تاثیر شبکه های اجتماعی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان

تاثیر شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان رو می تونیم از دو جنبه کاملا متفاوت بررسی کنیم. یکی تاثیر مثبت و یکی دیگه هم تاثیر منفی شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان.

شبکه های اجتماعی می توانند تاثیرات مثبت و منفی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشند. نحوه استفاده دانش آموز از شبکه های اجتماعی تعیین کننده نوع و میزان این اثرات است.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

شبکه های اجتماعی امروزه غول های بزرگ فضای مجازی و صنعت سرگرمی هستن. افراد در سن و سال مختلف از کودکان گرفته تا بزرگسالان و افراد مسن، همگی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن.

تاثیر شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی انسان امروزی غیر قابل انکاره. انسان در موضوعات مختلف از کار و پیشه بگیرین تا علم و تحصیل و روابط اجتماعی، همه و همه به نوعی از شبکه های اجتماعی تاثیر می‌گیرن. توی این مطلب درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان صحبت می‌کنیم. اگه این موضوع دغدغه شماست، تا ادامه همراه ما باشین.

تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی

تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان

به برنامه های پر طرفداری همچون اینستاگرام، یوتیوب و واتس آپ شبکه های اجتماعی گفته میشه. در واقع شبکه های اجتماعی فضاهای مجازی هستن که انسان‌های مختلفی رو دور هم جمع کردن. بنابراین به خودی خود نمی‌تونن چیز مخرب و مضری باشن.

این شبکه ها راهی برای بارگذاری و تبادل اطلاعات در سطح بسیار گسترده هستن. پس می تونیم اون‌ها رو دریایی از اطلاعات بارگذاری شده توسط انسان های مختلف بدونیم که پیوسته جریان داشته و متوقف نمیشن.

حال پرسش اینجاست که آیا دانش آموزان می تونن از این دریای اطلاعات استفاده مفیدی داشته باشن؟

پاسخ پرسش بالا مثبته اما شرایط و ضوابطی داره که نادیده گرفتن اون‌ها می تونه نتیجه رو کاملا معکوس کنه. شبکه های اجتماعی اگه به صورت درست مورد استفاده دانش آموزان قرار بگیرن می تونن باعث افزایش اطلاعات اون‌ها بشه.

توی خیلی از این شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب، آموزش دروس ، زبان ها و مهارت ای مختلف هم بارگذاری شده. بنابراین می تونیم به اون‌ها به چشم منابعی آموزشی هم نگاه کنیم. نکته‌ای که مهمه نحوه استفاده دانش آموز از شبکه های اجتماعی.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

مواردی از استفاده مفید دانش آموزان از شبکه های اجتماعی

دانش آموزان و معلمان می تونن از این شبکه ها برای تبادل اطلاعات و جزوات آموزشی استفاده کنن.

دانش آموزان می تونن مهارت خود‌شون در زبان انگلیسی رو از طریق شبکه های اجتماعی تقویت کنن.

در روزهای تعطیل از طریق شبکه های اجتماعی دانش آموزان می تونن سوالات درسی خود‌شون رو از همکلاسی ها‌شون بپرسن و از طریق ارسال فایل، صوت یا ویدیو، رفع اشکال کنن.

بسیاری از مهارت های اجتماعی رو دانش آموزان می تونن از مطالب آموزشی در شبکه های اجتماعی یاد بگیرن.

تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی

تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان

همانطور که گفته شد دانش آموزان می تونن با استفاده درست از شبکه های اجتماعی، بر دانش و اطلاعات خود‌شون اضافه کنن. اما از طرفی  استفاده نادرست و بی رویه از این شبکه ها تبعات زیادی رو به همراه داره.

یکی از اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان، افت تحصیلیه. دانش آموزی که ساعت های زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنه،  زمان کافی برای رسیدگی به درس هاش رو نداره و دچار افت تحصیلی میشه.

پرسه زدن در شبکه های اجتماعی می تونه به نوعی اعتیاد در میان کودکان و نوجوانان تبدیل بشه که بسیار نگران کننده و خطرناکه. این اعتیاد می تونه اثرات منفی و مخربی بر روح و روان دانش آموز داشته باشه. در این صورت نه تنها اون رو از پیشرفت تحصیلی بازمی داره بلکه باعث میشه تا در روابط اجتماعی خود هم دچار مشکل بشه.

تحقیقات مختلفی پیرامون بررسی اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر نوجوانان صورت گرفته.  در برخی از این تحقیقات اینستاگرام و اسنپ چث به عنوان مخرب ترین شبکه های اجتماعی معرفی شدن.

رابطه شبکه های اجتماعی با انزوا و افسردگی

شبکه های اجتماعی انقدر در زندگی روزمره ما ریشه گرفتن که هنگام انجام هر فعالیتی از اون‌ها استفاده می کنیم. بسیاری از ما در حال غذا خوردن، آشپزی کردن، پیاده روی و حتی تماشای فیلم و سریال هم نمی تونیم از اون‌ها دست برداریم.

این عادت اعتیاد آور سبب کمرنگ شدن ارزش های زندگی شده و به مرور شخص رو منزوی می‌کنه. تحقیقات نشان داده که شبکه های اجتماعی می تونن احساسات منفی زیادی رو در فرد ایجاد کنه.

بنابراین بهتره استفاده کنترل شده ای از شبکه های اجتماعی داشته باشیم و اجازه ندیم که در تمام ابعاد زندگی ما حضور پررنگی داشته باشه.

در شبکه های اجتماعی انبوهی از اخبار قرار گرفته که بسیاری از اون‌ها منفی و ناراحت کننده هستن. بنابراین تکرار مشاهده اخبار ناگوار خودش می تونه سبب افسردگی فرد بشه.

طرز صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی رو یاد بگیرین

بر اساس مطالبی که در بالا گفته شد، تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی به مراتب می تونه از تاثیرات مثبتش هم بیشتر بشه. اما از اونجایی که خواسته یا ناخواسته زندگی بسیاری از ما به این شبکه های اجتماعی گره خورده و نمی تونیم ارتباط خودمون رو با اون‌ها قطع کنیم، بهتره با یادگیری شیوه درست استفاده از این شبکه‌ها، میزان اثرات مخرب رو به کم کنیم.

با راهکارهایی ساده می تونین فعالیت خودتون رو در فضای مجازی کنترل و محدود کنین. مثلا می تونین در طول روز زمانهای خاصی رو به چک کردن فضای مجازی اختصاص بدین. اگه حضور شما در این فضاها حیاتی نیست، می تونین به یکبار استفاده در روز اکتفا کنین. همچنین میتونین به جای اینکه تمام شبکه های اجتماعی رو نصب کنین و در همه اون‌ها حساب داشته باشین، فعالیت خودتون رو محدود به یک یا دو شبکه اجتماعی کنین تا وقت کمتری از شما گرفته بشه.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان مفید است یا مضر؟

پاسخ این سوال کاملا مرتبط با نحوه استفاده دانش آموز از شبکه های اجتماعیه. این دانش آموزه که با نحوه تعامل خود با شبکه های اجتماعی تعیین می کنه که اثرات آن مثبت باشه یا منفی و مخرب. دانش آموزان در وهله اول  باید اطلاعات خودش رو درباره استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی بالا ببره. اون‌ها باید مراقب باشن که استفاده از شبکه های اجتماعی همه جنبه های زندگی شون رو تحت تاثیر قرار نده و در کارهاشون اخلال ایجاد نکنه.

بله. در شبکه های اجتماعی اطلاعات آموزشی مفید هم بارگذاری میشه؟

استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی می تونه سبب افت تحصیلی و بروز افسردگی و مشکلات روانی در دانش آموزان بشه.

اگه به صورت کنترل شده و محدود از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و محتواهای مناسب رو انتخاب کنیم، می‌توانیم از اون‌ها استفاده مفیدی داشته باشیم.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد