. این خط مدتی است که در سراسر کشور فعال شده و دانش آموزان می توانند جهت دریافت مشاوره، خدمات اولیه و فوریتی با این خط تماس بگیرند.

این خط دارای سه بخش راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی است. دانش‌آموزان، مدارس و خانواده‌ها می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و کمک‌های لازم را دریافت کنند.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

خط ملی نماد چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خدماتی که خط ملی «نماد» ارائه می‌دهد، به طور کلی شامل سه دسته است: راهنمایی در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان، مشاوره در مورد مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش آموزان و کمک در مورد فوریت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان؛ یعنی دانش‌آموزان، مدارس و خانواده‌ها درباره هر کدام از موارد فوق که به مشکل خوردند، می‌توانند با خط ملی نماد تماس گرفته و درخواست راهنمایی و کمک کنند‌.

در این خط، روزانه، کارشناسان هسته‌ها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش، با تخصص‌های مختلف مشاوره و مددکاری اجتماعی در دو شیفت صبح و عصر پاسخگوی تماس‌ها بوده و مشغول خدمت هستند.
خدمت رسانی خط ملی نماد بدین صورت است که وقتی تماسی گرفته می‌شود، راهنمایی‌های لازم به تماس گیرنده ارائه می‌شود؛ در مواقع لزوم نیز تیم‌های فوریت‌های روانی اجتماعی به موقعیت اعزام می‌شوند و در برخی موارد نیز تماس گیرندگان به دستگاه‌های مرتبط ارجاع می‌شوند.

البته بر اساس چارچوب فنی، این خط مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی آموزش و پرورش و نیز همکاری و ارجاع بین سازمانی با دستگاه‌های مسئول، طراحی و تعریف شده است و در حدود وظایف و اختیارات سایر دستگاه‌ها، دخالت نمی‌کند تا شبهه فعالیت موازی ایجاد نشود.

اصغر باقرزاده _ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش_ درباره روند فعالیت سامانه تلفنی ۱۵۷۰ گفته است: موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از بروز آن و یا توانمندسازی و درمان افراد آسیب دیده نیازمند فعالیت‌های متعددی است اما، مقدمه آن، تشخیص وضعیت آسیب اجتماعی است.

به گفته باقرزاده تا قبل از راه اندازی سامانه ۱۵۷۰ خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان با مراکز مشاوره تماس می‌گرفتند. این مراکز مشاوره در هر شهری متفاوت بود و شماره واحدی هم نداشت اما، در یک سال اخیر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه با راه‌اندازی خط ملی نماد با شماره ۱۵۷۰ روند خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: افراد با گرفتن شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند. کارشناسان پشت خط ۱۵۷۰، از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند. همچنین درصورتی که به مشاوره‌های عمیق‌تر نیاز باشد، آنها را به مراکز حضوری ارجاع می‌دهند.

باقرزاده درباره هزینه تماس با این شماره توضیح داد: هزینه تماس با خط ملی نماد، هزینه مصوب تلفن ثابت است و درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد. این سامانه ابتدا در ۳۲ مرکز استان برقرار بود، اما هم اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزش و پرورش کشور قعال بوده و پاسخگوی افراد است.

تعداد مشاوران کم است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که با رادیو گفت و گو می‌کرد، درباره مشاوران هم گفت: آسیب‌های اجتماعی به‌روز می‌شوند بنابراین مشاوران هم باید به‌روز شوند. ما در حال حاضر باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم اما، تعداد این مشاوران فقط ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر است.

باقرزاده در پایان به تعداد تماس‌هایی که طی سه ماه با این سامانه گرفته شده اشاره کرد و گفت: در میان تماس‌هایی که طی سه ماه گذشته داشتیم، ۱۹ هزار تماس از طرف دانش‌آموزان و حدود ۵۰۰۰ تماس از طرف والدین بوده است. این نشان می‌دهد که جامعه دانش آموزی نیازمند گفت‌وگوست. در برنامه شاد کانال “درنگ” راه اندازی شده است و هر روز یک سوال پرتکرار با پاسخ آن در برنامه شاد قرار داده می‌شود.

این مطلب بر اساس خبر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،  باقرزاده در اظهار نظری جدید درباره تعداد تماس‌هایی که با سامانه 1570، برار شده است، گفت: در سه ماه گذشته، ۲۷ هزار تماس موفق در سامانه ۱۵۷۰ کل کشور وجود داشته است.  از این تعداد ۱۹ هزار تماس از سمت خود دانش‌آموزان بوده است. دانش‌‌آموزان تماس گیرنده با این سامانه، درگیر مسائلی از جمله مشکلات آموزشی، ارتباط با خانواده و دوستان و آسیب‌های اجتماعی ، بوده‌اند. همچنین تعداد ۴ هزار عدد از تماس‌ها را از طرف اولیاء، اطرافیان و بستگان دانش‌آموزان داشتیم.

اصغر باقرزاده درباره سامانه ۱۵۷۰ عنوان کرد: سامانه ۱۵۷۰ یا خط فوریت‌های مشاوره‌ای در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در دوشیفت کاری  فعال است. تعدادی از مشاورین آموزش و پرورش در این سامانه پاسخگوی سوالات مشاوره‌ای  مربوط به دانش‌آموزان، درزمینه مشاوره تربیتی- آموزشی و مسائل آسیب‌های اجتماعی هستند. هرکسی می‌تواند با این سامانه تماس بگیرد . مبلغی به اندازه هزینه تماس تلفنی هم كسر خواهد شد.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

ارجاع دانش‌آموزان به مراکز مشاوره آموزش و پرورش

وی درباره این سامانه مشاوره‌ای افزود: اگر سوالات تماس گیرندگان با سامانه نماد فوریتی باشد، جواب‌ها و پاسخ‌های کوتاه  را از طریق مشاورین دریافت خواهند کرد؛ اگر تماس گیرند به نیاز مشاوره داشته باشند، آن‌ها را به مراکز مشاوره‌ای آموزش وپرورش ارجاع می‌دهند. این اشخاص دعوت می‌شوند تا به صورت حضوری به مراکز مشاوره بیایند و مشکل خودرا در این مراکز حل کنند.

کیفیت بخشی به فعالیت‌های پرورشی

باقرزاده درباره بخشنامه کیفیت بخشی فعالیت‌های پرورشی در۳۰ درصد مدارس عنوان کرد: کیفیت بخشی برنامه‌های فرهنگی و  پرورشی در۳۰ درصد مدارس به کمک مجموعه‌های بیرون از آموزش و پرورش است. وظیفه ما کیفیت بخشی فعالیت‌ها در همه مدارس است اما،  ین کیفیت بخشی را حداقل در۳۰ درصد مدارس با کمک مجموعه بیرونی انجام دهیم. در حال حاضر هم این اتفاق می افتد؛ با مجموعه‌های حوزه علمیه همکاری داریم. همچنین  در حوزه مشاوره با مراکز دانشگاه‌ها و پژوهشی هم همکاری می‌کنیم. این دستور العمل به ما می‌گوید که در ۳۰ درصد مدارس باید به طور کامل از مجموعه بیرونی استفاده شود.از طرف معاونت پرورشی نظارت کاملی بر افرادی که مجوز لازم را دریافت و استانداردهای لازم را برای اجرای فعالیت‌های مجموعه فرهنگی و پرورشی دارند، وجود دارد. برای کیفیت بخشی به برنامه‌های پرورشی، این افراد وارد همکاری ما با مدیران و مربین پرورشی در مدارس شوند.

اردوهای پیشرفت چگونه طراحی شده‌اند؟

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره اردوهای پیشرفت خاطرنشان کرد: اردوهای پیشرفت به صورت منطقه‌ای، استانی و ملی طراحی شده‌اند. استان‌ها مقاصد گردشگری اعم از مراکز علمی و پژوهشی، مراکزصنعتی ومعدنی، مراکز پدافندی، پارک های علم و فناوری و مراکز تاریخی وتمدنی را در منطقه و استان خود شناسایی می‌کنند. در  سطح کشور هم ستاد آموزش وپرورش مقاصد گردشگری را شناسایی و احصا کرده است؛ با توجه به وضعیت اعتباری و امکانی مدارس برای بازدید به مقاصد گردشگری و پیشرفت گردی، به مراکز موجود در منطقه دعوت می‌شوند.

دانش‌آموزان برگزیده اردوهای پیشرفت دعوت به همکاری می‌شوند

باقر زاده درباره دانش‌آموزانی که در طی بازدید‌های خود اقدام به تولید یک محصول رسانه‌ای اعم از صوت، تصویر و …. می‌کنند، گفت: از میان گروهی از دانش آموزانی که از مقاصد گردشگری بازدید کنند و  یک واکنش صوتی، نوشتاری، تصویری و یک کنش تربیتی نسبت به این بازدید داشته باشند، تعدادی برگزیده خواهند شد. آن‌ها به مراکز پیشرفت گردی و استانی دعوت می‌شوند و بعد از آن به مقاصد گردشگری ملی دعوت می‌شوند.  نکته مهم این است که راوی انتخاب مسایل گردشگری متناسب با نیاز دانش آموزان در مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی باشد. نکته دوم انتخاب راوی پیشرفت مناسب برای بچه‌هاست. باید از میان مربیان توانمند و افرادی که پیش از الگوی راهیان پیشرفت خودشان موضوع را درک کرده باشند و قبلا در آن مقصد گردشگری رفته باشند، انتخاب شوند.  نکته سوم این است که ما علاقمند هستیم که از بچه‌هایی که مراکز علمی و پیشرفت کل کشور را دیدند،  شبکه‌ای به عنوان راویان دانش آموزی پیشرفت ایجاد کنیم. تا دانش آموزان به مراکز دانش بنیان معرفی  شوند؛  مراکز از این دانش آموزان حمایت کنند و با شناسایی استعدادها وعلاقه مندی دانش آموزان، آن‌ها را برای همکاری جذب کنند.

لازم به ذکر است که اردوهای پیشرفت در جهت آشنایی دانش‌آموزان با پیشرفت‌های کشور طراحی و برنامه ریزی شدهاند. افتتاحیه اردوهای پیشرفت چند ماه قبل  در هرمزگان برگزار شد. در این افتتاحیه دانش‌آموزان به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس رفتند و از دستاوردهای کشور در این حوزه بازدید کردند.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد