رشته روزنامه‌نگاری

سیر تا پیاز رشته روزنامه‌نگاری

رشته روزنامه‌نگاری، یکی از رشته‌های جذاب در علوم انسانیه. خیلی از داوطلبان کنکور انسانی، رویای تحصیل در این رشته پر هیجان رو دارن و تمایل دارن با بهترین رشته‌های انسانی در دانشگاه آشنا بشن.

ما در ادامه، این رشته پرطرفدار رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

یکی از رشته‌های پرچالش علوم انسانی، رشته روزنامه‌نگاریه. اگه می‌خواین در این رشته تحصیل کرده و با اون وارد بازار کار بشین، باید مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی داشته باشین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

این رشته یکی از رشته‌های خاص و پرطرفدار علوم انسانیه. اگه شما هم به فکرتون رسیده که رشته روزنامه‌نگاری رو در دانشگاه انتخاب کنین و یا می‌خواین درباره اون اطلاعاتی بدست بیارین، تا پایان این مقاله از پرش با ما همراه باشین.

معرفی رشته روزنامه‌نگاری

روزنامه‌نگاری یکی از رشته‌های علوم انسانیه. همونطور که از اسمش معلومه، شاخصه اصلی روزنامه‌نگاری، نوشتنه. یعنی رشته‌ایه که اصولا با نوشتن سر و کار داره.

برای موفقیت در این رشته به جز توانایی در حفظ مطالب، باید به نویسندگی هم علاقه داشته باشین. رشته روزنامه‌نگاری در تمام کشورهای جهان و در دانشگاه‌های معتبر تدریس میشه. اگه در زمان تدریس در مدرسه به درس‌های علوم اجتماعی و انشاء علاقه داشتین، ممکنه روزنامه‌نگاری رشته‌ مناسبی برای شما باشه.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

معرفی شغل روزنامه‌نگاری

روزنامه‌نگارها کسانی هستن که درباره موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و … پرس‌و‌جو کرده و درباره‌شون مطلب می‌نویسن. مهم‌ترین ویژگی یک روزنامه‌نگار یا همون خبرنگار، صداقت و روراستی اون با مردمه. داشتن سرعت بالا در جمع کردن اطلاعات و نوشتن و انتشار اون‌ها از ویژگی‌های بارز روزنامه‌نگارانه.

سیرتاپیاز رشته روزنامه نگاری

روزنامه‌نگاران، بیشتر وقت‌ها افرادی خلاق و اجتماعی هستن که به صحبت کردن و پرس‌و‌جو درباره مسائل مختلف علاقه‌مندن. اون‌ها وظیفه دارن درباره مسائل مختلف اطلاعات و اخبار دست اول رو به دست بیارن. مصاحبه کردن با افراد مختلف هم از  وظایف دیگه روزنامه‌نگاران یا خبرنگارانه.

در تمام دنیا، روزنامه‌نگاری و خبرنگاری جزو مشاغل سخت و پر چالش شناخته شدن. پس اگه قصد دارین در آینده خبرنگار بشین، باید بدونین که راه آسونی رو انتخاب نکردین.

نکته‌ دیگه‌ای که باید به اون اشاره کنیم اینه که خیلی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران جهان، مشخصا در این رشته تحصیل نکردن. شما می‌تونین با شرکت در دوره‌های کوتاه آموزشی وارد حرفه روزنامه‌نگاری بشین. این دوره‌ها بیشتر توسط خبرگزاری‌ها برگزار میشن.

آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور به سبک رتبه‌های برتر

با مشاهده این ویدیو شما رو با پارامترهای مهم انتخاب رشته و همچنین نکات طلایی برای داشتن یک انتخاب رشته عالی آشنا می‌کنیم.

برای اینکه بتونین انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشین، بهتره حتما با الگوریتم‌های خاص انتخاب رشته کنکور آشنا بشین. همچنین پارامترهای مهمی برای انتخاب رشته وجود داره که حتما باید اولش از اون‌ها اطلاع داشته باشین.

در رشته روزنامه‌نگاری چه درس‌هایی می‌خونین؟

دانشجویان این رشته در دانشگاه باید 136 واحد رو پاس کنن. این واحدها شامل دروس عمومی، تخصصی، اختصاصی، پایه و اختیاریه.

لیست دروس رشته روزنامه نگاری

دروس عمومی رشته روزنامه‌نگاری شامل: معارف اسلامی 1 و 2، اخلاق و تربیت اسلامی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های اون، تاریخ اسلام، متون اسلامی، زبان فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی 1 و 2 و جمعیت و تنظیم خانواده است.

دروس پایه اون شامل: مبانی جامعه شناسی، کاربرد رایانه در علوم ارتباطات، اصول علم اقتصاد، اقتصاد ایران، کلیات حقوق، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی، حقوق اساسی، اصول علم سیاست، روانشناسی اجتماعی، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی و اصول روابط و سازمان‌های بین‌المللی است.

مبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بین الملل، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، تحلیل محتوای پیام‌های ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریه‌های ارتباطات اجتماعی، گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات، تکنولوژی‌های ارتباطی، افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی، مبانی ارتباطات و توسعه، دروس اختصاصی این رشته هستن.

دروس تخصصی اون شامل: اصول روزنامه‌نگاری، تاریخ مطبوعات، روزنامه‌نگاری عملی 1(مصاحبه مطبوعاتی)، روزنامه‌نگاری عملی 2 (گزارش مطبوعاتی)، ویراستاری و مدیریت اخبار، روزنامه‌نگاری تخصصی، نقد و تفسیر و مقاله نویسی، روزنامه‌نگاری الکترونیکی، حق و مسئولیت‌های روزنامه‌نگاری، زبان تخصصی 2 هستن.

امور بازرگانی، رفتار سازمانی، آشنایی با حرفه‌های ارتباطی، سازمان‌های اداری در ایران، مبانی ارتباطات سازمانی، اصول بازاریابی، ارتباطات میان فرهنگی، روزنامه‌نگاری رادیویی و تلویزیونی، تامین و رفاه اجتماعی، جامعه‌شناسی شهری، جامعه‌شناسی سیاسی، تغییرات اجتماعی، مبانی جمعیت‌شناسی، کلیات برنامه‌ریزی اجتماعی و اقتصادی و معنی‌شناسی در رسانه‌ها هم دروس اختیاری رشته روزنامه‌نگاری هستن.

در کدوم دانشگاه‌ها رشته روزنامه‌نگاری تدریس میشه؟

برای اینکه بتونین در دانشگاه رشته روزنامه‌نگاری‌ رو بخونین، می‌تونین انتخاب‌های متفاوتی داشته باشین. این رشته در نوبت روزانه، شبانه، نوبت دوم، غیر انتفاعی و پیام نور ارائه شده. در ادامه جدول دانشگاه‌هایی که رشته روزنامه‌نگاری در اون‌ها تدریس میشه، اومده.

*دقت کنین که برای انتخاب رشته در هر سال تحصیلی، حتما باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته مربوط به همون سال رو با دقت مطالعه کنین. سازمان سنجش هر سال این دفترچه راهنما رو در ایام انتخاب رشته منتشر می‌کنه.

دانشگاه استان نوع پذیرش نحوه پذیرش
دانشگاه علامه طباطبایی تهران روزانه با آزمون
دانشگاه علامه طباطبایی تهران نوبت دوم با آزمون
دانشگاه علامه طباطبایی تهران شبانه با آزمون
دانشگاه سوره تهران غیر انتفاعی سوابق تحصیلی
موسسه کرمان کرمان غیر انتفاعی سوابق تحصیلی
دانشگاه بناب آذربایجان شرقی پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه اصفهان اصفهان پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه بوشهر بوشهر پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه تبریز آذربایجان شرقی پیام نور سوتبق تحصیلی
دانشگاه تهران غرب تهران پیا نور سوابق تحصیلی
دانشگاه مرکز دماوند تهران پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه پردیس تهران پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه ری تهران پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه مشهد مشهد پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه اهواز اهواز پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه خرمشهر خوزستان پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه شوش خوزستان پیام نور سوابق تحصیلی
دانشگاه گرماسر سمنان پیام نور سوابق تحصیلی

*می‌تونین روزنامه‌نگاری رو در دانشگاه‌های آزاد هم بخونین. برای دسترسی به اطلاعات کامل، به دفترچه انتخاب رشته‌ای که هر ساله توسط سازمان سنجش منتشر میشه، مراجعه کنین.

با تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری در چه ارگان‌هایی می‌تونین مشغول به کار بشین؟

یک روزنامه‌نگار همونطور که از عنوان رشته‌اش پیداست، در نزدیک‌ترین موقعیت شغلی به رشته تحصیلی‌اش، می‌تونه در دفترهای روزنامه مشغول به کار بشه. در کشور چندین روزنامه مشغول به فعالیت هستن. بعضی از اون‌ها دولتی و بعضی دیگه خصوصی هستن.

کار در خبرگزاری‌ها هم یکی از مهمترین مشاغل ممکن برای روزنامه‌نگارهاست. خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اینترنتی خبری هستن. این سایت‌های مهم خبری هم به صورت دولتی و هم خصوصی فعالیت دارن. در ایران خبرگزاری‌های زیادی مشغول به فعالیت هستن.

شما وقتی وارد یک ارگان خبری مثل روزنامه یا خبرگزاری می‌شین، می‌تونین بسته به علاقه خودتون و یا نیاز اون سازمان، در یک بخش خبری مشغول به فعالیت بشین. مثلا می‌تونین یکی از بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی رو انتخاب کرده و اخبار مربوط به همون بخش رو پوشش بدین.

لازم به ذکره که امروزه خیلی از سازمان‌های دولتی و خصوصی که ماهیت خبری ندارن هم به روزنامه‌نگار یا خبرنگار، برای انتشار هفته نامه‌ها، ماهنامه‌ها و یا انتشار مطلب در سایت‌ خودشون نیازمندن.

رشته روزنامه‌نگاری برای چه کسانی مناسبه؟

روزنامه‌نگاری شغلی پویا و پر تحرکه. از یک روزنامه‌نگار، انتظار میره که نسبت به اخبار روز حساس و تیزبین باشه. روزنامه‌نگار باید توانایی حضور در جلسات رسمی و جمع های شلوغ رو داشته باشه. توانایی طرح سوال و مطالبه‌گری هم از ویژگی‌های بارز روزنامه‌نگاران و خبرنگارانه.

رشته روزنامه نگاری برای چه کسانی مناسب است؟

صداقت، تیزبیینی، دقت و سرعت از مهمترین ویژگی‌های روزنامه‌نگارانه. مهمترین ابزار یک روزنامه‌نگار قلم اونه. پس مهارت در نویسندگی هم در شغل روزنامه‌نگاری دارای اهمیت زیادیه.

باید بدونین که در حالت کلی، درآمد روزنامه‌نگاران در کشور ما زیاد نیست. بنابراین برای موفقیت در این شغل، داشتن علاقه به اون اهمیت زیادی داره. همچنین برای درک بهتر از هر موقعیت شغلی بهترین کار اینه با افرادی که در اون شغل مشغول به کار هستن مشورت کنین. حتی می‌تونین برای بررسی بیشتر، وارد اون محیط شغلی شده و نحوه فعالیت نیروها رو از نزدیک ببینین.

جمع‌بندی رشته روزنامه‌نگاری

رشته روزنامه‌نگاری، به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی، یکی از رشته‌های خاص و جذاب دانشگاهیه. دانشگاه علامه طباطبایی، مهم‌ترین دانشگاه در کشور برای تحصیل در این رشته است.

دانشگاه علامه طباطبایی این رشته رو در حالت‌های مختلف روزانه، شبانه و نوبت دوم ارائه میده. اگه به نوشتن علاقه دارین و از حضور در جمع‌های شلوغ و مصاحبه کردن با افراد مختلف لذت می‌برین، احتمالا رشته روزنامه‌نگاری برای شما مناسبه.

با شرکت در کنکور علوم انسانی و انتخاب دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته، می‌تونین در این رشته تحصیل کنین.

در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبایی، تخصصی‌ترین و بهترین دانشگاه ارائه دهنده این رشته است.

بله امکان تحصیل در این رشته از طریق سوابق تحصیلی هم وجود داره. لیست دانشگاه‌ها در متن مقاله اومده.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد