با نوجوان حاضر جواب چگونه رفتار کنیم؟

با نوجوان حاضر جواب چگونه رفتار کنیم

حاضر جوابی نوجوانان یکی از چالش‌های دوران حساس نوجوانیست؛ این موضوع برای خیلی از والدین نگران کننده بوده. این دسته از والدین، اغلب ناراحتی‌های خودشون رو از شرایط موجود در جلسات مشاوره مطرح می‌کنن. والدینه نگران از حاضر جوابی نوجوان خود، دنبال راهی برای کنترل این شرایط هستن.

بدون شک، والدین به عنوان اولین مراقبین کودک نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار‌های فرزند خود دارن.

وقتی نوجوانان وارد اجتماع میشن، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرن و استقلال طلبی رو برای اولین بار تجربه می‌کنن.

همین موضوعات باعث میشه که اون‌ها چالش‌های مختلفی رو با والدین خود داشته باشن.

ما اینجا هستیم تا در مورد یکی از چالش‌ها یعنی حاضرجوابی نوجوانان صحبت کنیم؛ تا ادامه همراه ما باشین تا بهترین راهکار‌ها رو برای حل این مشکل پیدا کنین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

علت حاضر جوابی نوجوانان

حاضر جوابی نوجوانان، موضوعیست که ما در این مقاله بررسی می‌کنیم؛ به طور کلی، حاضر جوابی نوجوانان یکی از مشکلات سنین نوجوانیست. نوجوانان حاضرجواب در بسیاری از مواقع، رفتار‌های پرخاش‌گرایانه‌ای دارن.

این موضوع در صورتی که کنترل و مدیریت نشه مشکلات زیادی رو در سنین بالاتر برای افراد ایجاد می‌کنه.

با توجه به همین موضوع، والدین به دنبال راهی برای کنترل این موضوع هستن. ما در این مقاله، این موضوع رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم؛ اما، بهتره قبل از هر موضوعی با علل حاضر جوابی نوجوانان آشنا بشین.

علت حاضر جوابی نوجوانان

تغییرات دوران نوجوانی

یکی از مهم‌ترین علل حاضر جوابی نوجوانان، تغییرات نوجوانان در این دورانه. افراد در این دوران احساس‌های متفاوتی رو تجربه می‌کنن؛ میل به مستقل شدن، احساس شدید درک نشدن و موضوعات دیگه باعث میشه که نوجوان چالش‌های زیادی رو تجربه کنه. چالش‌های که بدون شک باعث ایجاد احساسات منفی در نوجوانان میشه.

افراد، موقع روبه‌رو شدن با این تغییرات، رفتار‌های مختلفی رو از خود بروز میدن؛ حاضر جوابی یکی از همین رفتار‌هاست.

والدین باید این تغییرات رو به درستی بشناسن و با درک درست این تغییرات رفتار‌های درستی در برابر نوجوان خود داشته باشن.

محیط اجتماعی نامناسب

محیط اجتماعی نوجوان یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری بسیاری از رفتارهاست؛ نوجوانان از محیط پیرامون خود تاثیر می‌گیرن و بسیاری از عادت‌های رفتاری خود رو از اجتماع الگوبرداری می‌کنن. زمانی که محیط اجتماعی نوجوان نامناسب باشه، نوجوان دچار رفتار‌های اشتباه میشه. رفتار‌های مانند حاضر جوابی نامناسب.

به طور مثال، زمانی رو تصور کنین که تمام دوستان نوجوان رفتار‌های و حرف‌های نامناسب دارن، در چنین شرایطی بدون شک، این سبک از رفتار به یک نوع عادت تبدیل میشه. والدین باید توجه ویژه‌ای به محیط پیرامون فرزند خود داشته باشن و با نظارت دقیق روی این موضوع، شرایط رو به شکل بهتری مدیریت کنن.

تربیت نادرست والدین

نوجوانان تحت تاثیر رفتار‌ها و عادت‌های دوران کودکی خود هستن؛ بدون شک زمانی که خانواده، تربیت درستی رو برای فرزند خود پیاده‌سازی نکنه نوجوان آسیب‌های زیادی در بزرگسالی می‌بینه. حاضر جوابی هم یکی از عواقب این نوع از تربیت نادرست نوجوانانه. والدین باید به این موضوع مهم توجه کنن و با در نظر گرفتن یک سبک تربیتی درست، شرایط بهتری رو برای فرزند خودشون رقم بزنن.

راه‌های برخورد با نوجوانان حاضر جواب

خب تا ایجای مطلب با علل حاضر جوابی نوجوانان آشنا شدین؛ در بیشتر مواقع، این سبک از رفتار برای بسیاری از والدین ناراحت‌کننده است. این دست از والدین به دنبال راه حلی برای کنترل این سبک از رفتار فرزند‌شون هستند.

پدر و مادر‌های عزیز باید به این موضوع مهم توجه کنن که با هر نوع رفتاری نمی‌تونن با حاضر جوابی فرزند خود مقابله کنن، بهتره که برای کنترل این شرایط اصول و قواعد خاصی رو به درستی بشناسن و طبق این شرایط رو عمل کنن.

راه‌های برخورد با نوجوانان حاضر جواب

گوش دادن به حرف‌های نوجوان

یکی از اصولی‌ترین راه‌های کنترل حاضر جوابی نوجوانان، گوش دادن به حرف‌های نوجوانه؛ سعی کنین به فرزند خود توجه لازم رو داشته باشین و از فراموش کردن و نادیده گرفتن فرزند خود دوری کنین.

مشکلات و دغدغه‌های اون رو به درستی بشنوین و درک درستی از شرایط سنی نوجوان خود داشته باشین.

این اقدامات باعث میشه که نوجوانان احساس کنه در بحران‌های دوران بلوغ تنها نیست. بدون شک این حس حمایت جلوی بسیاری از رفتار‌های نادرست نوجوان رو می‌گیره.

پذیرش اشتباهات نوجوان

با نوجوانان خود دوست باشین و اشتباهات اون رو بپذیرین. این موضوع یکی از اصول تربیتی صحیح برای نوجوانان است. والدین باید به فرزند خودشون این فرصت رو بدن که اشتباهات خودشون رو تصحیح کنن. این موضوع باعث ایجاد حس آرامش در نوجوان میشه و از رفتار‌های منفی اون جلوگیری می‌کنه.

در برابر نوجوان صبور باشین

زمانی که با یک نوجوانان حاضر جواب روبه‌رو میشین، بهتره که خشم و عصبانیت خودتون رو کنترل کنین. زمانی که شما دچار خشم و احساسات منفی میشین  در واقع شرایط رو برای تشدید رفتار فرزند‌تون فراهم می‌کنین. بهتره که در این مواقع صبور باشین و کنترل اوضاع رو به دست بگیرین.

آموزش مسئولیت‌پذیری

مسئولیت‌پذیری رو به فرزند خود آموزش بدین و از اون بخواین کار‌های خودشون رو طبق یک برنامه‌ریزی درست انجام بده. مسئولیت‌پذیری این امکان رو به نوجوانان میده که با اصول بهتری زندگی کنن و کمتر دچار خشم و ناهنجاری‌های اجتماعی بشن.

نوجوانان خودتون رو تهدید نکنین

بسیاری از والدین هنگام برخورد با چنین شرایطی، کنترل خود رو از دست میدن و شروع می‌کنن به تهدید و تنبیه نوجوان؛ بدون شک این موضوع، کمکی به کنترل اوضاع و شرایط نمی‌کنه.

والدین باید با آرامش بیشتر این شرایط رو به بهترین شکل ممکن مدیریت کنن و از رفتار‌های پرخاش‌گرایانه در برابر نوجوان دست بردارن.

نوجوانان خودتون رو تهدید نکنین

مقابله به مثل کردن در چنین شرایطی نه تنها به نوجوان کمک نمی‌کنه، بلکه اون رو توی موقعیت بدتری قرار میده.

پیامد‌های عدم کنترل حاضر جوابی نوجوانان

عدم کنترل حاضر جوابی نوجوانان در صورتی که کنترل نشه، پیامد‌های منفی رو برای نوجوان ایجاد می‌کنه. ما در این قسمت این عواقب رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

مشکلات رفتاری

یکی از پیامد‌های عدم کنترل حاضر جوابی در  نوجوانان، ایجاد مشکلات رفتاریست. نوجوانان حاضر جواب در اغلب اوقات نمی‌تونن رفتار‌های خود رو کنترل کنن و این موضوع باعث میشه که درگیر مشکلات رفتاری مختلفی بشن. مشکلاتی مانند؛ ترک مدرسه، مصرف مواد و موارد دیگه.

تنش‌های خانوادگی

در صورتی که حاضر جوابی نوجوان کنترل نشه، نوجوان تنش‌های خانوادگی مختلفی رو تجربه می‌کنه. این اختلافات به مرور باعث میشه نوجوان از خانواده دور بشه و گرفتار دوستان نامناسب بشه.

مشکلات روانی

یکی دیگه از پیامد ‌های عدم کنترل حاضر جوابی نوجونان، بروز مشکلات روانیست؛ نوجوانانی که قادر نیستن احساسات خودشون رو کنترل کنن، مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب رو در سنین بالاتر تجربه می‌کنن.

جمع‌بندی حاضر جوابی نوجوانان

حاضر جوابی نوجوانان یکی از جنبه‌های رفتاری نادرست دوران نوجوانیست؛ نوجوانانی که دچار این نوع از رفتار میشن، توانایی کنترل رفتار‌ها و هیجانات این دوره سنی خود رو ندارن. این موضوع در صورتی که کنتل نشه پیامد‌های منفی رو برای نوجوان ایجاد می‌کنه. به همین دلیل والدین باید به دنبال راهی برای کنترل شرایط موجود باشن.

ما در این مقاله از پرش علت‌های حاضر جوابی نوجوانان رو بررسی کردیم و راهکار‌های اصولی رو برای حل این مشکل به والدین عزیز پیشنهاد دادیم. برای اطلاعات بیشتر از این موضوع، خوندن این مطلب رو از دست ندین.

تغییرات دوران بلوغ؛ محیط اجتماعی نامناسب و تربیت نادرست والدین از جمله علل حاضر جوابی نوجوانانه.

درک درست نوجوان و صبوری در برابر رفتار‌های اون، مهم‌ترین راهکار‌ برای کنترل حاضر جوابی نوجونانه.

مشکلات رفتاری و دوری از خانواده مهم‌ترین پیامد عدم کنترل حاضر جوابی نوجوانه.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد