بهترین مدارس تیزهوشان کدامند؟

بهترین مدارس تیزهوشان کدام‌اند؟

اگر شما هم خواهان تحصیل فرزندتان در مدارس تیزهوشان باشید، حتما انتخاب بهترین مدارس تیزهوشان در اطراف خودتان، برایتان اهمیت زیادی دارد. چندین مولفه‌ وجود دارد که با توجه کردن به آن‌ها، می‌توانید به راحتی بهترین مدرسه تیزهوشان برای فرزندتان را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله شما را با چند مولفه مهم در انتخاب مدرسه تیزهوشان آشنا کرده‌ایم؛ همچنین اطلاع از تجربه‌ کسانی که تو تیزهوشان قبول شدند به دانش‌آموزان و والدین کمک می‌کنه که بتوانند با تمامی نکات مهم پیرامون آزمون تیزهوشان آشنا شوند.

مدارس تیزهوشان جزو مدارس خاص کشور هستند که از میان شاگردان برتر دانش آموز می‌پذیرند. اما همه مدارس تیزهوشان امکانات و شرایط یکسانی ندارند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بهترین مدارس تیزهوشان کدامند؟ این سوال تمامی دانش‌آموزانی است که قصد تحصیل در این مدارس را دارند. قطعا توجه به رتبه‌بندی مدارس تیزهوشان کشور، تاثیر به سزایی در کیفیت دانشی که از این مدارس به دست خواهید آورد، دارد. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید تا هر انچه که باید در رابطه با انتخاب بهترین مدارس تیزهوشان بدانید، به شما بگوییم.

ویژگی‌های بهترین مدارس تیزهوشان

مدرسان و کادر فنی مدارس تیزهوشان هم مانند دانش‌آموزان این مدارس، گزینش می‌شوند. معلم‌هایی که در بهترین مدارس تیزهوشان تدریس می‌کنند جزو معلم‌های برتر منطقه و استان خود هستند. همین امر باعث می‌شود تا سطح تحصیلی دانش‌آموزان این مدارس ارتقا پیدا کند.

ویژگی‌های بهترین مدارس تیزهوشان

نحوه تدریس این معلم‌ها با نحوه تدریس سایر معلم‌ها در مدارس دولتی، متفاوت بوده و آموزش نکاتی خارج از کتب درسی و تدریس جزواتی تکمیلی که سطح آن‌ها از کتاب‌های درسی بالاتر است، جزو شیوه تدریس آن‌هاست. دانش‌آموزان هم موظفند علاوه بر انجام تکالیف کتب درسی، تکالیف جزوات آموزشی را هم انجام دهند.

1.آموزش فراتر از کتب درسی

آموزش‌‍‌ علوم و فنونی خارج از کتاب‌های درسی جزو برنامه اغلب بهترین مدارس تیزهوشان است. مدارس تیزهوشان کلاس‌های فوق برنامه‌ای مانند رباتیک، برنامه نویسی، نجوم و ….  هم برگزار می‌کنند و به همین دلیل هم دارای شهریه سالانه هستند.

برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در هر کدام از مدارس تیزهوشان متفاوت است و ممکن است برخی از مدارس تیزهوشان کلاس‌های فوق برنامه کمتری را ارائه دهند. همین کلاس‌های فوق برنامه می‎ت‍‌‌‌‌‎‎واند معیاری برای انتخاب بهترین مدارس تیزهوشان باشد.

2.رتبه بندی مدارس تیزهوشان

مدارس فرزانگان و علامه، از جمله مدارس تیزهوشانی به شمار می‌روند که در هر استانی دارای رتبه بندی هستند. دانش‌آموزان بر اساس رتبه‌ای که در آزمون تیزهوشان کسب کرده‌اند و بر اساس انتخابشان، می‌توانند در یکی از این مدارس تحصیل کنند؛ بنابراین اگر به دنبال تحصیل در بهترین مدارس تیزهوشان هستید، باید به فکر کسب رتبه عالی در این آزمون نیز باشید.

رتبه‌بندی مدارس تیزهوشان

اگر دانش‌آموزی پس از ثبت نام در یکی از مدارس تیزهوشان به هر دلیلی متوجه شود که نمی‌تواند درآن مدرسه بماند و تحصیل کند، می‌تواند درخواست انتقالی خود را مطرح کند؛ در صورت داشتن شرایط لازم، با درخواست انتقالی دانش‌آموز موافقت خواهد شد.

اهمیت رتبه‌بندی مدارس تیزهوشان

آزمون تیزهوشان برخلاف آزمون سراسری که داوطلبان بعد از اعلام نتایج و رتبه‌ها، باید رشته‌ها و دانشگاه‌های مد نظر خود را انتخاب کنند، دارای روند متفاوتی است. در آزمون تیزهوشان، دانش آموزان داوطلب در آزمون باید قبل از اعلام نتایج، اولویت‌بندی خود را ارائه دهند.

این موضوع ممکن است کمی کار را برای آن‌ها سخت کند. برخی از دانش آموزان ممکن است به اشتباه بر این باور باشند که فقط باید مدرسه‌های اطراف خودشان و حتما شهر خودشان را در اولویت‌بندی انتخاب کنند. ولی اینطور نیست.

اولویت‌بندی ربطی به محل سکونت و شهر ندارد و آن‌ها می‌توانند هر شهر و مدرسه‌ای که مدنظرشان است را در سه اولویت خود انتخاب کنند. پس از برگزاری آزمون، قبولی دانش آموزان و یا عدم قبولی آن‌ها در آزمون نسبت به اولویت‌بندی آن‌ها اعلام می‌شود. در تمامی استان‌ها، مدارس مدارس علامه و فرزانگان دارای رتبه می‌باشند. پس دانش آموزان در هر شهری که باشند می‌توانند این مدارس را در اولویت‌بندی خود قرار دهند.

بهترین مدارس تیزهوشان ایران

صحبت کردن در رابطه با بهترین مدارس تیزهوشان ایران، کار چندان راحتی نیست؛ زیرا گستردگی مدارس در شهرهای مختلف بسیار زیاد است و خیلی نمی‌توان به رتبه‌بندی مدارس تیزهوشان کشور بسنده کرد. بهتر است برای انتخاب بهترین مدرسه تیزهوشان در شهر خود و متناسب با شرایطتان، به طور اختصاصی مشاوره بگیرید.

برای اطلاع از لیست بهترین مدارس تیزهوشان تهران، بهترین مدارس تیزهوشان اصفهان، بهترین مدارس تیزهوشان مشهد و دیگر شهرها تنها کافی است تجارب مشاورین مجرب و خدمات مشاوره آنلاین پرش استفاده کنید. در ادامه برخی از بهترین مدارس تیزهوشان را برای آگاهی نسبی شما معرفی کردیم.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

بهترین مدارس تیزهوشان تهران

در این بخش سعی کردیم با توجه به رتبه بندی مدارس تیزهوشان تهران، برخی از بهترین مدارس تیزهوشان تهران را در دو جدول مجزا برای دختران و پسران ارائه دهیم:

نام مدرسه تیزهوشان دخترانه آدرس
فرزانگان1 دوره اول بزرگراه کردستان، چهار راه آ اس پ، نبش شیراز جنوبی
فرزاندگان1 دوره دوم چهار راه طالقانی، میدان فلسطین، خیابان شهید سرپرست، پلاک44
فرزانگان2 دوره اول اتوبان ارتش، بلوار نخل، ضلع غربی بلوار کنگان، خیابان فرزانگان
فرزانگان 2 دوره دوم خیابان شریعتی، خیابان شهید موسی وند، کوچه لاچینی
نام مدرسه تیزهوشان پسرانه آدرس
علامه حلی1 دوره اول خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی، کوچه شهید زمانپور ، پلاک14
علامه حلی1 دوره دوم خیابان کارگر جنوبی، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، خیابان غفاری
علامه حلی2 دوره اول میدان رسالت،  خیابان هنگام، بالاتر از میدان الغدیر، ضلع شمالی سازمان آب، کوچه شهید عیوض نعمت زاده
علامه حلی2 دوره دوم خیابان شوش غربی، ایستگاه قند و شکر، خیابان دشتبان زاده، خیابان رضایی، پلاک8

 شرایط پذیرش در مدرسه تیزهوشان بدون آزمون

شرایط ثبت نام در مدارس تیزهوشان مانند ثبت نام در سایر مدارس و آزمون های تحصیلی و علمی هر ساله ممکن است تغییراتی داشته باشد. پس بهترین کار این است که متقاضیان ثبت نام در آزمون تیزهوشان دفترچه‌ای هر ساله هنگام ثبت نام منتشر می‌شود را به دقت مطالعه کرده و پس از آن برای ثبت نام اقدام کنند.

طبق قانون سال‌های گذشته، دانش‌آموزانی که در دوره اول متوسطه در مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده و با معدل بالای 18 فارغ التحصیل شده‌اند، می‌توانند  بدون آزمون در مدرسه تیزهوشان ثبت نام کنند.

کدام دانش آموزان می توانند به تیزهوشان بروند؟

طبیعی است که همه دانش آموزان امکان تحصیل در مدارس تیزهوشان را ندارند. اولین شرط تحصیل در مدارس تیزهوشان معدل بالای دانش‌آموز است. اما باز هم نمی‌توان گفت تمام دانش‌آموزانی که در مدارس عادی معدل بالایی کسب می‌کنند لزوما در مدارس تیزهوشان هم موفق خواهند بود.

دانش‌آموزانی که اضطراب و استرس شدیدی را در طول سال تحصیلی تجربه می‌کنند، با حضور در یک مدرسه تیزهوشان ممکن است  این اضطراب را چندین برابر تجربه کنند. این موضوع علاوه بر تاثیر بر نمرات آن‌ها، سلامت روانشان را هم به خطر خواهند انداخت.

کدام دانش‌آموزان می‌توانند به تیزهوشان بروند؟

مسئولیت پذیری در انجام تکالیف و استعداد بالا در یادگیری، از جمله ویژگی‎های دانش‎آموزان تیزهوشانی است. اگرچه موفقیت در امتحان‌های پایان ترم، شرط لازم برای شرکت در آزمون تیزهوشان است اما ابزار سنجش در این آزمون، هوش، استعداد و خلاقیت است

چگونه بهترین مدارس تیزهوشان را انتخاب کنیم؟

نکاتی هست که باید قبل از انتخاب مدرسه تیزهوشان به آن‌ها توجه کنید. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره می‌کنیم:

 

1.کادر آموزشی باتجربه در مدارس تیزهوشان

کادر آموزشی خوب و مجرب را می‌توان به عنوان اولین و اساسی ترین مورد در ارزیابی بهترین مدارس تیزهوشان، در نظر گرفت. یک کادر آموزشی حرفه‌ای، می‌توانند در کنار یکدیگر شاگردانی با سواد و کاملا آماده و ورزیده را به دانشگاه‌ها تحویل دهند.

2.بهره‌مندی از مدیریت و کادرفنی کاربلد

کادر فنی و مدیریت با ثبات و با تجربه نیز در موفقیت یک مدرسه تیزهوشان اهمیت زیادی دارد. یک مدیر کاربلد با هدایت درست کادر آموزشی و دانش‌آموزان در مسیر آموزشی و نیز با برنامه‌ریزی درست، مدرسه‌ای برتر را ایجاد می‌کند.

3.وجود امکانات آموزشی و آزمایشگاهی

امکانات آموزشی و آزمایشگاهی به روز و کارآمد از مهمترین تفاوت های بهترین مدارس تیزهوشان با مدارس دولتی است. بنابراین مدرسه تیزهوشانی که امکانات آموزشی و آزمایشگاهی بیشتر و به روزتری دارد، در میان دیگر مدارس تیزهوشان، از برتری برخوردار است.

وجود امکانات آموزشی و آزمایشگاهی

4.وجود آزمون‌های رقابتی بین مدارس

در طول سال تحصیلی مدارس تیزهوشان از طریق آزمون‌هایی که برگزار می‌شود با یکدیگر رقابت می‌کنند و ازطریق نتیجه همین آزمون‌ها دانش‌آموزان برتر و معلم‌هایشان مشخص می‌شوند. نتیجه این آزمون‎ها هم می‌تواند یکی از معیارهای شما برای انتخاب بهترین مدرسه تیزهوشان باشد.

دو نکته مهم در انتخاب بهترین مدارس تیزهوشان

نکته اول:
برخی از مدارس تیزهوشان در زمینه شرکت در مسابقات و المپیادها فعال‌تر هستند. اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد در انتخاب مدرسه تیزهوشان خود آن را مد نظر قرار دهید.

نکته دوم:
انتقال دانش‌آموزان متوسطه اول تیزهوشان به متوسطه دوم و یا هر نوع انتقال دیگری در مدارس تیزهوشان، شرایط خاص خود را دارد. بدین صورت که اگر شما در دوره متوسطه اول در یک مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده باشید در زمان دوره متوسطه دوم ورود به هر مدرسه‌ تیزهوشانی که بخواهید برای شما مجاز نخواهد بود مسائلی مانند پر شدن ظرفیت مدارس وجود دارد.

در زمان انتخاب مدرسه تیزهوشان خود به این نکته توجه کنید و حدالامکان انتخاب مطمئنی داشته باشید که مجبور به انتقال میان مدارس نشوید. البته جای نگرانی نیست و تحت شرایطی خاص  امکان انتقال وجود دارد.

همچنین برای اطلاع از «مزایا و معایب مدارس تیزهوشان» می‌توانید از مجله آموزشی پرش استفاده نمایید.

یک معیار هوشمندانه برای انتخاب بهترین مدارس تیزهوشان در اطراف شما

 

یکی از معیار‎هایی که می‌توانید برای سنجش بهترین مدارس تیزهوشان در نظر بگیرید، میزان پذیرفته شدن دانش‌آموزان مدرسه تیزهوشان در دانشگاه‌های دولتی و رتبه هایی است که دانش‌آموزان آن مدرسه در کنکور کسب می‌کنند.

معیار هوشمندانه انتخاب بهترین مدرسه

هرچند که بسیار پیش آمده دانش‌آموزی نمونه در کنکور بر اضطراب و استرس نتیجه خوبی نگرفته است اما این معیار را می‌توان به صورت کلی  برای مدارس تیزهوشان متوسطه دوم در نظر گرفت.

کدام شهرها مدارس تیزهوشان ندارند؟

مدارس علامه و فرزانگان تقریبا در تمامی استانهای کشور دایر هستند اما اگر در شهر شما مدرسه تیزهوشان وجود ندارد می‌توانید در مدرسه تیزهوشان شهر هم جوارتان ثبت نام کرده و برای اقامت خوابگاه دانش‌آموزی بگیرید.

خوابگاه‌های دانش‌آموزی به دانش‌آموزان برتر مناطق محروم روستایی وشهرستان‌های دور افتاده امکان تحصیل در مدارس تیزهوشان شهرهای دیگر را می‌دهد.

جمع‌بندی برای بهترین مدارس تیزهوشان

اگر فاصله مدرسه تیزهوشان با محل زندگیتان برایتان مهم بوده و در اولویت اول انتخاب قرار دارد، طبیعتا انتخاب‌های شما برای بهترین مدارس تیزهوشان محدود خواهد شد. در این صورت باید مدارس تیزهوشان منطقه و شهر خود را بررسی کرده و با توجه به معیار‌هایی که در بالا ذکر شد از جمله کادر آموزشی و مدیریت مجرب و امکانات آموزشی و آزمایشگاهی، بهترین انتخاب را داشته باشید.

دانش‌آموزانی که در متوسطه اول در مدرسه تیزهوشان تحصیل کرده‌اند در صورت کسب معدل بالای 18 بدون آزمون ثبت نام کنند اما توصیه می‌شود هر سال دفترچه راهنمای آزمون را مطالعه کرده و پیگیر آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون موضوعاتی از این دست باشید.

دانش‌آموزان با استعداد و برتر پایه‌هایی ششم و نهم می‌توانند با کسب معدل بالا و نیز با شرکت در آزمون تیزهوشان، شانس حضور در این مدارس را داشته باشند.

بهتر است قبل از ثبت نام با بررسی دقیق بهترین انتخاب را داشته باشید اما در هر صورت امکان جابه‌جایی و انتقال میان مدارس تیزهوشان وجود دارد.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد