عادات افراد موفق

عادات افراد موفق

تا حالا به افراد موفق نگاه کردین؟ براتون سوال شده که چرا این افراد موفق هستن ولی بقیه نه؟ آیا رازی مخفی برای موفقیت اون‌ها وجود داره؟ خیر!

زندگی ما، محصول عادت‌های ماست؛ چیزی که توی زندگی انسان‌های موفق با بقیه انسان‌ها فرق داره، عادت‌های اون‌هاست.

این عادت‌ها هستن که تعیین می‌کنن زندگی یک نفر چه سمت و سویی داشته باشه و چه نتایجی کسب کنه؛ مثلا اگه عادت به پرخوری داشته باشین، قرار نیست شکم شش تکه داشته باشین!

توی این مقاله می‌خوایم درباره عادات افراد موفق صحبت کنیم تا با استفاده از اون‌ها و اضافه کردن‌شون به سبک زندگی‌تون، بتونین بهترین نتایج رو رقم بزنین.

البته اگه درگیر روزمرگی‌هاتون هستین و فرصت نمی‌کنین این مقاله رو به طور کامل بخونین، پادکست زیر رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست پرش باشین❤🎧🔊

نتایجی که ما در زندگی می‌گیریم، بیشتر از این که تابع استعدادها و توانایی‌های ما باشه، تحت تاثیر عادات روزمره ماست. اگه دوست دارین که شخص موفقی باشین و بتونین به اهداف خودتون برسین، باید عادات افراد موفق رو برای خودتون پیاده‌سازی کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

تاثیر عادات روزانه بر زندگی

خیلی از افراد هستن که تاثیر عادات روزانه روی کیفیت زندگی رو درک کردن و ازش به نفع خودشون استفاده می‌کنن. عادت‌های ما، سبک زندگی ما رو شکل میدن که همین موضوع، نحوه عملکرد ما رو تعیین می‌کنه.

اگه شما عادت داشته باشین روزی یک ساعت مطالعه کنین، در طی یک سال نتایج خیلی متفاوتی می‌گیرین، نسبت به این که روزی یک ساعت سریال تماشا کنین.🖥📕

تاثیر عادت‌ها بر زندگی ما

افراد موفق با استفاده از همین اصل، سبک زندگی‌ای رو برای خودشون طراحی می‌کنن که اون‌ها رو به هدف‌شون نزدیک‌تر کنه؛ در حالی که افراد نا آگاه، سبک زندگی‌ای رو انتخاب می‌کنن که نه تنها اون‌ها رو به جلو سوق نمیده، بلکه مانع پیشرفت اون‌ها هم میشه.

اما قبل از این که بخوایم درباره عادات افراد موفق صحبت کنیم، باید به درک درستی از مکانیزم ساخت عادت برسیم؛ پس همراه ما باشین.

مکانیزم ساخت عادت

هر عادتی، چه ورزش کردن باشه، چه عادت به تماشای سریال یا تنظیم ساعت خواب، از چند مرحله اصلی تشکیل میشه. وقتی این مراحل به صورت مداوم تکرار بشن، کم کم مغز شرطی میشه و شروع می‌کنه به ایجاد پیوندهای نورونی جدید.🧠

نورون‌ها، سلول‌های عصبی مغز ما هستن؛ وقتی عادتی توی ذهن ما شکل می‌گیره، اتصالاتی رو بین این نورون‌ها برقرار می‌کنه که به مرور زمان، قوی‌تر و قوی‌تر میشن. هرچی اتصالات بین این نورون‌ها قوی‌تر باشه، انجام اون کار نیاز به انرژی روانی کمتری داره و راحت‌تر انجام میشه.

به این مثال توجه کنین: بارهای اولی که شما می‌خواین ورزش کنین، ذهن شما مقاومت شدیدی نسبت به این کار داره. همش این افکار به ذهن‌تون وارد میشه که حالا از فردا شروع می‌کنم، حالا امروز حال ندارم، حالا باشه یک وقت دیگه یا کلی فکر منفی دیگه.🤕

ولی بعد از این که چند بار جلسه ورزش خودتون رو پیگیری کردین و مداومت داشتین، کم کم این افکار محو میشن و شما خیلی راحت‌تر می‌تونین عادت مورد نظرتون رو انجام بدین.🤩

حالا این مراحلی که برای ساخت عادت باید اون‌ها رو رعایت کنیم چیه؟
توی منابع مختلف، اسامی متفاوتی برای این مراحل در نظر گرفته شده؛ اما ما توی این مقاله از سه کلمه استفاده می‌کنیم: سرنخ، روتین، پاداش.

مرحله سرنخ

برای این که چرخه یک عادت شروع و مکانیزم اون فعال بشه، باید سرنخ وجود داشته باشه. حالا سرنخ چیه؟

سرنخ چیزیه که ما رو یاد عادت مد نظر خودمون می‌اندازه. تصور کنین که شما عادت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارین. وقتی به آشپزخونه میرین، یک لیوان آب می‌خورین و برمی‌گردین توی اتاق خودتون، چشم‌تون به تلفن همراه‌تون میفته؛ به نظرتون چه اتفاقی میفته؟

مرحله سرنخ در شکل‌گیری عادات

دیدن تلفن همراه📱، برای مغز شما مثل یک سرنخ عمل می‌کنه؛ یعنی وقتی اون رو می‌بینین، یاد استفاده از اینستاگرام یا اپلیکیشن‌های دیگه میفتین و به سمت استفاده از اون‌ها کشیده میشین. پس نتیجه می‌گیریم که سرنخ، مثل یک یادآوره که تمایل به انجام عادت مورد نظرمون رو توی ما بیدار می‌کنه.

مرحله روتین

بعد از این که سرنخ، شما رو یاد عادت‌تون انداخت، شما وارد مرحله بعدی میشین؛ یعنی روتین.
روتین، همون روند انجام کاره که بعد از دیدن سرنخ، نسبت به انجام اون تمایل پیدا می‌کنین. مثلا با دیدن شیرینی یا شکلات توی یخچال خونه خودتون، یاد عمل خوردن شیرینی و پاداشی که از اون کسب می‌کنین می‌افتین. حرکت بعدی شما چیه؟ دقیقا، خوردن شیرینی و انجام روتین این عادت.🍰

مرحله پاداش

در نهایت می‌رسیم به مرحله پاداش که تمام فرایند انجام یک عادت، به خاطر رسیدن به پاداش اونه. خوردن شیرینی، به خاطر طعم خوب و دوست داشتنی اونه که برامون مثل یک پاداشه؛ گرفتن لایک و کامنت روی اینستاگرام یا دیدن پست‌های جذاب اون، پاداشیه که از عادت کار با تلفن همراه کسب می‌کنیم.

مرحله آخر عادت‌سازی؛ پاداش

در واقع پاداش، حسیه که ما با انجام روتین خودمون دوست داریم بهش برسیم. اگه پاداش وجود نداشته باشه، ما نیازی توی خودمون نمی‌بینیم که بخوایم روتین عادت خودمون رو دنبال کنیم. هر کاری که ما انجام میدیم، به خاطر رسیدن به یک پاداش روانی یا فیزیکیه.🎁

عادات افراد موفق چیست؟

تفاوت عملکرد دو نفر، در کنار اینکه تابع شرایط محیطی و ژنتیکه، به شدت تحت تاثیر عادات اون‌هاست. میشه گفت که تاثیر عادت‌های افراد موفق، خیلی بیشتر از تاثیر ویژگی‌های دیگه‌ای مثل استعداد، خانواده، پیشینه یا چیزهای دیگه‌ست.

دو نفر رو تصور کنین که یکی از اون‌ها، استعداد بالایی توی نواختن پیانو داره و نفر دیگه، استعداد چندانی نداره؛ اما نفر دوم، اراده‌ای خستگی‌ناپذیر برای یادگیری پیانو داره که باعث میشه هر روز و هر ساعت، متمرکز روی یادگیری این مهارت باشه.

به نظر شما، کدوم یکی از افراد بالا به موفقیت می‌رسن؟ شاید بگین کسی که استعدادش رو داره؛ اما باید بگیم کسی که تمرین بیشتری برای یادگیری نوازندگی داره.🎹

به نوعی میشه گفت که عادت‌ها نتایج ما رو تعیین می‌کنن؛ پس اگه می‌خواین به موفقیت برسین، باید عادات روزمره افراد موفق رو جدی بگیرین.

عادات روزانه افراد موفق

افراد موفق، برای تک تک بخش‌های زندگی خودشون ارزش قائل هستن. این افراد به خاطر رسیدن به موفقیت شغلی یا درسی، چیزی رو فدا نمی‌کنن. هدف عادات افراد موفق، ساختن زندگی کامل و متعادل در کنار رسیدن به موفقیته.

عادات افراد موفق در حوزه سلامت جسمی

از قدیم شنیدیم که عقل سالم در بدن سالم؛ درسته که یک سری مثال نقض مثل استیون هاوکینگ وجود داره😁، اما این قاعده به طور کلی درسته.

عادات روزانه در زمینه سلامتی

روتین روزانه افراد موفق، شامل کارهایی میشه که به سلامت جسم اون‌ها کمک خیلی زیادی می‌کنه.

ورزش منظم

یکی از مهم‌ترین عادات افراد موفق، ورزش به صورت منظمه💪. اون‌ها هفته‌ای حداقل 210 دقیقه ورزش می‌کنن تا گردش خون خودشون رو قوی‌تر کنن، سلامت جسمانی بهتری رو تجربه کنن و مغزشون بهتر کار کنه.

ورزش کردن، توی بدن هورمون اندورفین ترشح می‌کنه که باعث کاهش درد و استرس میشه و کارایی مغز رو به شدت بالاتر می‌بره.

تغذیه سالم

داشتن رژیم غذایی سالم، نقش مهمی توی عادات افراد موفق داره. تغذیه سالم و مصرف متعادل مواد غذایی، سیستم ایمنی افراد رو بهتر می‌کنه، به تقویت عملکرد ذهن کمک می‌کنه و ریسک بیماری رو به شدت پایین میاره.

تغذیه سالم و مقوی

توی یک رژیم غذایی اصولی، باید مواد غذایی کاملی رو برای خودتون در نظر بگیرین تا تمام مواد مغذی موردنیاز بدن‌تون تامین بشه. چیزهایی مثل میوه‌ها🍎، سبزیجات🥗، پروتئین‌ها🥚 و غلات کامل، میتونه به شما توی رسیدن به موفقیت کمک خیلی زیادی کنه.

خواب کافی

هرچقدر از تاثیر خواب کافی روی سلامت جسم و موفقیت بگیم، کم گفتیم. برای این که بتونین به اندازه کافی تلاش کنین و مغزتون به بهترین شکل کار کنه، حتماً باید خواب کافی داشته باشین.😴

علم ما درباره دنیای خواب خیلی محدوده؛ اما تحقیقات زیادی روی عوارض کمبود خواب انجام شده که به ما نشون میده کم خوابیدن، جزو عادات روزانه افراد موفق نیست!

کمبود خواب، باعث میشه استرس ما بیشتر باشه، سطح قند خون رو افزایش میده و تاب‌آوری ما رو خیلی کم می‌کنه. تاب‌آوری، یعنی توانایی تحمل فشارهای مختلف زندگی که در مسیر موفقیت و در مواجه با موانع، می‌تونه خیلی بهمون کمک کنه.

عادات افراد موفق در حوزه سلامت روان

یکی دیگه از حوزه‌های مهمی که توی عادات روزانه افراد موفق بهش توجه میشه، حوزه سلامت روانه. رسیدن به موفقیت، ارزشی نداره اگه حال‌تون خوب نباشه و ذهن آرومی نداشته باشین. اینطوری نه تنها شانس موفقیت خودتون رو به شدت کم می‌کنین، بلکه در صورت رسیدن به موفقیت هم از اون راضی نیستین.😣

عادت‌هایی برای سلامت روان

خیلی از عادات افراد موفق، برای تقویت سلامتی روانی اون‌هاست. چند مورد از این عادت‌ها رو باهم بررسی می‌کنیم.

و باز هم ورزش!

درسته که چند پاراگراف بالاتر درباره اهمیت ورزش صحبت کردیم؛ اما این موضوع انقدر مهمه که باز هم باید درباره‌اش صحبت کنیم. ورزش کردن، علاوه بر این که سلامت جسمی رو تقویت می‌کنه، تاثیر خیلی زیادی روی سلامت روان داره.🏃‍♂🙂

تحقیقات زیادی ثابت کرده که  برای بیماران روانی، ورزش منظم به مراتب موثرتر از داروهای مختلفه. ورزش کردن به مغز ما انرژی می‌رسونه و با تزریق حال خوب به ما، کمک می‌کنه با استرس‌‎های مختلف زندگی بیشتر کنار بیایم و بتونیم بهتر زندگی کنیم.

مدیتیشن و تمرینات ذهنی

شاید اسم مدیتیشن، بعضی‌ها رو یاد مرتاض‌های هندی بندازه که روی ذغال داغ راه میرن و روی سطحی پر از میخ مراقبه می‌کنن!

اما باید بگیم که تاثیرات مثبت مدیتیشن، به صورت کاملاً علمی ثابت شدن. مدیتیشن علاوه بر این که تمرکز شما رو بالا می‌بره و بهتون کمک می‌کنه که مغز فعال‌تری داشته باشین، سطح استرس شما رو به شدت کاهش میده و بهتون کمک می‌کنه از زندگی روزمره خودتون هم لذت بیشتری ببرین.

انجام تمرینات مدیتیشن

به همین خاطر، یکی از عادات روزانه افراد موفق، انجام مدیتیشن و تمرینات ذهنی مختلفه. شما می‌تونین از تکنیک‌های مختلفی مثل ذهن‌آگاهی، تمرین تنفس عمیق یا حتی یوگا استفاده کنین تا مزایای مدیتیشن رو به مرور زمان تجربه کنین. 🧘

ژورنالینگ و شرح وقایع روزانه

یکی از عادات افراد موفق، ثبت تجربیات و یادداشت کردن احساسات و افکار مختلفه. ژورنالینگ، به معنی بیان احساسات و افکار از طریق نوشتنه که به شما کمک می‌کنه شفافیت ذهنی خودتون رو بالا ببرین.✏📒

ژورنالینگ یا روزانه‌نویسی، به شما کمک می‌کنه که با احساسات ناخوشایند و استرس‌های روزمره خودتون بهتر کنار بیاین و درک درستی از شرایط خودتون پیدا کنین. این کار به ثبات خلق‌وخوی شما کمک خیلی زیادی می‌کنه و باعث میشه از زندگی خودتون رضایت بیشتری داشته باشین.🥰

عادات افراد موفق در حوزه بهره‌وری و موفقیت

مگه میشه درباره عادات افراد موفق صحبت کنیم و از عادت‌های حرفه‌ای که این افراد برای خودشون طراحی می‌کنن صحبت نکنیم؟

همه این انسان‌ها، عاداتی برای رسیدن به موفقیت دارن که بهشون کمک می‌کنه از رقبای خودشون بهتر عمل کنن و بتونن کارهایی کنن که اون‌ها نمی‌تونن. 🎯

برنامه‌ریزی اصولی

چقدر این برنامه‌ریزی مهمه! انقدر مهمه که کتاب‌ها، سمینارها و ورکشاپ‌های مختلفی برای اون طراحی شده تا همه یاد بگیرن چطوری باید این کار رو انجام بدن.

برنامه‌ریزی، به شما کمک می‌کنه که اولویت‌های خودتون رو مشخص کنین و بتونین زمانی که هر روز دارین رو به درستی و در جهت رسیدن به اهداف‌تون مدیریت کنین.📜

به شما کمک می‌کنه که سازمان‌دهی بهتری برای کارهای خودتون داشته باشین و بتونین هر وظیفه‌ای که برای خودتون تعیین می‌کنین، سر وقت انجام بدین.

همون‌طور که گفته شد، برای برنامه‌ریزی می‌تونین از دوره‌ها و کتاب‌های مختلفی استفاده کنین؛ اما این کار زمان‌بره و ممکنه براش وقت نداشته باشین. این‌جاست که دفتر برنامه‌ریزی پرش می‌تونه به کمک‌تون بیاد.📖

دفتر برنامه‌ریزی پرش

از مزایای دفتر برنامه‌ریزی پرش، میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بهترین سبک‌های برنامه‌ریزی مثل بولت ژورنال؛📅
  • قابل استفاده برای تمامی دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی؛📈
  • قابلیت مدیریت تمامی عادت‌ها، از قبیل ساعات مطالعه، بودجه‌بندی دروس، اولویت‌بندی، ورزش، وعده‌های غذایی و … ؛📊
  • لوح فشرده آموزش برنامه‌ریزی توسط مشاورین حرفه‌ای.💿
یادگیری مستمر

یک جمله هست که میگه: اونی که بیشتر می‌دونه، بیشتر می‌تونه!
نمیشه درباره مهم‌ترین عادات افراد موفق صحبت کنیم و چیزی درباره عادت به یادگیری نگیم. این افراد، یک عطش و اشتیاق درونی برای یادگیری مستمر دارن که باعث میشه ساعت‌های زیادی از روزهای خودشون رو برای این کار صرف کنن.

اون‌ها می‌دونن هرچقدر که بیشتر یاد بگیرن، کارایی بالاتری دارن و بهتر می‌تونن به موفقیت برسن. به همین خاطر، میشه گفت یجورایی وسواس یادگیری پیدا کردن و تا یک مطلب جدید نخونن یا مهارت جدیدی رو آموزش نبینن، خواب‌شون نمی‌بره.

عادت به یادگیری مداوم

شما هم اگه می‌خواین جزو دسته افراد موفق باشین، باید یادگیری رو تبدیل به یک عادت روزانه کنین و تا می‌تونین، دنبال مهارت‌ها و آموزش‌های جدید باشین.

عادات افراد موفق در حوزه روابط اجتماعی

انسان، موجودی اجتماعیه. افراد موفق می‌دونن که برای رسیدن به اهداف خودشون، چقدر به بقیه انسان‌ها و روابط با اون‌ها نیاز دارن؛ پس سعی می‌کنن عادات روزانه‌ای برای خودشون طراحی کنن که به اون‌ها توی تقویت روابط‌شون کمک کنه.

توی این قسمت از مقاله، می‌خوایم درباره عادات افراد موفق که در حوزه روابط اجتماعیه صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشین.

گوش دادن فعال

خیلی از افراد وقتی در حال مکالمه هستن، توجه واقعی به صحبت‌های طرف مقابل‌‌شون نمی‌کنن. اون‌ها تمام مدت منتظرن که صحبت بقیه تموم بشه تا خودشون بتونن صحبت کنن. این عادت باعث میشه که نه تنها با بقیه تعاملات درستی برقرار نکنیم، بلکه اصلا متوجه خیلی مسائل نشیم.

عادت به گوش دادن فعال

اما یکی از عادات افراد موفق، گوش دادن فعال به صحبت‌های اطرافیانه.🤫
اون‌ها وقتی در حال مکالمه هستن، چه مکالمه‌ای دوستانه و چه کاری، تمام توجه خودشون رو معطوف به صحبت‌های طرف مقابل‌شون می‌کنن. هدف اون‌ها، این نیست که حرف بقیه رو بشنون و سریع بهش جواب بدن؛ هدف اون‌ها اینه که صحبت‌های بقیه رو بشنون تا عمیقاً مطالب رو درک کنن.

شبکه‌سازی یا networking

شبکه‌سازی به بیان ساده، یعنی گسترش ارتبطات اجتماعی و حرفه‌ای برای استفاده از فرصت‌ها و منابع. یک فرد موفق، اهمیتِ داشتن روابط اجتماعی قوی رو می‌دونه و برای ساختن اون تلاش خیلی زیادی می‌کنه. این شبکه می‌تونه مربوط به همکاران، مدیران، مشتریان، دوستان یا حتی افراد غریبه بشه که فواید خیلی زیادی داره.

از مزایای شبکه‌سازی میشه به فرصت‌های کاری بیشتر، تقویت دانش و مهارت‌ها، افزایش حمایت، توسعه کسب و کار و بهبود اعتبار و شهرت اشاره کرد.💸

جمع‌بندی درباره عادات افراد موفق

ما عادات روزانه خودمون رو می‌سازیم و بعد از اون، این عادات هستن که ما رو می‌سازن. اگه می‌خواین شخصیت موفقی برای خودتون بسازین و توی زمینه‌های مختلف زندگی‌تون به دستاوردهای خوبی برسین، لازمه که عادت‌های خوبی داشته باشین.

بهترین الگو برای ساخت عادت، عادات افراد موفق است. با استفاده از این عادت‌ها، شما مثل یک فرد موفق زندگی می‌کنین و در نتیجه، نتایجی هم که کسب می‌کنین مثل افراد موفق خواهد بود.

هر عادتی بر اساس سه مرحله سرنخ، روتین و پاداش ساخته میشه.

ورزش منظم و تغذیه مناسب، مهم‌ترین عادتی در حوزه سلامت جسمیه که شما به عنوان یک فرد موفق باید در نظر داشته باشین.

این افراد در زمینه‌هایی مثل سلامت جسمی، سلامت روان، موفقیت و بهره‌وری و مهارت‌های اجتماعی عادت‌سازی می‌کنن.

ارتباط با مشاورین ما

تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

16 پاسخ

    1. سلام جناب حمزه
      مرسی که برای پیشرفت خودتون وقت گذاشتین و مطالعه کردین❤

    1. سلام خانم مرادی
      حتما موفق میشین چرا که نه
      تنها کاری که باید بکنین، اینه که سبک زندگی خودتون رو به نحوی بسازین که مطابق با هدف و آرزوی شما باشه
      ادامه بدین و بدونین موفقیت حتمیه💯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خودتون رو تو کادر زیر وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد