اهمیت انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری

اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری

اهمیت انتخاب رشته بر هیچکس پوشیده نیست. زحمت چندین ساله داوطلبان در طول دوران تحصیل، با یک انتخاب رشته درست، به مسیری روشن ختم خواهد شد. اکثر داوطلبان برای رسیدن به موفقیت طلایی‌ترین نکات برنامه‌ریزی کنکور را رعایت می‌کنند و به صورت اصولی درس می‌خوانند؛ اما، متاسفانه گاهی به دلیل بی‌توجهی به نکات مهم انتخاب رشته نمی‌توانند به نتیجه مطلوب مورد نظر خود برسند.

بعد از آزمون کنکور، انتخاب رشته مرحله مهم و چالش برانگیزی است. این مرحله نتیجه سال‌ها تلاش دانش‌آموز را مشخص می‌کند.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری در یک بازه مشخص به داوطلبان فرصت داده می‌شود تا انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته آخرین مرحله از ورود به دانشگاه است. ما در این مقاله نگاهی داشته‌ایم به اهمیت انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری و نیز نکاتی را پیرامون انتخاب رشته برای شما یادآوری کرده‌ایم. اگر شما هم در شرف انتخاب رشته هستید یا در میان نزدیکان‌تان داوطلب منتظر اعلام نتایج کنکور دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور به سبک رتبه‌های برتر

با مشاهده این ویدیو شما را با پارامترهای مهم انتخاب رشته و همچنین نکات طلایی برای داشتن یک انتخاب رشته عالی آشنا می‌کنیم.

برای اینکه بتوانید انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشید، بهتر است حتما با الگوریتم‌های خاص انتخاب رشته کنکور آشنا شوید. همچنین پارامترهای مهمی برای انتخاب رشته وجود دارد که در ابتدا، باید حتما از آنها اطلاع داشته باشید.

چرا انتخاب رشته کنکور مهم است؟

کنکور بزرگ‌ترین غول تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی برای ورود به دانشگاه است. اما شاید داوطلبان کم تجربه‌تر که نخستین سال کنکوری خود را می‌گذرانند، ندانند که اهمیت انتخاب رشته اگر از کنکور بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
حالا چرا می‌گوییم انتخاب رشته اهمیت دارد؟
واضح است! چون انتخاب رشته تعیین می‌کند که شما در کدام شهر، کدام دانشگاه و کدام رشته تحصیل می‌کنید.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

اگر در انتخاب رشته دقت کافی را نداشته باشید، ممکن است در رشته یا دانشگاهی قبول شوید که علاقه‌ای به آن ندارید. این موضوع برای هر دانشجویی ناراحت کننده خواهد بود. حتی ممکن است در یک شهر دیگر قبول شوید و دوست نداشته باشید خانواده خود را ترک کرده و ساکن خوابگاه شوید‌.

پس انتخاب رشته مهم است چون در ساده‌ترین حالت می‌تواند تعیین کننده این باشد که شما چهار سال آینده خود را که جزو سال‌های طلایی زندگی هر فردی هم محسوب می‌شوند، در چه شرایطی و در کجا بگذرانید.

نحوه انتخاب رشته بعد از کنکور

مراحل انتخاب رشته کنکور چیست؟

پس از اعلام نتایج کنکور، یک بازه زمانی مشخص برای انتخاب رشته به داوطلبان اعلام خواهد شد. داوطلبان باید حتما در مدت زمان تعیین شده انتخاب رشته خود را انجام دهند. برای انتخاب رشته باید به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید. همچنین اگر خواهان انتخاب رشته در دانشگاه‌های آزاد هم هستید باید به سایت azmoon.org مراجعه کنید.

بعد از ورود به سایت سنجش، از منوی سمت راست گزینه سراسری را انتخاب کرده و بعد روی قسمت انتخاب رشته کلیک می‌کنید. با درج اطلاعات ثبت‌نامی خود شما وارد صفحه انتخاب رشته خواهید شد.
البته لازم است تا قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته، دفترچه انتخاب رشته را با دقت مطالعه کنید.

اگر لازم است چند بار دفترچه را مرور کنید تا به خوبی با رشته‌ها و ظرفیت دانشگاه‌ها آشنا شوید.
پس ‌از مطالعه دفترچه باید رشته‌ محل‌های مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی خود و در واقع هر رشته و دانشگاهی که برای شما مجاز است را استخراج کنید. حالا بر اساس علایق خود رشته‌ها و دانشگاه‌ها را اولویت‌بندی کنید. پس از انجام این مراحل می‌توانید وارد قسمت تکمیل فرم انتخاب رشته شوید. با تکمیل فرم یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد.

آیا پس از قبولی در دانشگاه امکان تغییر رشته وجود دارد؟

امکان تغییر رشته در شرایط مختلف وجود دارد. اما بهتر است تا جای ممکن هنگام انتخاب رشته دقت کافی را به خرج دهید تا بعدا مجبور به عوض کردن رشته قبولی خود نشوید. بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته معمولا تا چند روز فرصت اعتراض دارید. سازمان سنجش هر ساله نحوه درج اعتراض را به داوطلبان شرح می‌دهد. معمولا نیازی به مراجعه حضوری نیست و با ثبت اینترنتی درخواست بازبینی‌، می‌توان تغییر رشته داد.
اگر با اینکار به نتیجه نرسیدید، راه حل‌های دیگری هم وجود دارد.

بر اساس شرایط مشخصی که توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، دانشجو بعد از مدتی می‌تواند رشته دانشگاهی خود را تغییر دهد. بر اساس قوانین دانشگاه‌ها این شرایط می‌تواند متغیر باشد. مثلا یکی از شرایطش آن این است که دانشجو حداقل ششم و حداکثر یک دوم واحدهای رشته قبولی خود را گذرانده باشد.

اگر هنگام اعلام نتایج موفق به ثبت اعتراض و تغییر رشته نشدید، بهتر است از همان بدو ورود به دانشگاه از طریق مسئولین آموزش دانشگاه و سازمان سنجش، پیگیر شرایط تغییر رشته باشید و آن را پشت گوش نیندازید‌.

حتی ممکن است شما با علاقه وارد یک رشته تحصیلی شوید و از قبولی در آن رشته بسیار خوشحال و مشعوف باشید. اما، مدتی پس از تحصیل در دانشگاه متوجه شوید که به آن علاقه‌ای ندارید‌. این شرایط هر ساله برای خیلی از دانشجویان پیش می‌آید و کاملا طبیعی است. خونسردی خود را حفظ کنید و با آگاهی از اینکه خیلی از هم سن و سالان شما درگیر این شرایط هستند، بهترین، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه تغییر رشته را پیدا کنید.

چند توصیه برای اینکه انتخاب رشته کنکور بهتری داشته باشید

  • هدفمند کنکور دهید
    اگر از همان ابتدا مشخص کنید که برای قبولی در چه رشته یا رشته‌هایی در کنکور شرکت کرده‌اید، کار شما در انتخاب رشته بسیار راحت تر خواهد بود.
  • مشورت بگیرید
    بهتر است قبل از رسیدن به مرحله انتخاب رشته با چندین نفر مشورت کنید. می‌توانید با دانشجویان رشته‌های مختلف یا حتی با صاحبان مشاغل صحبت کنید و درباره شرایط تحصیلی و شغلی‌شان پرس و جو کنید.
  • علایق‌تان را اولویت‌بندی کنید
    نوشتن علایق روی برگه کاغذ باعث می‌شود تا شناخت بهتری از خود داشته باشید. می‌توانید تمام رشته‌های مورد نظر خود را روی برگه نوشته و معایب و مزایای هر یک را در مقابلش یادداشت کنید و به آنها نمره دهید. برای اطلاع درباره رشته‌ها در اینترنت جست و جو کنید یا از دانشجویان اطراف خود کمک بگیرید. بدین ترتیب بهترین رشته‌های متناسب با خود را خواهید شناخت‌.

سخن پایانی درباره اهمیت انتخاب رشته کنکور

در این مقاله از اهمیت فراوان انتخاب رشته برایتان گفتیم و از تاثیری که می‌توانید در آینده تحصیلی و شغلی شما بگذارد. اما فراموش نکنید که امکان تغییر همیشه وجود دارد. انتخاب رشته اشتباه ممکن است شما را به دردسر بیندازد و باعث ناراحتی شما و اطرافیان‌تان شود اما باید بدانید که انتخاب رشته مهم‌ترین مرحله زندگی شما نیست!

چه بسیار دانشجویانی که مدتی پس از تحصیل در رشته مورد علاقه خود تغییر مسیر داده و در رشته دیگری تحصیل کرده‌اند و یا وارد بازار کار شده و از این طریق به موفقیت رسیده‌اند. بله، همچنان معتقدیم که یک انتخاب رشته خوب و با کیفیت می‌تواند در موفقیت شما نقش اساسی ایفا کند و کیفیت زندگی اینده شما را تغییر دهد اما نمی‌تواند تنها راه موفقیت باشد!

اهمیت انتخاب رشته انکار ناپذیر است. درباره اهمیت انتخاب رشته در این مقاله به تفصیل صحبت شده است.

بله راه‌هایی برای تغییر رشته مشخص شده است. از همان روز اول اعلام نتایج باید از طریق سنجش پیگیر آن باشید.

مراحل انتخاب رشته و توصیه‌های مربوط به آن در متن مقاله آمده است.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد