راز رتبه‌های برتر در درس خواندن

راز رتبه‌های برتر در درس خواندن

رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتر، اینه که اون‌ها روش مطالعه مختص خودشون رو پیدا می‌کنن و اصول مطالعه درست رو یاد می‌گیرن. برای بعضی افراد، داشتن انگیزه و درس خوندن آسونه؛ اما برای بعضی از داوطلبان این کار سخته.

پیدا کردن بهترین روش مطالعه برای هر فرد چیزی نیست که با یک شب مطالعه به دست بیاد. بلکه این مهارتیه که با مطالعه مستمر و مداوم برای یک فرد به دست میاد.

ما در ادامه روش‌های درس خوندن رتبه برتر‌ها رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

آگاهی درباره رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتر، به شما کمک می‌کنه که در آزمون دچار اضطراب و استرس نشین. همچنین کمک می‌کنه تا با آمادگی بیشتری در آزمون‌ها شرکت کنین و نمرات بهتری دریافت کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

این سوال همه دانش‌آموزانه که «چطور درس بخونیم تا بهترین نمره و رتبه را کسب کنیم؟». رتبه‌های برتر کار متفاوتی انجام نمیدن، در واقع اون‌ها کارها رو متفاوت انجام میدن. اون‌ها جدای از مطالعه سخت یک برنامه مطالعه هوشمندانه برای خودشون در نظر می‌گیرن و همیشه روی به حداقل رسوندن زمان و به حداکثر رسوندن بازده و کیفیت درس خوندن خودشون تمرکز می‌کنن.

آگاهی از راز رتبه‌های برتر در درس خوندن به شما کمک می‌کنه تا شما هم مثل اون‎‌ها بتونین به رتبه و نمرات عالی دست پیدا کنین.

رازهای موفقیت رتبه‌های برتر کدومه؟

موفقیت در درس خوندن یک امر نسبیه. برای مثال ممکنه نوع درس خوندن شما که خودتون رو باهاش موفق می‌دونین، از نظر فرد دیگه اصلا موفقیت آمیز نباشه. فقط مهم اینه که شما با این روش، از یادگیری تمام مطالب درسی اطمینان داشته باشین. اگه به این نقطه برسین میشه گفت که شما یک فرد موفق در درس خوندن هستین.

رازهای موفقیت رتبه‌های برتر

موفقیت حقیقی در درس خوندن، زمانی به دست میاد که برای یادگیری تلاش کنین، نکات مبهم رو شناسایی و اون‌ها رو رفع کنین و همچنین هرگز از آموزش و یادگیری غافل نشین. در این مقاله چند روش عالی که رتبه‌های برتر برای متمایز کردن خودشون از بقیه استفاده می‌کنن، آورده شده:

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

پایبندی به برنامه درسی

میگن اگه در برنامه ریزی شکست بخورین، در حال برنامه‌ریزی برای شکست هستین. اولین نکته برای موفقیت در امتحان، داشتن یک برنامه‌ریزی درسی مناسب و پایبندی به اونه. مهم نیست 14 ساعت در روز مطالعه می‌کنین یا 4 ساعت. کلید موفقیت اینه که متعادل باشین تا پتانسیل یادگیری شما بهتر بشه و بتونین بهتر برای امتحان آماده بشین.

خیلی از دانش‌آموزان در اجرای برنامه مطالعه خودشون شکست می‌خورن؛ چون برنامه خودشون رو با مطالعه سنگین پر می‌کنن و زمان خیلی کمی ‌برای استراحت و تفریح برای خودشون می‌ذارن. یکی دیگه از راه‌هایی که می‌تونین به برنامه مطالعه خودتون پایبند باشین، داشتن یک مکان مطالعه اختصاصیه و باید از انجام هر گونه فعالیت دیگه‌ای در اون مکان خاص به جز مطالعه خودداری کنین.

شما باید در پایان هر روز با دادن مقداری پاداش به خودتون انگیزه بدین. در ابتدا، ممکنه برای شما سخت باشه که به یک برنامه خاص پایبند باشین. در چنین شرایطی، توصیه میشه از قدرت عادت برای غلبه بر اون استفاده کنین. با توجه به قدرت عادت، اگر هر نوع فعالیتی رو به مدت 21 روز به طور مکرر انجام بدین، به عادت شما تبدیل میشه.

وقتی که هر فعالیتی به عادت شما تبدیل شد، به طور خودکار شروع به استفاده از پتانسیل ضمیر ناخودآگاه برای رسیدن به اهداف مورد نظر خودتون می‌کنین. این اولین راز از رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتره.

پایبندی به برنامه درسی

داشتن تعادل در مطالعه

برای اینکه بتونین بهترین نتایج رو از مطالعه خودتون بگیرین، باید تعادل رو حفظ کنید و به معقول‌ترین حالت ممکن پیش برین.

باید برای استراحت خودتون زمان تعیین کنین، برای تفریح، برای درس‌های مختلف، برای فعالیت‌های فوق برنامه و غیره. اگه روی تعادل برنامه خودتون رو نچینین به احتمال زیاد ازش خسته میشین یا نتایجی رو که باید نمی‌گیرین.

درک کردن مطلب، نه فقط حفظ کردن اون

وقتی مطالبی که می‌خونین رو درک کردین، می‌تونین اون مفاهیم رو در موقعیت‌های مختلف به کار ببرین. رتبه‌های برتر همیشه سعی می‌کنن از ابزارهایی مثل نقشه‌های ذهنی و نقشه‌های مفهومی ‌برای رسیدن به نتیجه استفاده ‌کنن. نکته اینه که بتونین هرچیزی که تازه مطالعه می‌کنین رو با مفاهیمی که در گذشته یاد گرفتین، مرتبط کنین؛ چون مفاهیم قدیمی‌ که می‌تونین با اون‌ها ارتباط برقرار کنین، سطح درک شما رو تعیین می‌کنه.

داشتن تفکر متمرکز و واگرا

بیشتر دانش‌آموزان، از شیوه تفکر متمرکز پیروی می‌کنن که در اون افکارشون بدون هیچ انحرافی مطالعه کتاب رو دنبال می‌کنه. گرچه، این به شما کمک می‌کنه تا موضوعات و نکات مهم موجود در کتاب رو در نظر بگیرین، اما سطح درک شما از خود کتاب رو محدود می‌کنه.

یکی از رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتر، اینه که معمولا از حالت تفکر واگرا استفاده می‌کنن که به اون‌ها اجازه میده تا ذهن خودشون رو بر اساس نیاز موضوع جریان بدن و بین موضوعات دیگه پیوند برقرار کنن.

بنابراین، تفکر واگرا یکی از بهترین راه‌های یادگیری فعال در نظر گرفته میشه و از رازهای رتبه‌های برتره. مطالعات، شواهد متعددی رو  نشون میده که تفکر واگرا عملکرد حافظه رو تا 80 درصد بهتر می‌کنه.

داشتن تفکر متمرکز و واگرا

اختصاص زمان بیشتر برای تمرین و مطالعه

مهم‌ترین راز در مورد رتبه‌های برتر، اینه که اون‌ها 70 درصد از زمان خودشون رو به مطالعه اختصاص میدن. هر چی بیشتر مطالعه کنین، در امتحانات نمره بالاتری می‌گیرین. بنابراین، رتبه‌های برتر بیشتر از یک دانش‌آموز معمولی، تست‌های آزمایشی و نمونه سوالات سال قبل رو حل می‌کنن. همچنین این استراتژی 80٪ توانایی مغز رو برای یادآوری مفاهیم آموخته شده افزایش میده.

استفاده از انواع ابزارهای یادگیری

برای دانش‌آموزان، عملا غیرممکنه که کتابی رو بارها و بارها برای مرور بخونن. بنابراین رتبه‌های برتر از ابزارها و تکنیک‌های اثبات شده برای مؤثرتر کردن دوره جمع‌بندی خودشون استفاده می‌کنن. بیشتر اون‌ها از ابزارهای یادگیری مثل یادداشت برداری، فلش کارت، کمک‌های بصری، نقشه‌های ذهنی و غیره برای بهبود کارکرد حافظه و توانایی یادآوری خودشون استفاده می‌کنن.

داشتن جزوه شخصی

بیشتر دانش‌آموزان در دام خوندن یادداشت‌ها یا جزوه‌های دیگران می‌افتن و از تلاش برای ایجاد یک جزوه دست‌نویس شخصی خودداری می‌کنن. این کاملا برخلاف کاریه که رتبه‌های برتر انجام میدن. اون‌ها معمولا در طول سال یادداشت برداری می‌کنن و در زمان امتحان به مرور و جمع بندی اون می‌پردازن.

جدا از همه موارد و نکات ذکر شده در بالا، رتبه‌های برتر معمولا از استرس دوری می‌کنن و با حفظ یک رژیم غذایی و چرخه خواب مناسب و مطمئن، آرامش رو درون خودشون حفظ می‌کنن.

وجود نظم در مطالعه

رتبه‌های برتر همیشه یک دفتر برنامه‌ریزی برای تکالیف خودشون دارن که یکی از رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتره. اگه تمام کارهایی که باید انجام بدین و تمامی مباحثی که باید مطالعه کنین رو وارد این دفتر کنین، مطمئن میشین که هیچ کاری رو از قلم نمیندازین.

توجه داشتن به کلاس درس

داشتن تمرکز موقع درس دادن در کلاس، گوش دادن به درس و یادداشت‌برداری با نگارش خودتون یکی از رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتره و به شما کمک می‌کنه چیزی رو که معلم سر کلاس تدریس می‌کنه بهتر متوجه بشین.

کنترل عوامل حواس پرتی

عوامل حواس پرتی هر چیزی می‌تونه باشه؛ از گوشی موبایل گرفته تا یک رمان ساده. اینکه چه چیزی حواس شما رو موقع درس خوندن پرت می‌کنه رو بشناسین و اون‌ها رو در این زمان‌ها از خودتون دور کنین. کنترل حواس پرتی یکی از رازهای موفقیت در درس خوندن رتبه‌های برتر است.

کنترل عوامل حواس پرتی

پرسیدن سوال از اساتید

صحبت با اساتید و معلمان، یکی از رازهای موفقیت در درس خواندن رتبه‌های برتر است و به شما کمک می‌کنه که عملکرد بهتری در آزمون‌ها داشته باشین. به قول معروف: ندانستن عیب نیست؛ نپرسیدن عیب است. درصورتی که نمی‌تونین در کلاس و در حضور باقی افراد سوال خودتون رو بپرسین، در جایی یادداشت کنین و بعدا سوال خودتون رو بپرسین.

مشارکت گروهی

مطالعه گروهی همیشه یکی از بهترین راه‌های درس خوندن است که رتبه‌های برتر هم از اون استفاده می‌کنن. با این کار شما با بقیه دوستان خودتون تعامل دارین و نظرات اون‌ها رو می‌شنوین. همچنین شما با این کار درگیر درس خوندن میشین و دانش خودتون رو با هم‌دیگه به اشتراک می‌ذارین. البته برای این کار باید با تکنیک‌ مطالعه گروهی آشنا باشین.

جمع‌بندی درباره راز رتبه‌های برتر

دونستن راز موفقیت در درس خوندن، مهارتیه که در زندگی شما بسیار تاثیرگذاره. با این حال توسعه مهارت‌های مطالعه به زمان و صبر بیشتری احتیاج داره. اگه رازهایی که در این مقاله گفته شده رو در برنامه‌ریزی درسی خودتون به کار ببرین، می‌تونین به نمرات عالی و موفقیت برسین.

هر کدام از رتبه های برتر برای موفقیت در درس خوندن، روش‌های منحصر به فرد خودش رو داره.

در این مقاله به طور کلی، مجموعه‌ای از نکات مهم برای موفقیت در درس خوندن شرح داده شده.

رتبه‌های برتر، افرادی هستن که مطالعه و درس خوندن رو به روشی دیگر انجام میدن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «راز رتبه‌های برتر در درس خواندن»

  1. آواتار Javad eshghy

    سلام خیلی هیجانی شدم که بفهمم که چطور با هوش مصنوعی درس خوب بخوانیم ،

    1. آواتار رضا احمدی راد
      رضا احمدی راد

      سلام آقا جواد روزت بخیر.
      با توجه به پیشرفت‌های اخیر توی حوزه هوش مصنوعی، این پدیده به یک ابزار برای درس خوندن هم تبدیل شده. اما پیشنهاد می‌کنیم که فقط به این ابزار بسنده نکنی و توی موارد معدودی ازش استفاده ببری. استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک گام به گام دیجیتال، تنها بهره هوشی شما رو پایین میاره و ذهنتون رو تنبل میکنه.
      با امید موفقیت روزافزون برای شما.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد