روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی

آموزش بهترین روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی

اکثر داوطلبان کنکور ریاضی، به‌خاطر حجم زیاد سوالات ریاضی از تست‌های اون کلافه میشن؛ اما این داستان برای تست‌های درس آمار و احتمال درست نیست! سوالات این درس و به طور کلی موضوع و مفهوم اون به گونه‌ایه که درس خوندن رو برای داوطلبان شیرین می‌کنه. پس با این شرایط اگر از روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی با خبر باشین، به سادگی می‌تونین از پس سوالات این درس بربیایین.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا در مورد چگونگی شیوه خوندن درس آمار و احتمال کنکور ریاضی باخبر بشین.

از آن‌جایی که درس آمار و احتمال شامل مباحث محاسباتی و تحلیلی می‌شود، حل سوالات آن در کنکور به دقت، سرعت و تمرکز بالایی نیاز دارد؛ روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی باید به نحوی طراحی شود که با تمرین و تکرار زیاد، سرعت و دقت کافی را برای داوطلب به ارمغان بیاورد.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بررسی تاثیر بالای نحوه مطالعه آمار و احتمال کنکور رشته ریاضی 1401

درس‌هایی که به عنوان زیرمجموعه درس ریاضی توی کنکور حاضر میشن، تاثیر زیادی روی نتایج نهایی داوطلبان دارن. شاید تعداد سوالات درس آمار و احتمال توی کنکور اونقدر زیاد نباشه اما همین سوالات با ضریب 4 برای زیرگروه‌های یک و دو و ضریب 3 برای زیرگروه سه، تاثیر خیلی زیادی روی درصد نهایی داوطلبان توی کارنامه کنکور داره. همچنین شما می‌تونین برای آموزش هرچه روان‌تر و کاربردی‌تر درس آمار و احتمال، از بسته‌های معلم خصوصی پرش استفاده کنین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مباحث و بودجه‌بندی درس آمار و احتمال توی کنکور ریاضی 1401

داوطلبان برای موفقیت توی آزمون، باید به صورت دقیق از بودجه‌بندی درس آمار و احتمال اطلاع داشته باشن و توی برنامه‌ریزی کنکور خودشون به اون توجه کنن.

به طور کلی، از این درس 7 تست توی کنکور رشته ریاضی می‌بینین؛ البته ممکنه این تعداد کمی تغییر پیدا کنه اما به طور معمول 7 سوال از آمار و احتمال توی کنکور ریاضی مطرح میشه. این 7 سوال بر اساس جدول زیر بین مباحث مختلف درس ریاضی پراکنده میشه:

مبحث تعداد تست
مبانی ریاضی 3
احتمال 2
آمار توصیفی 2
آمار استنباطی 0

روش مطالعه آمار و احتمال طبق فصل‌های کتاب

در ادامه فصل‌های مختلف کتاب آمار و کتاب جبر و احتمال رو با توجه به مفاهیم اون‌ها با هم بررسی می‌کنیم:

چگونگی مطالعه درس آمار برای کنکور ریاضی

تست‌های درس آمار معمولا وقت‌گیر هستن اما جزو تست‌های دشوار کنکور محسوب نمیشن. خوندن فصل 1 و 2 کتاب آمار که بیشتر شامل مباحث حفظی و تعاریف هستن، خیلی ساده‌ست؛ فهم مباحث این دو فصل برای یادگیری فصل‌های بعدی مورد نیازه.

فصل سوم که شامل متغیرهای تصادفی میشه، از مباحث حفظی و مهم برای کنکور ریاضیه. توی روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی به خوندن مطالب حفظی و تعریفی این فصل توجه داشته باشین. مباحثی مثل تشخیص انواع متغیرهای کیفی و کمی، اسمی و ترتیبی همواره مورد نظر طراحان سوال بوده.

فصل چهارم به بعد شامل موضوع جدول فراوانی و دسته‌بندی‌ها میشه. از این به بعد با مباحث محاسباتی و فرمول‌ها روبه‌رو میشین. شاید توی ظاهر مباحث این فصل‌ها سخت به نظر برسن، اما در واقع با کمی تمرین می‌تونین به اون‌ها تسلط پیدا کنین.

چگونگی مطالعه درس آمار برای کنکور ریاضی

چگونگی مطالعه درس احتمال برای کنکور ریاضی

فصل اول احتمال شامل انوع مختلف استدلال‌های ریاضی مثل قضایای شرطی شده، اثبات برگشتی، برهان خلف، مثال نقض استدلال استنتاجی، استدلال تعمیم یافته، درک شهودی، استدلال تمثیلی، استدلال استقرایی، اصل لانه کبوتری و … میشه. داوطلبان کنکور باید انواع مختلف این استدلال‌ها رو خوب بلد باشن تا بدونن برای حل هر سوال از کدوم روش استفاده کنن.

فصل دوم احتمال که شامل موضوعات ضرب دکارتی و رابطه توی مجموعه‌ها میشه، برای جواب دادن به سوالات کنکوری ارزش زیادی داره. توی این فصل اول با مجموعه‌ها و رابطه بین اون‌ها آشنا میشین و بعد روابط ریاضی مثل ضرب دکارتی رو آموزش می‌بینین.

فصل سوم احتمال همون فصلیه که برای دانش‌آموزان جذابه؛ یعنی فصل احتمال و پدیده‌های تصادفی. خوندن مباحث این فصل با تشخیص دادن پدیده‌های تصادفی و غیرتصادفی شروع میشه.

توی فصل چهارم این درس با اندازه‌گیری شانس روبه‌رو میشین. برای این که بتونین مباحث این فصل رو آموزش ببینین باید مباحث فصل‌های قبلی رو به خوبی یاد گرفته باشین.

به خاطر داشته باشین که برای یادگیری صحیح درس آمار و احتمال به روش کنکوری، نیاز به کمک معلم‌ها و اساتید باتجربه دارین. حضور توی کلاس آنلاین کنکور می‌تونه خیلی راحت شما رو به بهترین محتواهای آموزشی برسونه. مزیت اصلی این کلاس‌ها اینه که می‌تونین از هر شهری به اون‌ها دسترسی داشته باشین؛ کافیه به اینترنت متصل شده و وارد لینک کلاس بشین.

چگونگی مطالعه درس احتمال برای کنکور ریاضی

اصولی‌ترین شیوه خوندن درس آمار و احتمال کنکور ریاضی

برای یادگیری اصولی این درس بهتره که شما در ابتدا با بهترین روش‌های درس خوندن آشنا بشین. ما در ادامه این مراحل رو بررسی می‌کنیم:

  1. توی قدم اول متن هر درس رو مطالعه کنین. نکته‌های مهمی که توی متن با اون‌ها روبه‌رو میشین رو علامت‌گذاری کنین.
  2. تمرین‌های موجود توی کتاب درسی رو حل کنین تا مطالبی که مطالعه کردین همراه با تمرین توی ذهن‌تون تثبیت بشن. هیچ اشکالی نداره اگه این تمرین‌ها رو اشتباه حل کنین؛ همین اشتباهات باعث میشه کم کم اشکالات و نواقص تحصیلی خودتون رو برطرف کنین.
  3. بعد این که به قدر کافی با سوالات تشریحی دست و پنجه نرم کردین، سراغ سوالات تستی برین. بعد از مطالعه هر مبحث حل تست‌های آموزشی اون رو شروع کنین تا قلق سوالات تستی رو هم در دست بگیرین. تا جایی که امکان داره بدون نگاه کردن به پاسخنامه به جواب نهایی برسین.
  4. وقتی با کمک سوالات آموزشی مفاهیم تستی مربوط به این درس رو به خوبی یاد گرفتین، تست‌های زمان‌دار کنکوری حل کنین. یادتون باشه که سر جلسه کنکور زمان زیادی برای پیدا کردن جواب سوالات ندارین؛ پس روی سرعت تست زدن‌تون حسابی تمرین کنین. سوالاتی که اشتباه حل کردین و یا بی‌جواب باقی گذاشتین رو علامت‌گذاری کنین. حتی اگه همین یک مورد از نکات مربوط به شیوه خوندن درس آمار و احتمال کنکور ریاضی رو اجرا کنین، مطالعه مفهومی رو آموزش دیدین و قطعا نتیجه خوبی از پیاده‌سازی اون می‌گیرین.
  5. پاسخنامه سوالاتی که حل کرده بودین رو خوب بررسی کنین تا کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل‌ها رو برای رسیدن به جواب درست یاد بگیرین.
  6. از منابع مناسب برای حل تست استفاده کنین. بسته‌های آموزش ریاضی کنکور ریاضی پرش به شما کمک می‌کنن تا با استفاده از کتاب‌های کمک درسی و دی‌وی‌دی‌های آموزشی نواقص تحصیلی خودتون رو توی این درس رفع کنین.
  7. برای مرور کردن هم می‌تونین از دو روش استفاده کنین: توی حالت اول اگه چیزی از موضوع مبحث درسی یادتون نیست، یک نگاه کلی به کتاب و نکات مهمی که علامت زدین بندازین و بعد سراغ تست زدن برین؛ اما اگه مفاهیم درسی رو به خاطر دارین، یکسره تست زدن رو شروع کنین.
سخن پایانی

متاسفانه خیلی از داوطلبان کنکور ریاضی تست‌های این درس رو به خاطر تعداد کم سوالاتش توی کنکور حذف می‌کنن! یادتون باشه که حذف کردن هیچ کدوم از مباحث مختلف موجود توی بودجه‌بندی کنکور ریاضی درست نیست. از روش مطالعه آمار و احتمال کنکور ریاضی کمک بگیرین تا بتونین با سوالات مختلف این درس و راه‌حل‌های اون به خوبی آشنا بشین.

پیاده‌سازی نحوه مطالعه آمار و احتمال کنکور رشته ریاضی با توجه به نکاتی که توی این مقاله با هم مرور کردیم، شما رو به سمت درصدهای خوبی از تست‌های ریاضی توی کنکور میبرن. اگه مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده، توصیه می‌کنیم مقاله «بهترین روش مطالعه حسابان»رو هم مطالعه کنین تا بتونین به خوبی از پس پاسخگویی به تمام سوالات کنکور ریاضی بربیاین.

شما برای کنکوری خوندن این درس همواره باید چندین مرحله رو پشت سر بذارین که اولین اون خوندن درس و علامت‌گذاری بخش‌ها و نکات مهم اونه که توی این مقاله به بررسی تخصصی این مراحل پرداختیم.

طبق بودجه بندی کنکور، از این درس 7 سوال توی کنکور میاد که توی این مقاله جزئیات اون رو با همدیگه بررسی کردیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد