راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان

راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان

ترس از تاریکی یکی از ترس‌های رایجی است که علاوه بر کودکان، خیلی از بزرگسالان هم درگیر اون هستن! اگه راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان رو بشناسیم و هوشمندانه عمل کنیم، می‌تونیم خیلی زود این ترس رو به حداقل رسونده و آرامش رو به فرزندانمون هدیه بدیم. توجه داشته باشین که در بعضی موارد نیازه که کودکمون رو پیش پزشک ببریم ولی بیشتر بچه‌‌ها با استفاده از روش‌هایی که توی ادامه ذکر کردیم، تا حد زیادی روی این ترس غلبه می‌کنن.

خیلی از افراد (مخصوصا توی سنین کودکی) با ترس از تاریکی روبرو هستن؛ از اونجایی که این نوع ترس ممکنه اختلالاتی رو توی یادگیری، خواب و… ایجاد کرده و به کودک صدمه بزنه، بهتره با راهکارهای رفع این ترس آشنا شده و هر چه زودتر اون‌ها رو به کار بگیرین.

عناوین مهمی که در این مقاله می‌خوانیم :

ترس از تاریکی در کودکان

بهتره پیش از این‌که به بررسی راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان بپردازیم، علت به وجود اومدن این نوع ترس رو مورد بررسی قرار بدیم. برای درک بهتر این نوع ترس و اطلاع از دلایل به وجود اومدن اون، به موارد ذیل توجه داشته باشین.

family

کودک من

دبستانی 1 e1680174143563

پیش دبستان

  • استرس و اضطراب والدین
  • مراقبت یا حساسیت زیاد خانواده
  • اتفاقات ناخوشایند
  • ژنتیک
  • وابستگی
  • و…

راهکار غلبه به ترس از تاریکی در کودک

حال که تا حدودی با ترس از تاریکی در کودکان و عوامل ایجاد کننده اون آشنا شدین، بهتره به بررسی راهکارهای غلبه به این نوع از ترس هم بپردازیم تا بتونین هر چه سریع‌تر این ترس رو توی وجود کودکتون از بین ببرین؛ برای این منظور در ادامه مقاله با ما همراه باشین.

دریافت مشاوره تحصیلی رایگان + برنامه درسی

توی درس خوندن مشکل داری و به دنبال یک برنامه درسی حرفه‌ای شخصی‌سازی شده هستی؟ مشاورین ما، بهترین راهکار رو برای تو دارن!

فرصت رو از دست نده و برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره تماست رو وارد کن!
dvsvsvsvsvd 1_(2)_(2) 1

راهکار غلبه به ترس از تاریکی در کودکان

پذیرش ترس کودک

حتی اگه شما جزو اون دسته از افراد هستین که ترس خصوصا ترس از تاریکی براتون بی‌معنی است، باید کودک خودتون رو درک کنین. ترس او رو بپذیرین و به جای انکار ترسش، به او بگین که حالش رو می‌فهمید؛ از فرزندتون بخواین تا با شما در این مورد صحبت کنه تا آرام‌تر شده و این ترس برایش عادی‌تر بشه.

چراغ رو روشن نکنین!

ممکنه به هنگام ترس کودکتون، احساس ترحم شما باعث بشه که بخواین اون رو به اتاق خودتون برده یا چراغ‌ها رو براش روشن کنین. پیشنهاد میشه که در چنین مواقعی از انجام این کارها اجتناب کنین؛ می‌تونین خودتون کنار اون مونده و شرایط رو براش نرمال کنین. توجه داشته باشین که تکرار زیاد این کار ممکنه برای فرزندتون عادت شده و مشکل رو دوچندان کنه، لذا زیاده‌روی نکنین.

بازی با تاریکی

توی تاریکی با فرزندتون بازی کنین تا شرایط رو نرمالیزه کرده باشین. می‌تونین برای گرفتن نتیجه بهتر، سایه‌هایی رو روی سقف، دیوار و… ایجاد کنین و اون رو با سایه‌ها و دلیل ایجادشون آشنا کنین. بازی توی تاریکی آرامش رو به کودک شما باز می‌گردونه.

استفاده از چراغ خواب

استفاده از یه چراغ خواب زیبا و با نور طبیعی و زرد رنگ کمک می‌کنه تا کودکتون زودتر به تاریکی عادت کرده و ترس اون از بین بره. برای جذابیت بیشتر اتاق اون و ایجاد آرامش بیشتر می‌تونین از استیکرهای شب‌رنگی استفاده کنین؛ پیشنهاد میشه که استیکرهایی با طرح ماه و ستاره رو به سقف بچسبونین تا فرزندتون یه آسمون زیبا توی اتاق خوابش داشته باشه!

استفاده از چراغ خواب

سر زدن به کودک

به فرزندتون این اطمینان رو بدین که حواستون به اون است و در صورت نیاز می‌تونه سریعا شما رو صدا بزنه. برای این‌که به شما اعتماد کرده و این حرفتون رو باور کنه، هر چند دقیقه به او سر بزنین و با یه لبخند اون رو برای خوابی آسوده در نزدیکی خانواده آماده کنین.

برای تخیلات کودکتون ارزش قائل بشین

ممکنه کودک شما تصور کنه که موجودات عجیب و غریبی توی تاریکی اتاق اون وجود دارن؛ در این صورت، جزئیات رو جویا بشین و عوامل ترس (مثلا سایه‌های بزرگ و عجیب) رو از بین ببرین. می‌تونین برای آسودگی خیال اون، یکبار چراغ رو روشن کرده و پس از بررسی کلی محیط اطراف، دوباره چراغ رو خاموش کنین.

توجه داشته باشین که نباید جایی از اتاق رو با او بگردین! چرا که بررسی کمد، پشت پرده اتاق و… ممکنه فرزندتون رو دچار شک و ترس بیشتر کنه.

هدیه برای عملکرد مثبت

اگه فرزندتون به ترس خودش غلبه کرد یا کوچک‌ترین تغییر مثبتی توی اون دیدین، حتما براش پاداشی در نظر بگیرین. هدیه دادن به اون بابت کار یا رفتار خوبش باعث میشه که انگیزه بیشتری برای قدم برداشتن در جهت مثبت پیدا کنه. توجه داشته باشین که به جای یه هدیه بزرگ می‌تونین چند هدیه کوچک تهیه کرده و توی زمان‌های مختلف اون‌ها رو به فرزندتون تقدیم کنین.

هدیه برای عملکرد مثبت

در دسترس بودن چراغ

تلاش کنین چیدمان اتاق فرزندتون به گونه‌ای باشه که به محض احساس ترس شدید بتونه چراغ رو روشن کنه. برای این منظور باید به قد کودک هم توجه داشته باشین. در دسترس بودن چراغ یا نزدیکی اتاق شما به اتاق کودکتون باعث میشه که او دلایلی برای آرام کردن خودش پیدا کنه.

جمع‌بندی راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان

توی این مقاله به تفصیل درباره راه‌های غلبه به ترس از تاریکی در کودکان صحبت کردیم. نادیده گرفتن ترس کودک و عدم رفع این ترس توی اون ممکنه اختلالاتی چون لکنت زبان، افسردگی، یادگیری ضعیف و… رو در کودک به وجود بیاره، لذا توصیه می‌کنیم که حتما برای رفع ترس کودکتون تلاش کنین.

توی این مقاله به طور مفصل درباره راهکارهای غلبه به ترس از تاریکی در کودکان صحبت کردیم.

مواردی مثل ژنتیک، اتفاقات ناخوشایند گذشته، وابستگی، استرس و… می‌تونن دلیل به وجود اومدن ترس‌های این چنینی باشن.

بله، چراغ خواب‌هایی با نور زرد ملایم می‌تونن برای این منظور مناسب باشن.

ارتباط با مشاورین ما

اگه تو درس خوندن مشکل داری و دنبال یه برنامه ریزی خوب برای درس خوندنی، مشاورین ما بهترین راهکار رو برای تو دارن

برای دریافت یک جلسه مشاوره رایگان، شماره همراه خودتون رو وارد کنید

بلاگ پرش

پست‌های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیفیت مطالب چگونه بود؟
5/5
0
برای دریافت مشاوره شماره تماس خودتون رو وارد کنید

تمامی حقوق این سایت متعلق به " گروه آموزشی پرش " میباشد