تکنیک مطالعه گروهی

تکنیک مطالعه گروهی

پیدا کردن روش صحیح مطالعه، برای خیلی از دانش‌آموزان درس خون دغدغه مهمی است. تکنیک مطالعه گروهی یکی از روش‌های موثر توی درس خوندنه.

تکنیک مطالعه گروهی در بسیاری از دانش‌آموزان سبب افزایش قدرت یادگیری و افزایش انگیزه برای مطالعه بیشتر می‌شود.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تکنیک مطالعه گروهی یکی از تکنیک‌های مطالعه است که دانش‌آموزان توی پایه‌های مختلف می‌تونن از اون استفاده کنن. منظور از تکنیک مطالعه گروهی، درس خوندن دو یا چند نفر از دوستان و همکلاسی‌ها در کنار یکدیگر است. دانش‌آموزان هم پایه یا داوطلبان کنکور می‌تونن از این تکنیک بیشترین استفاده رو بکنن.

در ادامه این مقاله راه‌هایی برای موفقیت بیشتر در تکنیک مطالعه گروهی ذکر شده است. اگه شما هم فکر می‌کنین مطالعه توی جمع دوستان و هم کلاسی‌ها براتون آسونتر است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشین.

چطور از تکنیک مطالعه گروهی استفاده کنیم؟

راه‌های زیادی برای استفاده از تکنیک مطالعه گروهی وجود داره. به کار گیری هر کدوم از این روش‌ها بستگی به اعضا گروه و انتخاب اون‌ها داره. در ادامه روش‌هایی از مطالعه گروهی پیشنهاد شده است که می‌تونین بر اساس شرایط و ویژگی‌های گروه خودتون از اون‌ها استفاده کنین.

روش های مطالعه گروهی

مباحث کتاب رو تقسیم بندی کنین

تقسیم کردن مباحث کتاب میان دانش‌آموزان توی مطالعه گروهی می‌تونه کمک کننده باشه. البته این بدین معنا نیست که هر شخص فقط چند فصل رو بخونه و از بقیه کتاب چشم پوشی کنه! بلکه منظور این است که هر شخص روی دو یا چند فصل بیشتر تمرکز‌ ‌کنه و بقیه فصل‌ها رو هم به کمک هم گروهی‌هاش یاد بگیره.

بهترین راه اینه که هر شخص قسمت‌های مربوط به خودش رو خلاصه نویسی کرده و سوالات امتحانی مربوط به اون قسمت رو هم استخراج کنه.

سپس هر کدوم از اعضای گروه خلاصه نویسی‌های خودشون رو دراختیار اعضا دیگه قرار میدن. بدین ترتیب کل کتاب برای همه اعضای گروه خلاصه نویسی شده است. همچنین سوالات امتحانی هم در اختیار همه قرار گرفته است.

این کار سبب میشه تا اعضای گروه هنگام امتحان با در اختیار داشتن جزوه‌ای که خلاصه نویسی شده کل کتاب است و سوالات امتحانی تمامی فصول کتاب، با خیال راحت تری درس بخونن و عملکرد بهتری رو هم داشته باشن.

استعداد یابی کنین و از توانایی‌های یکدیگر بهره‌مند بشین

اگه اعضای گروه مطالعه با یکدیگر آشنایی داشته و بر نقاط قوت و ضعف یکدیگر واقف باشن، این کار گروهی خیلی بهتر پیش خواهد رفت. هر یک از اعضا بر اساس توانایی های خودشون مسئولیتی رو بر عهده می‌گیرن. مثلا یکی سوالات امتحانی رو جمع آوری می‌کنه و یکی دیگه به خلاصه نویسی می‌پردازه. بعضی از اعضا هم می‌تونن مباحث سخت کتاب رو به اعضای دیگه توضیح بدن.

فضایی شبیه کلاس درس درست کنین

در تکنیک مطالعه گروهی، می تونین فضایی شبیه به کلاس درس ایجاد کنین. بدین صورت که هر یک از اعضا تدریس یک یا چند مبحث رو برعهده می‌گیره. بقیه اعضا در سکوت به تدریس گوش میدن و اگه توی اون مبحث ایرادی داشته باشن سوال می‌پرسن و رفع اشکال می‌کنن. درست کردن فضای شبیه به کلاس توی مطالعه گروهی، سبب میشه تا دانش‌آموزان با جدیت بیشتری به مطالعه بپردازن.

فواید مطالعه گروهی چیست؟

فواید مطالعه گروهی

 

مطالعه گروهی مزیت‌های زیادی برای دانش‌آموزان داره.  این نوع مطالعه می‌تونه سبب افزایش موفقیت دانش‌آموزان توی امتحانات و آزمون‌ها بشه. در ادامه بعضی از فواید مطالعه گروهی رو ذکر کردیم:

  • افزایش انرژی هنگام مطالعه
    مطالعه گروهی می‌تونه سبب افزایش انگیزه و انرژی ما توی درس خوندن بشه. ممکنه دانش‌آموزی در تنهایی پس از نیم ساعت درس خوندن احساس خستگی و کسل بودن داشته باشه اما همون دانش‌آموز به هنگام مطالعه گروهی بتونه دو یا سه ساعت بی وقفه مطالعه کنه.
  • ایجاد حس رقابت برای تلاش بیشتر
    وقتی حس رقابت توی انسان ایجاد میشه، ناخوداگاه تلاش انسان بیشتر میشه تا بتونه نتیجه بهتری رو بگیره. موفقیت تحصیلی یکی از پر رقابت ترین عرصه‌های اجتماعی برای انسان امروزی است. همچنین احساس رقابتی که بودن توی جمع در افراد ایجاد می‌کنه، خیلی بیشتر از وقتی است که تنهاست. به همین دلیل مطالعه گروهی هم سبب میشه تا فرد تلاش بیشتر و طولانی تری رو برای مطالعه دروس خودش داشته باشه.
  • رفع اشکال و تبادل اطلاعات
    وقتی به صورت گروهی مطالعه می‌کنین، این فرصت رو دارین که اشکالات درسی خودتون رو از دیگران بپرسین. هر کدوم از افراد جمع که توی درسی خاص یا مبحثی خاص، توانایی و تمرکز بیشتری دارن، می‌تونن اون مبحث رو برای بقیه توضیح بدن. بدین ترتیب هم درس رو برای خودش دوره کرده و هم به افراد دیگه گروه کمک کرده است.
  • ایجاد تفکر انتقادی توی دانش‌آموزان
    وقتی به صورت گروهی مطالعه می‌کنین، در واقع دارین به صورت موازی مهارت تفکر انتقادی رو در خود پرورش میدین. ایجاد تفکر انتقادی توی دانش‌آموزان هسته اصلی یادگیری در اون‌ها به شمار میره و به اون‌ها اجازه میده در رابطه با مسائل به خوبی تامل کنن.

مطالعه جمعی برای کدوم پایه‌های تحصیلی مناسب‌تر است؟

مطالعه گروهی برای همه پایه‌های تحصیلی می‌تونه به نوعی کمک کننده باشه اما برای پایه‌های بالاتر کارایی بیشتری داره. زیرا توی این پایه ها دانش‌آموزان راحت تر با هم کنار میان و شناخت بیشتری از هم دارن. البته مطالعه گروهی برای همه نمی‌تونه کارآمد باشه.

ممکنه شخصی در تنهایی بهتر بتونه درس بخونه و بودن در جمع به هر نحوی تمرکزش رو بهم بزنه. بنابراین اگه تکنیک مطالعه گروهی رو امتحان کردین اما نتیجه مطلوب رو نگرفتین، ناامید نشین، تفاوت‌های فردی خودتون رو بشناسین و بر اساس اون‌ها بهترین روش مطالعه برای خودتون رو بیابین.

سخن پایانی

آنچه توی این مقاله درباره تکنیک مطالعه گروهی گفته شد، بیشتر جنبه پیشنهادی داشته و بر پایه تعامل گروهی است. شما می‌تونین مطالعه گروهی خودتون رو به صورت ساده و بدون تعامل برگزار کنین؛ منظور همون فضایی است که توی کتابخانه ها تجربه می‌کنین. یعنی یه گروه توی یه اتاق مشغول مطالعه باشن اما تعاملی با هم نداشته باشن.

همچنین می‌تونین با استفاده از خلاقیت خودتون مطالعه گروهی رو با تعامل و کارایی بیشتری پیش ببرین

انتخاب نحوه مطالعه یه انتخاب شخصیه. شما باید براساس ویژگی‌های فردی خودتون و تجربه تشخیص بدین که کدوم یک از تکنیک‌های مطالعه براتون بهتره.

مطالعه توی جمع برای بیشتر افراد باعث افزایش انرژی میشه و انگیزه فرد رو برای تلاش بیشتر می‌کنه.

هیچ محدودیتی توی این زمینه وجود نداره. بعضی از روش‌های مطالعه گروهی توی مقاله بالا ذکر شده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد