تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

بسیاری از داوطلبان پس از انجام فرآیند انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی کنکور، به علت عدم رضایت از رشته انتخابی یا دلایل دیگر، مایل به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور هستند. به طور کلی، بارها درباره اهمیت انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری صحبت کردیم.

دانش‌آموزان با یک انتخاب رشته اصولی می‌توانند مسیر شغلی خود‌شان را در آینده مشخص کنند؛ اما، گاهی به دلیل عدم توجه به حساسیت این موضوع، دانش‌آموزان نمی‌توانند در رشته مورد علاقه خود پذیرش شوند.

در چنین شرایطی است که تکمیل ظرفیت کنکور به داوطلبان کمک می‌کند.

فرآیند تکمیل ظرفیت این آزمون به این دلیل انجام می‌شود که تعداد نفرات تعیین شده برای حضور در رشته‌ها و دانشگاه‎های مختلف به حد نصاب رسیده و ظرفیت‌های خالی (در صور وجود) تکمیل گردد.

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری، یک فرصت طلایی برای آن دسته از افرادی است که در رشته دلخواه خود پذیرفته نشده و قصد دارند شانس پذیرش خود در رشته‌های دارای ظرفیت خالی را نیز امتحان کنند. این افراد باید با اطلاع از زمان ثبت‌نام تکمیل ظرفیت، شرایط و…، برای این منظور اقدام نمایند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

همانطور که اشاره شد، مرحله تکمیل ظرفیت کنکور پس از اعلام نتایج نهایی این آزمون صورت می‌پذیرد. گاهی به دلایل مختلفی چون انصراف داوطلبان پذیرفته شده در یک رشته محل، ظرفیت آن رشته در فلان دانشگاه خالی شده و امکان شرکت یک فرد مشتاق برای حضور در آن فراهم می‌گردد؛ چنین فردی باید با طی مراحلی مشخص (در صورت اعلام سازمان سنجش)، به ثبت‌نام در تکمیل ظرفیت بپردازد.

به طور کلی، افراد قبل از شرکت در کنکور، سعی می‌کنند مطالعه منظمی داشته باشند و برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود‌شان از هیچ کاری چشم‌پوشی نکنند؛ اما، گاهی با وجود رعایت تمام نکات برنامه‌ریزی کنکور باز هم در مرحله انتخاب رشته نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

در چنین شرایطی است که تکمیل ظرفیت به داوطلبان کمک می‌کند.

تکمیل ظرفیت کنکور چیست؟

زمان تکمیل ظرفیت کنکور

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در دوره‌های اخیر، فرآیند تکمیل ظرفیت کنکور سراسری به انجام نرسیده است! لذا نمی‌توان به طور قطعی، برگزاری مجدد آن برای دوره جاری را متصور شد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

در هر صورت دقت داشته باشید که برگزاری این فرآیند (در صورت اعلام فراخوان تکمیل ظرفیت) معمولا در اواسط زمستان و پیش از شروع ترم بهمن (نیمسال دوم تحصیلی) صورت می‌پذیرد.

زمان تکمیل ظرفیت کنکور

نحوه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کنکور

لازم است از نحوه نام‌نویسی در این فرآیند آگاه باشید تا در صورت اعلام برگزاری، فرصت شرکت در این مرحله را از دست نداده و به موقع عمل کنید.

توجه داشته باشید که ثبت‌نام اولیه تکمیل ظرفیت کنکور ، به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و مراحل نام‌نویسی به شرح زیر است:

نحوه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کنکور

  • به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و گزینه “سراسری” را برگزینید. در صورتی برگزاری مرحله ظرفیت تکمیل، لینک مرتبطی را در صفحه جدید مشاهده خواهید کرد که لازم است بر روی آن کلیک کنید؛
  • ثبت‌نام در این مرحله مشمول پرداخت هزینه می‌شود؛ “خرید کارت” را فشرده و مراحل پرداخت را طی کنید. توجه داشته باشید که لازم است کد پیگیری و سریال ثبت‌نام را نزد خود نگه دارید؛
  • در ادامه اطلاعات خواسته شده را در بخش‌های مربوطه درج کرده و ثبت‌نام خود را تکمیل نمایید. داشتن اطلاعاتی که سامانه به شما نمایش می‌دهد، برای بررسی نتایج ضروری است، لذا در حفظ آن کوشا باشید.

شرایط و ضوابط شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت

طبیعتا ثبت‌نام و شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور مستلزم دارا بودن شرایط تعیین شده از سوی مراجع ذی‌ربط است.

اگر مشخص شود که داوطلبی شرایط کامل حضور در این فرآیند را نداشته، حتی در صورت قبولی، ابطال پذیرش وی صورت می‌پذیرد، لذا به شرایط و ضوابط تعیین شده که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم، توجه کافی داشته باشید.

  • داوطلب باید مجاز به انتخاب رشته بوده و برای شرکت در تکمیل ظرفیت، رتبه و تراز کنکور وی معیار قرار گیرد؛
  • در صورت پذیرفته شدن فرد در یک رشته محل، سپس شرکت او در تکمیل ظرفیت و قبولی، پذیرش او در رشته قبلی باطل خواهد شد؛
  • داوطلبان پذیرفته شده از نیمسال تحصیلی دوم قادر به شرکت در رشته قبولی می‌باشند.

نکته: توجه داشته باشید که با توجه به عدم برگزاری این مرحله در دوره‌های اخیر، ممکن است برای دوره‌های جدید، شرایط تعیین شده دچار تغییر و تحولاتی شود؛ در این صورت اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دفترچه ثبت‌نام تکمیل ظرفیت کنکور

معمولا برای ثبت نام در هر دوره، آزمون و…، دفترچه‌ای منتشر می‌شود که سهولت دسترسی داوطلبان به مطالعه شرایط، جزئیات برگزاری و… را فراهم آورد.

تکمیل ظرفیت آزمون سراسری نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست.

برای این منظور، پس از اعلام نتایج نهایی کنکور و همچنین اعلام برگزاری ظرفیت تکمیل، دفترچه راهنمای مربوطه از طریق سایت سنجش در اختیار افراد قرار می‌گیرد. نحوه دریافت این دفترچه به شرح زیر است.

  1. ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور
  2. کلیک بر گزینه “سراسری”
  3. انتخاب لینک دفترچه راهنمای ثبت نام تکمیل ظرفیت دوره مربوطه و دانلود یا مشاهده آن
مشاوره تکمیل ظرفیت

به طور کلی، تکمیل ظرفیت یه فرصت برای افرادی است که در هیچ یک از انتخاب هاشون قبول نشده یا از قبولی فعلی خودشون راضی نیستن.

تکمیل ظرفیت بعضی از مواقع در مقاطع مختلف و برای دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد انجام میشه.

برای مشاوره جزئیات تکمیل ظرفیت بعد از انتشار اسامی پذیرفته شدگان هر یک از آزمون‌های سراسری در تمام مقاطع دانشگاه سراسری و آزاد با سه دسته روبرو می‌شیم،

  • دسته اول اون دسته از افرادی هستن که از قبولی خودشون راضی بوده و در رشته محل پذیرفته شده خود ثبت نام می‌کنن؛
  • دسته دوم افرادی هستن که از قبولیشون راضی نبوده و به دنبال قبولی در رشته ای دیگه هستن؛
  • دسته سوم نیز هنگام اعلام نتایج نهایی با کلمه مردود روبه‌رو شده و قبولی براشون صادر نشده است.

هر ساله به دلیل عدم ثبت نام بعضی از داوطلبان در رشته محل‌‎های قبولی‌شون، تعدادی از ظرفیت بعضی رشته‌ها خالی می‌مونه.

واحد آموزش دانشگاه‌های سراسری این ظرفیت‌های خالی رو به سازمان سنجش و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد تعداد ظرفیت‌های باقی مانده در هر یک از رشته‌های خودش رو به سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می‌کنن. سازمان‌های مربوطه در صورت فراهم بودن شرایط معمولا در آذر و دی ماه اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت برای پذیرش دانشجو می‌کنن.

جمع‌بندی تکمیل ظرفیت کنکور

فهمیدیم که تکمیل ظرفیت کنکور در صورتی انجام می‌شود که پس از اعلام نتایج این آزمون، ظرفیت خالی در رشته محل‌ها وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و آگاهی از زمان برگزاری، نحوه، شرایط و…، می‌توانید مقاله حاضر را مطالعه نمایید.

شایان ذکر است، در صورت عدم قبولی، می‌توانید شانس خود را برای پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری  آزاد و… امتحان کنید.

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری مرحله‌ای است که پس از اعلام نتایج این آزمون برگزار شده و طی آن، ظرفیت‌های خالی باقی‌مانده تکمیل می‌شوند.

در صورت اعلام برگزاری، احتمالا در دی ماه شاهد آغاز فرآیند ثبت‌نام آن باشیم.

برای اطلاع از چگونگی ثبت‌نام می‌توانید مقاله حاضر را مطالعه نمایید.

بله، یکی از شرایط مهم نام‌نویسی در این مرحله، دارا بودن مجوز انتخاب رشته کنکور است.

این افراد پس از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت کنکور، قبولی و ثبت‌نام، از بهمن ماه می‌توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد